Sairaslomat raskausaikana

KTJ

Vauhtiin päässyt keskustelija
Monellakin tuntuu olevan monenmoista vaivaa nyt raskausaikana, mutta kuinka moni on joutunut olemaan sairaslomalla raskausaikana? Mistä syystä ja kuinka kauan? Vai onko määrätty lepoon koko loppuraskausajaksi?

Itse olen ollut nyt tämän viikon sairaslomalla. Maanantaina on lääkärikäynti, jossa selviää, että jatkuuko lepäily vai palaanko vielä töihin. Mutta en usko, että enää kovin kauan jaksan töissä joka tapauksessa.
 
Mä just tänään tulin iltavuoroon kokeilee viikon saikun jälkeen miten onnistuu. Ja supistusten takia olin :eek:


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Suppareiden takia olin 3pvää, mut helpottui sitten. Tällä hetkellä töissä pystyy olemaan kun hidastaa vähän askelissa ja varastaa lepotaukoja kun alkaa siltä tuntua. :)
 
Mä olen ollut selkäkipujen takia ja puoltoist vkoa sain. Toki meillä saa olla omalla ilmoituksella 3 pvä pois, joten semmosia muutamia pviä otin alussa runsaan pahoinvoinnin takia. Mä olen siis lähihoitaja vanhainkodilla. :) Jouduin myös lopettaa yövuorot, kun olin niin pahoinvoiva. Mulla enää 12 työpäivää jäljellä, mut selkäkipujen kaveriks tullu nuo häpyluun kivut jotka sattuu välillä tosi kovin :sad001 millään en jaksais päivääkään enää töis olla..
 
Pari viikkoa sitten hain viikon sairaslomaa selkäkipujen ja supistusten takia. Tänään sitten koitin taas hakea sairaslomaa, kun en jaksa enää olla töissä selkäkipujem takia, eikä ole kevyempiäkään hommia tarjolla mutta herra lääkäri oli sitä mieltä, että ei ole oireita, joten voin olla töissä. Tämä päätös siis tuli siitä, kun yletin koskemaan sormilla varpaisiin, eli ei voi selkä oikeasti olla kipeä. Sehän on melkein sama asia, kun se että nostelet ja kumartelet 8 tuntia. :rolleyes: No käski mennä huomena uudestaan jos ei pysty menee töihin.. Saa nähdä tuleeko huomenakaan kunnon sairaslomaa. Neuvolaan ei lääkärille tälläisistä asioista kuulemma pääse o_O
 
19 ja risat taisin jäädä ja edelleen ollaan ja nyt h 27+0 ja äippälomaan asti luultavasti ollaan. Ainakin on saanu keskittyä vauvaan, jos jotain positiivista :grin Niin ja voishan sitä huonomminkin asiat olla, en sentään oo ihan pelkkään vuodelepoon joutunut, mutta mm imurointi ja kaikki nostelu kiellettyä.
 
Millaisia supistukset ovat olleet jotta olette joutuneet hakemaan sairaslomaa? Itse kun ekakertalaisena ihmettelee kaikkia puristuksen/kiristysten/painon tms tunteita että onko normaalia vai ei ja ilmeisesti kaikki kuitenkin on normaalia mutt siis siksi kyselenkin että missä menee raja? Mulla kävelyssä alkaa vatsa aina tuntumaan oudolta ja olenkim kovasti joutunut hidastamaan kävelytahtiani joka on erittäin reipas. Joskus myös työpäivän jälkeen huomaa että vatsa on erittäin pinkeenä.

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
RiinaEmilia, mulla ainaki supistelut olleet mahan kovettumisia, ja menevät yleensä lepäämällä ohi, viime viikolla oli pahimmillaan 5-6/tunti ja kestot lähemmäs minuuttia jos ei ylikin. Kun käsittääkseni päivässä noita voi olla muutama (joka on siis ihan normaalia kun kohtu harjoittelee) mutta jos tulee paljon ja pidempiä/kivuliaita tai vuotoa niin voivat pehmentää/avata paikkoja. Mullaki alko kävelylenkeillä ja pakko oli hidastaa vauhtia, mutta nyt tulee melkein mistä tahansa tekemisestä... En tiiä kauan täällä töissä voi sit olla! En haluais vielä saikulle takas ku on niin tylsää kotona mutta vauvan vointi tärkein tottakai... Saapa nähä.

Kuinka tiheästi teillä muilla on ollut?


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla se lääkäri ei saanut tarkistettua kohdunsuun tilannetta, joten kai varmaan siksi kirjoitti sairasloman. En oikein osaa sanoa kuinka usein niitä supistuksia on tai kuinka kauan ne kestää, mutta reippaasti touhutessa ja varsinkin kumarrellessa niitä tulee.
 
Okei kiitos näistä :) mulla on ollu esim tänään lähes koko illan ku töistä tulin niin semmosta jomotusta tai vastaavaa mahassa kauheen vaikee selittää mutta siis ei mitenkää hyvä oo ollu olla... mihikää saikulle en tosiaa halua mutta ei myöskää tahdo tehdä mitää mikä voisi pikkuista vahingoittaa.. no ehkä kattelen reilu kahde viiko aja ku sit on neuvolalääkäri et mitä se tuumaa jos ei oireet tästä kuitenkaa pahene..

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
Supistelut on ollut sitä, et maha pamahtaa ihan kivikovaksi ja tulee ikäänkuin kakkahätä mut ei kuitenkaan. Maha työntyy alas ja ulospäin ja kävely muuttuu raskaaks. Menee ohi kun hidastaa tahtia tai lepää ihan kunnolla. Pari viikkoa sitten äityi niin pahaksi, ettei mitään oikein voinut tehdä ilman että maha kovettui, siis ees sänkyä ei voinu pedata tai kääntää kylkeä tms. Viikko saikkua ja se loppu. Nyt ei oo supistellut ku pari kertaa, ku on stressattu tota selkää ja sitä saako sairaslomaa vai ei, mut tänään oli aivan ihana lääkäri ja se anto viikon lomaa kun ei toi kaupanalan hommat oikein sovi näihin kipuihin ku ei sais nostaa, ei sais istua kassalla, eikä pitkää aikaa saa seisoakaan :grin
 
Mulla supistukset on sellaisia, että ei voi kyllä jatkaa touhuamistaan, vaan on pakko mennä lepäämään. Se lähtee niinku ylämahasta asti ja on niin voimakas, että pitää keskittyä rauhalliseen hengittämiseen ja jos liikkuu supistuksen aikana, niin silloin sattuu, minkä takia ne pakottaa lepäämään. Mutta sitten on vaan niitä kovetteluita, jotka taas menee ohi ihan vaan kun hidastaa tahtia, eikä sinänsä aiheuta kipua.
Mutta sitten kun on ne kovemmat supistukset ja paine alhaalla lantiossa, niin silloin jo pelottaa, ja pelkkä seisominenkin mahdotonta..
 
Mulla ei ole ollut mitään kipeitä supistuksia..onneksi. Välillä tulee noita kovettumisia ja paineen tunnetta mikä tuntuu tosi inhottavalta, muttei käy kuitenkaan kipeää ja menee äkkiä ohi.. Tosin nyt tällä viikolla alkoi olla jo aika raskasta töissä. Jotenkin tuntui, että puhti loppuu, hengästyy ja ehkä vähän otti mahaankin.. Viime viikolla olin saikulla kolme päivää ja nyt saa nähdä muuttuuko tämä allerginen nuha poskiontelontulehdukseksi. Töitä ois enää kolmisen viikkoa enkä viitsisi enää saikkua hakea.. Mieli tekisi olla kunnialla loppuun saakka :grin Mutta minkäs teet jos sairastaa :confused:
 
Musta kova paineen tunne on paljon pelottavampaa mitä supistukset, se tuntuu niin uhkaavalta, että nyt se oikeasti syntyy..
 
Siis ei helev... Mä en saa sairaslomaa kun mä yletän koskemaan varpaisiin, mä en saa sairaslomaa koska mä pääsen kyykkyyn, mä en saa sairaslomaa koska mun selkä liikkuu suht normaalisti. Mut mä TARVIIN sairaslomaa koska mä en pysty tekee mun töitäni, mä en saa olla kassalla, mä en saa hyllyttää, mä en saa seistä liian kauaa MUT SILTI MÄ EN SAA SAIRASLOMAA! Mun pitää nyt sitten mennä töihin tekemään EI MITÄÄN koska lääkärit ovat sitä mieltä että selkäkipu ei ole oikeutus sairauslomaan. :smiley-angry002:smiley-angry016:smiley-angry019:sad010
 
Ja siis kun sitä mä en ymmärrä, että kun ne kuitenkin uskoo että mua sattuu ja että mä en pysty tekemään hommiani, ne kirjottelee työnantajalle lappuja että tää tyyppi ei saa hyllyttää eikä olla kassalla, mut millä hiton logiikalla ne sitten ei usko että se on saikun arvoinen asia? Jos mä en olis raskaana ni tälläsistä kivuista sais ihan varmasti saikkua, moni meillä töissä saa heti saikkua ku vähän inahtaa et selkä on kipee mut koska mä oon raskaana ni se saikkuoikeis menee? Sori, pakollinen räjähdys, mä en vaan voi YMMÄRTÄÄ miksi ne kiusaa tällee
 
Mä pääsin tänään omalle lääkärille vihdoin ja viimein. Ei tarvinnu selitellä eikä mitään..Ymmärsi työn raskauden yms, Nyt sitten kolme viikkoa sairaslomaa jonka jälkeen jatketaan sitten äitiyslomaan asti. Voi miten helpottaa!

Sirriäinen Se on kyllä perhana kumma miten toisissa paikoissa tuo saikun saaminen on niin äärettömän vaikeaa! Toiset ymmärtää ja toiset ei..Sun puolesta kyllä ihan vi*uttaa!!:angry5
Pitäiskö sun käydä jollain toisella lääkärillä?
 
Sirriäinen ei oo todellista tuo et lääkärit ei voi kirjoittaa sairaslomaa! työterveyshuoltoko on noin selkärangaton?

meidän työpaikan työterveyshuolto ei ilmeisesti vedä lainkaan tai ainakaan sinne ei saa akuuttiaikoja.. meinaan sillon kun sairastin keuhkoputkentulehdusta, tulin työpaikalle ja soitin työterveyshuollon ajanvaraukseen ja pyysin lääkäriaikaa. hoitaja sanoi toisessa päässä, et ei ole akuuttiaikoja ja että mun pitää mennä omalle terveysasemalle. ei mun auttanut sitten, kun lähteä kesken työpäivän 25km päähän sinne omalle terveysasemalle jonottaa kahdeksi tunniksi et pääsen eka sairaanhoitajalle ja sit lääkärille. sanoin silloin esimiehelle (joka oli ihan yhtä järkyttynyt työterveyshuollon toiminnasta) et jos oisin tiennyt etukäteen, ettei työterveyshuolto vedä, oisin mennyt jo heti aamulla omalle terveysasemalle ja selvinnyt vähemmällä jonottamisella. se miksi otin tämän työterveyshuoltoasian esiin on, koska ainakin viime raskauden aikaan meni niin, että neuvolan terkkari pystyi kirjoittamaan kolme päivää sairaslomaa ja sit sen jälkeen piti mennä työterveyshuoltoon hakemaan lisää, kun neuvolalääkäriin ei pääse ihan tuosta vaan. eli siis jos menee samallai kuin esikoista odottaessa ja työterveyshuollon tilanne on tuo mikä pari viikkoa sitten, en pääse edes kellee lääkärille (no, terveysasemalle kyllä, mutta se ei ole sama asia). mun esimiehet suivaantui työterveyshuoltoon niin pahoin (sekä lähiesimies että hänestä seuraava), että päättivät olla yhteydessä työterveyshuollon esimiehiin. toivottavasti siitä on apua.
 
Aikamoista! Pitää olla kyllä kiitollinen, että meillä työterveyshuolto on ainakin tähän asti toiminut tosi hyvin. Hoitavat vähän liiankin kanssa, jos multa kysytään :D...mutta sitä ei koskaan osaa olla tarpeeks kiitollinen, ennen kun kuulee näitä kauhutarinoita muualta!
 
Jep, tällästä työterveydessä. Oon käynyt 4 eri lääkärillä tän selän kanssa. Naislääkäri kirjoitti viikon, yks ulkomaalainen mies kirjoitti viikon.. Mut sit nää kaks sankaria on kirjoittanut vaan yhden päivän todeten, että työnantaja on velvollinen järjestämään kevyempiä töitä raskaana olevalle ja jos ei oo ni sitten vissii pitäis koittaa hakea varhaistettua äitiyslomaa jota ei vielä edes saa ja mulla on kesäloma alkamassa reilun viikon päästä, et en mä tarvis ku viikon sitä saikkua, ni ei.

No soittelin sitten yhelle pomolle ja sanoin, että hankkii mulle loppuajaksi tuuraajan, koska multa on kielletty kaikki mahdolliset työt, mutta saikkua kun en saa ni tuun sitten vaan haahuilemaan sinne. Näillä mennään, mulla on seittemän päivän työputki tähän loppuhuipennukseksi, saa nähä miten pystyy olemaan.. Mä varmaan oon puolet ajasta tauolla ku pakko pitää jalkoja ylhäällä ja kroppa menee ylikierroksilla jos jotain tekeekin.. Huoh.

On kyllä niin luuseri olo ihan jo siksi, että jotenkin kuvittelin etten mä mitään saikkua ees tarvi, et jaksan loppuun asti.. Sit ku ei jaksa ni lääkärit vielä alkaa aukomaan ja pakottaa töihin, ihan kun olisin niin daiju etten ite tajua, että muka pystysinkin tekee jotain järkevää.

Onhan se hyvä, että työnantaja velvoitetaan järjestämään kevyempiä hommia mutta miksi se sitten käännetään raskaanaolevaa vastaan? Harmittaa ihan kauheasti koko tilanne ja jotenkin sitä vatvoo päässäänkin kokoajan.
 
Takaisin
Top