Saako lapsi istua ostoskärryn tavarakorissa?

Saako lapsi istua/seistä tavaroille tarkoitetussa tilassa?

  • Kyllä

    Äänet: 1 5.6%
  • Ei

    Äänet: 17 94.4%

  • Kaikki äänestäjät
    18

Bella Swan

Moderaattori
Staff member
Administrator
Maalisäidit 2020
Kertokaa mitä mieltä olette. Eli saako lasta pitää ruokakaupan kärryissä siellä mihin ostokset laitetaan.

Hygieniasyistä johtuen, kaupan tätinä töissä ollessani olen joutunut huomauttelemaan asiasta pahimmillaan joka viikko.
 
Aivan selviö, ei siellä saa istua. Jos on liian iso istumaan ostoskärryn kyydissä oikein eikä pysty kävellä niin pitää ottaa oma apuväline kauppaan mukaan.
 
Ei saa, koska kärryssä on se istumapaikkakin, joten minkäänlaista aitoa tarvetta ei ole laittaa lasta ostoskärryn pohjalle.

Hygienia on minusta hölmö syy, usein ostospakkaukset ovat jo hyllyssä likaisia, joten jo pelkästään ne sotkevat rattaiden pohjan. Moneen kertaan käytettyjen kestokassien pohjatkin ovat usein maassa liassa ja sitten ostoskärryjen pohjalla. Puhumattakaan roskista, joita ihmiset heittelevät ostoskärryihin.

Ostoskärryt ovat lähtökohtaisesti likaiset ja epähygieniset. Työntäjätkin usein aivastelevat ja yskivät työntöaisalle. Siinä katastrofissa ei enää paljon paina lapsen istuminen ostoskärryjen pohjalla.
 
Minä olen joutunut alle 1v lasta istuttamaan ostoskärryissä, kun kävin yksin kaksosten kanssa kaupassa. Kaupassa oli silloin tasan yhdet kahdelle lapselle olevat ostoskärryt, mutta koska ovat pantittomia, olivat ne aina jollain sellaisella käytössä, jolla ei lapsia edes ollut mukana ostoksilla. Kävelemätön vauva ei ostoksia voinut mitenkään muuten suorittaa, eikä itselläni ollut rattaita mukana. Laitoin joka kerta lapsen alle suojan ja koska ei vielä kävellyt, ei jalassa ollut kenkiäkään. Henkilökunta pahoitteli tilannetta joka kerta ja lupasivat viedä johtoon viestiä, että lisää tuplaostoskärryjä tarvittaisiin. Niitä sitten kyllä lisättiin onneksi jossain vaiheessa ja ongelma poistui. :)
 
Täälläpäin se näyttää olevan yleinen tapa, muualla suorastaan kiellettyä. Itseäni ei haittaa, jos kengät on otettu pois. Tosin ostoskorin ovat usein niin saastaisia, että oksettaa. Eikö niitä ikinä pestä? :wtf:

Mutta, itse asiaan. Onhan isoissa marketeissa niitä autokärryjä. Tuli kerran testattua itse ja ovat niin hankalia työntää, että törmäilin ihmisiin. Apua. :eek: Ehkä siksi ihmiset eivät käytä niitä. :hilarious:
 
Towandan kanssa samaa mieltä autokärryistä, tosi hankalia käsitellä ja meillä lapset nousee heti kyydistä kun pysähtyy jotain ottamaan hyllystä. Kovin usein ei kyllä tuu lasten kanssa tehtyä kauppareissuja, yleensä mies käy kaupasta tullessa tekemässä ostokset. Hyvin usein kyllä näen lapsia ostoskärryssä ja joskus itsekin tähän "sortunut".
 
Ei saa, se on ostoksille. Meidän lapsi mahtuu vielä kärryjen istuimeen, jos ottaa kengät pois. Eli kengät joudun laittamaan kärrin kyytiin, koska ei ole muuta paikkaa niille. Joka kerta kaupassa näen lapsia, jotka istuvat ja seisovat siellä, samoin isoja lapsia autokärreissään, että potkuttelevat niillä päin hyllyjä ilman työntäjää.
 
Lähtökohtaisesti lapsen tulee istua siihen tarkoitetussa paikassa, mutta kyllä mä olen laittanut lapsen myös sinne kärryn puolelle silloin, kun olen ollut kahden pienen kanssa liikkeellä eikä ole ollut saatavilla kärryä, jossa on istuin molemmille. Näitä kertoja ei ole montaa ollut, koska yleensä tällaisissa tapauksissa mulla on ollut kantoliina mukana pienempää varten, mutta muutaman kerran olen laittanut toisen lapsista sinne kärrytilaan, ilman kenkiä toki ja siitä huolehtien, että lapsi pysyy istuma-asennossa.
 
No ihan yleisesti ei saa koska säännöt niin sanovat. Seisoa en todellakaan antaisi, koska se ei ole edes turvallista. Jossain hätätapauksissa voisin laittaa (lapsi ei pysty kävelemään eikä muuta apuvälinettä käytettävissä) ja kaukalon olen saattanut joskus joutunut pistämään itsekin. Se että lasta ei huvita kävellä, ei ole riittävä syy.
 
Olen joskus nähnyt ku ostoskärreissä on joku yli 5v lapsi ja mielestäni se näytti todella hölmölle.
Kyllähän se meidänkin lapsista olis tosi hauskaa saada olla ostoskärreissä sisällä mutta... mielestäni täytyis tehdä sitten toisenlainen ostoskärryvalinta. Sitäpaitsi taitaa ne kärryjen renkaat/ laakeritkin kärsiä ylimääräisestä painosta ja rupeevat sitten jumittaa/puoltamaan. Ja niillä kärryillä ei tykkää Erkkikään ajella.
 
Täällä kun ei ole lapsikärryjä ja normaaleissa kärryissä ei ole lapsille istuinta joten ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Tosin kärryt on niin likaisia, että tuskin enään aiheuttaa suurta katastrofia. Täällä sitä ei kyllä ole myöskään kielletty.
18 vuotta sitten kun lapset oli pieniä Suomessakin se oli vielä ihan ns. Normaalia koska lapsikärryjä ei ollut vielä läheskään joka kaupassa .
Nykyään tietysti asia erikseen, mutta jos vaihtoehtoja ei olisi kyllä sinne lapseni pistäisin istumaan.
 
Täällä kun ei ole lapsikärryjä ja normaaleissa kärryissä ei ole lapsille istuinta joten ei ole oikein muuta vaihtoehtoa. Tosin kärryt on niin likaisia, että tuskin enään aiheuttaa suurta katastrofia. Täällä sitä ei kyllä ole myöskään kielletty.
18 vuotta sitten kun lapset oli pieniä Suomessakin se oli vielä ihan ns. Normaalia koska lapsikärryjä ei ollut vielä läheskään joka kaupassa .
Nykyään tietysti asia erikseen, mutta jos vaihtoehtoja ei olisi kyllä sinne lapseni pistäisin istumaan.

Täällä Suomessa on kaikki nykyään kielletty. :grin
 
Takaisin
Top