Sairaalakassi

Kiipeli

Jostain jotain jo tietävä
Mitä mukaan sairaalaan - mille oli käyttöä sitten loppujen lopuksi ja mitä lisää olisi voinut ottaa.
 
Laitan tähän oman kokemukseni, joka perustuu synnytykseen Kätilöopistolla.
  • Sairaalassa tarjottiin 4 ateriaa mutta välipalaksi omaa juotavaa ja syötävää: mulla oli pillimehua, smoothieta, proteiinipatukkaa, hedelmää. Luumu on kova sana mahan toiminnan käynnistämiseen, mutta sairaalasta olisi saanut myös Laxoberonia.
  • Oma tyyny: sairaalasänky on sairaalasänky, mutta voit mukavoittaa oloasi hyvällä tyynyllä
  • Vauvalle turvakaukalo (jos autoilet) ja kotiinlähtövarustus
  • Korvatulpat tai vastamelukuulokkeet (jos olet jaetussa huoneessa lapsivuodevaiheessa)
  • Viihdykettä ja puhelimen laturi! huom synnyttäneiden osastolla wifi toimii!
  • Jos haluat vähän loisteputkea pehmeämpää valaistusta esim. yösyöttöihin: pistokkeeseen laitettava yövalo
  • Kaiken varalta rintakumi, liivinsuojat, nännivoide. Mulle oli paljon hyötyä näistä.
  • Tohvelit tai villasukat
  • Hyvä hiuksiin jätettävä hoitoaine on pitkähiuksisen pelastus kun et ehdi/malta olla kauaa suihkureissulla, ja tietysti muut hygieniatuotteet. Perus-suihkusaippuaa oli tarjolla, samoin siteitä.
  • Huulirasva! Huohottaessa suu kuivuu...
En valinnut sittenkään käyttää omia vaatteitani, sillä synnytyksen jälkeen kaikenlaisten eritteiden määrä on melkoinen...omiin sukkiin kyllä vaihdoin vikana päivänä.
 
Mäki oon Kättärillä synnyttäny 2013 ja hehkutan omaa juomapulloo! Lasi jonka huoneeseen sai oli yhdellä kulauksella tyhjä, joo vesikannukin oli mutta juomapullosta pysty myös kyljellään imettäessä hörppimään ilman että täytyi varoa että menee ohi. Rintakumin sain silloin lainaan kun esikoinen opetteli imuotetta.
Luumupussit mukaan, itse sain synnytyksen jälkeen inhottavan ummetuksen kun en tätä puolta hoksannut. Eka kerta synnytyksen jälkeen jännitti muutenkin kun jouduttiin muutama tikki laittamaan :D
Me oltiin perhehuoneessa mutta jaetuissa huoneissa ei vissiin ole hirveästi tilaa joten matkalaulullista ei kannata mukaan pakata ellei synnärille ole pitkää matkaa niin ettei voi miestä juoksuttaa hakemaan.
 
Mulla oli mukana vaan pesuvehkeet, harja+pompula, kotiutumisvaatteet itselle (mies toi kaukalon ja vauvan vaatteet meidät hakiessa) sekä kamera ja laturi. Sairaalassa käytin sairaalan vaatteita ja sukkia kun ei viitsinyt omia sotkee/käyttää. Jääkaapista sai ottaa itse välipalaa, vichya tms ruokailujen välissä ja hoitajilta pyytäessä kipulääkettä ja vatsanpehmikettä. Esikoisen aikaan rintakumin sai lainaan sairaalasta ja tälle toiselle en edes tarvinnut vaikka olin kotiinkin ostanut valmiiksi. Vauvalle oli mukana kevyt torkkupeite johon oli hyvä kapaloida niiden sairaalan vauvan täkkien sijaan:)

Niin ja mulla molemmilla kerroilla synnärinä ollut kys.
 
Oon just miettinyt tuota rintakumia, että pitäskö se ottaa jo sairaalaan mukaan, mutta hyvä juttu, jos niitä saisi sairaalassa lainata.

Mä oon pakannut vaikka mitä kamppeita, toki saa nähdä mitä tuun sit loppujen lopuks käyttämään,mutta onpahan varalla. Esim. Mulla on imetysliivejä parit ja imetystoppeja ja iso kasa liivinsuojia ( kertakäyttöisiä ja kestoja myös) mutta todellisuudessa en ees tiedä miten tuo imetys lähtee käyntiin ja miten sitä maitoa edes tulee. Omat sukat ja alushousut myös kassissa valmiina, mutta ehkä mä pärjään niillä sairaalaan alushoususilla. ;D
 
Muokattu viimeksi:
Sohwia jälkivuotoo tulee aika reippaasti ekoina päivinä et kysissä ainaki piti aika tuhteja siteitä tunkee alkkareihin niin en ois kyl omiini saanu mahtumaan ni oli hyvä olla vähän reilummankokoiset sairaalan "alkkarit" :grin
 
Onko joku Tyksissä synnyttänyt tarvinnut omia rintakumeja tai liivinsuojia? Minulla on omat sukat ja villasukat pakattuna, muuten ajattelin selvitä sairaalan vaatteilla. Pakkasin myös crocsit mukaan, ajattelin että omilla sisäkengillä mukavampi kulkea ja on ainakin oikean kokoiset :) Harja ja shampoo+hoitoaine sekä Niiskuneidin takkujen selvitys spray on tulossa mukaan, myös naamarasvan pakkasin. En normaalisti käytä huulirasvaa mutta Kiipelin mainitessa sen niin ehkäpä täytyy käydä ostamassa :) Samaten vesipullovinkki on hyvä, laitoinkin omani heti kassiin odottamaan!
 
Amalialainen, jos hommaat lanoliinirasvan nänneille, se hoitaa myös huulet. Piti vielä mainita että kättäriltä olis kyllä saanut rintakumin käyttöön tarvittaessa ja muistelisin nähneeni ainakin perhehuoneessa myös liivinsuojia muutaman kappaleen.
 
Päädyin itsekin sairaalan vaatteisiin, ovat mukavemmat päällä ja kun tuota jälkivuotoakin on sairaalan isot alkkarit on vaan niin jees noiden jättisiteiden kanssa! *peukku*
Multa jäi Lansinoh voide rinnanpäille sekä rintakumi kotiin, mutta voidetta sain ja rintakumin kanssa ovat vähän pihtailleet.
Huulirasva ehdottomasti ykkösjuttu, niin pieni mutta suuri asia! Mulla ainenkin huohottaessa rohtui huulet täysin.
Naistenklinikalla ei rintaliivien suojia oo lainkaan, mutta aikaisemmin osastolla vietettyä aikaa joku ihana mainitsi että kannattaa pakata mukaan tullessaan synnyttämään. :)
Mies tuo vauvan kotiutusmisvaatteet ja kaukalon sitten lähtöpäivänä.
Olin toki pakannut kirjaa/lehteä mukaan mutta niitä löytyy täältäkin ja ei ole kerinnyt lueskella kun on vain ihaillut tuota pientä! :Heartred
 
Edelleen niin levollinen olo synnytyksen suhteen etten ole edes ajatellu sairaalakassin tai esikoisen kassin pakkaamista, miettinyt vain valmiiksi tärkeimmät mukaan otettavat. Toisaalta olisi fiksua alkaa kasailla tavaroita jo yhteen paikkaan jos tulee kiire lähtö kun esikoisesta eteni niin nopeasti. No onneksi sairaala on suht lähellä joten mies voi mun ohjeiden kanssa tuoda tarvittaessa samalla kun käy kotona, toisaalta elättelen edelleen toiveita nopeasta kotiutumisesta jollon mukaan ei edes tarvitsisi paljoa.
 
Hahhaa :) Lainasin kirjastosta muutaman vanhan Kaksplus lehden ja yhdessä oli kannessa otsikkona mitä mukaan sairaalaan? minähän innolla ajattelin että nyt tässä on jonkinlainen lista mitä siellä oikeasti tarvitaan ja mitä yleisesti on sairaalassa saatavilla, lehti on kumminkin sen muutaman perusteella mitä olen lukenut niin ihan hyvä ja informatiivinen. Noh, sehän olikin sellainen yhden sivun kuvitettu juttu missä ensimmäinen ja varmasti se tärkein oli kallis merkki huulipuna, kirkkaan punainen :p muina vaihtoehtoinen oli esim. Marimekon meikkilaukku ja jotain muuta hömppää myös :)
Taidan pysytellä omassa pakatussa kassissa ja ottaa hammasharjan yms mukaan ja jätän ne huulipunat odottamaan kotiutumista..
 
Mitenhän tuun pärjää, kun en omista mitään kallista huulipunaa? :wink :D Ajattelin kyllä olla meikittä sairaalassa, kun en muutenkaan ihan kauheasti jaksa meikkailla ja aion keskittyä vauvaamme kyllä ihan täysillä. ❤
 
Mä en ainakaa sairaalakassin sisällöstä ole vielä tarvinnut muuta kun luumuja kun stressaa vähän toi hädällä käyminen xD Ja se vesipullo on tosiaan kätsy kun saa helpommin imettäessäkin juotua.. Mutta siis näitten vuotojen kanssa ei paljoa omia vaatteita tee mieli käyttää. Ja sit ku vauva lähes kokoajan rinnalla tai ihokontaktissa niin en mä liivejäkään oo käyttänyt.
 
Jo jakautuneet hoi, te voittekin nyt kokemusten perusteella kertoa mikä oli turhaa ja mikä hyödyllistä! :)
Sain juuri valittua vauvalle kotiutumisvaatteet valmiiksi turvakaukaloon ja vielä pitäisi itselle kasata kassiin tarvittavia. Juomapullo on jo listalla, sairaalan vaatteet saa kelvata jälkivuodon takia ja kotimatkaa varten otan löysät ja mukavat vaatteet.
 
Mulla ei ollut muuta itselle kuin omat vaatteet kotimatkalle ja verkkarit sairaalassa oloa varten joita käytin kaavun alla. Sitten tietysti hygieniatarvikkeet, oma hammasharja, deodorantti, hiusharja, ponnari ja sitten hammastahna ja shampoo joita ei sairaalassa ois edes ollutkaan tarjolla. Kirjan olin pakannut mukaan myös mutta sivuakaan en lukenut :grin Liivinsuojat on sellaiset mitä olisin kaivannut, kättärillä niitä ei ollut.
 
Sanoisin että omat hygieniatarvikkeet, shampoot, dödöt yms! :) Muuta en tarvinnut kaikesta pakkaamastani, kun kaikki tarvittava löytyi sairaalan puolesta.
 
Takaisin
Top