Sijaisvanhemmuus

Heippa!

Hieman päivitystä tähän ketjuun. Kävimme sijaisvanhemmuudesta kertovassa infotilaisuudessa ja nyt on laput pöytälaatikossa odottamassa täyttämistä pride-valmennukseen. Se mikä itsestä oli hyvä kuulla, oli se että vasta pride-valmennuksen jälkeen tulee päättää haluaako sijaisvanhemmaksi vai ei. Eli koulutuksen jälkeen ja aikana ehtii vielä asiaa miettiä.

Me kyllä ajateltiin tätä sijaisvanhemmuutta hoitaa yhdessä kaupungin kanssa. Olemme saaneet niin erinomaista palvelua Helsingin kaupungilta että se tuntui kivalta! Juttelin myös SOS-lapsikylän ja Pelan kanssa aiheesta ja jokapaikasta sain saman viestin, eli ainoastaan kunnat ja kaupungit sijoittaa ihan pieniä lapsia. Meillä on 2013 syntynyt tyttö joten jos häntä nuorempaa lasta toivomme, on oikeastaan vain Helsingin kaupunki ainoa kenen kanssa asioida. Tai no tuolla infossa kuultiin toki että PK-seudulla rajat ei ole niin justiinsa, Espoolaiset saavat asioida Helsingin kaupungin kanssa ja vantaalaiset vaikka Espoon kaupungin.
 
Tämä ketju olikin hyvä! Itselläni ei todellakaan vielä ajankohtaista miettiä sijaisvanhemmuutta (haluan ensin oman/omat lapset jonkun ikäisiksi..). Mutta sijaisvanhemmuus/tukiperheenä toimiminen on mietityttänyt jo jonkin aikaa. Omat vanhempani ovat käyneet koulutuksen, mutta muuttuneiden tilanteiden kautta meille ei ikinä sijoitettukaan lasta (yksi sisaruksistani sai diagnoosin ja niin.. Arki muuttui omastakin takaa rankaksi hiljalleen.). Mutta arvostan jotenkin suuresti heitä, jotka alkavat sijaisperheeksi ja tarjoavat lapselle kodin.
 
Hei, todella mielenkiintoinen tämä sijaisvanhemmuusketju! Harkitsin vakavasti sijaisvanhemmuutta ja tapasin Helsingin kaupungin sosiaaliviranomaisiakin asian tiimoilta. Olin ilmoittautunut pride-valmennukseenkin, kunnes jouduin vetäytymään sijaisvanhemmuussuunnitelmista merkittävän elämän muutoksen myötä: tapasin tulevan aviomieheni. Olin siis alunperin ryhtymässä sijaisvanhemmaksi yksin. Nyt odotamme esikoistamme ja keskitymme nyt ainakin ensin oman pikkuisen kasvattamiseen. :)

Minulle myös tapahtui hiljattain jotain, joka sai minut miettimään olisiko minulla edellytyksiä ryhtyä sijaisvanhemmaksi. Tämä kokemus ei ole suoranaisesti sijaisvanhemmuuteen liittyvä, mutta se muistuttaa siitä, että sijaisvanhemmatkin saattavat joutua kokemaan psyykkisesti hyvin haastavia tilanteita.

Minulla on asunnossani yksi ylimääräinen huone, jonka päätin tarjota ihan nimellistä korvausta vastaan eräälle 18-vuotiaalle ranskalaiselle vaihto-opiskelijalle neljäksi kuukaudeksi. Hän oli opiskeluvaihdossa Erasmus-vaihto-oppilaana Helsingin yliopiston valtiotieteellisessä. (Hän oli mennyt yliopistoon jo 17-vuotiaana). Sovimme huoneen vuokraamisesta Skypessä. Ajattelin optimistisesti, että tämä olisi minulle oiva tilaisuus parantaa ranskankielen keskustelutaitojani ja samalla kertoa tytölle suomalaisesta kulttuurista sekä tutustua puolestaan hänen kulttuuriinsa.

Tiesin jo aluksi, että olemme hyvin erilaisia ihmisiä, mutta päätin ennakkoluulottomasti tarttua tilaisuuteen ja majoittaa hänet.

Kaikki ei kuitenkaan mennyt niin autuisasti. Yritin luoda häneen kontaktia, mutta hän ei ollut halukas keskustelemaan kanssani. Kun kysyin haluaisiko hän lähteä mökille minun ja sukulaisteni kanssa, hän kieltäytyi. Heti aluksi huomasin hänen vaikuttavan masentuneelta. Yritimme mieheni kanssa jatkuvasti luoda häneen keskusteluyhteyttä, mutta hän oli meitä kohtaan hyvin tyly. Mieheni osti hänelle toisinaan jotain karkki tai keksiherkkuja, mutta hän ei koskaan mitenkäön kiittänyt niistä. Hän saattoi myös syödä laittamaani ruokaa tai leivonnaisia minulta kysymättä ja kiittämättä. Hän ei tervehtinyt meitä koskaan.

Olin aika neuvoton hänen kanssaan ja puhuin erään ranskalaisen ystävättäreni kanssa, jolla on psykologitausta. Hän tuli käymään ja yritti luoda kontaktia vaihto-oppilaaseen, mutta hän vain tuijotti tietokoneen ruutua, eikä mitenkään kommentoinut ystävättäreni ystävällistä avuntarjousta tutustuttaa häntä suomalaiseen yhteiskuntaan ranskalaisen silmin.

Tilanne muuttui viikkojen saatossa sietämättömäksi. Emme saaneet häneen mitään kontaktia. Hänen hygieniatasonsa oli myös aivan muuta mihin me olimme tottuneet. Hän ei käyttänyt deodoranttia, eikä pessyt hiuksiaan ja huomasin hänen peseytyneensä käyttäen minun pesusientäni, josta todisteena mustat, kiharat karvat. Hänen jälkeensä keittiö oli aivan siivottomassa kunnossa ja ala-kerran huonekin, jossa hän nukkui oli ihan ruokottoman sotkuinen.

Hän alkoi ennen pitkää käyttäytyä vihamielisen passiivisaggressiivisesti miestäni kohtaan. Hän mm. alkoi virtsata, ulostaa ja räkiä kylpyhuoneemme lattialle. Kun mieheni oli menossa suihkuun, häntä lähes aina odotti räkäklimppinen pissalammikko. Kylpyhuone haisi niin voimakkaasti ammoniakilta, että saatoin oksentaa lavuaariin. Tilanne oli kertakaikkisen sietämätön, koska hän ei kehotuksesta huolimatta parantanut tapojaan.

Olin tahtomattani ottanut luokseni asumaan vakavista mielenterveyshäiriöstä kärsivän nuoren naisen ja tajusin keinojeni olevan aika vähissä hänen kanssaan. Ehdotin hänelle muuttamista opiskelija-asuntolaan, mutta hän ei ollut halukas siirtymään. Koin, etten vastuullisena ihmisenä voi heittää häntä kadullekaan.

Venytin siis pinnani äärimmilleen tämän neljän kuukauden aikana. En olisi selvinnyt tästä ilman miestäni. Kun tytön isä tuli hakemaan häntä pois, hän toi mukanaan hyvin kalliita lahjoja. Vuosikertaviinejä ja mm. hanhenmaksavalmisteita sisältävän herkkukorin. Hän taisi olla hyvinkin tietoinen tytön ongelmista, mutta ei missään vaiheessa aikaisemmin tuonut niitä esille. Joskus aikaisemmin, kun olin yrittänyt keskustella hänen perheestänsä, tyttö oli sanonut, ettei halua puhua heistä ja, että hän vihaa isäänsä ja toivoisi isänsä kuolevan. En todellakaan tiedä mitä tuonkaltaisen vihan taustalla on, mutta todennäköisesti jotakin hyvin traumaattista.

Tämä kokemus tosiaan sai meidät miettimään omia valmiuksiamme ryhtyä joskus sijaisvanhemmiksi. Sijaisvanhemmat saattavat joutua kokemaan heille sijoitettujen lasten myötä hyvinkin haastavia tilanteita. Ehkä jonkun sijaisvanhemman mielestä tämä kokemukseni saattaa kuulostaa lievältä.

Tuntuu nyt joka tapauksessa ihanalta saada oma vauva, jolle voi tarjota hyvän ja turvallisen kodin, ja joka ei ole kokenut mitään kauheuksia.
 
Äiti85, hienoa että asiat on edennyt! :) Se pride-valmennus oli kyllä tosi hyvää aikaa, mutta meni tosi nopeasti :sad001 !

Nomen nescio, itsekin aloitin pride valmennuksen juuri kun elämäni mies tuli kuvioihin. Kävin sen kuitenkin samalla loppuun :) Ikävä tuo teidän vaihto-oppilas kokemus, kuulostaa todella kurjalta :sad001 Mutta tuollaisia on yllättävän paljon, mun vanhemmilla on ollut 4 vaihto-oppilasta ja kaikkien kanssa asiat mennyt hyvin. Muutamalla tuttava perheellä taas on samanlaisia kokemuksia kuin teillä :/ Ja myös yhden tuttava perheen vaihto-oppilas tappoi itsensä muutaman vuoden päästä vaihdosta..
Ihana kuulla, että olette saamassa vauvan ja rauhassa opetella tuntemaan itseä uudella tavalla :)!
Mutta sijaisvanhemmuudessa on se hyvä, että lapset ei tule hajoittamaan kenenkään perhettä, vaan jos tuntuu ettei lapsen kanssa pärjää hän menee perhekotiin tai laitokseen. Jos on siis niin pahasti mielenterveysongelmia, heitä sijoitetaan harvoin sijaiskoteihin :) Ja pride-valmennus on siitä juuri hyvä niin kuin äiti85 kirjoitti, että valmennuksen jälkeen tehdään päätös voiko itsestä olla tähän :) Ja aina sosiaalityöntekijät etsivät juuri sen sopivan lapsen teidän perheeseen tai yrittävät parhaansa ainakin =)
 
Nomen nescio, hui mikä kokemus! En kyllä tiedä miten päin olisin itse jaksanut vastaavan ajan! Ja onnea vauvasta!

Vielä ei olla hakemuksia palautettu. Täytyy odottaa viikonlopun päikkäreitä että ehtii ajatuksen kanssa paperit täyttämään!
 
Heippa Riekonmorsian, mielenkiintoista kuulla, että olit hyvin samankaltaisessa elämäntilanteessa mennessäsi PRIDE-valmennukseen. Päädyin itse siihen ratkaisuun, että mahdollisesti voisimme puolisoni kanssa yhdessä joskus myöhemmin osallistua valmennukseen, kun meillä on takana yhteistä taivalta vähän pidempi matka. Eli asia on vielä toistaiseksi mietintämyssyssä. Nyt tässä valmistaudumme oman pienokaisen tuloon! Kyllä tämä on ihan uskomattoman ihanaa! :)

Äiti85, juu tuo vaihtarikokemus oli aika hirmuinen. Hengissä kuitenkin selvisimme ja saimme asunnonkin kuurattua puhtaaksi. Ehdimme avata joululahjatkin vasta Tapaninpäivänä, kun jouluaatto meni niin tunnelmallisisa hetkissä kylppäriä desinfioidessa... Tsemppiä sinulle sijaisvanhemmuussuunnitelmiin!
 
Tämä asia liittyy sijaisvanhemmuuteen adoption kautta. Jotkuthan voivat adotoida sijaislapsensa.
Osalle asia on ihan sama, osa on vastaan, osa puolesta. Tämä on teille, jotka haluatte säilyttää lapsen oikeuden isään ja äitiin myös adoptiossa.

"Kansalaisaloite avioliiton säilyttämisestä aidosti tasa-arvoisena, miehen ja naisen välisenä liittona ja sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamisesta. Sukupuolineutraali avioliitto riistää adoptiolapselta mahdollisuuden korvaavaan kokemukseen eri sukupuolta olevista vanhemmista, isästä ja äidistä. Lapsen oikeus olla isän ja äidin hoidettavana ei voi toteutua samaa sukupuolta olevien avioliitossa. Samaa sukupuolta olevien parien oikeudet on huomioitu riittävällä tavalla parisuhdelaissa."

Jos olet samaa mieltä, allekirjoita kansalaisaloite (kirjautuminen tapahtuu nettipankkitunnuksilla ja se on turvallista tuolla virallisella sivustolla) ja levitä tietoa mahdollisimman paljon eteen päin. Aloite umpeutuu syyskuussa 2015. Nimesi ei tule näkyviin nettiin. Jos sinulla ei ole pankkitunnuksia, voit ottaa yhteyttä Aito avioliitto -yhdistykseen ja pyytää paperilomaketta täytettäväksi. Ne ovat yhtä päteviä oikein täytettyinä.

https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/1175

Tämä kansalaisaloite on Aito avioliitto -yhdistyksen aloittama virallinen kansalaisaloite.
http://www.aitoavioliitto.fi/
 
Mun mummi ja pappa toimivat sijaiskotina vuosikaudet. Yksi sijoituslapsi jäi ihan lopullisesti ja hän ns kuuluu täysin sukuun ja isäni pitää häntä veljenään. Rankkoja taustoja ja tarinoita lasten takana aina oli ollut joten ei ole ollut helppoa.

Me mietittiin jollakin kohtaa tukiperheeksi ryhtymistä, mutta kursseja oli huonosti ja sitten omassa elämässä tapahtui ja sattui. Mutta ehkä vielä joskus. Ei kuitenkaan välttämättä tähän väliin, kun uusi nyytti on matkassa.
 
Heippa!

Todella pitkästä aikaa päivitystä tähän ketjuun. Kävimme mieheni kanssa Pride-kurssin ja kurssilla halu ryhtyä sijaisvanhemmaksi vahvistui. Olemme nyt tällä hetkellä ns. valmiustilassa ja odottelemme mahdollisesti meille sijoitettavaa lasta. Toivottavasti ei enää tarvitsisi kauan odotella!

Kivaa syksyä kaikille!
 
Minä sain ihan sellaisen vihjeen eräältä kokeneelta sijaisilältä, joka on kirkkoherra ihan, että sijoituslapset kannattaa viedä mahdollisimman nopeasti psykiatrille. joka kirjoittaa diagnoosit, että lapset eivät enää pääse vanhemmilleen. Ei sitä koskaan tiedä. mitä kauheuksia siellä bioperheessä tapahtuu ja biovanhemmat usein salaavat ongelmansa, varsinkin, jos eivät ole uskossa.. Eli kannattaa tarkkailla lapsia ja raporoida psykiatrille ja sosiaalitoimeen. Sosiaalitoimessa ja koulutuksissa saa myös hyviä vinkkejä, miten etäännytetään lapset vanhemmistaan. Tsemppiä ja siunausta kaikille nykyisille ja tuleville sijaisvanhemmille :)
 
Heippa! Nostelen tätä ketjua hieman. Haluaisin kuulla tuoreempia kokemuksia aiheesta. Sain juuri kuulla, että kaverini lapsi huostaanotetaan. Lapsi on vielä pieni ja haluaisin niin kovasti pienen meille asumaan. Käsittääkseni on jopa toivottua että lapsi menisi enemmin läheisille sijoitukseen kuin vieraaseen paikkaan? Mutta siis, onko kenelläkään kokemusta läheisen/sukulaisen lapsen sijaisvanhempana toimimisesta? Onko se täysin tuhoon tuomittu ajatus?
 
Takaisin
Top