Sektiolla synnyttäminen

Hanna

Näppärä viestien naputtelija
Täällä löytyy varmaan paljon sektion kokeneita äitejä? Olisi kiinnostavaa kuulla aiheesta lisääkin – päivitin hiljakkoin aihetta käsittelevän juttumme. Tarkoitus olisi löytää vielä lääkäri, jonka kanssa voisin sitä täydentää.

Kuulen mielelläni, millaisia asioita artikkelista mielestäsi puuttuu?

Miten sinun kohdallasi sektioon päädyttiin? Oliko suunniteltua vai suunnittelematonta? Miten toivuit sektiosta? Oikeastaan kaikki kiinnostaa!
 
Mulle tehtiin sektio perätilan vuoksi. Olin valmis synnyttämään alateitse, koska lantio oli tarpeeksi tilava, mutta la:n lähestyessä ei ollut vielä mitään merkkejä synnytyksen alkamisesta. Lääkärit selittivät, että perätilasynnytystä ei käynnistetä eikä sitä saa päästää yliaikaiseksi, siksi sektio alkoi vaikuttaa ainoalta vaihtoehdolta.

Ennen toimenpidettä jännitti kovasti, mutta kun leikkauspäivänä ajankohta venyi iltapäivään asti ja oli jo kauhea nälkä, niin aloin olla ihan valmis leikkuupöydälle. Leikkaustiimi oli tosi ripeä, ammattimainen ja ystävällinen, joten jännitys karisi kokonaan pois. Olihan se jännä tunne kun ei tuntenut vyötäröstä alaspäin mitään ja välillä heilutettiin niin että hyvä etten pudonnut pöydältä. Anestesialääkäri oli koko ajan tukena ja turvana ja kyseli vointia, joka oli koko ajan hyvä.

Emme tienneet vauvan sukupuolta etukäteen, mikä herätti hilpeyttä tiimissä. He olivat aivan innoissaan, kun näkivät sen jo vauvan ollessa vielä vatsassani. Jotain he lepertelivät vauvalle ennen kuin saivat nostettua hänet ulos. Sitten kuului kolme aivastusta ja parku - ja saimme itsekin nähdä, että poika tuli. :smug:

Isä napattiin mukaan tekemään punnitukset sun muut vauvalle, sen jälkeen sain hänet takaisin leikkaussaliin rinnalleni. Heräämössä oltiin pari tuntia, palelin ihan horkassa ja olin pöllyssä morfiinista, mille mieskin vähän naureskeli. Mieliala oli silti korkealla.

Seuraava aamu oli aika hirveä kun oli ylösnousun aika, mutta kätilö tsemppasi hyvin ja piti ihanasti huolta, kun kävin suihkussa. Olo oli hutera ja vatsa tietysti kipeä, mutta päivä päivältä oleminen kävi helpommaksi. Vauvaa sain heti kantaa. Oli hankalaa, kun vauva ei viihtynyt yhtään omassa kopassaan ja sitä ei olisi saanut ottaa omaan sänkyyn nukkumaan ja sängystä nouseminen kävi todella tuskaisasti ja hitaasti. Lopulta kätilö antoi luvan nukkua poika kainalossa, kun ei siitä touhusta muuten tullut mitään.

Neljä yötä oltiin sairaalassa ja sitten kotiin. Maito nousi hitaasti ja alkuun mentiin luovutetulla maidolla ja korvikkeella, mutta kahden viikon päästä oma maito riitti. Kuusi viikkoa piti ottaa tosi varovasti - itse menin kantamaan turvakaukaloa ihan vain "vähän", mikä aiheutti sen, että haava rupesi vähän repsottamaan toisesta päästä. Älkää tehkö perässä! En saanut sairaalasta ohjeita treenaamisen aloittamista koskien, mutta selvitin itse netistä, että sektiosta palautumiseen menee kauan aikaa ja vähintään puoli vuotta on vältettävä raskasta liikuntaa, juoksuakin. Nyt kun siitä on mennyt vuosi, niin edelleen tuntuu vähän oudolta tuolla syvissä vatsalihaksissa, kun niitä jännittää.

Kaiken kaikkiaan oli hyvä kokemus eikä jäänyt fiilistä, että olisi jäänyt synnyttämättä. Olisihan se alatiesynnytys ollut kiva kokea (ehkä), mutta pääasia, että kaikki meni hyvin ja syntyi terve vauva. :Heartred
 
Olen tainnut tästä asiasta tällä foorumilla puhua köh muutamaan otteeseen, mutta kun kerran kysytään...

Vauva oli perätilatarjonnassa, mikä selvisi vasta synnärillä. Siinä sitten kysymys: haluatko synnyttää alateitse? Tuli todella puskista koko tilanne, mutta päätin synnyttää, jos siihen luvan saisi. Seuraavaksi siis suuntana magneettikuvaukseen tarkistamaan mahtuuko vauva lantiosta läpi ja uudelleen ultraan katsomaan kokoa ja onko "täydellinen perätila". Kaikki oli hyvin, joten odoteltiin vain että aukeaisi kokonaan.

Ponnistusvaiheessa sitten vauvan sydänäänet heikkeni aina supistuksen tullen. Vähän aikaa yritin, mutta sitten lääkäri totesi että pitää saada nopeammin ulos ja mentiin kiireelliseen sektioon. Olin jo saanut avautumisvaiheessa epiduraalin niin spinaalia varten ei tarvinnut pistää enää.

Spinaali ei taida sopia mulle sillä leikkauksessa oksetti ja ylävartalo tärisi holtittomasti (kuulemma näin ei käy kaikille?). Siinä leikatessaan henkilökunta hämmästeli vauvan hiuksia, sukupuolesta eivät sanoneet mitään. Lopulta kun vauva oli ulkona näytettiin että poika tuli. Sitten hänet vietiinkin tarkistettavaksi ja saamaan hieman hoitoa sinertävänä ja vähän velttona. Itse jäin leikkuupöydälle olemaan huolissani. :sad001 Heräämössä sitten sain vauvan rinnalleni jo paremmin voivana. :Heartred Mitään vaurioita ei ollut ehtinyt syntyä.

En muista kuinka kauan oltiin heräämössä, mutta ei mielestäni kauaa, kun sitten vietiin synnyttäneiden osastolle. Muistan että olin todella väsynyt ja nukahtelin suunnilleen kesken keskustelun, varmaan puudutteiden vaikutuksesta (vähäisillä unilla saattoi toki olla osuutensa). Saman päivän iltana nousin ylös (leikkaus tapahtui aamulla), mutta muistaakseni seuraavanakaan päivänä en voinut vauvaa nostaa, kun heikotti ja huimasi niin paljon seistessä. Kyllä siinä hiljalleen toipui, kivut lakkasi ja alavartalon tunto palasi, mutta kyllä oli kipeä ja heikko olo alkuun. Olin ehkä neljäntenä päivänä samassa kunnossa kuin juuri synnyttämästä tullut äiti, jolla oli mennyt kaikki hyvin. Maito sentään nousi hyvin eikä tarvinnut turvautua lisämaitoon.
 
Mulla takana kaksi sektiota. Hätäsektio ja suunniteltu sektio.

Esikoinen oli ollut jalkatarjonnassa rv27 asti. Mulle sanottiin, että jos vedet menee niin vaakatasoon ja ambulanssilla sairaalaan.
Edessä olisi luultavasti ollut suunniteltu sektio tämän tarjonnan vuoksi.
35+6 meni vedet ja ambulanssimiesten jahkailujen jälkeen veivät mut sairaalaan (soittivat synnärille ja kysyivät kuljetusasentoa ajatellen et jos mieheni ois voinu tuoda mut). Onneks ottivat mut kyytiin koska perillä sairaalassa olin jo 10cm auki ja pojan toinen jalka tuntui lääkärin käteen. Pikaisesti leikkaussaliin. Olin jo saamassa puudutusta kun pojan sykkeet laski. Maski naamalle ja taju kankaalle. Tunti leikkauksen jälkeen heräsin ja sain pojan syliin.

Toinen tulikin suunnitellusti 36+0. Monessa ultrassa havaittiin ohuempi kohta kohdussa ja sanoivat et kohtulihasta ei oo ollenkaan. Koska esikoinen lähti syntymään niin ajoissa niin leikkasivat toisenkin hyvissä ajoin. Nuorempi vietti keskolassa 2 viikkoa.

Molemmista sektioista olen parantunut hyvin. Ei tulehduksia tms.
 
Mulla takana kaksi sektiota. Hätäsektio ja suunniteltu sektio.

Esikoinen oli ollut jalkatarjonnassa rv27 asti. Mulle sanottiin, että jos vedet menee niin vaakatasoon ja ambulanssilla sairaalaan.
Edessä olisi luultavasti ollut suunniteltu sektio tämän tarjonnan vuoksi.
35+6 meni vedet ja ambulanssimiesten jahkailujen jälkeen veivät mut sairaalaan (soittivat synnärille ja kysyivät kuljetusasentoa ajatellen et jos mieheni ois voinu tuoda mut). Onneks ottivat mut kyytiin koska perillä sairaalassa olin jo 10cm auki ja pojan toinen jalka tuntui lääkärin käteen. Pikaisesti leikkaussaliin. Olin jo saamassa puudutusta kun pojan sykkeet laski. Maski naamalle ja taju kankaalle. Tunti leikkauksen jälkeen heräsin ja sain pojan syliin.

Toinen tulikin suunnitellusti 36+0. Monessa ultrassa havaittiin ohuempi kohta kohdussa ja sanoivat et kohtulihasta ei oo ollenkaan. Koska esikoinen lähti syntymään niin ajoissa niin leikkasivat toisenkin hyvissä ajoin. Nuorempi vietti keskolassa 2 viikkoa.

Molemmista sektioista olen parantunut hyvin. Ei tulehduksia tms.

Aikamoiset kokemukset sulla - onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin! Saako kysyä, johtuiko ohentuma edellisestä sektiosta? Itseäni vähän mietityttää, että kuinka sektioarpi kestäisi uuden raskauden.
 
Aikamoiset kokemukset sulla - onneksi loppu hyvin, kaikki hyvin! Saako kysyä, johtuiko ohentuma edellisestä sektiosta? Itseäni vähän mietityttää, että kuinka sektioarpi kestäisi uuden raskauden.

No sain semmosen käsityksen että siitä johtui.
Se oli niin sekavaa se loppuraskaus rv 28->.
Neljä eri lääkäriä eri viikoilla rv28-34 pohtivat/tutkivat tuota ohutta kohtaa ja päädyttiin siihen että ei uskalla alakautta synnyttää. Sitä kun ei etukäteen tiedä et kestääkö kohtu supisteluja. Leikkaava lääkäri ei kuitenkaan löytänyt tätä ohutta kohtaa ja antoi luvan seuraavalle raskaudelle.
Mulla oli istukka onneks takana eikä kiinni arvessa.
 
Mulla oli suunniteltu sektio moninaisten psyykkisten syiden ja traumojen takia. Eikä mulle myöskään tehty raskauden aikana kertaakaan minkäänlaisia alapäätutkimuksia. Sovittiin neuvolalääkärinkin kans niin että vasta mikäli ois joku uhkaava ja pakottava tilanne niin siinä tapauksessa sais tutkia mutta kaikki meni hyvin.

Sektio oli maailman paras kokemus just mulle. Tunsin olevani hyvissä ja varmoissa käsissä. Mua ei oikeen etukäteen niin jännittänytkään. Ainoo vähän jännä kohta oli puudutuksen laitto kun se laitettiin just semmosesta kohdasta mistä mulla on selkä leikattu. Se teki outoi sähköiskui ja outoo tunnetta joka sit onneks hävis. Lisäks tärisin aivan holtittomasti.

Sain heti jo leikkuusalissa puhdistusten jälkeen vauvani rinnalleni ja siitä kun kärrättiin heräämöön ja osastolle niin vauva sai koko ajan olla rinnalla.

Koitin imetellä heti mutta vauva oli niin heiveröinen ja mini ettei se jaksanut ekoina päivinä edes imeä joten se laitettiin nenämahaletkuun. Iteltäni lähti maito nousee oikeen kunnolla siinä 4tenä päivänä ja sit pumppasin sitä ja laitoin sitä omaa maitoo letkuruokinnalla.

Kyllä mä toivuin nopeesti vaikka oli jo ikääkin. Sain luvan kantaa maksimissaan sitä painoo mitä turvakaukalo ja vauva on yhteensä. Orin rauhassa ekan kuukauden. En rehkiny mitään. Salille menin 5 viikon päästä sektiostaja oli jo ihan ok olo.

Nyt olen ihan alkuraskausvaiheessa ja haluan ehdottomasti sitten taas sektion. Näillä mennään.
 
Kuulen mielelläni, millaisia asioita artikkelista mielestäsi puuttuu?

Minusta olisi ollut kiva tietää etukäteen millaista sektiossa ja sen jälkeen käytännössä on. Spinaalipuudutuksen sivuvaikutuksista ja siitä kuinka sektiosta toipuu (siis hitaammin kuin alatiesynnytyksestä ja esim. täyden tunnon palautumisessa voi mennä pitkään.) Myös esimerkiksi siitä kuinka leikkausarpea pitää alkuun varoa (esim. nousta kyljen kautta istumaan) voisi kertoa.
 
Täällä löytyy varmaan paljon sektion kokeneita äitejä? Olisi kiinnostavaa kuulla aiheesta lisääkin – päivitin hiljakkoin aihetta käsittelevän juttumme. Tarkoitus olisi löytää vielä lääkäri, jonka kanssa voisin sitä täydentää.

Kuulen mielelläni, millaisia asioita artikkelista mielestäsi puuttuu?

Miten sinun kohdallasi sektioon päädyttiin? Oliko suunniteltua vai suunnittelematonta? Miten toivuit sektiosta? Oikeastaan kaikki kiinnostaa!
Itse synnytin elokuussa suunnitellulla sektiolla ja sen jälkeen käytetty pico-haavapumppu nopeutti haavan paranemista huikeasti ja vähensi haavan tulehdusriskiä. Ei ollut moista laitetta käytössä muutamaa vuotta aiemmin kun synnytin esikoisen kiireellisellä sektiolla.
 
Itse synnytin elokuussa suunnitellulla sektiolla ja sen jälkeen käytetty pico-haavapumppu nopeutti haavan paranemista huikeasti ja vähensi haavan tulehdusriskiä. Ei ollut moista laitetta käytössä muutamaa vuotta aiemmin kun synnytin esikoisen kiireellisellä sektiolla.

Kuulostaapas mielenkiintoiselta toi pumppu. Miten se toimii. Itsellä haavat parantuneet ihan hyvin mutta mielenkiinnosta kyselen.:)
 
Kuulostaapas mielenkiintoiselta toi pumppu. Miten se toimii. Itsellä haavat parantuneet ihan hyvin mutta mielenkiinnosta kyselen.:)
Pääpiirteittäin se siis pitää haava-alueen kuivana ja puhtaana. Ei tarvitse mm. suihkutella haavaa ollenkaan.
 
Takaisin
Top