Satks synnytys

I

Iines99

Vieras
Tuoreita kokemuksia (2017 jälkeen) Satakunnan keskussairaalasta (Pori)?

Voiko ammeeseen synnyttää?
Miten suhtaudutaan synnytystoiveisiin?
Tehdäänkö eppareita edelleen paljon?

Aikaisemmin Porista kuuli paljon negatiivisia kokemuskia. Olen kuullut (ja myös tilastoja katsonut), että eppareita tehtiin poikkeuksellisen paljon ja välilä kyseenalaisin perustein. Nyt siellä on uusi naistentalo ja vauvamyönteisyyttä korostetaan.
 
Itse siellä synnyttänyt 2015 ja ens kuussa olis laskettu aika. Ristiriitaisin tuntein menossa sinne. Koska en koe,että minua olisi kuunneltu toiveiden osalta.
Mahdollisuutta synnyttää ammeessa ei ole tarjottu koskaan.
Toivon todella,että uusien tilojen myötä asenne siellä olisi muuttunut.
 
Minä synnytin kylläkin 2016, mutta uusi naistentalo oli kyllä silloin jo olemassa. Ainakin siellä uudella puolella synnytin, lapsen isä oli rakentamassakin sitä. Ammeeseen ei saanut synnyttää, mutta siellä kyllä olin aika pitkään ennen ponnistusvaihetta. Eppari tehtiin, kun vauvan pää ei mahtunut ulos. Lääkäri myös mokasi epiduraalin kanssa aika pahasti. Toiveita kuunneltiin aika pitkälti, mutta kun ponnistusvaihe tuli, en saanut synnyttää haluamassani asennossa, vaan pakotettiin puoli-istuvaan, mikä omasta mielestäni saattoi kyllä johtaa juuri siihen että episiotomia oli pakko tehdä... Mutta henkilökunta oli yhtä lukuunottamatta oikein ihanaa ja muuten kohtelu varsinkin lapsen syntymän jälkeen varsin hyvää. Lysynä päästivät pois, vaikka esikoisesta oli kyse.
 
Itse synnytin vanhalla puolella 2014, eikä ollut hääppöinen kokemus silloin. Mitään toivettani ei otettu huomioon ja kätilöt tuntuivat kovin etäisiltä. Pääasia, että vauvan osalta kaikki sujui hyvin. Synnytysvuodeosastolla en myöskään saanut tarvittavaa tukea ja ohjausta esikoisen äitinä.

Toinen synnytys uudella puolella 2017 oli nopea, ehdin sairaalaan vain ponnistamaan. Muuten ilmapiiri jo vaikutti paremmalta. Altaassa ei silloin vielä saanut synnyttää mutta nykyäänhän on toisin! Uudistettu synnytysvuodeosasto oli parempi ja henkilökunta helpommin lähestyttävää. Parempaan suuntaan ehdottomasti siis menty.

Vauvamyönteisyyden ja koko henkilökunnan viimeaikaisten uurastusten vuoksi luulisin Porin nykyään olevan mainio paikka synnyttää.
 
Muokattu viimeksi:
Itse siellä synnyttänyt 2016 ja 2018.
Aivan ihanat kätilöt sattui omalle kohdalleni.
Viimeisimmän synnytyksen kohdalla kätilö kysyi monesti omia toiveitani kivunlievityksestä ja sen mukaan mentiin mitä toivoin.

Epparia ei tehty. Kyseessä olivat neljäs ja viides lapseni. Hyvin siron kokoisia molemmat.
 
Synnytin 3/2018. Jäi todella hyvä fiilis koko hommasta. Aivan ihanat kätilöt ja terveydenhoitajat! Synnytystoiveitani kuunneltiin hyvin, ja synnytyksen jälkeen panostettiin siihen, että vauva saa mahdollisimman paljon ihokontaktia. Tuli myös todella paljon ohjeistusta ja tukea imetykseen.

Itselläni oli synnytyksen "finaalissa" pientä draamaa, mutta kaikki hoitui hyvin ammattimaisesti, ja minulta varmistettiin useampaankin otteeseen (viimeisen kerran soittivat vielä kotiinkin) että jäikö mitään pelkotiloja tms. Minulla oli tuolloin ja on vieläkin kyllä täysi luotto SATKin henkilökuntaan.

Vanhasta puolesta olen kuullut paljon huonoa, mutta tästä uudesta todella paljon hyvää. Varmasti joskus vielä palaan uudelleen synnyttämään tuonne rauhallisin mielin.
 
Synnytin esikoiseni 06/18.

- Ammeeseen synnyttäminen tullu mahdolliseks juuri tänä vuonna! :)
- Oman kokemukseni mukaan suhtautuvat ihan myönteisesti toiveisiin.
- Mulle tehtiin eppari ihan viime sekunneilla koska vauvan pää oli hieman vinossa ja junnasi eestaas, ei olisi mahtunut ilman leikkausta. Sitä en tiedä kuinka yleisiä ovat nykyään.

Se mistä ei tykätty ja jätettiin palautettakin henkilökunnalle oli, että voisivat yhtenäistää ohjeitaan. Näin esikoisen kohdalla kun kaikki oli ihan uutta sitä olis toivonu et saisi samat neuvot kaikilta hoitajilta, eikä niin että yks sanoo yhtä ja seuraava hoitaja toista. Se oli todella ärsyttävää ja aiheutti pahaa mieltä niissä hormonimyrskyissä.. :mad:

Kätilöitä ja hoitajia siellä on hyvin monen sorttisia (omalle kohdalle osui onneks kiva, kannustava kätilö). Ihan luottavaisin mielin menen sinne uudestaan sitten joskus toisen lapsen kohdalla.
 
Olen synnyttänyt 2017 ja 2018 porissa. Erilaiset lähtökohdat synnyttää, mutta mielestäni oli mukavat kätilöt ja ammattitaitoisia! Toisella kertaa osasi vaatia ja suunnitella toiveita etukäteen. Kun sitten kirjauduttiin sisälle, kätilö luki ne ja totesi olevan hyvät toiveet, että eikös ne onnistu :)
 
Takaisin
Top