Saako lapsi päättää hiuksistaan?

Mä en oo koskaan aiemmin leikannu kenenkään hiuksia, mut mies parivuotta sitkeästi mua ympäripuhui hiustenleikkuu hommaan ja hommas parturointivälineetkin kotiin.

Nyt toimin sitten hänelle (sekä tarvittaessa lapsille) privaattina kotiparturina :) tilanteen salliessa saatan toimia jopa ajanvarauksella :wink

Meillä on lapsilla kanssa ohuet vaaleet hiukset ni en oo nähny tarpeelliseks leikata kaikkia hiuksia pois vaan tyyliin leikannu otsahiuksia ja vähän sivuilta tarvittaessa lyhentäny.
 
Mä en oo koskaan aiemmin leikannu kenenkään hiuksia, mut mies parivuotta sitkeästi mua ympäripuhui hiustenleikkuu hommaan ja hommas parturointivälineetkin kotiin.

Nyt toimin sitten hänelle (sekä tarvittaessa lapsille) privaattina kotiparturina :) tilanteen salliessa saatan toimia jopa ajanvarauksella :wink

Meillä on lapsilla kanssa ohuet vaaleet hiukset ni en oo nähny tarpeelliseks leikata kaikkia hiuksia pois vaan tyyliin leikannu otsahiuksia ja vähän sivuilta tarvittaessa lyhentäny.

Parikymppisenä mun ex-avomies painosti mua parturoimaan hiuksensa, vaikka en olisi millään halunnut, koska en osaa. No, aikansa painostettuaan ja rohkaistuaan ryhdyin tuumasta toimeen. Saksin hiuksia varmaan tunnin oikein viivottimen kanssa. Lopputulos oli klassinen potta. Ihan kuin olisi ollut kulho päässä leikattaessa! :hilarious: Oli pakko ajaa kaikki pois koneella ja siitä lähtien exäni halusi olla aina kalju. Mua se harmitti, koska hänellä oli niin kivat hiukset. :oops:

Jos pottakampaus tulee vielä joskus muotiin, voin leikata poikamme hiukset. Muussa tapauksessa kiikutan hänet erääseen syyrialaiseen parturiin, josta tulee aina hyvännäköisiä päitä ulos. :happy:
 
Tais mullakin mennä ekaa kertaa miestä kyniessä tunti tai kaks :oops: sen verran tarkkaa puuhaa oli. Mut nykyään menee n.20 min. Ainakin kolmeen eri tasoon lyhennys, sitten hiusten ohennus ja pulisonkien (ne pitää ajaa melkeen kokonaan pois), korvantausten ja niskavillojen siistiminen. Perus pottaa siis nähnykkään :rolleyes:
 
Mä veisin myös parturiin. Kun jouduin ekaa kertaa leikkamaan Tokan hiukset (purkka tukassa :arghh:), niin tuli toooooosi kiva körttiläiskampaus :angelic: just samanlainen mitä anoppi oli juuri (luvatta :mad:) leikannut meidän pojille... Tokalla on, tai oli pienenä ohut, vitivalkoinen höttötukka ja ihanat korkkiruuvikiharat, itkin verta kun ne piti leikata:smiley-angry017 kampaaja tosiaan sitten siisti jälkeni. Nyt kun hiukset ovat paksummat, niin olen välillä itse siistinyt koneella ja 1-2 kertaa vuodessa parturi leikkaa mallin siistiksi (jos anoppi ei ehdi ensin...).
 
Kampaajan näkökulmasta on ihan kamala tilanne, kun lapsi haluaa jonkin tietyn mallin ja vanhemmat määräävät leikkaamaan ihan erilaista :sad001. Siinä lapsi istuu sitten penkissä itku kurkussa.. Mun mielestä kouluikäinen voi jo itse päättää ja kuten moni on jo täällä maininnut, jos hiuksia ei anneta hoitaa niin silloin ei pitkää kasvateta. Töissä on pari kertaa törmännyt ihan hirveisiin takkuihin, joita ei saa kuin leikkaamalla pois ja se lapsen päänahka on ihan oikeasti tosi kipeä ja punainen :sad010. Vanhempia ohjeistettu antamaan särkylääkettä lapselle kun kotiin pääsevät. Ja samat ihmiset tulevat uudelleen myöhemmin, kun taas tukka on yksi rastapallo ja lapsi itkee :angryfire.
Toinen asia mitä en ymmärrä, kysytään jopa kaksivuotiaalle hiustenvärjäysaikaa :sick009! En suostu! Alle 16-vuotiailta ei värjätä ja ihan syystä, minusta sais kaupan väritkin olla k-16 tavaraa, kuten energiajuomat. Niitä kemikaaleja ehtii kyllä vetää myöhemminkin :confused2.
 
Tietyin rajaehdoin lapsi saa päättää.

Esim. jos lapsella on pitkä ja paksu tukka, eikä täitä meinaa saada käsittelyillä pois, niin kyllä se sitten on leikattava lyhyemmäksi. Tai jos pitkätukkainen lapsi ei suostu takkujen selvittelyyn tai pesusta tulee riitaa, niin sittenkin tukka lyhenee.

Värjäyksiä ja permiksiä ei tipu ennen yläkoulua.
 
Saa päättää, kunhan pystyy/haluaa toiveensa ilmaista. Leikattiin ekan kerran hiukset pojalta ennen joulua, täyttää nyt kk päästä 3. Nyt on taas aika pitkät, mutta varmaan annan hetken ainakin vielä kasvaa. Alkaa vaan kihartua kun vähän pitenee, enkä oikein välitä siitä... Mutta jos poika haluaa pitää, niin antaa olla.
 
Takaisin
Top