Sikiön sykkeet

sinuski

Satasella mukana keskusteluissa
Millaisia sykkeitä teidän muiden pikkuisilla on ollut? Itse olen ollut hieman huolissani, kun vauvan syke on ollut nousujohteinen. Kauhean suurta vaihtelua ei ole kuitenkaan ollut, mutta siis rv30 asti oli jotakuinkin 148-158, kun nyt sit kahdella edellisellä mittauskerralla huidellut 158-168 välillä :nailbiting:. Terkkari mukaan korkea syke voi johtua voimakkaasta liikehdinnästä, mutta enpä ainakaan itse ole mitään kummempia liikkeitä tuolloin tuntenut. Nyt sitten viime kerralla arvuutteli, että josko selinmakuu jotenkin ahdistaisi vauvaa tms. ...Sykkeet olivat kuitenkin vielä niin alhaiset, ettei lisätutkimuksille ole kuulemma tarvetta, mutta silti pohdituttaa.
 
130 ollut sillon ku lepää, 160 jos on ollut juuri liikkeessä
 
Kun olin osastolla niin jokapäivä otettiin käyrää puolisen tuntia.. syke nous aina kun vauva liikkui just jostain 130->150-160. Ja kerran supistuksen aikana laski 112 ja se kyk säikäytti vaik seki normaalia jos nousee takasin ylöspäin. Kuulemma mitä enemmän sykkeet vaihtelee sitä parempi.. kotidopplerillahan ei saa realistista käsitystä niistä. :)
 
Meillä oli viimeksi kovasti potkiva ja möyrivä niin sykkeet olivat jopa 180! Sitten kun rauhoittui niin 150-155 ja kävi myös alle 150 niin eivät neuvolassa huolestuneet.
 
Meillä ollut sykkeet siinä 145-155 välillä. En edes ole tajunnut että voisi huolestua jos liian korkeat :wideyed: liian matalia olen aina jännittänyt. Mutta nyt kun järjellä ajattelee, niin tottakai myös liian korkeat on huono juttu. En sitten tiedä missä raja menee..
 
Neuvolassa just tänään oli th.n kans puhetta, sano et jos on korkeet sykkeet eikä laske millään niin kielii hapenpuutteesta. Vauva tavallaan puuskuttaa siellä kun ei saa happea kunnolla jolloin syke nousee. On tärkeetä et sykkeissä on vaihtelua kuuntelukerran aikana :)
 
Täällä oli sykkeet siinä puolentunnin käyrällä 128-160 väliä ja kuulemma ihan erinomaiset aina. Eli vaihtelua todellakin saa ja kuuluu olla. Jos jää korkeelle tai matalalle on huonompi juttu :)
 
Täällä ollut 155-130. Välillä, itsekin viimeeksi pelästyin kun kävi 122.. Normaalia on ollut, ei kukaan ole ainakaan muuta sanonut..
 
Edellis neuvola kerralla sykkeet nousi yli 200 kun vauva ilmeisemmin heräsi ja alkoi liikkumaan, mut siitä sitten rauhottui siihen perus 150-155. Ei kuulemma haittaa kunhan palautuu ja vaihtelua saa ollakin näillä viikoilla, mut aikasmoinen meteli siitä kyllä lähti....
 
Nousussa täälläkin. Neuvolakortissa eka luku tais olla 145+ ja viime käynnillä rv 30 laitto 160+ .. jäin itekki miettiin asiaa mut eipä oo mitään selvyyttä asiaan saanu ja vauvan liikkeet on tuntunu ni toivon et kaikki on OK :)
 
Meillä on aina ollut 150-160 välillä sykkeet. Viime viikolla olin tutkimusten takia joutunut olemaan selälläni jo jonkun aikaa ennen sydänäänten kuuntelua, jolloin oli supistusta jatkuvasti ja vauvan sydänäänet olivat 130. Niin alhaisia ei ole ollut aiemmin, mutta normirajoihin menee. Selällään olo tulee siis välttää, mutta supistusten määrä jo yksistään pakottaa vaihtamaan asentoa, eikä vauvalle ehdi tulla vahinkoa (:
 
Olin itse omasta voinnistani johtuen sairaalassa viimeviikolla, joten vauvakin sydänääniä tuli seurattua piirturilta tuntien ajan. Normaalisti sykkeet pyörivät siinä 140-150 välillä, mutta aina vauvan liikkuessa ne nousivat 170, jopa 180 yli ja vastaavasti vauvan ilmeisesti nukahtaessa painuivat 130. Suurin osa liikkeistä on sellaisia, joita en edes tuntenut itse kunnolla, mutta sykelaite rekisteröi nekin (samanlaisia kohahduksia ja rasahduksia kuin dopplerissa, kun vauva kääntyilee). Huomasin myös että oma selinmakuuasento nosti (hieman) sykkeitä ja kylkiasento taas laski...
Lääkärin mukaan vauva oli aktiivinen ja hyvässä kunnossa, joten tästä päättelin, että sykkeiden vaihteluväli on tosiaan laaja ja se on ok.

Meillä muuten neuvolakorttiin ei saa kirjata sykkeitä numeroina, eikä niitä kerrota kuin kysyttäessä. Kuulemma niin moni huolestuu turhaa sykkeiden vaihtelusta ja soittelee hätääntyneenä sitten päivystykseen, joten ne merkataan vaan plussalla. Sinänsä hyvä, että voi soittaa ja huolehtia asiasta, jos se aiheuttaa ahdistusta, mutta kun näki itse vauvan monipuolisen laajan sydänkäyrän, tajusin ettei niillä neuvolan muutaman minuutin mittauksilla voi sanoa muuta kuin että sydän lyö.
 
Käyrällä joka päivä ja sen puolen tunnin-tunnin aikana vaihtelee parhaimmillaan 120-190 o_O Usein pyörii 140-150 jos on lepohetki menossa :cat:
 
Meillä ei kerrota sykkeitä sen tarkemmin, eikä mulla ole niistä tarkemmin tietoa. Syke on aina ollut hyvä tai vahva, melko jumputusta mutta lukemista ei tarkempaa tietoa. Kai ne ihan normaalin rajoissa on, en ole koskaan tarkemmin kysynyt.
 
Takaisin
Top