Sektio vai alatiesynnytys

Dyylia

Satasella mukana keskusteluissa
Haluisin kuulla kokemuksia teiltä kaikilta jotka olette synnyttäneet alateitse ja sektiolla, plussia ja miinuksia molemmista.

Mulla on itselläni edessä vielä mietintä että kumman valitsen, toki katsotaan vielä rv 36 synnytystapa- ja painoarvio ultrassa että minkä kokonen baby siellä köllöttelee. Mutta siis tämä pohdinnassa synnytyspelon ja ensimmäisen synnytyksen jättämien traumojen ja ahdistuksen vuoksi.
Sektio pelottaa myös, mutta niin alatiesynnytyskin. Joten, oisko kokemuksia kertoa? :) Saa muutkin kertoa omia ajatuksiaan asiaan liittyen!
 
Minäkin olen käynyt pelkopolilla jo usean kerran aiemman traumaattisen alatiesynnytyksen takia. Ensi viikolla on painoarvio ja keskustellaan hieman siitä mitä tulevan pitää, käynnistelläänkö vai mitä. Pelkään molempia tapoja synnyttää, mutta silti haluaisin alatiesynnytyksen. Ajatus siitä että vatsa ja kohtu leikataan auki on kamala, samoin ajatus siitä miten paraneminen, seuraava raskaus jne.. Mutta sitten alateitse synnyttäminen... Sain viimeksi niin pahat repeämät, pidätysongelmat, sekä henkinen puoli oli aivan sekaisin pitkittyneen avautumis sekä ponnistusvaiheen takia että mietin olenko tarpeeksi vahva siihen koitokseen..
 
Mulla on kaksi nopeaa ja "helppoa" alatiesynnytystä takana.. Ja sen luonnollisuuden vuoksi toivoisin sen onnistumista nytkin.. Tietty sekin pelottaa että koska kaksi onnistunutta takana, niin varmasti tässä jotain sit voisi mennä pieleen.
Mutta koska vielä molemmat ovat olleet perätilassa niin luultavasti suunniteltuun sektioon päädytään jos eivät nyt vielä vaihda asentoa.. Mutta sekin pelottaa, onhan se kuitenkin leikkaus..
 
Kiitos vastauksista. Sain itse ajatuksiani vähän selvennettyä ja en haluaisi kyllä millään sektioon. Mitenköhän vaikeaa on päästä käynnistykseen jos sellaiseen tahtoo oman pelon vuoksi? Täytyy neuvolassa jutella tästä ensiksi.
Tosiaan ensimmäinen synnytys oli todella traumaattinen kokemus kun lapsi meinasi kuolla jne. Joutui teholle, oli yliaikainen 10 päivää ja yliaikaisuus pelottaa myös.
 
Minä kuvittelisin että synnärillä mieluummin käynnistettäisiin kuin että tehtäisiin sektio. Neuvolassa kannattaa myös itsekin vaatia että pelot otetaan tosissaan, etkä halua enää kokea samaa mitä viimeksi.
 
Takaisin
Top