Selkäkipu

Jiu

Satasella mukana keskusteluissa
Hei

Onko kellään muulla selkä alkanut kipeytyä raskauden tässä vaiheessa?
Itselläni on nyt vajaan viikon ajan ollut aamuisin selkäkipua ja toisaalta joskus myös sohvalla istuessa. Kipua ei ole esim. kävellessä. Patjasta aamuinen selkäkipu tuskin johtuu, sillä patjani on hyvä eikä minulla ole aiemmin ollut vastaavaa kipua.

Olen luullut, että selkäkivut liittyvät raskauden loppuvaiheeseen, mutta voiko kipua tulla jo nyt?
Itselläni kipu siis ei ole vihlovaa eikä onneksi sietämättömän kovaa, mutta ikävää yhtä kaikki.
Pitäsiköhän olla huolissaan..?
 
mulla on selkä ajoittain tosi kipeä,mutta en ole varma onko oikeastaan raskaudesta johtuvaa. esikoinen painaa jo 12kg ja sitä kun nostelee ja kantelee väärällä tekniikalla, niin ei ihme jos selkää sattuu. Tosin ekassa raskaudessa oli jo viikolla 7 selkä kipeä enkä ollu hirveen huolissani. Nyt kun kurottelen korkeelle tai teen äkkinäisen liikkeen niin se tuntuu repäsevänä kipuna alavatsassa. Voihan se olla, että monilla tulee selkä kipeäksi alkuraskaudessa ja kaikki on silti hyvin. Ite ravasin pissatesteissä alvariinsa ekan raskauden aikana varmistin sillä ettei selkäkivun syy ollut vaan virtatietulehdus,mutta koskaan ei sitä vaivaa ollut. mulla selkäkipuun auttaa ainakin hetkellisesti selälteen makuu lattialla ja välillä niin että nostaa jalat vastanpäälle ja ottaa halausotteella kii jaloista. Selitinköhän sekavasti. Se liike ainakin vähän rentouttaa selkälihaksia.
 
Täällä kärsitty jo monta viikkoa jäätävistä selkäkivuista, välillä miettinyt, että haen sairaslomaa.. Sellasta iskiasmaista ollu tuo kipu.. :/ nytte sitte levinnyt niin alaselkään kuin koko selkään.. Dementiaosastolla oon töissä ja joudun nosteleen pakosta mummuja, tuntuu, että selkä hajoaa justiinsa, vaikka kuinka ergonomisesti koitan siirrot tehdä. :/ Onneksi osa työkavereista ymmärtää tuon ja ei pyydä mua hoitaan kaikkein raskaimpia. *huh* Onneksi enää NELJÄ viikkoa ja sitten koittaa ansaittu kesäloma ja muutto uudelle paikkakunnalle ja töistä ei tietoakaan, mutta ainakin lepään! :) että tallaista tänne, mulla ei tosiaan oo mikään auttanut tuohon selkäkipuun, on makoillessa, on istuessa, kävellessä..
 
Töiden alussa tuli tosi herkästi koko selkä kipeeks, välillä enemmän alaselkä, välillä enemmän yläselkä. Se on kyllä nyt mennyt aika hyvin ohi. Tosin, saa nähä miten kestää tän viikon 10-tuntiset vuorot... Joskushan noi selkäkivut voi johtua jostain "isommasta viasta", että sikäli sitä voi käydä varmaan ihan tutkituttamassakin, mutta varmaan useimmat selkävaivat voidaan korjata kiinnittämällä huomiota ryhtiin ja selkälihasten vahvistamiseen. Mullakin on nyt saliohjelmissa paljon erilaisia selkää vahvistavia treenejä, että sekin on varmaan osittain auttanut noihin selän väsymisiin. Mulla siis juuri tuntunut siltä, kuin selkä olisi vain tosi väsynyt.

Suosittelenkin kaikille odottajille nyt vähän lihastreeniä, kroppa jaksaa paljon paremmin kantaa kasvavan painolastinsa! Keskivartalolihakset etenkin on tärkeitä, sekä vatsat että selät. Tuli vähän off-topic mainosta kaupan päälle [:)]
 
Mulla on iskias alkanut POIKIA odottaessa melkein joka kerta tosi aikaisin (esikosta vasta rv15, mutta kakkosesta rv6, nelosesta rv7 ja tässä raskaudessa - mistä syystä uskon pojaksi - niinikään rv7) Pahimmillaan oli tuossa noin viikko sitten, nyt on useamman päivän ollut poissa (koputan puuta)... Minulla pahimmat krampit ovat iskeneet tässä raskaudessa toistaiseksi sellasisissa tilanteissa, kun olen autossa kumarrellut laittamassa/ottamassa pienintä istuimen/istuimesta. Ja muutenkin kun joudun tuota jonkin verran kantelemaan (1v5kk kohta ikää, joten kantaa pitää vielä usein).
 
Juu särkyjä on täälläkin, mutta nyt ne on kyllä vähän helpottaneet. Särky tuntui pakaroissa hermosärkynä, joten oiskohan se sitten juurikin sitä issiassärkyä.. Yks kaveri suositteli ristiselän tukea. En kuitenkaan ite tarvinut sitä ainakaan vielä, mut se on kuulemma tehokas [:)] Kannattaa kokeilla jos on kovat vaivat! Vointeja [:)]
 
Pääskynen, tuo treeniasia on varmasti tärkeä!
Itse olen käynyt säännöllisesti zumbassa, joka käsittääkseni vaikuttaa juuri vatsa- ja selkälihaksiin. Mutta salitreenistä en ole oikein koskaan pitänyt, joten sitä pitäs varmaan nyt lisätä. Ja tehdä jotain käsilläkin, että jaksaa sitten joskus vauvelia kannella :) Mutta en siis osaa uskoa, että selässä ois isompaa vikaa, koska se ei ole koskaan aiemmin aiheuttanut ongelmia.

Sinäänsä helpottavaa tietää, että muillakin on selkä ollut kipeä, vaikkei tätä tietenkään kenellekään toivoisi!
Pitäs varmaan jutella neuvolassa terveydenhoitajan kanssa, sitten kun se neuvola-aika joskus kaukaisessa heinäkuussa on... Jos tuo osaisi jotain ohjetta antaa.

Pitää varmaan ruveta nyt kontalleen tuohon lattialle ja alkaa tehdä muutamat selkälihasliikkeet... [;)]
 
Jep, selkäkipuja löytyy. Ei onneks enää niin pahoja kun muutama viikko sitten, kun välillä vihlas niin lujaa että meinas lähtee jalat alta.. [&:] Välillä on töissä päiviä ettei pysty puolta minuuttia kauempaa kerrallaan istumaan -joten ei myöskään käydä vessassa tai syödä- ja sillon on kyl niin kaamee olo ja kiukutus päällä et voi ukko rukkaa kun kotiin pääsee... Jalkoja särkee varpaista lonkkiin asti ja selkä niin kipee ettei tiedä itkeekkö vai nauraakko...[&o] Ja mulla kanssa tosiaan sitä issiasmaista kipua, joka onneks helpotti vähän kun vaihdoin toiset työkengät. Nyt mennään tasa-pohjasilla sit niin pitkään kun pystytään...
Ja niitä mahasta vihlasujakin välillä on, niit onneks Tosi harvoin, mut just kans jos kurkottelee liikaa tai nostelee painavia ja jopa illalla kun sängys vaihtaa asentoo... [8|] Mut eiköhän tää tästä, päivä kerrallaan [:)]
 
Mulla ei nyt varmaankaan erityisesti raskauden aikana, mut oikeestaan on aina tuo selkä ollut vähän sellanen paikka, et helposti kipeytyy, jos ei vahvista selkälihaksia. Oon huomannu (toimistotyötä kun teen) et jatkuvat selkä- ja päänsäryt saa pidettyä poissa "säännöllisellä" kuntosalilla. Tähän asti oon kuitenkin käyny salilla "ihan omin päin", mut nyt sattuneesta syystä saan parin viikon päästä uuden saliohjelman, joka suunnitellaan just raskausajalle, kivaa! Tiedänpähän sit, et mitä lihaksia täytyy erityisesti suosia ja mitä laitteita välttää. En nyt tietenkään sano, et treenillä ne raskaussärytkin loppuu, mut kannattaa tosiaan kiinnittää huomiota (jos vaan pystyy..), koska se maha kasvaa vielä  a i k a  paljon. [:)] Itelläkin on tässä raskausaikana urheilut vähän vähentyneet, mut pitää kyllä taas skarpata, kun on tuo väsymyskin jo helpottanu.
 
Jep selkäkipuja löytyy!
Sairaslomalle niiden takia jouduinkin ja tuskin enää työelämään mahan kanssa palaan.
Kipu on vanha tuttu lihasperäinen kipu vasemmalla alaselässä.. Joskus HYVINKIN äkäisenä jos vaikka esim varaa painoa hetken vain vasemmalle jallalle niin ei meinaa saada itseään enää suoraksi [>:]
Lisäksi selällään olo on ihan tuskaa, eikä ultrauspöydilläkään heppo ole ollut. Kerran ei meinannut jopa vasen jalka ottaa enää alle [:@]

No. Jumppaa jumppaa ja oikean asennon hakemista selälle KOKO ajan, etten notko voimistu... Eipä siinä muu auta [:D]
 
Minulla tämä selkä ei ole vaivannut koskaan muulloin kuin raskausaikoina - ja silloinkin toistaiseksi kuten sanottua nimenomaan pojista... Olen aina yrittänyt jumpata sitä mahdollisuuksien mukaan. Nyt kuitenkin tuon nelosen synnyttyä on kotijumppakin jäänyt vähän vähemmälle. Kyllä sitä päivittäin venyttelee ym. sen verran kuin ehtii ja jaksaa, mutta toisinaan tuppaa olla varsin lyhyitä ne tuokiot... Etenkin sen jälkeen, kun tuo viikareista viikarein lähti liikkeelle ja heti, jos vaikka menen lattialle makaamaan selkä/vatsaliikkeitä tehdäkseni niin päällehän tuo tulee riehumaan... No on sitten saanut olla painona.

Täytyy myöntää ettei ryhtini koskaan ole ollut paras mahdollinen ja nämä raskaudet ovat muuttaneet painopisteen ehkä pysyvästi...
 
mä olen käynyt nyt hiljattain kaksi kertaa fysioterapiassa ton selkäkipuni takia. mulla on todettu jo teini-iässä lievä skolioosi ja sen takia selkä on välillä helv... kipeä. Ensimmäistä kun aloin odottaa, niin pelkäsin miten kamalissa kivuissa joudun sellaset 9kk olemaan,mutta selvisin tosi vähällä ilman issiaksia yms. Oikeastaan kasvavan lapsen kantelu, jatkuva vaippojen vaihtelu yms. on ollut selälle paljon pahempaa kuin itse raskaus.Syviä selkä-ja vatsalihaksia sain läksyksi treenata,mutta on pikkasen jäänyt. Kontrollikäynti on heinäkuun 16 ja hävettää,jos en siihen mennessä ole alkanut tekemään niitä suositeltuja lihaskuntoliikkeitä. mieluummin olen mennyt zumbailemaan yms. Voisin vaikka joskus,kun löydän ne paperit,joissa ne liikkeet on niin skannata tänne. Suosittelen kyllä tota fysioterapiaa. Tosi huolellisesti käytiin koko kroppa läpi ja mua väänneltiin mitä ihmeellisempiin asentoihin ja testattiin syvien lihasten todellinen kunto.Se vois olla monelle hyvä kartoitus, niin tietää mikä saattais itseä auttaa. Selkäkivut on niin inhottavia ja kamalia sietää.
 
Takaisin
Top