Selkäsärky ja nukkumisvaikeudet

IceDiamond

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tammikuunmammat 2015
Heissan, tätä palstaa plussasta asti (26.5) seuranneena nyt uskaltauduin mukaan oikeen nimimerkillä. Itsellä, neuvolantätien mukaan, rv9 menossa, la nasahtaa tuonne tammikuun loppupuolelle. 7.7 ekaan ultraan, jännää... Ensimmäinen siis tuloillaan :happy093

Mutta asiaan: Jo ennen plussaa alkoi tuo alaselkä kipeytymään (ollut vastaavaa jossain määrin menkkojen aikaan aina). Sellasta rasittavaa tunnetta kun mikään asento ei ole hyvä. Tiettekö, sellasta ku muksuna oli nilkoissa kasvukipua ja oli pakko pyöritellä niveliä jatkuvasti. Sellanen olo vaivaa ja valvottaa öisin. Tuskin tuohon mitään poppakonstia on, mut oisko jotain vinkkejä?

Asun vielä kk kämpässä, jossa on kylpyamme ja se on ollutkin aivan autuus, mutku ei sielläkään voi 24h lillua :p
 
Mulla ei ole ollut selkäkipua, mutta jestas että vasemmalta puolen särkee ilmeisestikin SI-nivel.

Sinänsä kauhulla odotan selkäkipuja, koska en ole parhaassa mahdollisessa lihaskunnossa. Teen myös istumatyötä ja ryhti valmiiksi jo olematon. Mitä sitten kun on edessä painoa? Neuvolassa sain jo hienan noottia liikunnan puutteesta ja nyt pitäisikin ottaa itseä niskasta kiinni että pahemmilta vaivoilta säästyisi. Selkä vaivaa silloin tällöin, mutta hetkeen ei ole pahaa jumia ollut että särkylääkkeitä tarvitsisi. Liikunta on paras lääke :)
 
Mulla kanssa SI-nivelet vaivaa välillä, varsinkin kun tekee enemmän jotain fyysistä! Toivottavasti eivät ihan hankalaks heittäydy!

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Liikkuaha tietty munki pitäis enemmän. On viime viikkoina vaan päikkärit tuntunu mukavammalta. :grin

Itekki vähä miettiny, et kuinkahan pahaksi äityy, kun masu tunkee esiin. Mul on aina ollu pikkusen notkolla selkä, niin masu varmaan oikeen vetää viel huonomaan asentoon. Eikai se auta kun jumpata ne tukilihakset parempaan kondikseen.

Tämänhetkinen tunne ei oikeestaan ole edes kipua. Lähinnä rasittava tunne. Oi kun tekis mieli oikeen kunnolla vetää kissavenytykset kehiin. Kun voiski maata mahallaan vaikka jumppapallon päällä, mutku alkaa mahallaan olo tuntumaan vähä hankalalta pikkuhiljaa:cool05
 
Minulla myös alaselkä kipeä alusta asti. Notkoselkä ja edelliessä raskaudessa selkäkivut toisella kolmanneksella, jonka jälkeen loppuivat. Liikkua pitäisi täälläkin. Jospa sitä saisi otettua itseään niskasta kiinni, kunhan tämä totaalinen väsymys helpottaa.
 
Täällä kanssa yli kk taisteltu selän kanssa. Tällä hetkellä sairaslomalla. Viikonpäästä olisi fyssari aika niin sieltä toivottavasti saan jotain jumppaohjeita :) Oon myös kipeänä tällä hetkellä ja senkään takia en saa unta välillä :/

Sent from my GT-I9105P using Vau Foorumi mobile app
 
Mäkin oon yllättynyt, kuinka selkä voi juilia jo näin aikaisessa vaiheessa, vaikka mahasta ei vielä tietookaan. Aiemmin selkäkivut ilmestyneet vasta joskus 8. kuukauden tienoilla. Silloin kun vointi antaa myöden joogaan tai heiluttelen kahvakuulaa, jotta saisi liikuvuutta ja vahvistusta selkään.

Mies hieroo, kun pyydän. Auttaa yleensä muutaman päivän, kun osaa hieroa jumit pois selästä. Lisäksi tarvittaessa käytän lämpötyynyä varsinkin nukkumaan mennessä iltaisin. Mukavasti rentouttaa selän lihaksia, kun ovat päivästä rasittuneet.

Mutta tosiaan tämä jatkuva kehno olo tekee sen, ettei jaksa jumpata ja siitä seurauksena selkäkipu ja siitä tulee vielä kehnompi olo. Kunnon oravanpyörä. Itselläni on todettu teininä kiero selkäranka, johon lääkkeenä liikunta. 17-vuotiaasta saakka olen ollut aktiiviliikkuja ja sillä selkä on pysynyt kunnossa. Mutta heti kun on viikonkin tekemättä mitään, niin kyllä sen selässä tuntee.
 
Funtsin et auttaiskohan sellanen lämmitettävä kaurapussi... Mä kävelen öisin ympäri kämppää niinkö oisin jo pitkälläki :grin mutku keinuttelu tuntuu auttavan ainaki hetkeksi.
 
mulla kipeytyy usein ristiselkä. Mistäköhän johtuu..? Ala- ja yläselkää treenaan kotona, suosittelenki sitä ehdottomasti, kellä Se alaselkä kipeytyy. Kellää vinkkejä yöhön keskiselän kipeytymiseen?? .
mulla toi kauratyyny helpottaa hieman kipua,kandee ainaki koittaa. Oon joutunu myös ottaa särkylääkettä selän takia, mitä en kovin mielellään haluais ottaa.
 
Onko kukaan kokeillut Selätintä? Mä meinasin ostaa kotiin ja kokeilla nyt raskausaikana.

Sent from my GT-I8190 using Vau Foorumi mobile app
 
Kauratyynystä oli kyllä apua läpi raskauden. Taidanpa iteki kaivaa sen taas esille, samoin kuin jumppapallon...
 
Mulla on selätin. Ihan hyvin hyvä laite, nyt vaan sen kans pitää ottaa varovasti, kun tulee repäisykipuja. .. jospa vois vielä roikkua ja samalla tehdä sillä niin avot! :)

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
mulla oli neuvolalääkäri tällä viikolla, jolta kysyin Tota selän kipeytymistä. Vastaushan oli, että ota panadolia ja jos ei auta, ni sit sairaslomaa!!(lääkäri siis venäläinen huonosuomi. Täällä päin ainaki kaikilla venäläislääkäreillä on maine,et ei oikeesti ymmärrä ja kirjottaa TODELLA helposti pitkiä sairaslomia) Että otti päähän, ku Viel monta kertaa jankkasin, et en halua ottaa lääkkeitä vaan saada sen selän kuntoon ja vahvaks tulevaisuutta ajatellen!!

sielt tulin kotiin vihasena ja selasin netin läpi kaikenmaailman jumppaohjeista.. Muutamaa kokeilin ja ajattelin kokeilla nyt säännöllisesti niitä, jospa ne auttais..ainaki paremmin ku Panadol.
 
Liikuntaa koko ikäni harrastaneena ja muutamasta raskaudestakin selvinneenä, niin neuvoisin vahvistamaan sekä selän, että vatsan lihaksia, jolloin ns. korsetti pysyy kunnossa ja tukee hyvin rankaa. Selälle hyviä ovat erilaiset kiertovenytykset, sekä pyöristykset ja notkistukset. Tosin notkistuksia ei enää loppuraskaudesta suositella, koska selkä muutenkin on masun takia notkollaan.

Selän vahvistuminen ottaa aikansa, joten kärsivällisesti vaan täytyy jatkaa lihasten vahvistamista. Niin, ja toisinaan myös kireät lonkankoukistajat voi aiheuttaa selän asennon vääristymistä. Niitä kannattaa venytellä.

Välttämättä näin alkuraskaudesta kun on kehno olo ei liikunta maistu, mutta esim. 10 minuutin selkäjumppa per päivä on parempi kuin ei mitään.
 
Yöllä kannattaa kokeilla tyynyä polvien välissä. Mulla on auttanut. Ostin muutama vuosi sitten itselleni "varamiehen", eli sellaisen pitkän pötkötyynyn, joka kainalossa on tosi hyvä nukkua. Varsinkin sitten kun maha on jo iso, niin sen saa asetettua tukemaan mahaa myös. Mut ennenkaikkea nuo vatsa- ja selkälihakset pitäisi tietysti olla kunnossa. Kannattaa myös kiinnittää erityisesti huomiota siihen, miten nostaa esim. vanhempaa lasta syliin.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Joo, toi tyyny on hyvä.
miten vatsaligaksia treenataan raskaana? Luin netistä, et tyyliin kaikki "normiliilket" mitä tekisin, helppojaki, on kielletty viimeistään rv16-20 Eteenpäin. Toiset ohjeet oli taas sellasia et: "työnnä sikiötä ylöspäin ja vedä vatsalihaksia napaanpäin samaan aikaan" ööh...?? Löysin ainoastaan jotain istualtaan tehtäviä kiertoliikkeitä, jotka tuntui jotenki tosi helpolta.
 
Liitoskipuihin ja selkäsärkyihin voi saada apu myös osteopatiasta. Osteopatia on on meidän perheessä todettu tehokkaaksi esikoisen (10kk ) kanssa ja aijon kyllä itsekin käydä jos selkä tulee yhtä kipeäksi kuin esikoisen kanssa. Helsingissä ainakin on lapsiin ja raskaana oleviin erikoistunut osteopatia keskus Lapsen Tähden jossa ollaan käyty ja tyytyväisiä ollaan oltu! En tiennyt osteopatiasta mitään,ennen kuin kuulin vihjeen ystävältä ja sitten netissä asiaan tutustuin :)
 
20. raskausviikon jälkeen suorien vatsalihasliikkeiden tekeminen ei ole suositeltavaa, mutta vinojen ja poikittaisten vatsalihasten harjoittaminen on ok. Hyviä liikkeitä ovat mm. Makaa selinmakuulla, jalat irti lattiasta, polvet koukussa. Kierrä vuoroin molemmille puolille. Selän pitää pysyä lattiassa koko ajan.
Seisten sivutaivutukset joko painoilla tai ilman. Vedä samalla napaa selkärankaan.
Selinmakuulla kylkirutistukset, jolloin nostat toisen jalan toisen polven päälle ja nostat vastakkaista kyynärpäätä vastakkaista polvea kohden.
Lisäksi ns. hoover-vatsapito on hyvä poikittaisille lihaksille, mutta ei suositeltavaa enää viimeisellä kolmanneksella. Siinä pitäisi pönöttää varpaiden ja kyynärvarsien varassa lattialla ja nostaa lantio vaakasuoraan. Pidä hetki ja vapauta. Staattista liikettäkään ei saisi hirveästi raskauden aikana harrastaa, joten nopea pito ja vapautus. Esim. hengityksen rytmiin.
 
kiitos Minni vinkeistä! Jo ennen ku raskaudesta tiesin, oli mulla vatsalihakset tosi kireet ja kipeet. ne tuntu esim. normikurottelussaki, joten säännöllisten vatsalihasten teko jäi Sillon heti alkuvaiheessa jo pois, ku ei tuntunu mielekkäältä enää. Nyt ku oloki alkaa olla jo täysin normaali, alkaa taas jumppaus ja puntit kiinnostaa :) Jee!
 
Takaisin
Top