Silmien värin periytyminen

Oletteko käyneet tekemässä testiä? Minkä väriset silmät ovat todennäköisemmät teillä?

Meille luultavasti tulossa ruskeasilmäinen lapsi. Näyttää olevan hallitseva väri minun ja mieheni perheessä. :)
Mansikkainen
 
Tuo testi oli musta siitä vähän tyhmä, että se on vähän liian yksiselitteinen. Mun äidillä ja isällä on molemmilla aivan kirkkaan siniset silmät ja aika lailla taisi olla kaikilla isovanhemmillakin. Silti olen jostain perinyt siniharmaat silmät, jossa keskellä on vähän vihertävän ruskeaa... Eli multa saa kyllä lapsi vähän kaikkia värejä perimään sekaisin. :) Ja puolisolta tulee harmahtavan vihreän sinistä myös mutta ei noin selvästi kuin mulla. Ja hänen vanhemmillaan siniset silmät. Eli periaatteessa lapselle pitäisi tulla siniset silmät, mutta senpä näkee sitten, että jostain kaukaa se ruskea kuitenkin kummittelee, kun on niin dominoiva.

Alkaa jo väsyttäää, pahoittelen eihän tosta mun tekstistä ymmärrä mitään! :D
 
mielenkiintoinen topic ! 

Kerrompa oman kokemuksen. Eli. Mun mummalla ja Paapalla molemmilla sini-vihreät silmät; heillä kolme lasta; veljeksillä ruskeat silmät ja mun äidillä vihreät ! 
Eli tuo ruskea väri peritty jostain TOOOOSI kaukaa. . . 
No mun öidillä tosiaan ne vihreät silmät ja isällä siniset; ja minä sain siniset silmät.
No mun miehellä ja miehen äidillä ruskeat silmät ja pojallamme on ihan tumman ruskeat silmät. Mutta mieheni sisaruksilla kaikilla sini-vihreät silmät.
 Ja kuulin, että usein luulaan, että ruskea on hallitseva väri; mutta ei  oikeasti pidä paikkaansa . .  .  Tiedä tuota ? 

Samoin meidän poika peri jostain ?  todella syvät hymykuopat  molempiin poskiin. Jostain kaukaa liekö nekin tulleet ? :) 
 
Aika hauska testi, mutten kyllä ihan täysin luottais :)

Mä oon kans jotenkin kuvitellut, että ruskeasilmäisyys olisi dominoiva geeni. Eli jos suvussa on ruskeasilmäisiä, niin aina on jokin todennäköisyys periä ruskeat silmät. Ton laskurin mukaan periytyminen isovanhemmilta 0% kun me ollaan molemmat miehen kanssa sinisilmäisiä.

Eikös jossain ole kans sanottu, että kaikilla vastasyntyneillä olisi siniset silmät? Väri tulisi sitten iän myötä ja vasta joskus kolmivuotiaana voidaan sanoa minkä väriset silmät lapsella "oikeasti" on.
 
Joo kaikilla vastasynteillä yleensä harmaan siniset silmät. Mutta meillä oli
esikoisella ihan mustat . . . 
Olin heti varma, että ruskeat tulevat, koska lapsen isällä oli sama
juttu; vauvana ihan mustat ja siitä muuttui sitten ruskeiksi. . . 
Kätilön kanssa puhuttiin asiasta niin se sanoi juurikin, että  silmien väri voi muuttua 
kaksi-kolme vuotiaaksi asti mutta jos ruskeat silmät on, niin ne ei enään muutu miksikään.
Siis jos syvän ruskeat.  :)
 
Takaisin
Top