SF mitta

Sf tänään 24,5cm, rv 24+6. Yläkäyrällä, mutta kuulemma normii tässä vaiheessa kun ei ole esikoinen kyseessä.
 
Eilen mitattiin ekan kerran 23+4 ja sf oli 21,5cm. Siihen keskikäyrän tuntumaan meni. TH sanoi, että tähän sitten verrataan kohdun kasvua raskauden edetessä.
 
Tänään 24+6 oli sf-mitta 21 cm. Keski- ja alakäyrän puolessa välissä. Mulle th sano et siinä keskikäyrän molemmin puolin varmasti tulee menemään.
 
Tänään 22+5 ja 25cm. Neuvolatädin kans huomattiin että hyvinki yli käyrien menee.. onneksi huomenna on ultra taas nii voi siltä lääkäriltä kysyä.
 
Eilen rv 22+3 sf-mitta oli 19 eli hieman keskikäyrän yläpuolella.
 
Siis mistä johtuu jos menee käyrien yläpuolella??? Mulla oli nimittäin. Terkkari sano vaan että tässä vaiheessa normaalia mutta ei selitellyt mitään sen enempää.

Tämä masu on kyllä kasvanu tosi nopeesti aika pulleeks.

Ite olen ihan normipainoinen ja painoa tullut nyt noin 5kg lisää.

Just ultrattiin äippäpolilla ja vauveli sopivan kokoinen ja kaik muutenkin niinku piti.
 
Sf-mitalla seurataan vauvan kasvua raskauden aikana. Jos vauva on kovin iso tai lapsivettä on jotenkin hurjan paljon, sf- mitta on tietenkin isompi. Sama, jos vauva ei kasva normaalisti, ei mittakaan kasva. Jos ultrassa on kuitenkin kaikki ollut normaalisti, ei ole syytä huoleen ja mitan kehittymistä seurataan neuvolakäynneillä. Tärkeintä on, että kasvu on johdonmukaista. :)
 
Ja mulle sanottiin neuvolassa 22+5, että näillä viikoilla toi sf-mitta voi olla melkein mitä vaan. Usein siitä voidaan vetää johtopäätöksiä paremmin vasta rv 27 eteenpäin.
 
Karkea mittarihan tuo on jokatapauksessa, eikä sen perusteella voida mitään lopullisia johtopäätöksiä tehdä! Jos mitassa on isoja heittoja tai jotain muuta "vikaa", laitetaan yleensä lähete tarkistusultraan, jossa kaikki voikin olla kuitenkin ihan normaalisti. :)
 
Kai se on oleellista että mitta kasvaa johdonmukaisesti. Mulla on joka raskaudessa sf huidellut jossain yläkäyrän yläpuolella mutta molemmat vauvat ovat olleet ihan normaalikokoisia. Nyt kyllä ärsyttää kun melkein joka päivä kuulee kauhistelua kuinka iso maha jo on. Mielestäni se on saman kokoinen kuin aikaisemminkin tässä vaiheessa. Olen jotenkin ajatellut että tällaisessa lyhyemmässä varressa se vain kasvaa enemmän eteenpäin. Onko muilla samoja kokemuksia?
 
Mulle th sanoi, että tämä eka mitta on se, mihin sitten verrataan raskauden edetessä. Tää ei siis vielä sano paljoa. Mulla on pituutta 165cm ja maha oli esikoisen aikana todella iso ja suoraan tuossa edessä. Sf, mitta oli kuitenkin keskikäyrän tuntumassa koko raskauden, välillä hieman allekin. Tämä toinen kasvaa myös tuohon eteen ja kokoa on jo niin, ettei jää kyllä epäselväksi, että raskaana ollaan :grin Sf on kuitenkin keskikäyrällä nyttenkin.
 
Mulla sf oli myös eka mittauksessa muutama viikko sitten yli yläkäyrän, mutta ultraava kätilö oli juuri aiemmin sanonut että edessä oleva istukka saattaa aiheuttaa hurjalta kuulostavan sf-mitan tässä kohti.
 
Mulla mitattiin tänään ekaa kertaa 22+3 ja yläkäyrän yläpuolelle tuli ruksi :nailbiting:
Mutta kuulemma tasoittuu vielä..?
 
Mulla mitattiin tänään ekaa kertaa 22+3 ja yläkäyrän yläpuolelle tuli ruksi :nailbiting:
Mutta kuulemma tasoittuu vielä..?
Noista ekoista mittailuista vielä kovin vaikeaa sanoa yhtään mitään :) Näkee kyllä jatkossa, miten muuttuu :!
 
Moni on päivitellyt vatsani kokoa, miten suuri se jo on ja että voisin varmasti jo synnyttää. Tänään viikkoja 26+2 ja neuvolassa mittasi kohdun korkeudeksi 24 cm, nätisti keskikäyrällä kasvaa :) Eli ehkäpä synnyttelen vasta sitten kun aika on, päivitelköön ken haluaa.
 
Mulla tänään 24+4 ja Sf oli 27... huolestuuhan tosta masun kasvusta vähän...
 
Jos mua nyt mikään huolestuttaa niin mahan kasvamattomuus :D Eihän sitä pitäisi vertailla muihin. Töissä lähinnä saan kommenttia, että mahani on samankokoinen kuin joillain normaalistikin... No ei vaan mun normaali maha tän kokonen oo! Viimesin neuvola oli rv 23+6 eikä tuolloin katsottu sf-mittaa.
 
Takaisin
Top