SEKS - synnytys Seinäjoella

Heippa! 7.3 tosiaan synnytin Seinäjoella eikä mitään pahaa sanottavaa ole SEKSistä! Ihanat kätilöt, hienot uudet tilat synnytysosaston puolella (amme oli tosi jees, suosittelen!), ja myös synnyttäneiden vuodeosastolla oli aivan ihanaa ja avuliasta hlökuntaa [:)] Jaksoivat aina uudelleen ja uudelleen näyttää imetysjuttuja ja auttaa kaikin tavoin. Joten painelkaa vain reippaasti hälynappia, jos tulee jotain pientäkin kysyttävää! Lastenlääkäri-nuori mies oli myös oikein symppis [:D] Vuodeosaston tilat on aika pienet, tosiaan on nyt vaan ne 2hlön huoneet käytössä, ja ne on kyllä sen verta ahtaat, että sinne ei vierailijoita kovin mielellään isoa porukkaa ottaiskaan. Isän ja sisarusten lisäksi muut ei siis saa tulla ollenkaan, mutta isällä on vierailu vapaa milloin vain (yöllä tosin on otettava huonetoveri huomioon). Ruoka oli hyvää ja sitä sai riittävästi, yöksi kannattaa kuitenkin varata omaan huoneeseen yöpalaa päiväsalin jääkaapista, ekana yönä meinasin kuolla nälkään kun en tiennyt, että siellä on leipää, jogurttia ja mehua, jota saa vapaasti hakea. Mulle tuli yllätyksenä myös, että itse täytyy hakea varastohuoneesta vaatteet itselle ja vauvalle, vaipat, pyyhkeet yms. jos huoneesta ovat loppuneet, omaan huoneeeseen kannattaa myös heti hakea varastohuoneesta vaihtovaatetta (etenkin alkkareita ja yökkäreitä), että ovat tarvittaessa lähellä, jos jälkivuotoa tuleekin niin paljon alkuun, että päällä olevat vaatteet sotkeentuu (mulla kävi näin ekana aamuna synnytyksen jälkeen.. [:'(])

Niin, ja muistakaa hakea myös käytävän päästä olevista kaapeista Liberon vauvakassit, kun lähdette kotiin! Olis jäänyt meiltä hakematta, jos ei olis huonekaveri maininnut, unohti hlökunta siitä sanoa. Samoista kaapeista löytyy myös kukkamaljakot, jos saatte kukkasia [:)]
 
Kiva Amelie, kun kerroit tarkemmin asioista! [:)] Nuo vaihtovaatteet sun muut. Ei tuollaisia tule varmasti ajatelleeksi siinä tilanteessa.. Kätilötkään eivät kuitenkaan välttämättä muista tuollaista asiaa mainita, vaikka muuten hyvin kertoisivat asioista. Positiivisin mielin siis lähdetään matkaan, kun lähtö koittaa... [;)]
 
No mä toivon, että mulle selvitetään kaikki asiat hyvin ennen synnytystä, joka on jo nyt päätetty (sektio 4.5.). Eli ei pitäs olla normaalia synnytyshässäkkää keskellä yötä tai jotain. Tai sit printtaan tuon Amelien selostuksen ja otan mukaan ni muistan kaiken. Onkos se päiväsalin yöpala ihan tavallista ruokaa vai mahtaako paikalla olla vähälaktoosista ja gluteenitonta? Meinaan muutoin pitänee ottaa omat eväät. Nuo 2 h huoneet ei hirveesti kiinnosta (siskolla oli JKL:ssä muinoin tunnelmallinen yksityishuone), mut pitänee totutella ajatukseen. 
 
Kiva kuulla, että SEKSissä on kiva henkilökunta. Omalta kohdalta synnytys ei ole vielä ajankohtainen. Syyskuuhun asti pitää odotella [:)]
 
Starletti, vähälaktoosista jogurttia ainakin löytyi, mutta leipä tais olla ihan tavallista, jotain vaaleaa oli aina ja sit ruisleipää. Sinne jääkaappiin saa kyllä hommata omiakin eväitä, kunhan merkitsee ne selkeästi, ettei kukaan muu syö :)
 
Heipsan.

Tällä yksi lisää joka sitten aikanaan synnyttää Seinäjoella. Aika on vasta lokakuussa mutta nopeasti tämä aika tuntuu vierivän.

Seinäjoella ollaan asioitu tuolla lapsettomuusklinikan ja naistentautien puolella ja täytyy sanoa että kaikki henkilökunta siellä on ollut mukavaa. Luottavainen mieli ainaki on henkilökuntaan kohtaan jäänyt.
Mukava lueskella kokemuksia ja kuulumisia, laittakaahan muutkin kertomuksia kun laitokselta kotiudutte :)
Paljon tsemppiä teille kaikille :)
 
Kiva kuulla vinkkejä ja hyvää palautetta. Seinäjoella vierailen itsekkin muutaman kuukauden kuluttua [:)]
 
Seinäjoella kävin kaksi viikkoa sitten synnyttämässä. Henkilökunta oli pääasiassa mukavaa. Synnytyksestä itsestään jäi itselle hyvä mieli, mutta vähän paha maku jäi suuhun sairaalasta/henk. kunnasta siinä synnytystilanteessa/ennen kun vauva oli maailmassa. Me jouduimme siis kipujen kanssa kärvistellä aulassa 5 tuntia. Mäkin oon takki päällä siinä joutunut itseäni keinutella, kun aulassa oli ihan helvetin kylmä.. Lisäksi jotenkin tosi paljon jätettiin oman onnensa nojaan.. Näin ensisynnyttäjänä koin, että jätettiin liikaa yksin. Toki se johtui varmasti siitä, että viivyimme sairaalassa niin kauan ennen vauvan syntymää.. Muussa tapauksessa tilaani oltaisiin varmaan käyty useammin katsomassa. Ja toki toisethan kokevat tämänkin asian pelkästään hyvänä. En mäkään kaivannut siihen koko aikaa jotain ylimääräistä, mutta vähän useammin oltaisiin voitu käydä tutkimassa ja katsomassa. Niin, ja se vielä, että miestä kohdeltiin jotenkin tosi tylysti siellä osastolla, kun kipujen kanssa kärvistelimme! Hänelle höpötettiin jatkuvasti, että voit sä mennä kotiin. Mies tiedosti hyvin, että voi käydä kotona, mutta ei vain halunnut ja aina sen kätilöille sanoi. Muuten häntä ei huomioitukaan sitten mitenkään. Ei varmaan mitään muuta kommenttia suoraan hänelle sanottu, kun sitä samaa "mee vaan jo kotiin", "nyt sun pitäis kyllä lähteä" jne.. Miehelle jäi siitä tosi paha ja sellainen kuva, että häntä ei olisi kaivattu siellä ollenkaan! En usko,että kätilöt tällä mitään pahaa tarkoittivat (vaikka eivät kyllä hymyilleetkään ikinä noita sanoja toistellessaan....), mutta jotenkin jäi siitäkin paha mieli. Outoa oli se, että kotiakin mies joutui yöksi, vaikka perhehuoneessa olimme, jossa oli kaksi sänkyä. Vietin siis yhden yön sairaalassa muutoksia odotellen jo ennen vauvan syntymää..

Synnytyksen jälkeisestä ajasta, kun osastolla viivyimme jäi kuitenkin hyvä mieli. Hoitajat olivat mukavia ja silloinkin jätettiin tosi paljon oman onnensa nojaan ja se olikin pelkästään hyvä. Apua sai nopeasti jos tarvitsi ja pyysi, mutta liikaa ei käyty kyttäämässä tekemisiä. Sai rauhassa tutustua pikkuiseen ja harjoitella [:)]

Tuolta voi lukea tarkemman synnytyskertomuksen, pääsee paremmin jyvälle jos kiinnostaa.
http://forum.vau.fi/tm.aspx?m=40331&mpage=9 
 
Kävin reilu kuukausi sitten synnyttämässä Seinäjoella. Heräsin aamuyöllä lapsiveden menoon ja muutaman tunnin kuluttua olimme mieheni kanssa osastolla.

Synnytykseen kului yhteensä 17 h laskien lapsivedenmenosta, joten synnytysosasto ja muutama kätilökin tuli tutuksi... Suurimman osan ajasta vietimme tarkkailuhuoneessa, jossa vuorossa oleva kätilö kävi aika ajoin.

Saimme iltapäiväksi ja illaksi todella ihanan kätilörouvan, joka otti hienosti huomioon sekä isän, vauvan, että minut. Hän neuvoi a:sta alkaen oikeanlaisen hengityksen ja erilaisia kipua lievittäviä asentoja (jotka paikkakuntamme ei-niin-onnistuneessa perhevalmennuksessa ohitettiin täysin). Harmiksemme työvuoro ehti vaihtua juuri ennen kuin ponnistaminen alkoi.

Kaiken kaikkiaan synnytys sujui helposti ja olen tyytyväinen henkilökunnan asiantuntemukseen. VINKKI: Aikaisemmin S-joella kätilöinyt ystäväni kertoi, että siellä puututaan huomattavasti herkemmin synnytyksen kulkuun kuin esim. TAYS:ssa. Esim. episiotomia tehdään huomattavasti herkemmin etenkin ensisynnyttäjille. Itse pyysin varta vasten ettei sitä tehtäisi. Toiveeni toteutui ja selvisin kolmella tikillä. En uskalla edes miettiä, millainen projekti episiotomiasta toipumiseni olisi ollut...

Vierihoito-osastolla lähes koko henkilökunta oli ihanan huomaavaista ja myöskin asiantuntevaa. Ainoastaan yhdellä lastenhoitajalla oli vahva mielipide isien taidoista koskien vauvanhoitoa (isä itse piti tätä erittäin pahana). Kaikkiin kysymyksiin saimme nopeasti vastaukset ja apua oli aina tarjolla. Kovaa vatsaa varten saa hakea hörpittäväkseen luumumehua.

Miinuspuolia annan synnytysosaston puolityhjästä jumppapallosta (!), majoittautumisesta: perhehuoneita oli vain yksi ja sekin varattu kaukaa tuleville (itse olemme kotoisin tunnin ajomatkan päästä) ja remontin aiheuttamista häiriöistä.

Olen kokonaisuutta ajatellen todella tyytyväinen synnytysreissuuni. Tsemppiä teille S-joelle menijöille!
 
No niin, tulihan se synnytys minullakin vastaan. Kovat oli tuskat ajomatkalla sairaalaan ja suoraan synnytyssaliin [&:] Ottaen huomioon, että olin tietoisesti jättänyt opiskelematta synnytyksen kulun, mä selvisin hengissä. Synnytyssalin henkilökunta antoi tarkat ohjeet, mitä tehdä milloinkin. Synnytys oli nopea eikä repeämiä tullut. Vierihoidonkin koin vain positiivisena. Kuuden päivän sairaalassa oleilun ajan oloni alkoi olla jopa kotoisa [:)] 
 
Seinäjoella oli todella ilo synnyttää, itselle ja miehellekin jäi hyvä mieli [:)] Kätilöt olivat osatolla ja synnytys salissa todella mukavai ja työnsä osaavia, kaikkea sai mitä vaan pyysi ja apua annettiin vähän liiankin helposti. Itse en häiriintynyt remontista, remontti oli jo valmis ja lähtöpäivänä muutto uudelle osastolle oli käynnissä. Tykkäsin kahden hengen huoneista vaikka vieraita ei paljon mahtunut niin, oli jotenkin kivempi olla kahdestaan ettei yksin tarvinnut möllöttää.[:D] Yhtä asiaa vain pidin pahana, sitä kun minulle tehtiin synnytyksen jälkeen kaavinta niin jouduin odottamaan synnytys salissa kahdesta seitsemään asti! ennen kuin pääsin leikkaus saliin ja kaavintaan. Siinä makasin synnytyspöydällä vapisten ja nälissäni, olin kerinnyt vain aamupalan syödä 8 aikaan aamulla ja tyttö syntyi 14:13 päivällä[:'(] Se on ainoa asia mitä pidin pahana! Muuten oli loistava kokemus

Taatusti synnytän uudestaankin seinäjoella [:)]
 
Vuonna 2007 olen seinäjoella käynyt synnyttämässä ja hyvä mieli jäi. Synnytys itsessään oli niin mahtava juttu että uutta kertaa innolla odotellessa joka on edessä syyskuussa. Henkilökunta oli mukavaa ja kätilö oli todella mukava, sanoi asiat suoraan mutta oli kuitenkin ystävällinen. Ja osastolla ei henkilökunta liikaa tyrkyttänyt apua kun kuulivat että olen työkseni hoidellut keskos vauvoja, mutta apuakin sai kun vain kysyi.
Toivottavasti muillakin on yhtä positiiviset kokemukset [;)]
 
Kiitos kokemuksista. Oma hoohetki lähenee ja mielessähän tämä on entistä useammin... kuinka helposti Seinäjoella saa ammeen käyttöönsä? Paha sitä on etukäteen varata, kun päivää ei voi tietää.. [:D] Entä muu kivunlievitys: oliko epiduraali jne. helppo saada? Pitikö osata vaatia, että NYT vai saiko ennen "pakkoa"?
 
Kiva lukeä näitä; kun itellä on laskettuaika enskuun 27. päivä [:)]

Seinäjoella synnytän.


Toivottavasti on silloin osaavaa ja pätevää ja ennen kaikkea mukavaa henkilökuntaa !

Onko kellään teistä ollut opiskelijoita synnytyksessä mukana ?
 
Toki aina kun olen käynyt ultrissa Sjoen äitiyspolilla on ollut mukavia hoitajia!
Ja sama kun olen joutunut muutaman kerran verentulon takia käymään synnärin puolella niin sieläkin on ollut mukavaa henkilökuntaa; ainakin silloin.
 
Moikka.

Pari vuotta sitten esikoisen synnyttämisen aikaan minulle jäi hyvä ja positiivinen kuva Seinäjoella synnyttämisestä ja osastolla olosta. Synnytyksessä oli silloin todella mukava kätilö ohjaamassa ja osastolla olin prenataalisella puolella silloin, kun synnytys oli käynnistetty, mutta mukavia hoitajia oli silläkin puolella.

Nyt uusi tulokas tulossa ja La on 11.6, joten ei enää pitkästi. Hieman jännittää miten synnytys tällä kertaa sujuu. Ja jos tulee lähtö kotoa niin osaankohan sitten lähteä ajoissa tai vastaavaa, kun esikoisen aikaan ei mitään tuntemuksia ollut ennen käynnistystä muutakuin pari päivää aiemmin alkoi limatulppaa irrota ja yksi yö oli supisteluja mutta ei säännöllisiä. Ja meiltäkin tuota matkaa kuitenkin Seinäjoelle tulee 45km, joten vähän yli puolituntia menee matkaan näin kesäaikaan.
 
Tuli tälläinen tässä synnytystä miettiessä mieleen;

Luin osastolla vauvan jo synnyttyä siitä lehdestä/kirjasta, että kun lähdette kotiin, hakekaa lasku mukaan toimistosta ja käykää ilmoittamassa muutenkin lähdöstä.
Meiltä aamulla siivooja kävi kysymässä paniikissa, että "monelta lähdette?" ja kun lähdimme, (siivoojan kytätessä koko päivän meidän huonetta) menimme toimistoon, jossa sanottiin vain, että "laskuhan tulee perästä.." Yritin sitten siinä, että "ai no sitten, me tästä nyt lähdetään, kiitos hei"-tyylillä sanoa, niin vastauksena oli sen tyylinen katse, että "ketä kiinnostaa? heippa" Persettään ei penkistä nostanut, vaikka huoneessa oli aika montakin hoitajaa. Ja kun huoneemme ohi kävelimme, oli siellä jo lauma siivoojia siivoamassa.... Joo, tottakai huone pitää siiivota heti ja ymmärrän, että voi olla tungosta, mutta tuli sellainen olo, että tuupittiin matkaan eikä edes hyvää jatkoa toivoteltu.. Olisi vissiin pitänyt lähteä vähin äänin kellekkään mitään sanomatta eikä oltaisi edes ihmetelty/kaipailtu... [8|]
 
No kerronpa minäkin, ei siis suoranaisesti negatiivista mutta kuitenkin. Oltiin toivottu kotiutumista jo keskiviikkona. Ei saatu lupaa kuitenkaan. Perjantaina ennen ruokailua kätilö tuli jutustaan, kyseli olenko lähdössä kotiin. Tuijotin vaan ja sanoin että mielelläni (niin kuin jo kahdesti aiemminkin). Hoitaja kävi hakemassa tytön lastenhuoneeseen. Hoitaja toi tytön takaisin minulle iloisena jotain höpisten ja lähti pois. Olin jotenkin äimänä, piti ihan kysyy että SAANKO mää ny lähtee kun sitä ei ollu suoraan sanottu. Kätilö siinä että näin hän ymmärsi, mutta käy vielä varmastamas. Hoitaja tuli myöhemmin uudelleen käymään ja toivotti hyviä jatkoja. Siis miksi ihmeessä kukaan ei sanonut että NYT SAAT LÄHTEÄ KOTIIN...[&:]
 
kiva lukea tätä aihetta täälä. ite oon kans menossa ens keväänä Seinäjoen keskussairaalaan synnyttämään.
en mitenkää innoissani sitä odota !! oon ollu vierihoito-osastolla töissä pari vuotta sitte kesällä. mitenkää ei kiinnostaisi mennä sitte niiden hoitajien asiakkaaksi !! voihan ne olla mukavia ja kivoja asiakkaille, muttaku ite tietää millasta on sit työporukan sisällä, niin en todellakaa odota innolla !! onneksi osaan hoitaa vauvan omin päin, työkokemusta ja hoitokokemusta löytyy !! [:D] eipä tarvi siihen apua pyytää. imettäminen jo hieman huolestuttaa. täytyy siihen varmaan pyytää apua. vaikka oon kyllä itekki opettanu joitain ensareita imettämään, ilman, että itellä olis siitä minkää näköstä kokemusta !! [:D] vielä ..

noh.. se on sen ajan murhe sitte ..
mutta en mitenkää positiivisin mielin ainakaa odota sinne menoa ..
 
ALKUPERÄINEN: starletti

No kerronpa minäkin, ei siis suoranaisesti negatiivista mutta kuitenkin. Oltiin toivottu kotiutumista jo keskiviikkona. Ei saatu lupaa kuitenkaan. Perjantaina ennen ruokailua kätilö tuli jutustaan, kyseli olenko lähdössä kotiin. Tuijotin vaan ja sanoin että mielelläni (niin kuin jo kahdesti aiemminkin). Hoitaja kävi hakemassa tytön lastenhuoneeseen. Hoitaja toi tytön takaisin minulle iloisena jotain höpisten ja lähti pois. Olin jotenkin äimänä, piti ihan kysyy että SAANKO mää ny lähtee kun sitä ei ollu suoraan sanottu. Kätilö siinä että näin hän ymmärsi, mutta käy vielä varmastamas. Hoitaja tuli myöhemmin uudelleen käymään ja toivotti hyviä jatkoja. Siis miksi ihmeessä kukaan ei sanonut että NYT SAAT LÄHTEÄ KOTIIN...[&:]


No sen takia, että hoitajan pitää kysyä kotiuttamislupa aina lääkäriltä. Lääkäri voi aamusta sanoa hoitajalle että tämä potilas saa mahdollisesti tänään lähteä kotiin - jolloin hoitaja kohteliaasti tietenkin ilmoittaa potilaalle, että tänään mahdollisesti pääsee kotiin - ja sitten hoitaja jää vähän kuin odottelemaan koska se lääkäri antaa lopullisen luvan lähteä - eli se kotiutuminen on siitä lääkärin viimesestä sanasta kiinni, eikä hoitajat voi sille mitään että lääkärit on joskus epäselviä tai niillä kestää sen päätöksen teossa.
 
Takaisin
Top