Sairaalakassi

Kultahippu83

Jostain jotain jo tietävä
Näin ekakertalaisena mietityttää mitä sairaalaan pitää varata mukaan.
Mitä itelle tarvis ja mitä vauvalle pitää varata? Mitä esim.vauvalle päälle kotiutuessa?
Kertokaapa mitä ootte ite suunnitellu ottaa ja onko aiemmasta kokemuksesta hyviä vinkkejä.
 
Äitiyskortti on periaatteessa ainoa, mitä sairaalaan tarvitsee mukaan. :)

Lisäksi itse otan parit imetysliivit, kestoliivinsuojia (rinnanpääni eivät kestä kertiksiä), puhelimen ja laturin, suklaata tai muuta hyvää, imetysteetä, kantoliinan, juomapullon, oman shampoon ja muut hygieniatarvikkeet (siteitä saa sairaalasta, sairaalavaatteet ovat helpoimmat) ja omat sisäkengät, tukisukat (viimeksi turposi jalat synnytyksen jälkeen ihan hulluna! :eek: ), ehkä jonkun kirjan tmv pientä tekemistä. Vauvalle pakkaan jonkun lelun ja harsoja, joita mies voi tuoda kotiin käytön jälkeen eläimille haisteltavaksi, että ehtivät tottua uuteen tulokkaaseen jo ennen kotiutumista. :) Oma tyyny mukaan!! Isommille lapsille pakataan valmiiksi jotkut pienet lahjat, jotka saavat, kun tulevat vauvaa katsomaan. Jotain, millä heidät saa lähtemään kotiin ilman isompia itkuja siis. :)

Toiseen kassiin pakkaan itselle kotiutumisvaatteet ja vauvalle omat vaatteet. Body, housut, sukat, villasukat, villamyssy, käsien suojaksi jotain.. parissa eri koossa varuiksi. Tämän mies tuo, kun tulee hakemaan meitä kotiin. Lisäksi mies tuo turvakaukalon ja lämpöpussin tai ohuemman peitteen, tarvittaessa jotain haalaria vauvalle kelien mukaan. Niillä selvitään 15min kotimatka oikein hyvin.

Viimeksi olin tyttöjen kanssa osastolla viikon ja täydennettiin sitten tarvittaessa. Mitään kovin turhaa ei silloinkaan ollut mukana. Melkolailla samat, mitä nytkin ajattelin ottaa mukaan. Tukihenkilölle kannattaa pakata kunnon eväät mukaan synnytykseen ja omat sisäkengät. Ehkä vaihtopaita varuiksi..
 
Äitiyskortti on periaatteessa ainoa, mitä sairaalaan tarvitsee mukaan. :)

Ja henkkarit. :)

Mun kassissa on:
  • neuvolakortti/henkkarit
  • puhelin/laturi/kuulokkeet
  • tens-laite
  • vauvalle pari vaatekertaa (likka niin pieni, että hukkui sairaalan vaatteisiin)
  • vauvan kotiutumisvaatteet
  • sairaalamyssy (joka on muuten aika blingi :D )
  • ensilelu
  • kapalo
  • harsoja (myös kissoille haisteltaviksi vietäväksi)
  • tutti
  • vauvakirja/kynä
  • shampoo/hoitoaine/suihkugeeli
  • hammasharja/tahna
  • deodorantti
  • harja/ponnareita
  • ripsari/puuteri/meikinpoistoaine
  • mukavat saumattomat liivit/liivinsuojat
  • tukisukat (perussairauden takia)
  • korvatulpat
  • pillimehuja/protskupatukoita/pähkinöitä
  • omat lääkkeet/vitamiinit
Viimeeksi oli myös pikkuhousuja, sukkia, legginsit, tunika, nännirasva, nännikumi, pikkuvaippoja, babyrasva, mut en koe nyt tarpeelliseksi, koska sairaalasta saa. Turhaa vei kassissa vaan tilaa.

Miehellä oli omassa kassissa omia eväitä, vaihtovaatteita, hygieniatarpeet, sisäkengät, tab/laturi ja semmosta. Oltiin siis perhehuoneessa ja mieskin jäi heti käynnistyksestä asti mukaan sairaalaan, eikä käynyt kotona ennen kuin pääsimme vauvan kanssa kotio.
 
Henkkareita ei kukaan kysynyt viimeksi missään vaiheessa, joten en niitä osannut edes ajatella pakollisina. Lompakko nyt yleensä on kuitenkin aina mukana - ainakin itselläni. :)

Itse ajattelin pitää vauvan ilman niitä hankalia sairaalavaatteita kokonaan. Vaippasillaan kapalossa tai mahdollisimman paljon ihokontaktissa. :) Olivat tosiaan 40cm tytöille ihan järkyttävän isot, eikä tämä kolmaskaan mikään iso tule todennäköisesti olemaan.
 
HUSissa tsekkaavat noi henkkarit kyllä, mut tuskin synnyttäminen niiden puuttumiseen kaatuu :joyful:
Meillä taas vieraita kun kävi ja syömässä käytiin tai kahviossa, niin oli kiva, kun neidillä oli vaatteet päällä. Nyt kyllä varmaan enempi tulee vietettyä ihokontaktissa aikaa, kun kaksin ollaan ja siksi ton SwaddleMe:n ostinkin, että sinne helppo sujauttaa tarpeen tullen.
 
Hyviä vinkkejä. En ollu tullu ajatelleeksi ollenkaan tuota että vois niitä vauvan tuoksuja tuoda kotiin lemmikille. Pitää pakata jotain harsoja ihan sitä varten. Piti googlettaa tuo SwaddleMe kapalo, tuo vaikuttaa kätevältä. Ehkä vois itsekin hankkia.
Mietityttää kyllä vauvan pukeminen, miten osaan pukea tarpeeksi vaatetta mutta ei kuitenkaan liikaa. Pitää varmaan varata useammanlaista vaatetta mukaan.
 
Taysissa ei vauvaa ole ainakaan aiemmin saanut osastolta viedä pois, joten eipä tule missään käytyä. :)

Kyllä sen vauvan pukemisen oppii ja kokemus tuo siihenkin varmuutta. Vähänhän se on opettelua aluksi.
 
Mulla oli: neuvolakortti, kännykkä + laturi, 3 levyä suklaata, kirja, hygieniatuotteita, olohousut (käytin sairaalapaitoja), sisäkengät ja kotiutumisvaatteet itselle.
Pakkasin valmiiksi vauvalle kotiutumisvaatteet ja mies nappasi vaan kassin kotoa mukaan, kun lähti meitä hakemaan.

Esikoisella käytettiin sairaalan vaatteita ja myssyjä. Muutenkin sairaalasta saa kaikki mitä vauva tarvitsee, ettei hänelle ole pakko varata sairaala-aikaa varten mitään erityistä.
 
Mä en oo vielä miettinyt koko sairaalakassia [emoji23] Mut mahd paljon käytän sairaalasta saatavia vaatteita ja tuotteita sekä itsellä, että vauvalla. Lakua oon pakannu aina mukaan, niin saa vatsan toimimaan. Luumut on terveellisempi vaihtoehto. Sit aattrlin jonkun ristikkolehden ottaa ja tietty puhelimen+laturin. Hygieniavälineet myös. Täytyykin tehdä jo vähän listaa valmiiks, jos lähtö vaikka yllättää. Niin ei tosin vielä kolmen edellisen kanssa oo käyny, mut eihän sitä yhtään tiiä. :D
 
Hyviä listoja, pitää ruveta itsekin suunnittelemaan! Ja ehkä jo vauvan vaatteita miettimään ihan konkreettisesti :) oletteko miettineet itsellenne jotain synnytysmekkoa vai meinaatteko sairaalan vaatteilla mennä? Itse ajattelin hommata oman mekon josko sellainen vaan ehtii ajoissa löytyä :)
 
Todellakin sairaalan vaatteissa! Ne ovat todennäköisesti synnytyksen jäljiltä kaikissa mahdollisissa ihmiseritteissä, joten on todella paljon helpompaa vain heittää sairaalavaatteet pesuun ja pukea päälle puhtaat. Synnytyksen jälkeen olo ei välttämättä ole muutenkaan mikään hehkeä. Hikoilee hulluna, vuotaa verta ja maitoa. Mukavinta on, kun saa vaihtaa vaatteet puhtaisiin juuri niin monta kertaa päivässä kuin haluaa. Eihän sairaalan kaavut mitenkään seksikkäät ole, mutta ehdottomasti helpoimmat. Sairaalan verkkoalushousuja kannattaa ottaa ehkä muutamat ylimääräiset vielä kotiinkin mukaan. Ne ovat ehdottomasti parhaat ainakin alatiesynnytyksen jälkeen!
 
Todennäköisesti otan vain kännykän, laturin ja nännirasvan. Niin ja sen äitiyskortin. Hammasharjan ja pesuaineet otan sellaisissa minipakkauksissa että saan nakata ne lähtiessä roskikseen. Mua jotenkin ällöttää viedä sairaalaan omia kamppeita tai ainakaan tuoda niitä enää kotiin sen jälkeen. Joo, olen töissä sairaalassa ja valitettavasti tiedän mitä kaikkea siellä voi olla... Mies saa tuoda vauvalle vaatekerran kotiin lähtiessä.
 
Viime kerrasta (mies kysyi 3v sitten, miten pitkäksi aikaa meinasit jäädä sinne) oppineena, otan mukaan pakolliset lääkkeet, hygeniatuotteet, imetysliivit, liivinsuojia, puhelimen ja laturin. Viimeksi otin omia vaatteita yms mukaan ja aivan turhaan. Mies tuo sitten vaatekerran miulle ja vauvalle osastolle kotiinlähtöpäiväksi.

Tietystihän kaipaan herkkuja, mutta niitä kerkeää mies kuskata sairaalalle tullessa:-D 3v sitten synnytin heinäkuun alussa ja mies kantoi tuoreita mansikoita ja lakritsaa :-D
 
Mä olen myös sairaalassa töissä ja mahdollisimman vähän vien sinne mitään omaa. Viimeksi taisi olla shampoo, hoitoaine, hampaanpesuvälineet, laturi ja hiusharja mukana. Ja oli mulla imetysliivitkin, mutta maitoa ei vielä tullut osastolla niin oli helpompi olla ilman. Nännivoiteet ja muut sai sitten osastolta. Ja se nännivoidehan on sitten niin rasvaista, että kaikki vaatteet olivat ihan rasvatahroissa, niin ei siksikään houkuta käyttää omia vaatteita.
 
Mahdollisimman vähän pakkaan myös. Pakolliset hygieniatuotteet, laturi, harso koiralle viemiseksi ja tietty neuvolakortti.

Käytän sairaalan vaatteita ja pumput, rintakumit, rasvat ja kaikki vauvanhoito tuotteet saa käyttöön sairaalalta.

Isä tuo kaukalon mukana vauvalle kotiinlähtö vaatteet ja jos en voi itse samoissa vaatteissa lähteä millä tulin niin sit myös mulle jotkut vaatteet kotimatkalle.
Kaikki vierailijat aina tuonut jotain herkkuja tai kysynyt voiko tuoda jotain , niin herkkupuoli hoituu sillä. Ja jos ei hoidu niin mies saa tuoda.

Jos ei ole sairaalaan mennessä liivejä päällä ( käytössä jo nyt imetysliivit) niin pärjään sen 1-2päivää ilman tai jos en jostain syystä pärjää niin tuokoon mies.
En tykkää sairaalaoloista ja en halua kauaa siellä aikaa kuluttaa, ja mahdollisimman vähän haluan omia tavaroita sinne viedä, niinkuin moni täällä jo sanonut :)
 
Ihana idea elaffylta tuo lahja esikoiselle. :) Esikoiselle voisi hommata kassiin mukaan jonkun rekka-konelelun/lehden kun niihin on addikti. viikonloppuna miehen isovanhemmat kyseli esikolta vauvasta niin rupesi heti höpöttämään, että kun vauva tulee ulos niin kyselee heti "missä minun rekka on?". Poitsu ei ihan vielä ymmärrä että ei tyttö ulos tullessaan heti höpöttele ja luultavasti tissi sillä on ensimmäisenä mielessä.
 
Tietääkö kukaan mikä Taysissa on nykyään tuo vierailupolitiikka osastolla. Esikoisen aikaan siitä ei paljon niuhotettu. Toisen synnyin Porissa ja siellä ei saanut osastolle tulla kuin lapsen isä ja sisarukset. Mitenköhän on tällä kerralla?
 
Takaisin
Top