Satakuntalaiset mammat

lelluuu

Vauhtiin päässyt keskustelija
Tammikuunmammat 2016
Moi! Ajattelin perustaa tällaisen ryhmän, kun oma ystäväverkosto on aika pieni, etenkin äitiystävien osalta. Itselläni on la 15.1 ja tammikuun ryhmässä lähinnä kirjoittelen, mutta kävin kurkkimassa että muissakin kuukausissa olisi ainakin Satks:ssä synnyttäviä. Mulla esikoinen tulossa ja vertaistukea siis kaipailen. Oishan se hauskaa jos vaikka joskus jopa jotain mammatapaamisia saisi tämän kautta järjestettyä. :grin
 
Moi! Täälläpä yksi odottaja ilmoittautuu.. :happy: Meillä on lasketut ajat aikas lähekkäin, heh, mulla on 13.01. Ensimmäinen tännekin on tulossa ja olen kahlannut useat keskustelut läpi imeäkseni kaikkea uutta tietoa ja oppeja muilta. Käytännössähän opeilla ei ole mitään merkitystä kun kaikki tulee etenemään omalla painollaan, mutta onpahan luettu ja ehkä opittu jotain... :wink
 
Heippa! Täälläkin Satakuntalainen ensiodottaja. :)

Mulla on laskettu aika vasta maaliskuun lopulle, että perässä tullaan :). Mammatapaamisia kaipailen myös juurikin tuon vertaistuen takia.
 
Moikka! Mulla on ainakin kaikki sujunut tosi hyvin ja vaikka masu on omasta mielestä kasvanut kovinkin niin ei raskautta monet huomaa..kai se kupu tästä vielä kasvaa ja paljon, aikaaaaaa on. :-D
 
Hei! Täältä ilmoittautuu yksi satakuntalainen ensiodottaja. La 18.1. ja rakenneultrakin jo takana. Pienellä kaikki hyvin ja rakenteet kunnossa. Kovasti myös potkii pienokainen. :)
 
Oon kans itse voinut hyvin ja pikkuisella oli kaikki hyvin nt-uä:ssä. rakenne-uä olis 13.10.
 
Moi, täällähän on jo useampi Satakuntalainen. Oma RU jo takana ja kaikki oli hyvin. Sukupuolikin selvisi. Yli puolen välin jo ollaan ja vaikka vauvan liikkeetkin jo tuntuu, niin kyllä se silti usein vaikelta tuntuu oikeasti ymmärtää, että vatsassa on joku. :rolleyes: Mitäs ajatuksia/kokemuksia teillä on Satks:sta? Mulla ainakin molemmissa ultrissa ollut tosi mukava kätilö. Uudella synnytysvuodeosastolla on ilmeisesti kahden hengen huoneet, eikä enää onneksi mitään isoja neljän hengen huoneita. Itseäni kyllä jännittää potilaana oleminen, kun muutenkin menen lääkäriin vasta pää kainalossa, jos pakko. :mad: Pelottaa sellainen "liukuhihnakohtelu", kun siellä tietty henkilökunnalle synnytykset on rutiinia, mutta itselle ihan uutta ja outoa. Sekin pelottaa, että kysymättä tehtäisiin tiettyjä toimenpiteitä tai annetaisiin jotain kivunlievitystä rutiininomaisesti, enkä uskaltaisi ilmaista tahtoani tarpeeksi selkeästi. Mutta ehkä nämä ovat turhia pelkoja..
 
Täällä kanssa kaikki hyvin ainakin päällisin puolin. Ensi viikolla ultra ja toivon tosiaan että kaikki on hyvin.
 
Olin synnyttämässä 04/2014 vielä vanhalla puolella tietenkin. Kun olin siellä, oli tosi rauhallinen hetki, ei kiirettä. Menin vähän ennen puolta yötä ja yökätilö ei oikein miellyttänyt, mut aamuvuoros ollut kätilö oli tosi ihana ja tärkeimmät asiat olikin aamukätilön aikana. Kuunneltiin mun mielestä toasi hyvin mitä kipulääkitystä haluaa ja kerrottiin vaihtoehtoja. Kannustusta ja ohjeita sai hyvin ponnistusvaiheessakin.

Osastolla oli niin ihana tilanne et sain olla aika pitkän aikaa yksin 3 hengen huoneessa, olin joku 1,5 vrk yksin, kun 3 vrk olin kaiken kaikkiaan. Oli kätilöitä joiden kanssa tuli hyvin toimeen mut sit niitäkin kenen kans ei synkannu. Lastenhoitajalta sain parhaimmat ohjauksen hoitoon ja imetykseen, mikä ei meinannu lähtee sujumaan. Informaatioo jäi vähän varmaan antamatta, kun tulin vuoronvaihteessa osastolle. En ensim. tiennyt et olis iteltä pitäny mitata lämpöö päivittäin. Lähtiessä vasta huomasin, et laatikossa oli sellainen vihko, mis oli kerrottu osaston toiminnasta ja muusta. Mut sanotaanko näin, et pääosin tosi positiivinen kuva jäi synnytyksestä ja osastolla olosta. :) Mulla olis viel kuukausi Rakenne-uä:aan. 2 viikon päästä neuvola.
 
Okei, varmasti riippuu myös miten synkkaa kätilöiden kanssa ja tosiaan siitä uskallanko itse avata suuni. :grin Olen lukenut esim. Puudutteista, että monesti sitten hankaloittavat ja pitkittävät synnytystä ja aiheittavat myös vauvalle ongelmia mm. Imemisessä. Haluaisin synnyttää ainakin ilman selkään pistettäviä puudutteita, koska en myöskään esim. halua jäädä jumiin sänkyyn selälleni sen jälkeen, mutta en tiedä kestänkö synnytyskipua. Saattaa olla että olen kuitenkin jo heti ulvomassa kipulääkettä. :oops: Ja satks:ssä tehdään ilmeisesti aika paljon välilihan leikkauksia rutiininomaisesti etenkin ensisynnyttäjälle, vaikka se on tarpeen vain pienelle osalle synnyttäjistä. Sekin taitaa riippua kätilöstä.. pitää selkeästi alkaa henkisesti valmistautumaan synnytykseen jo tässä vaiheessa pikkuhiljaa.
 
Kyllä siel kuunnellaa mitä puudutteita tai kipulääkitystä haluaa. Ei mullekaan olisi laitettu epiduraalia, jos en olisi halunnu. Aluksi laitettiin kohdunkaulanpuudute mistä oli alkuvaihees apua. Mut sit loppuvaihees halusin epin. En ollu ainakaan puuduksissa epin vuoksi, ne laittaa sen pois päältä aikalailla sit ku aletaan ponnistamaan, lääkkeen vaikutus kuitenkin on viel hyvin ponnistaessakin vaikka puudutetta ei enää tuukkaan. Olisin kyl päässy käveleen heti suihkuun, mut vinti oli muuten heikko kun en ollu syöny 1,5 vrk:een, ku mikään ei sit sairaalas maistunu ennen kuin vauva oli syntyny. Multa välilihaa leikattiin vähäsen, mut ensin kyl yritettiin ilman leikkaamista. Joskus voi käydä niin et jos ei leikkaa voi tulla pahempi repeämä. Mut uskon et jos sanoo, ettei halua et välilihaa leikataan ennen kuin viime hädässä, niin uskon et toive kyl toteutetaan. Ja aina on mahdollisuus, vaikka se inhottavaa olisikin, pyytää toinen kätilö jos ei millään tuu toimeen sen kanssa joka on alkanut hoitaan sua.
 
Heipsan!

...Joo mitäs kaikkea tässä on tapahtunut...Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli hyvin, tosin mittojen mukaan olisi voitu muuttaa laskettua aikaa kun heittoa on n. viikko. Muutamista päivistähän ne eivät siirrä, mutta neuvolantäti sanoi että hän melkein olisi toivonut la:n muutosta..:) ..Tiiä sitten..Ei se pikkuinen ajallaan kumminkaan tule..:)

Pelkotiloja on tullut monenlaisia viime aikoina ja olen myös miettinyt tulevaa synnytystä..Olen kuullut paljon hyviä tarinoita ja todella paljon niitä ei niin hyviä.. :grumpy:

Ja Porista olen minäkin.
 
Heipsan!

...Joo mitäs kaikkea tässä on tapahtunut...Rakenneultrassa käyty ja kaikki oli hyvin, tosin mittojen mukaan olisi voitu muuttaa laskettua aikaa kun heittoa on n. viikko. Muutamista päivistähän ne eivät siirrä, mutta neuvolantäti sanoi että hän melkein olisi toivonut la:n muutosta..:) ..Tiiä sitten..Ei se pikkuinen ajallaan kumminkaan tule..:)

Pelkotiloja on tullut monenlaisia viime aikoina ja olen myös miettinyt tulevaa synnytystä..Olen kuullut paljon hyviä tarinoita ja todella paljon niitä ei niin hyviä.. :grumpy:

Ja Porista olen minäkin.


Millaisia pelkotiloja sulla on?
 
No lähinnä se, että kun ensimmäistä kertaa sinne synnärille asti "pääsee" niin meneekö kaikki hyvin ja kuinka paljon kipukynnys on sillä hetkellä/kivut sen jälkeen..Öööö...Normaalia mietiskelyä varmaan, mitä monilla muillakin...Mun oma syntymä ei oo mennyt aikanaan ihan putkeen niin kai mä senkin vuoksi kaikkea höppänää mietin.."Mitä jos..." -periaatteella.. :smiley-ashamed008
 
Kyl sitä kipua tietty on, mut niistä kannattaa kertoa ja saa kyl tietoa eri kipulääkitysvaihtoehdoista. Synnytyksen jälkeen osastolla saa kyl kipulääkettä, ei välttämättä automaattisesti mut pyytämällä ainakin. Kannattaa pitää avoin mieli synnytykseen mennes, toki jotain voi tapahtua, mut suurin osa synnytyksistä kuitenkin menee hyvin. :) jos kovasti pelkoja kannattaa puhua neuvolassa jo asiasta.
 
Heips.. Tällä kans yks Porilainen ensisynnyttäjä.. LA 16.1.2016.. RUssa kans käyty jo ja kaikki oli kunnossa :) Mut jalat pysy visusti kiinni.. Et jännitys jatkuu tammikuulle.. Itse en oikein osaa vielä jännittää synnytystä.. Kai sit ku h-hetki koittaa ni ollaan paniikis.. Mites muilla hankinnat? Onko jo kaikki hommattu?
 
Takaisin
Top