Sairaalakassi(t)

Martuti

Kunnioitettu kommentaattori
Heinämammat 2014
Vielä on vähän aikaista ehkä tälle keskustelulle, mutta mä olen vähän hätähousu :grin

Eli täällä voisi keskustella ja antaa vinkkejä / kokemuksia / mielipiteitä siitä,
mitä kaikkea kannattaa, tai ei kannata, pakata sairaalakassiin jo valmiiksi.

Ja kannattaako olla esimerkiksi omille tavaroille ja vauvan tavaroille omat kassit,
ja mitä tulee heti mukaan synnytykseen ja mitä sitten mies tai tukihenkilö toisi myöhemmin sairaalaan mukaan.
 
Mä olen tällainen listojen tekijä, joten mullahan on siis ainakin kuukauden verran ollut tietokoneelle Word-tiedostoon kerättynä listaa asioista, joita ottaa sairaalaan mukaan... :grin

Olen sen verran turhamainen ihminen, että haluan ottaa myös kaikenlaisia hygienia- ja kaunistautumisvälineitä mukaan, käytän sitten tai en, mutta varmuuden vuoksi. Ja ehdottomasti omat shampoot sun muut tosiaan, olen tarkka siitä mitä tuotteita käytän.

Tiedostan, että sairaalassa kannattaa ehkä oleilla, aluksi ainakin, lähinnä siinä sieltä tarjottavassa kaavussa ja alushousuissa, koska omat vaatteet saattavat mennä pilalle erinäisistä eritteistä ja verestä... :rolleyes:
Mutta ajattelin, että voisi jotkut mukavat omatkin vaatteet ottaa varuiksi mukaan, ainakin viimeistään kotiutumiseen.

Eväitä, jotain tekemistä ajankuluksi, korvatulpat nukkumista helpottamaan jne.

Tässä olisi nyt siis mun listani tähän mennessä
(tarvitaan useampi kassi :p)

En välttämättä oikeasti sitten pakkaa kaikkea, mitä listallani nyt on, nuo ovat vasta vinkkejä ja ajatuksia siitä, mitä VOISI pakata mukaan.



ÄIDILLE SAIRAALAAN:

  • neuvolakortti, ns. synnytystoivelista ja esitietolomake
  • kamera + piuha + vara-akku / laturi ja tarpeeksi tyhjä muistikortti
  • naposteltavaa (keksit, hedelmät, makeiset, kuivatut luumut, suklaa, salmiakki), evästä (leivät yms.) ja juotavaa (vesi, pillimehu)
  • (kauratyyny) (osassa sairaaloista on eikä omaa tarvita)
  • nenäliinoja
  • (selkähieromaväline)
  • hammasharja ja –tahna
  • vauvakirja + kyniä
  • lukemista (kirjoja, lehtiä) ja musiikkia
  • rentoutumis- tai tsemppimusiikkia synnytykseen
  • puhelinmuistio
  • kännykkä, puhelimen laturi
  • kukkaro (rahaa, pankkikortti, Kela-kortti, henkilöllisyystodistus)
  • avaimet (kotiin, autoon)
  • terveyssiteitä (yösiteitä / muita paksuja, myös ohuempia)
  • Bepanthen / Lansinoh (nänneille)
  • kynä ja vihko (jos tykkää kirjoitella muistiinpanoja / pitää päiväkirjaa)
  • kalenteri
  • särkylääke (Parasetamol-pohjainen)
  • hygienia- ja kosmetiikkatuotteet (KASVOT: puhdistusliinat, puhdistusvoide, silmämeikin puhdistus, kasvovesi, kosteusvoide, silmänympärysvoide, huulirasva, vanulaput & puikot. VARTALO & HIUKSET: käsivoide, suihkusaippua, shampoo, hoitoaine, jätettävä hoitoaine, rakennesuihke, muotoilugeeli, hiuslakka, hiusharja, kampa. MEIKIT: värivoide, peitevoide, valokynä, puuteri, aurinkopuuteri, ripsentaivuttaja, ripsiväri, kulmakynä, puuterisivellin, ripsikampa. MEIKKIPEILI.)
  • hiustenkuivain, suoristusrauta
  • alushousut (puuvillaiset löysät) x 2, sukat x 2
  • yöpuku / oloasu
  • (aamutakki)
  • (aamutohvelit / Reinot)
  • imetysliivit ja liivinsuojia
  • maidonkerääjä
  • rintakumit
  • harso x 2
  • korvatulpat
  • pikkupullo kuoharia + kertakäyttölasit
  • käsilaukku
  • helposti sujahtavat kengät jalkaan lähtiessä (Reinot, Crocsit, ballerinat, varvastossut tms.)



KOTIINLÄHTÖÖN: (pakataan etukäteen, tuodaan myöhemmin)
  • imetyspaita / toppi /mekko
  • löysät äitiysleggingsit / verskat



VAUVALLE (kotiinlähtöön): (pakataan etukäteen, tuodaan myöhemmin)
  • turvakaukalo, peitto
  • vaatekerta kokoa 50cm tai 56cm (pitkähihainen kietaisu body, potkarit/puolipotkarit/sukkahousut, housut, paita, (TAI neulehaalari), sukat, myssy, tumput)
  • harsoja
  • (vaippoja (harsoja & kuoria & flanettelleja), pull-pussi likavaipoille )
  • tutti
  • ensilelu



MIEHELLE/TUKIHENKILÖLLE SAIRAALAAN:
  • eväitä
  • lukemista, musiikkia tms. tekemistä
 
Muokattu viimeksi:
  • Tykkään
Reaktiot: tiu
No tuohon listaan ei kyl paljo lisättävää löydy.. :grin Ja siis mä en oo oikeestaan yhtään viel asiaa ees miettiny, mut tosiaan oon kans sellanen "varmuuden vuoksi" pakkaaja et aina on kyl tavaraa pariks viikoks vaikka lähtis vaan pariks päiväks.. :rolleyes: Ton sairaalakassin kans yritän kyl pysytellä kohtuudessa, ihan senkin takia et mulla on toiveena nopea kotiutuminen mikäli kaikki menee hyvin ja se on kaikin puolin mahdollista. :)

Hei kertokaas joku et mikä on rintakumi?? Se sana on nyt tullu monta kertaa eteen ja on siis ihan vieras mulle..
 
Joo no mä olen todellakin kanssa "varmuuden vuoksi" -pakkaaja, ollut aina. Vaikka oltaisiin viikonloppureissuun lähdössä, niin mun tavarat ja vaatteet riittäisi yli viikoksi :rolleyes:

Mun tuolla listalla on monelle varmasti turhia tavaroita, joten haluaisiko joku asiasta kokeneempi laittaa sellaisen tiivistetyn version, jolla myös pärjää mutta ei ole tosiaan mitään ns. ylimääräisiä juttuja mukana?

Toki kokemuksia on erilaisia, ja sairaaloissakin on eri käytännöt että mitä sieltä saa tai lainataan tai käytetään...

Niin ja Pommiina, rintakumi on sellainen vähän niin kuin nännin mallinen, oman nännin päälle tuleva kuminen apuväline imetykseen. Sitä käytetään jos omat nännit on kovin pienet tai sisäänpäin kääntyneet, tai jos nännit on todella arat tai iho rikki...
esim. tällainen: http://www.ainu.fi/tuotteet/ainu-medela-contact-rintakumit
 
En on oo kyllä oikein ajatustakaan tälle uhrannut, mutta tuli mieleen yks mitä ilman mä en voi kyllä sairaalassa maata: tietokone :grin mistään lehdistä tai kirjoista ei ole mulle ajankulua ku pikku hetkeksi, täytyy päästä dataamaan kun on tylsää! Ja siellä kuulemma on............

Vastasyntyneelle tuskin tarvii leluja mukaan :wink
 
^ No ei tietenkään muuten leluja, vaan siis sellainen ensilelu, josta sitten haluaa sen rakkaimman unilelun lapselle, joka toimii rauhoittajana nukkumaan mennessä... näin ainakin olen lukenut että moni suosittelee :wink

Joo läppäri voisi olla aika jees myöskin mukaan.
 
Joku synnärillä jo ollut vois valaista hiukan ruokapuolesta, mitä siellä tarjoillaan ja mitä ruokaa/kuinka paljon olis fiksua ite hankkia? En oo ikinä ollut sairaalassa mistään syystä, eli ei oo mitään hajua niistä ruokailuista siellä...
 
Itelle pakkaan hygieniavehkeet (pesuaineet, meikit ym.), oman rintakumin(niitäki on yseita erinlaisia), täppärin ja lompakon. Sit lähtövaatteet ja jotku tossut, varmaan crocksit. Omia vaatteitahan siellä ei hirveesti saa käyttää eikä kannatakaan, sotkeutuvat vaan turhaan. Sairaalan vaatteita saa vaihtaa niin usein ku haluaa, monesti suihkun lähellä joku kaappi, mistä saa vapaasti vaatteita ottaa.Siteitä siellä on, niitä ei kannata raahata.
Vauvalle lähtövaatteet, muuta se ei siellä tarvi.
 
Mie en oo mitään eväitä ottanu synnytykseen mukaan, kyllä mie oon saanu kaiken tarvitsemani sairaalasta.... Miehelle korkeintaan jotain.
Ja niinkuin Stardust tossa noista omista vaatteista sanoikin niin ei kannata turhaan omia sotkea, kun sairaalasta saa kaiken tarvisemansa....Tietysti onhan omissa mukavempi olla, mutta ainakin mulla on ollu synnytyksen jälkeen hormonitoiminnasta johtuva hikoilu ihan älytöntä, niin olis saanu oman vaatekaapin roudata mukana jos olis omilla halunnu pärjätä... Ainut mitä mulla on ollu omista vaatteista päällä niin sukat, kengät ja välillä omat lököhousut, muuten sairaalan ei niin mukavissa vaatteissa on pärjänny...
 
Miu88 Sairaalasta saa kyllä ruokaa, itse ei tarvitse tuoda mitään, se minkä makusta se ruoka on sitten eri juttu :grin

Martutin lista on kyllä aika kattava, ei tullu mieleen mitään lisättävää. Itse otan ehkä n. puolet noista tavaroista mukaan, en oo vielä uhrannut ajatusta koko asialle. Ja toi ensilelu idea on tosi hyvä, esikoisella oli Ainun pupu ja möhköfantti sairaalassa, mun sisko ja täti toivat kun kävivät katsomassa sairaalassa. :) Tuli söpöjä kuviakin kun sairaalassa nukkui sängyssä pupu kainalossa :Heartred

Tietokone lähtee ainekin mukaan, se aika kuluu siellä niin hitaasti. Itse en ajatellut myöskään montaa päivää sairaalassa oleilla jos vauva on vaan kunnossa kaikin puolin. Esikoisen ainu pupun saa isosisko tuoda sairaalaan pikkusiskolle. :Heartred

Meinaako kukaan muuten hommata pientä lahjaa esikoiselle sairaalaan? Mä ajattelin jonkun pienen jutun isosisko lahjaksi ostaa, :rolleyes:
 
Mulla oli vaikka ja mitä tavaraa mukana ja samat kamat tulivat käyttämättömän takaisin :grin

Tässä ne mitä oikeasti tarvitsin;
- vaatteet olivat samat sairaalaan mennessä ja tullessa. Tietysti siis puhtaat alkkarit ja imetysliivit mukana. Olin suihkussa ennen sairaalaanlähtöä joten ne vaatteet ehti olla päällä vain automatkan. Mies voi kyllä tuoda uudet housut tm. myöhemmin.
- hammasharja & tahna +shampoo ja hiusharja
- puhelin ja laturi
- vauvalle kotiutumisvaatteet ja kaukalo

Hmm.. Siinä ne tarpeelliset taisi ollakin :grin:grin:grin

Lukemista ja tekemistä oli kassi täynnä. Hah, juuri ja juuri mä ehdin käydä suihkussa tai hakemassa ruuan. Vauva oli siis mun kanssa koko ajan enkä kyennyt olemaan erossa montaa minuuttia kauempaa :) Jos en imettänyt niin yritin nukkua tai oikeastaan se meni vauvan tuijotteluksi :grin Ja älypuhelimella keksii tekemistä jos sattuu luppohetkiä tulla.

Kauneudenhoidoksi riitti pelkkä suihku. Extraa oli hiustenpesu.

Sairaalassa syötiin koko ajan! Ainakin musta tuntui, että koko ajan oli ruoka-aika. Eri asia onkin se miltä se maistui.. Tais olla aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala tarjolla. Siellä ruokasalissa oli tarjotin valmiina, missä oli äidin nimi. Mä vein yleensä ruuan omaan huoneeseen ja söin siellä kun ehdin. karkkia käskin miehen tuoda iltaisin, jostain syystä ne ei olleet säilyneet siellä sairaalakassissa :grin

Mä hilluin silloin koko ajan tissit paljaina omassa sängyssä. Nännit olivat kovilla kaikesta imetyksestä ja sen yrityksestä ja ilmakylvyt oli taivaallisia. Silloin oli yks hailee kuka ne näki, oli tärkeämäpääkin mietittävää :p

Ja luultavasti mulla on jälleen kerran ihan liikaa tavaraa mukana. Silloin pitäisi palata tämä kirjoitus lukemaan.
 
Pauski90, mä oon ajatellut esikoiselle hommata jonkun lahjan "vauvalta". Sen voisi sitten antaa kun tulee ensimmäistä kertaa vauvaa katsomaan.
 
Niin siis eväät onkin ajateltu lähinnä siihen synnytystä edeltävään aikaan, JOS synnytys venahtaa pitkäksi niin että pitää kuitenkin sairaalassa jo hengailla, ja nälkä yllättää, ja kahvio onkin vaikka jo kiinni tms. Kun ei kai ne yöllä ole auki?

Ja juu siis ei niissä omissa vaatteissa tule tosiaan välttämättä hengailtua, jos on paljon vuotoa tai vauva puklailee usein tms. niin voi olla mukavampi käyttää sairaalakaapua. Jotkut leggarit tai collarit sen kaavun kanssa voisi olla ihan jees...

Ja sairaalan sukat on kuulemma ihan kamalat, eivät pysy jalassa, ne kannattaa ottaa omat.

Alushousut kanssa vähän niin ja näin... sairaalan alushousut eivät ole kovin mukavat, mutta toki jos on paljon vuotoa, niin ei kannata omia tuhria.

Niin ja siteistä mun kaveri sanoi, että hän oli ottanut parit omat, ns. normaalit siteet mukaan. Hänellä ei paljoa jälkivuotoa ollut, joten ei halunnut turhaan käyttää niitä superhyper-imukykyisiä ja paksuja jumbositeitä, joita sairaalasta saa.
 
Mulla muuten kävi esikoisen synnytyksen jälkeen kerran niin et kun nousin sängystä niin mul ihan suorastaan valahti veret lattialle, et siin tilantees oli kyl ihan jees ettei ollu mitää omia parhaimpia housuja jalas.. :grin
 
Mulla on molemmat synnytykset käynnistetty, eka käynnistettiin perjantaina pääsin saliin sunnuntai iltana noin klo 20.20, mitään eväitä ei ollu mukana, ei siis tehny mieli toisin sanoen syödä käynnistelyn aikana mitään muuta kun mitä oli tarjolla ja nekin oli kyllä vähä niin ja näin. Toinen käynnistettiin tiistaina ja pääsin saliin keskiviikkona noin klo 12.00, eikä taaskaan ollu eväitä mukana, jäi jopa lounaski osastolla syömätä kun supisteli jo siihen malliin, ettei tullu ensimmäiseksi mieleen rueta syömään, vaikka mies kyllä ruuan mulle vaunusta hakiki...

Ainakin tossa tään alueen synnärilä on ollu mun mielestä hyvät ruuat ja siellä osastolla on ollu siinä oleskeluhuoneen yhteydessä ihan pöydällä hedelmäkori, mistä on saanu äidit ottaa hedelmiä sekä jääkaappi jossa on ollu jugurttia, mehua ym pientä syötävää, esim leikkeleitä ja juustoa, jos siis sattuu ruoka-ajan ulkopuolella nälkä yllättää esim juurikin yöllä. En tiedä muiden synnyttäneiden osostojen käytäntöjä onko muualla miten yleistä, mut ainakin tuolla PKKS:ssa on näin ja musta se on ollu ihan kiva kun on tuollain aateltu synnyttyneitä...
 
Mä voin antaa ammattilaisen vinkin tuohon Martutin listaan. :) En ole siis itse synnyttänyt ikinä mutta olen ollut synnyttäneiden vuodeosastolla töissä ja saanut aika hyvin käsityksen mikä on tarpeellista ja mikä ei. :) Jokainenhan itse päättää mitä tavaroita ottaa mukaan, mutta tässä ehkä hyvää "linjausta"

-Omia särkylääkkeitä ei missään nimessä. Sairaalassa pelataan aina sairaalan lääkkeillä, tällätavoin hoitohenkilökunnalla säilyy käsitys potilaan todellisesta voinnista.

-Samoin rasvoja kuten Bepanthenia ei kannata ottaa, koska se on niin kallistakin. sitä on tuubi kaupalla lääkehuoneessa! :) Ainakin KHKS:ssa hoitajat tuo sitä automaattisesti hoitopöydälle äidin ja vauvan tarpeisiin.

-Vaatteita saa sairaalasta. Itsekin mietin että haluaisin ehkä omat vaatteet osastolla olo ajaksi, mutta taidan passata ja panostaa vain hyviin rintsikoihin.. Toisaalta kun tissit on kovat kuin kivi niin kaikkein mukavin olisi ehkä olla ilman.. :D

-Omat hygieniatuotteet, kuten shampoot yms. ottaisin kyllä ehdottomasti.. Sairaalan shampoo on kamalaa tököttiä!!! Samoin hammasharjat on semmoisia että ikenet irtoaa kun niillä pesee!

Muutenkin se aika mitä sairaalassa ollaan on tosi lyhyt ja pahin vuoto sijoittuu juuri siellä oloaikaan.. Ja kokoajan joku on ronkkimassa; joko neuvomassa imetystä tai lääkäri katselemassa alapäähän. :D
Joten olisi kaikinpuolin helppoa ettei oo omat vaatteet likaantumassa... Sukat ehkä olis ok omat, koska ne tosiaan on aika rimpuloita mitä sairaalalla on, mutta olen niissä kyllä aina työpäivätkin ilman ongelmia.. Minkä jokainen nyt sitten kokee ongelmaksi ja minkä ei. :)

Ja mitä tulee siteisiin; sairaalassa on semmosia VALTAVIA vaippoja mitkä on just hyviä ekoiks päiviks.. Semmosia on joskus annettu kotiinkin mukaan, jos vuoto on valtaisaa edelleen.. :)

-Kaikki muu "härpäke" on minusta sitten omakohtaista.. Minulle ehkä riittää kännykkä ja siihen laturi, koska puhelimessa on niin hyvä kamera ja netti. Karkkia ehkä ottaisin, mutta muuten ruoka on ihan siedettävää joten sitä ei mukana kannata raahata.. Ehkä lähtiessä synnärille ottaisin isännälle jotkut eväät, ettei häneltä lopu puhti kesken kaiken. Nälkä tuskin on itsellä se päällimäinen ajatus siinä supistusten aikaan..

-Kuoharin saa sairaalasta, ainakin KHKS tarjoaa "urakan päälle" lasillisen.. Samoin harsot, korvatulpat (joita et muuten tule pitämään koska vauvan jokaista inahdusta tulee vahtia :wink ) maitopumput yms. löytyy kaikki osastolta. Jos tissit on ihan täynnä niin kätilöt usein kehoittavat pumppaamaan ylimääräiset pois ja vievät ne äidinmaitokeskukseen. Itse toivon että maito nousisi "rauhaksiin" (Aina saa unelmoida..)

Kotiinlähdettäessä tosiaan mukavat vaatteet on pop ja vauvalle tarpeeksi lämmikettä.. Innolla odotan millaiset säät heinäkuussa mahtaa olla!! Mutta autossa on ilmastointi joten peitto ei varmaankaan ole liioittelua!

Toivottavasti tästä romaanista on jollekin jotain apua! :D
 
Oys:sin synnäriosastoilla on pienet keittiöt, joiden jääpista saa äidit hakea pientä välipalaa, ainaki jogurttia oli. Ite koin oysissa tarjottavat ruuat hyväksi ja synnytyksen jälkeen ruokahalu olikin kova.Mua käynnisteltiin kolme päivää ja söin aika normaalisti tarjotut ruuat ja mies toi illaksi jotain karkkia.Ja yleensä sairaaloista löytyy automaatteja, jos tarvis.Synnytksen käynnistyttyä ei kannata enää syödä/juoda, ainakaan ilman kätilön lupaa.Mulle mies haki buffet-jäätelöitä kanttiinista synnytyssaliin.

Mulla oli kans jälkivuoto sitä luokkaa, että hyvä ku ei ollu omia pöksyjä! Onhan ne vähän epämukavia ne sairaalan sukat ja pöksyt, mut ei niitä ehdi ajatella.Se aika mitä vauvan hoidolta jää, kannattaa käyttää peseytymiseen ja nukkumiseen.Jos synnytyksessä ei mitään suuria komplikaatiota ole ollu, ni vauva on vierihoidossa 24h. Ne ottaa sen sinne kansliaan hoitoon esim siksi aikaa, ku äiti käy suihiussa tai jos haluaa miehen tai vieraiden kans käydä kanttiinissa kahvilla.Mulla sektion jälkeen kätilöt nosteli mulle pojan ekan päivän ajan, mut sit piti pystyä jo itte. Yöksi poika vietiin kansliaan, koska mulla oli niin paha kohtutulehdus, että cerpit huiteli taivaassa ja kuumettaki kai oli, ni mun ois kuulunu nukkua ja levätä yöt, mutta enhän mä kivuiltani ja eroahdistukseltani pystyny.Paitti yhtenä yönä, ku sain yököltä rauhottavan. Me oltiin siis 5vrk synnytyksen jälkeen osastolla.
 
Annastiina, oi, ihan totta, jossain sairaalassa kuohari tarjotaan? TYKS:ssä ei tietääkseni, ei ainakaan ne tuttavani ole saaneet jotka siellä on synnyttäneet.

röllykkä, joo nää mun listat menee joskus aina vähän yli... :oops:

Mä olen kyllä sellainen lukutoukka, että luen aina nimen omaan kirjoja, mä en niinkään jaksa mitään naistenlehtiä selailla :grin
 
Takaisin
Top