Sektio synnytys

Itellä on siis varattu sektio aika 2.6 jollon mulla on rv39+3 Aika myöhänen aika sinänsä et mulla alko edellisestä supisteleen rv39+0 Yritin saada ajan perjantaille et ois helpompi saada poika hoitoon siksi aikaa mut kuulemma lasten lääkärit on sitä mieltä ettei sektioita tehdä ennen kun rv39 täynnä et vauvan keuhkot on täysin valmiit.
 
Mulla pari sektiokaveria kertoivat että jälkivuoto on tosi niukkaa ja loppui suht aikaisin vs. alatiesynnytys. Ne suurimmat vuodothan korjataan sieltä kohdusta pois vauvan kera. Sama jos istukka ei irtoa ja joutuu kaavintaan niin pääsee sitten sentään jälkivuodossa helpommalla. Mulla ainakin jälkivuoto viimeeksi oli ihan karseaa, slosh slosh hulahdus lorahdus vaan :D

Mulla on aina vaan todennäköisemmin sektio edessä, kun vauva on perätilassa ja nyt on raskausmyrkytyskin. Toivon kyllä viimeiseen asti alatiesynnytystä mutta olen alkanut jo henkisesti valmistaa sekä itseäni että lähipiiriä että sektio on mahdollinen. Esikoinen on pakko lähettää mummolaan kun se paranemisaika on niin pitkä, ja lepääminen on jo raskausaikana todettu mahdottomaksi taaperon kanssa.

Sektio kyllä pelottaa kovasti :sad001
 
Alatiesynnytyksestä ei ole kokemusta mutta sektion jälkeen mulla tuli vuotoa n.2 viikkoa.Sairaalassa tarvitsi olla ne isot siteet mutta sit kotona pärjäsi jo perus kuukautissuojilla ja viime päivät ihan pikkuhousunsuojalla.
 
Mua ei niinkään se leikkaus pelota tai kivut mut se harmittaa etten saa pitää vauvaa sylissä kovin kauaa ekana päivänä kun se leikkaus päivä menee sängyssä. Kuulemma hoitajat vie jo samana päivänä kattomaan vauvaa sängyllä. Meillä siis vauva menee lastenosastolle seurantaan. No pitää ajatella et se on vaan yksi päivä meidän elämästä. Meidän esikoinen pelkää sairaaloja ja kun oon kysyny et tuutko äitiä ja vauvaa kattomaan niin sano ettei halua. Tulee kyllä kova ikävä sitä jos en nää moneen päivään sitä :sad001 miehelle oon sanonu et kaks ekaa päivää olis mun kanssa sairaalassa mahdollisimman paljon. Seuraavana päivänä poistetaan kipupumppu ja katetri ja sit saa liikkua.
 
Mulla kesti sektion jälkeinen vuoto noin 3 viikkoa. Kovin kipeä en kokenut olevani mutta kunto kyllä on rapistunut olemattomiin. Tosin varmaan tuo kolmen viikon sairaalassa olo ennen synnytystä vaikuttaa asiaan. Alatiesynnytyksestä ei oo kokemusta joten en osaa verrata et kummasta palautuu nopeammin. Mulla nyt siis sektiosta 4 viikkoa ja lähes normaalisti olen elänyt (mitä nyt hikiliikunta on vielä jäänyt tekemättä).
 
Onko kokemuksia jos vauveli lähtee syntymään ennen suunniteltua leikkauspäivää ja menee sitten päivystysleikkauksella niin pääseekö isä leikkaukseen mukaan?
 
Jos tehdään puudutuksessa, pitäisi isän päästä mukaan. :)
 
Kysyin just tota et mitä jos nyt lähtee itekseen syntymään niin sanoivat et jos menee vedet niin sit melko nopeesti sairaalaan koska mulla se streptokokki positiivinen mut jos alkaa supistuksilla niin voi jonkun aikaa seurailla. Sit saa ilmeisesti jotain supistuksia ehkäsevää lääkettä ennen sektioo. Isä saa olla mukana aina jossei oo hengenvaaraa äidillä tai vauvalla. Mulla sektio siis synnytyspelon vuoksi ja vauva siellä pää alaspäin mut en tiedä sit onko eri ohjeet jos on esim perätilassa ja lähtee syntymään itestään.
 
Jos ei ole kiinnittynyt ja vedet menee kerralla, pitää mennä makuuasennossa ambulanssilla ettei napanuora luiskahda ulos ja jää puristuksiin, perätilassa se riski oli jotain 10x luokkaa. Jos on kiinnittynyt tai tihkuu niin voi mennä normaalisti vaikka taksilla mutta ilmeisesti silti pitää lähteä suht pian.

Mulla on tuo huonoin tilanne eli vesien totaalimenoa pelkään ehkä eniten tällä hetkellä, varsinkin sellainen skenaario että olen yksin tai lapsen kanssa jossain julkisella paikalla tai vaikka kotonakin. :shifty:

Mulla on huomenna synnytystapa-arvio että jospa ne saisivat tän perä-Pertan käännettyä tai vaikka syntymään niin pääsisin huolestani :grin Tai edes toteaisivat että on kiinnittynyt niin olisi huolettomampaa loppuodotus.
 
Tuostakaan kukaan ohjeistanu et missä tilanteessa tulla ambulanssilla. Perätilassa vauva ja on sanottu et kovin alhaalla tuntuu mutta en muista et ois kiinnittymisestä puhuttu.. tiiäppä tuosta sitten. Lisää jännitystä taas :D
 
Ei mullekaan ole sitä neuvolassa sanottu mutta terkka kyllä tietää että olen erittäin itseopiskellut kaikissa asioissa eikä välttämättä kaikkea käy läpi, varsinkin kun sanoin että olen ehtinyt jo hyvin tarkkaan perehtyä perätila-tilanteeseen :grin
 
Laura lady, mä synnytin sektiolla 11.5 ja kyllä edelleen vuotelee, mutta maltillisesti. Imetys nopeuttaa paranemista ainakin mun kohdalla kohtu supistellu hyvin.
 
Minä oon synnyttäny sektiolla jo 23.4 ja edelleen välillä vähäistä verensekaista vuotoa. :/
 
Takaisin
Top