Sikiöseulonnat

Maustekurkku,

Minulla seula hälytti viime raskaudessa ja myös tässä raskaudessa. Kävin eilen jättämässä NIPT-näytteen, sillä mukavahan se on saada varmuus asiasta (ja lisäksi varma tieto sukupuolesta). T18 oli myös suunnilleen tuon 1:21, mutta kuten laskitkin niin todennäköisyys saada terve lapsi on todella suuri, 95%. Seulaan jää kiinni kovasti terveitä vauvoja, mutta myös tilastojen mukaan lähes kaikki T21 ja T18 -trisomiat. T21-trisomiariski oli myös vähän kohonnut. Minulla ikä nostaa riskiä, ja se että istukkahormonipitoisuudet tahtovat aina olla pienet, vaikka raskaus olisikin ihan normaali.

T18-trisomiaa kun tutkin niin se on tavallaan helpottava, sillä jos kävisi niin onnettomasti että pikkuisella olisi juuri tuo trisomia, niin raskauden keskeytys ei aiheuta moraalista pohdintaa juurikaan. T18-trisomia eli Edwarsin oireyhtymä kun on varhaiseen kuolemaan johtava, ja suurin osa tällaisista raskauksista päättyykin itsestään. Minusta Down-raskaus olisi paljon ongelmallisempi, down-lapset kun ovat elinkelpoisia ja voivat elää pitkän elämän hyvin hoidettuna. Toki laitoksissa, ja aina holhottuna. Seula ei ole täysin pitävä, kyllä vieläkin syntyy yllätys-Down-lapsia, jotka eivät jääneet seulaan kiinni. Toki se on hyvin harvinaista.

Mutta onneksi en vielä tiedä enempää että miten meillä on. Ratkaisun tekee jokainen pari itse, ja sitä ratkaisua tulisi kaikkien kunnioittaa. Ja edelleenkin, todennäköisyys trisomiaan on edelleen häviävän pieni noillakin lukemilla, joten ei pitäisi ajatella liikaa. Onneksi NIPT:n tulos tulee nykyisin nopsaan, vähän yli viikossa. Pari vuotta sitten näytteet laitettiin rapakon taakse, jolloin vastauksen saaminen kesti viikon pidempään.

Huolta pienentää sekin että nt-ultrassa meillä tulokset olivat hyvät 1,4mm niskaturvotus, rakenteet normaalit ja jälkikäteen olin muka löytävinäni nenäluunkin ultrakuvasta. Down-lapsilta puuttuu nenäluu, T18-lapsilla on vakavia kehityshäiriöitä, joten uskon että vakava ongelma olisi näkynyt jo tässäkin ultrassa. Suhtaudun siis varsin optimistisesti asiaan.

Tsemppiä myös sinne. Seulaan kiinni jääminen ei ole tosiaankaan mikään tuomio.
 
Muokattu viimeksi:
Kiitos tsempistä! Meilläkin siis nt-ultrassa kaikki hyvin, niskaturvotus oli 1.3 ja nenäluu yms rakenteet ultraaja katsoi yllättävänkin tarkasti ja oli kaikki hyvin. Verikokeessa oli vaan arvot niin pielessä että siksi seula hälytti.
Meille sanottiin että 2viikon sisään tulee tulokset, mutta jos tulee nopeammin niin ehkä jo ensi viikolla...
Esikoista odotetaan niin kaikki on uutta ja perehtymistä paljon.
 
Verikokeissa mulla oli istukkahormoni todella paljon matalampi kuin pitäisi, joten downin lisäksi on riskit ennenaikaiseen syntymään, raskausmyrkytykseen, kohdun heikkoihin virtauksiin ja istukan toimintahäiriöön. Kuulemma kaikissa raskauksissa niitä ei erityisemmin seurata, mutten uskaltanut soittaa vielä neuvolaan.
 
Juu, matala istukkahormonitaso tosiaan on raskausmyrkytyksen riskitekijä. Mutta sitäpä ei kannata vielä näin alkuraskaudesta murehtia. Kyllä ne neuvolasta huomauttavat kun on syytä alkaa tarkkailemaan verenpaineen nousua mikä on raskausmyrkytyksen ensimmäisiä oireita.
 
Itselläni oli kuopuksen odotuksessa raskausmyrkytys joka selvisi vasta synnärillä kun lapsivesi oli vihreää, sitä aiemmin ainoat siihen vähääkään viittaavat merkit joita ei huomioitu oli proteiini lievästi koholla liuskatestissä (+1) ja kovan ihottuman takia ihopalakoe tehtiin jossa sappiarvo oli hieman koholla mutta sanottiin että se ei yhtä paha kuin jos olisi ollut maksa-arvo koholla. Terve lapsi syntyi ilman komplikatioita, koliikki vaivasi ensimmäiset pari kuukautta mutta se on melko yleistä :)
 
Täällä Ruotsissa käydään ensin verikokeessa ja saa sitten kaikki tulokset heti siellä ultrassa. Mulla ultra vasta 21/2...pitkä odotus...
 
Tyyppä ja Tuisku, liityn kanssanne odottamaan, tosin päivää ennemmin pääsen, ku miehen työmatkan vuoksi vaihdettiin aika 21.2. -> 20.2. Aika kuluu niiiiiiin hitaasti!
 
Meille luvattiin ilmoittaa kahden vkon kuluessa ultrasta mikäli yhdistelmäseulassa on jotain poikkeamaa. Odottavan aika on pitkä! Olisi kyllä ollut kiva saada tieto myös silloin, jos kaikki onkin kunnossa, ettei turhaan odottele viimeiseen päivään asti. Olen varmuuden vuoksi tarkastanut kaikki omakannat ja ipanat moneen kertaan, jos vaikka jotain tietoa tihkuisikin :rolleyes:.
 
Riittääköhän raskausmyrkytyksen epäilyyn verenpaineen nousu omista arvoista, vai pitääkö ne mennä joihinkin tiettyihin korkeisiin arvoihin? Kuten kuumeessa pitäisi mennä 38 asteen yli saadakseen vaikka sairaslomaa, mutta silloin olen jo todella kipeä, koska normaali ruumiinlämpöni on 35,7 tienoilla.
 
Raskausmyrkytyksen oireita ovat kohonnut verenpaine 140/90 (vähäisempikin nousu voi olla oire, jos omat paineet ovat tavallisesti matalammat), proteiinia pissassa (se testi mikä tehdään joka neuvolakäynnin alussa), pääkipu ja myöhemmässä vaiheessa näköhäiriöt, turvotus ja ylävatsakipu. Raskausmyrkytys alkaa yleensä oirehtimaan vasta loppuraskaudesta. Sitä voi yrittää ehkäistä pienellä määrällä aspirinia alkuraskaudesta lähtien, mutta siitä kannattaa ehdottomasti jutella lääkärin kanssa ensin.
 
Raskausmyrkytyksen oireita ovat kohonnut verenpaine 140/90 (vähäisempikin nousu voi olla oire, jos omat paineet ovat tavallisesti matalammat)

Joo, ehkä kuitenkin verrata omiin normi paineisiin, mulla esim normi Max. 100/60... Ja jos pääsis tonne 140/90 ni tekisin kuolemaa... :hungover::p:p
 
Jos yhtään oikein muistan niin 200/110 jotain on mun enkka. Oli oli aika tukala. Hoitaja huolestui et saattaisin krampata. Onneksi niin ei käynyt, vaan paineet saatiin taas aisoihin kaksilla verenpainelääkkeillä. Näin siis muutama päivä synnytyksen jälkeen pari vuotta sitten. 120/80 on minun normaalipaineet. Aika paljon se keho kestää, ei tosin pitkää aikaa. :eek:
 
Takaisin
Top