Sikiöseulonnat

Nyt käyty NT ultrassa ja turvotus oli 1,8 ja kuulemma nenäluu näkyi. Mutta, ne verikokeiden tulokset hälytti ja kuulemma juuri kromosomi 21 poikkeavuutta. Jos kuulin oikein niin raskaushormoni beta oli tosi korkea. Eli riski oli 1/45. Täällä saa NIPT kokeisiin jos korkeampi kuin 1/200. Eli sieltä mentiin suoraan verikokeisiin. :sad001 Mulla tuli itku siellä ja mun mies on nyt sitten ihan maansa myyny. Sen veljenpojalla on Down ja se kätilö sanoi että on olemassa pieni riski periytyvyyteen. Nyt mun mies ei halua kertoa lapsille ennen kuin tiedetään että kaikki ok. Mä tulkitsen sen niin että se haluaa keskeytyksen jos Down vahvistettaisiin. En tiedä miten me jaksetaan odottaa 10 työpäivää...Mä voin itse käydä katsomassa ja näen tulokset jos ei mitään hälyttävää NIPT tuloksissa ja jos on niin ne soittaa. Mulla oli etiäinen että jotakin yllättävää saan kuulla tänään, kuvittelin että siellä olis kaksi. Mut tää mun pahoinvointi onkin kovaa just ton korkean raskaushormonin takia. :sad001

Se kätilö oli sitten vähän tökerö siinä kun tehtiin lähtöä. Sanoi että älä vaan unohda perua rakennusultraa jos siihen ei ole tarvetta... :eek:

Kirjottelin aikaisemminkin tänne tein ryhmään tuolta kesäkuisista.
Mulla tosiaan oli nt 1,9mm ja Down riskiluku 1:48. NIPTissä kuitenkin tulokset normaalit.
Ymmärrän hyvin tuon sun huolen asiasta. Itseltä pääsi myöskin itku kun hoitaja soitti et nyt on riskiluku tämä.
Ehdin testiin vielä samana päivänä ja tulokset tuli parin päivän päästä. Kyllä siinä kerkes kaks päivää pohtimaan kaikenlaista.
Tsemppiä teille ja tosiaan on aika paljon isompi mahdollisuus että vauva on ihan terve. Sillä kuitenkin nt ihan normaali.
 
Kirjottelin aikaisemminkin tänne tein ryhmään tuolta kesäkuisista.
Mulla tosiaan oli nt 1,9mm ja Down riskiluku 1:48. NIPTissä kuitenkin tulokset normaalit.
Ymmärrän hyvin tuon sun huolen asiasta. Itseltä pääsi myöskin itku kun hoitaja soitti et nyt on riskiluku tämä.
Ehdin testiin vielä samana päivänä ja tulokset tuli parin päivän päästä. Kyllä siinä kerkes kaks päivää pohtimaan kaikenlaista.
Tsemppiä teille ja tosiaan on aika paljon isompi mahdollisuus että vauva on ihan terve. Sillä kuitenkin nt ihan normaali.
Tiedätkö mikä sulla nosti riskiluvun? Mikä verikokeista? Täällä tosiaan voi mennä sen 10 työpäivää, eli ei vielä uskalla mennä katsomaan, nyt mennyt vasta sen 2.
 
Tiedätkö mikä sulla nosti riskiluvun? Mikä verikokeista? Täällä tosiaan voi mennä sen 10 työpäivää, eli ei vielä uskalla mennä katsomaan, nyt mennyt vasta sen 2.

En tiedä mikä riskilukua nosti.
Ikää 33v et en usko että se vielä nostaa. Sikiö vastas viikkoja ja nt normaali.

Mää kävin NIPT:ssä TYKSissä. Ne tutkii näytteet itse niin tulokset tulee nopeesti.
Testien tutkimispäivä on keskiviikkoisin.
Mää kerkesin juur ennen 12.00 antaa näytteen niin se kerittiin tutkia samana päivänä. Sen takia saatiin tulokset parissa päivässä.
Jos oisin antanu näytteen torstaina niin ne ois tutkinut sen vasta seuraavana keskiviikkona joten sit ois menny sen viikon tuloksissa.
 
Asun Ruotsissa ja sinne tutkimuspaikkaan ei iso matka labrasta. Samassa kaupungissa. Oon lukenut eri foorumeilta ja vaikuttais että tuloksia lataavaat ti ja to iltaisin. Ehkä siis tiistai iltana uskaltaa ekan kerran kurkata. Pahimmassa tapauksessa siis menee vielä 1,5 viikkoa, tai tosiaan että ne soittaa. :sad001
Kuvittelin tekeväni kivoja juttuja nyt viikonloppuna jotta ajattelisin muuta, mutta flunssa iski ja oon vaan makanut sohvalla, tulee ihan liian helposti tutkittua kaikkea netistä...
 
Nyt käyty NT ultrassa ja turvotus oli 1,8 ja kuulemma nenäluu näkyi. Mutta, ne verikokeiden tulokset hälytti ja kuulemma juuri kromosomi 21 poikkeavuutta. Jos kuulin oikein niin raskaushormoni beta oli tosi korkea. Eli riski oli 1/45. Täällä saa NIPT kokeisiin jos korkeampi kuin 1/200. Eli sieltä mentiin suoraan verikokeisiin. :sad001 Mulla tuli itku siellä ja mun mies on nyt sitten ihan maansa myyny. Sen veljenpojalla on Down ja se kätilö sanoi että on olemassa pieni riski periytyvyyteen. Nyt mun mies ei halua kertoa lapsille ennen kuin tiedetään että kaikki ok. Mä tulkitsen sen niin että se haluaa keskeytyksen jos Down vahvistettaisiin. En tiedä miten me jaksetaan odottaa 10 työpäivää...Mä voin itse käydä katsomassa ja näen tulokset jos ei mitään hälyttävää NIPT tuloksissa ja jos on niin ne soittaa. Mulla oli etiäinen että jotakin yllättävää saan kuulla tänään, kuvittelin että siellä olis kaksi. Mut tää mun pahoinvointi onkin kovaa just ton korkean raskaushormonin takia. :sad001

Se kätilö oli sitten vähän tökerö siinä kun tehtiin lähtöä. Sanoi että älä vaan unohda perua rakennusultraa jos siihen ei ole tarvetta... :eek:

Odota rauhassa tuloksia. Tiedän tunteen liiankin hyvin, esikoisesta otettiin seulan takia lapsivesinäyte ja kuopuksesta nipt. Molemmilla terveet kromosomit.
Tulosten odotus oli piinaavaa.
Kyseessä on kuitenkin todennäköisyyslaskenta, ei diagnoosi. Sitä varten on ihan laskentakaava, mihin vaikuttavat hyvin monet tekijät, mm. raskauden kesto ja sikiön koko, äidin paino jne.

Eniten seulassa kiinni jäämiseen vaikuttaa äidin ikä. Niskaturvotus ja hormonitasot toki myös. Korkea hcgb voi olla kuitenkin sinulle ihan normaalia, minulla se kuopuksesta oli keskiarvoon suhteutettuna kaksinkertainen eli mom 2. Riskiä lisää tietty alhainen papp-a, joka minulla oli tosi alhainen, mom 0,2. Keskiarvo on siis mom 1.
Nämä hormonitasot ovat yksilöllisiä ja on kuitenkin vielä iso todennäköisyys sille, että vauva on ihan terve. Tsemppiä!
 
Nettiin määkin ajauduin hakemaan tietoo ja muiden kokemuksia.
Koitin vaan luottaa siihen että 98% todennäköisyydellä kaikki on hyvin. Meillä ne soittaa jokatapauksessa tulokset.
Halusitteko muuten tietää sukupuolen. Me haluttiin ja oli aika kiva saada selville jo tossa vaiheessa että kumpi tulee.
 
Tulokset oli tullut tänään sinne sivulle. :) Eilen kävin ekan kerran katsomassa, on ollut tosi raastavaa. Onneksi tuli jo ap 5! En olis jaksanut odottaa vielä viikkoa ja samalla pelätä että soitto tulee. Eli kaikki kromosomit normaalit ja me odotetaan pientä tyttöä!! :Heartpink Kerrottiin heti lapsille koska huomenna tulee vieraita useammaksi päiväksi. Ihanaa oli nähdä että molemmat lapset oli tosi iloisia ja onnellisia! :)
 
Onko täällä muita kun menee NIPT:iin? Haluatteko tietää sukupuolen? Aika hurjaa et sen saa 100% varmana tietona jo näin varhain. Me halutaan tietää ja se jänskättää niinkuin koko NIPT ja ultra.

Kovasti kiinnostais tietää mitä nipt maksaa julkisella puolella?
Ite varailin tänään (5+0) vasta ekaa neuvolaa. Sain elokuussa kkm ja sikiöllä todettiin turnerin syndrooma, ja sitten meillä on myös reippaat kohta 2v kaksoset joten jännättää kovasti onko nappulalla masussa kaikki hyvin, vai onko niitä useampia.
 
Takaisin
Top