Särkyjä ja vaivoja

luomumami

Jostain jotain jo tietävä
Ajattelinpa, että olis "hauska" tietää millaisia vaivoja muilla on.... Mikä on mahdollisesti melko yleistä ja mikä on syytä ottaa vakavissaan? Jos johonkin vaivaan löytyy helpotus, niin ei niidenkään neuvojen jakamisesta haittaakaan ole? Jotenkin epäilen, että mitä pidemmälle meillä raskaudet etenee, sen enempi ilmenee yhtä sun toista vaivaa. Toivotaan toki, ettei!
 
Minulla siis viikkoja vasta 18+2 ja jonkin aikaa on alkanut selkää särkeä aina jos on vähänkään pidempään liikenteessä. Keikalla seistessä reilu viikko takaperin yltyi aikamoiseksi.

Nyt on myös nivuset alkaneet kipuilla. Rasittuessa myös maha on jatkuvasti pinkeänä, eikä sekään ainakaan miellyttävältä tunnu :happy118
Päänsärkyä on myös useampana päivänä viikossa.
Nää on toki vasta pieniä, eikä juuri vaivaa, mutta toki se aina jollain tavalla helpottaa jos löytyy toinen joka kärsii samoista vaivoista :smiley-angelic006

Ehkä on hauska, että on paikka minne erikseen valittaa, kun suurimmaksi osaksi muualla hehkutetaan ja iloitaan.
 
Päänsärkyä on tosiaan ollut täälläkin ilmassa. Liekkö sitten hormonaalista vai mitä... verenpaineet on ainakin vielä kohillaan, ettei pitäs siitä johtua. Esikoista odottaessa en näitä päänsärkyjä kyllä muista, että olisi ollut... Myös jonkin asteiset liitoskivut ovat vaivanneet varsinki aamuvuorojen aikana kun enempi liikenteessä, uhhuh että tuntuukin inhottavalta, ihanku luut hinkkais toisiaan vasten :confused:
 
päätä särkeny enemmän ku normaalisti,kun yleensä on vain tosi harvoin mut sillon ku tullu niin sillon kans kunnol tullu...migreeniltä on luojan kiitos tän raskaudenkaa välttyny! :) ja tää närästys ja tietyst selkä joka jo muutenki reistaillut. no on tää kuitenkin kaiken tän kivun arvosta :) :Heartred
 
Kohdun kasvukipuja on aina vaan. Vähän kuin pahat kuukautiskivut. Usein sattuu niin peevelisti jos pitää yskiä tai vastaavaa.

Migreeneitä on ollut muutama, mutta onneksi helpottavat tunneista vuorokauteen eivätkä ole niin pahoja kuin ennen raskautta. Mitään lääkkeitähän tähän ei voi ottaa, joten se vain sitten hiljaa kärsitään kun iskee.

Nyt on alkanut alaselkä kipuilemaan esim. pitkään seisoessa. Iskiaskin on vaivannut ikävästi jo muutaman viikon. Välillä melkein tuskallista kääntyä illalla sängyssä kun kipu säteilee niin ilkeästi.

Niska-hartiaseutu on todella pahasti jumissa ja kipeä kun en ole päässyt istukan takia kunnolla liikkumaan. Keppijumpalla yritän jotenkin helpottaa. Pää myös alkaa nykiä tällaisella säännölliseen liikuntaan tottuneella.

Iskiakseen on auttanut venyttely jonkin verran. Nyt sain lääkäriltä siunauksen kokeilla kevyesti ihan kunnon lajeja, joten tänään zumbaa ilman hyppyjä tai äkkinäisiä käännöksiä.
 
Nyt alkaa alaselkä ja kyljet tuntumaan ajoittain kipeiltä. Etenkin kun nukun oikealla kyljellä, niin sitä alkaa särkeä. Töissä pitää välillä laskea työtuoli ihan huvittavan (ja normaalitilanteessa erittäin epäergonomisen) alas, että saa muutettua asentoa. Kohta varmaan siirryn kahvihuoneen sohvalle työskentelemään, meneehän se niinkin.. :) mutta siis onnekkaasti selvitty hyvin vähin vaivoin täällä.
 
Mulla myös noi niskat todella jumissa! Alaselkäkivut ja iskias on ollut aika pitkään poissa, nyt pari päivää selällään maatessa tyyppi on painanut alaselkää jotenkin ikävästi.

Nivuset sen sijaan on menee vaan huonommaksi... Lohduttavaa oli kuulla tutulta, jolla LA parin viikon päästä, että vaivat hävisivät hänellä aikapäiviä sitten. Joten ehkei kaikki niistä kärsi ihan viimemetreille saakka! :notworthy

Pitkien päivien jälkeen tuntuu, että koko kroppa on ihan muussina, mutta muuten on hyvä olo.

Hengästyykö muut helpommin? Mua huvitti eilen juostessa bussipysäkille, että ihan naurettavan huonokuntoinen olo :laughing002
 
Hengästyy! Samoin rappuset on jotenkin äkkiä ihan kauhean uuvuttavat.

Tykkääkö kenenkään muun vauva muuten ihan oikeasti potkia ja painaa rakkoa? Siitä tulee sellainen, että vessaan on päästävä ja mieluiten sillä siunaaman sekunnilla, -työmatkat ovat välillä ihan hirveää tuskaa kupla otsassa! Sitten kun vihdoin pääsee vessaan ja tuntuu että hampaat jo kelluu niin ehkä sellanen pikkanen liru tulee. Ärsyttävää! :grin
 
Huh, joo, rappuset on kamalia! Mutta käytän silti mieluummin niitä kuin hissiä. Jajoo, kyllä tuo pikkuinen tuntuu välillä potkivan/painavan rakkoa niin että vessaan on päästävä vaikka olis just käynyt
 
Hengästyttää, puuskututtaa ja hankala kumartua jo nyt :laughing002
Nivusia särkee välillä ja niitä ligamentteja kun venyvät ja se on ilkeää...
Kävin muuten fyssärilta lainaamassa eräänlaisen mahavyön että kivut ei haittais työntekoa. Vyön saa kolmeksi viikoksi käyttöön ja sen aikana voi kokeilla sopiiko se ja onko tarpeellinen. Lainaa voi sitten pidentää jos vyöstä oli apua eikä tarvi ostaa uutta :D

Onko muilla ollu nuita alavatsakipuja kovastikkin? Kirjat ja hoitajat sanoo että kaikki ok ja kuuluu asiaan, mutta olisi kiva kuulla muidenkin kokemuksia.
 
Noniin, hyvä etten ole ainoa :laughing002 Se on jännä tosiaan miten jalatkin menee niin herkästi maitohapoille nykyisin - etenkin niissä rappusissa.
Huomaan myös hengästyväni jos kovasti innostun puhumaan.

Tämmösen ihanuuden oon myös huomannut, että jos kumartuu kunnolla, kun vatsalaukussa on ruokaa, se nousee välillä kurkkuun...

Rakkoa ei ole vielä potkittu, tosi vähän aikaa olen muutenkin vasta liikkeitä selkeinä tuntenut, johtuen ilmeisesti istukan sijainnista. Tänään kaveri potki ekaa kertaa jonnekin kohdunkaulalle ja tuntupa kyllä hassulle. :p
 
Mulla onneksi ollut raskaus todella kivuton. Näin kun on jo toinen raskaus pelotellaan, että on rankempi ja kaikki vaivat tulevat vaan aikaisemmin. Kuukausi takaperin oli hermosärkyä oikeassa kankussa, mutta sekin loppui jo. Viikon sitä kesti. Mutta nyt ei mitään #koputan puuta#.

Ainut vaiva minkä raskaus on nyt aiheuttanut on yölliset närästyskohtauksen. Eli herään keskellä yötä aivan mielettömään närästykseen. Pakko syödä parit renniet ja sekään ei oikein tunnu välillä riittävän. Esikoisesta tämä vaiva tuli ihan viimeisillä viikoilla ja siksi vähän pelottaakin kuinka kamalaksi tämä loppua kohden oikein äityykään, kun nyt jo yöllä herään siihen :O
 
Angina: Minulla on alusta asti ollut kohdun kasvukipuja. Vähän kuin todella kovat kuukautiskivut.

Välillä on kamalaa kun pitäisi yskiä, mutta kipu estää ja sitten vain yrittää kaksinkerroin ihan varovasti vähän köhiä. Muutenkin menkkamaista kipua on usein. Nykyään ei enää ihan joka päivä, mutta vähintäänkin viikottain. Joskus melko kovanakin. Samoin äkkinäiset liikkeet yms saattavat koskea kovastikin.

 
Nuo äkkinäiset liikkeet välillä vihlasee kunnolla...

Kuinka usein teillä muilla kohtu supistelee? Minulla, jos touhuan paljon ja iltaisin supistelee huvikseen. Myös jos pissaa joutuu pidättämään, aiheuttaa se supistelua. Yöllä kun herään vessaan, on vatsa aina kivikova =)

Hei Angina! Saitko neuvolan kautta neuvoa tuon tukivyön hommaamiseen? Mietin, että mistäköhän niitä voi kysellä? Alkaa työnteko käydä jo aika ikäväksi selän takia...
 
Täällä supistelee epäsäännöllisen säännöllisesti. Olin sillon kuukausi sitten ihan kauhuissaan supistuksista, mutta nyt oon jo tottunut. Niitä tulee selällään maatessa, touhutessa ja lenkillä. En osaa sanoa, et kuinka monta tulis päivän aikana. Ihanan rauhallista kaiken kaikkiaan on ollut noiden suhteen :)
 
Miltä ne supistelut tuntuu tässä vaiheessa, kauanko kestää ja osaako joku arvioida tuota määrääkin vähän (eli tuleeko ne jonkinlaisissa "sarjoissa")? En ole ihan varma, onko niitä vai jotain muita kasvukipuja tai esim. liiallisten kiertoliikkeiden aiheuttamaa juilimista. Maha on välillä kyllä ihan kova ja tuntuu jommalla kummalla puolella hetkellistä kipua.
 
Muokattu viimeksi:
Minä olen myös vähän hämmentynyt noiden harjoitussupistusten suhteen. Välillä, mutta tosi harvoin, maha tuntuu kovemmalta kuitenkin täysin ilman kipuja tai edes epämukavaa oloa. Koko syksyn aikana neljä kertaa on iskenyt sellainen kiristävä/poltteleva tunne kohdun ympärille tai toiselle puolelle. Mennyt kuitenkin pian ohi ja pikkuinen potkutellut koko ajan normaalisti
 
mulla ainakin se ns. harjoitus supistus on sellasta kohdun kovettumista kestää ehkä 15-30s. eikä mitään syytä, mutta aamulla tai illalla yleensä. viimmeviikolla ekat tuntemukset ja viimmein tuntuu liikket mullakin hännän pitäjällä :) Viikkoja tänään se juhlallinen 20! Selkä kipu joka pariviikkoa sitten oli on onneksi jo muisto.Työvuoroja onneksi oli s-loman jälkeen vaan muutama ja heti neljänpäivän vapaa niin sain vielä vähän huilailla.

Syke mittarin päädyin tuossa viimmeviikolla ostamaan kun en sellaista omistanut. Luin jostain että yli 150 sykettä ei pitkäkestoisesti kannattais pitää. Spinnig pyörän selässä on alkanut hikoiluttaa normaalia enemmän, mutta kuntoiltava sitten rauhallisemmin. onneksi kuitenkin niitten selkä vaivojen jälkeen oli vielä ihan mukavan tuntuista pyöräillä.

Ja kyllä piti tukisukkahousut ottaa munkin käyttöön. töissä ei päivää jakojen päällä varmaan muuten näinhyvin jaksaisi. Jalkapöytiin on varsinkin iltavuorojen jälkeen tosi paljon koskenyt ja tuntuu ihan kun ois puutuneet koko varpaat. Varmaan loppuajasta joutuu siirtymään lenkkareihin :)

jalkoja koholle vaan ja vointeja kaikille!
 
Mulla ne ainakin tuntuu vaan siltä, että vatsa on kova ja jotenkin näyttää aina isommalta kun pyöristyy ihan palloksi. Ei anna painellessa yhtään periksi. Supistus kestää yleensä niin kauan kunnes istuu alas tai jos johtuu pissahädästä, niin kunnes pääsee vessaan. Jälkimmäisessä tapauksessa supistus tuntuu jotenkin ikävältä, mutta en kuitenkaan kivuksi sanoisi. Ehkä vertaisin sitä siihen tukalaan tunteeseen, joka tulee jos vatsalaukku on täynnä =D

Täälläkin oli selkäkipu rv 19 alkaen poissa muutaman viikon, mutta nyt palannut... Nivuskivutkin jatkuu, kävely tuntuu välillä aika ikävältä,
 
Siivoiltiin varastoa tuossa viikonloppuna jotta saisi hiljakseen tilaa vauvan tavaroille talon sisätiloihin. Tästä kiitoksena sain julmetun selkäkivun joka kiukutellut nyt kaks päivää.. kevyt liike tuntunut kuitenkin hyvältä verrattuna sohvalla makoiluun joten eiköhän sen luulis saavan hoideltua kävelyllä taas kuntoon. Mietin tuossa kun mullakin iskias välillä temppuilee ja työ on fyysistä että pitäisköhän sitä hankkia sellainen raskausvyö ihan kotiin.. selän tukivyöt tulee vähän hankalasti mahan kannalta niin pitäis olla kyllä tuohon tarkoitukseen suunniteltu tuki. Tarkoitus olis kyetä työhön tammikuun lopulle saakka, saas nähdä josko selkä pysyis suht kondikses niin mikäs siinä sitten. Äkkinäiset liikkeet ei tunnu myöskään kovin hyvältä, varsinkin autosta nousut vihlaisee väliin tosi ilkeesti :/

Tsempit selkäkipujen kans taisteleville kanssaodottajille! :)
 
Takaisin
Top