Sähkötupakka kokemuksia

Sähkötupakka vai haiseva pötkylä?


  • Kaikki äänestäjät
    10
A

Aamu91

Vieras
Hei,

Hommasin vihdoin ja viimein sähkötupakan ja annoin kyytiä savuaville, haiseville pötkylöille. Nyt pari viikkoa "höyrytellyt" ja ollut ilman tupakkaa ja ihmettelen, että mikä tämä olo on :Heartred Yli 10 vuotta polttanut tota haisevaa pötköä ja kuullut sadat kerrat marmatusta kuinka pahasta se on.

Löysin googlen avulla tommosen sähkötupakkakaupan ku Happy Juice ja tilasin maailman söpöimmän höyrykoneen, punaisen nimittäin: https://happyjuice.eu/fi/modit/160-istick20w-gsair.html#/10-color-red :)

Jakakaa tänne kokemuksia sähkötupakasta. Itse ajattelin ottaa elämän tehtäväksi levittää tätä ilosanomaa saada hengitys kulkemaan ja olo kevyeksi. Kiitos vielä kerran Happy Juice, lav juu :Heartred

Terveisin: Entinen tervakeuhko
 
Mun mies vaihtoi sähkötupakkaan pitkän savuttelun jälkeen. Ihanaa, kun mies ei haise! Ja hän itse kertoo, että hajuaisti ja makuaisti ovat yllätys yllätys parantuneet. Ja vatsaoireet ovat helpottaneet. :) Ja toinen voi höyrytellä parvekkeella ja itse voi olla seurana, eikä hajut tule sisälle. Tai jos tulee, niin sitten tuoksuu yleensä persikalle tms. Ainoa, mikä ärsyttää on se, että mies olisi halunnut höyrytellä sisällä. Mua taas ällötti, kun olohuoneessa leijui imelä höyrypilvi. No, vihdoin ollaan päästy tästäkin asiasta sopimukseen. Mutta että erittäin hyvä keksintö, sanon minä. Tupakoinnin lopettaminen ei mieheltä muuten olisi varmaankaan onnistunut ollenkaan. :happy:

Mua itseäni muuten kiinnostaa kovasti, miten terveydenalan asiantuntijat suhtautuvat sähkötupakointiin raskausaikana. Onko kellään kokemuksia? :)
 
Me ollaan miehen kanssa kumpikin tupakoitu lapsesta asti (mie 12v-> ja mies 15v->). Ostettiin puolitoista vuotta sitten sähkötupakat ja päätettiin ett se on loppu nyt! Mie tilasin miun mielestä maailman ihanimman, pinkin ja innoissani sitä käytinkin, olihan se paljon paremman näkönenki ku rööki, n. kuukauden päivät imeskeltiin niitä, mut sit mie retkahdin kerran. Mies retkahti seuraavana viikonloppuna, koska oli unohtanut ladata masiinan ja oli kavereidensa kanssa ulkona viettämässä iltaa. Siitä oli vaikea päästä takaisin. Meillä oli nimittäin vain nikotiinitonta nestettä.
Mutta sen kyllä sanon ett helpoin lopetusyritys oli! Retkahduksien jälkeen ollaan monesti yritetty siirtyä sähkötupakkaan, mutta tuloksettomina :sad001

Tsemppiä sulle ja tietysti kaikille muillekin sähkötupakkaan siirtymisen ja lopettamisen kanssa! :)
 
Miramaria, neuvolassa pitävät (näin minulle sanottiin esikoisen kohdalla - voi toki olla neuvolakohtaisia eroja) raskaana pienempänä pahana oikeaa tupakkaa kun sähkötupakkaa, jälkimmäistä kun ei ole tutkittu... En tiedä onko sitten ainoa syy.

Päästiin miehen kanssa molemmat tuskattomasti eroon tupakoinnista sähkötupakan kanssa, ja alle viikossa loppui sitten myös sähkötupakointi. :wink
Myös veli avovaimonsa kanssa pääsi polttamisesta eroon näin, eli omien kokemusten perusteella voin suositella. :)
 
Hm, kuulostaapa oudolta, että sähkötupakkaa pidetään pahempana. Sähkötupakastahan tulee pelkkää vesihöyryä, minkä luulisi olevan taatusti paljon turvallisempaa kuin tupakka, jossa on nikotiinia, tervaa, häkää ja ties mitä. Mikäköhän logiikka tuossa tosiaan on? o_O
 
Miramaria, onhan niissä sähkötupakkalitkuissa paljon muutakin kuin vettä. :wink Ja monilla nuo nesteet on nikotiinipitoisia, muuten haitallisia aineita on (tietääkseni) kuitenkin reilusti vähemmän kuin tupakassa. :D
Toisaalta, lienee ihan loogista ettei neuvola voi suositella mitään, mitä ei ole tutkittu. Tupakan mittavat haitat on ainakin hyvin tutkittu... :rolleyes:
 
Uhhuh. En ollut näihin tuotteisiin jostain syystä itse tutustunut ollenkaan, eivät vaikuta sähkötupakatkaan hirveän terveellisiltä, kun niistä nyt lukee. :nailbiting:
 
Täällä myös yksi onnistunut tupakoinnin lopettaja! Kymmenen vuoden polttamisen jälkeen päätin kokeilla sähkötupakkaa kavereiden suosittelujen myötä. Parasta sähkötupakassa on se, että maku-ja hajuaisti palasivat muutaman viikon käytön jälkeen. Tilasin ensimmäisen aloituspakkausen tuolta verkkokaupasta ja pakko sanoa että ollut paras sähkötupakka tähän mennessä. Tuolta voi myös tilata nikotiininesteet eri vahvuisina ! Suosittelen kaikille tupakoinnin lopettamisesta haaveileville!
 
Hieman vanha keskustelu, mutta ei se kai haittaa heittää oma näkemys/tieto sekaan.
Ensiksikin, tuo on ihan hulluutta neuvolan tädeiltä päästää moista suustaan.
Aamu91, valitsit ihan kelpo pelin heti alkuun, koska monien retkahdus johtuu "huonoista" välineistä, jotka eivät tarjoa niin sanottua vastetta.
Kharoulle haluan kertoa, että löytyy tutkimuksia, kuten Brittiläisen arvovaltaisen tahon tutkimus(lienee valtion tilaama, mutta ei ainakaan ST puolen), jossa lopputoteama oli sähkötupakan sisältävän n.5% oikean haitoista ja tämäkin on sittemmin hieman kyseenalaistettu.
On myös Amerikkalainen tutkimus, missä verrokkeina toimivat ST:kka, Malboro Gold ja sen tutkimuspisteen huoneilma.
ST:lla jouduttiin laboratoriokojeella(?) imuttamaan 99 kertaa, että päästiin oikean tupakan yksien savujen haittoihin, yhden aineen osalta(en sitä muista ja kun tästä aiheesta puhutaan, olisi hyvä olla linkit valmiina), mutta nämä tutkimukset löytynevät helposti netistä, ainakin tuo Brittiläinen.).
ST sisältää perusteiltaan neljää ainetta. Nikotiinia tietenkin, todettu aiheuttavan höyryttely muodossa ainoastaan riippuvuutta(verrattu mm. kahviin ja nikotiinia löytyy mm. perunasta ja munakoisosta(minun käyttämäni nikotiini on puhtainta saatavissa olevaa, käytetään myös nikotiini korvaustuotteissa, kuten purukumi, inhalaattori, laastari jne. Toisena ja kolmantena propyleeniglygolia sekä kasvisglyserolia(näitä kahta käytetään mm. elintarviketeollisuudessa), joka kylläkään ei mikään tae tänä päivänä ole, joten kannattaa hankkia lisätietoa niistäkin. Neljäntenä aromeja, luonnollisia/keinotekoisia, nekin käytössä elintarvikkeissa.
ST:sta on löydetty myös sellaista, mikä ei sinne kuulu, kuten Diacetyyliä ja jotain sen kaltaisia aineita, mutta nämä välttää hankkimalla tuotteensa vastuullisilta toimijoilta, joita on helppo löytää tiiviin ja yleensä aina valmiina auttamaan olevilta ST foorumeilta>>> Google(tässäkin kohdassa ST:n arvostelijat unohtavat, että oikea tupakka sisältää niitä monin verroin.
ST:sta kirjoitettaessa on tärkeää tarkastaa tietolähteet>>> media lukutaito ja niin kutsuttujen ja tiedettyjen tahojen, Big Pharman sekä Big Tobaccon vaikutus.
Tupakkateollisuudessa pyörii järkälemäiset summat ja sitä kautta tehokkaimmat lobbarit ja pätevimmät lakimiehet, maksettuina mustamaalaamaan sähkötupakka kaikilta osin, tuhannaen sylen syvyyteen. Toisena hyvänä häärii lääketeollisuus, jonka menetykset vähentyneinä sairauksina, vähentyneen tupakoinnin myötä(ylivoimaisesti tehokkain vierotuskeino on ST) ovat megalomaaniset,
Alan huippututkijat ovatkin laskeneet miljardin ihmisen kuolevan tupakkaan tällä vuosituhannella ja siinä liikkuu markka poikineen!
Huomionarvoisena seikkana todettakoon, että kiihkeimmät sähkötupakan vastustajat löytyvät USA:n syöpä-ja hengityselin sairauksia ehkäisevistä järjestöistä, koska menee työpaikat ja varsinkin mittavat valtion miljardi tason tuet, eikä heitä kiinnosta tutkimustulokset, vaan ne yritetään mitätöidä yksi kerrallaan.
Tämä saattavat kuullostaa suorastaan salaliitolta, mutta ilman vankkaa todistusaineistoa en tällaisia laukoisi.
Alkuvuodesta ilmestyy Jenkkiläisen dokumenttielokuvien tekijän, Aaron Bieberin täyspitkä dokkari, A Billion Lives, josta jokainen voi vetää sitten omat johtopäätökset.
Itse tiedän asiasta siksikin, että olin yksi niistä, jota pyydettiin kertomaan tarinaansa tähän dokumenttiin ja olen tämän ohjaajan päivityslistalla.
Hän lähti tekemään pieni muotoista dokkaria sähkötupakasta, sitä käyttävien kavereidensa pyytämänä, mutta törmäsi johonkin todella isoon.
Huomionarvoista on sekin, että löytyy Suomalaisia(kaikenmaalaisia ) lääkäreitä ja muita "asiantuntijoita," jotka laukovat mitä sattuu, ei minkään pohjalta.
Muistakaa tarkistaa lähde näkiessänne uutisointia ST:sta, niin puolustajien kuin vastustajien taholta!
Huh, aina nämä asiat vain saavat hermostumaan.
Tässä pientä alustusta ja tarkoituksellisia lähteitä, että jokainen voisi muodostaa mielipiteensä faktojen pohjalta, sillä kaiken muun voi pois selittää, mutta ei puolueettomia tutkimustuloksia.
Mikäli joku kaipaa apua esim. tupakasta sähkötupakkaan siirtymisen, välineiden tai jonkun muun aiheeseen liittyvän kanssa, yritän auttaa.
 
MultiPH5, ilmeisesti sähkötupakan vaikutuksia raskausaikana (ja vaikutuksia lapsen kehitykseen raskauden jälkeen) ei kuitenkaan ole tutkittu? Tätä muistaakseni hain takaa edellistä viestiä kirjoittaessani. :)
Tähän perusteluun ainakin itse törmäsin asiaa (pintapuolisesti) selvittäessäni.

Mutta jos viitsit niin laitatko linkkiä tm. viitettä noihin mainitsemiisi tutkimuksiin? :)
 
Scientists Shocked After Testing Ecig Vapor in the Lab

Over and over again, we’ve heard public health officials argue that we simply do not have enough scientific data to be certain that electronic cigarettes are a safe alternative to tobacco. But the truth is that research is abundant and every month, we have new studies that point to the truth. The latest study to hit the scenes is shaming critics and shocking public health officials with undeniable evidence that vaping is safe and effective.

The new study was published in “Regulatory Toxicology and Pharmacology” and showed what exactly is hiding in ecig vapor compared to the contents of cigarette smoke. Scientists ran tests on three flavors ofBlu ecigs and two flavors of SKYCigs. They also tested Marlboro Golds and Lambert & Butler cigarettes. Finally, they tested the ordinary room air as a baseline to use as they compared the results.

The researchers specifically looked for 8 toxins in this study: carbon monoxide, carbonyls, phenolics, volatiles, metals, tobacco-specific nitrosamines, polyaromatic amines, and polyaromatic hydrocarbons. It was no surprise that tobacco cigarette smoke was full of poisonous chemicals. But researchers were shocked to see that the toxins in ecigarette vapor were quite similar to the normal toxins found in regular room air. In fact, there was no major increase in toxins between normal air and ecig vapor.

Instead of deadly toxins, the ecig vapor only contained propylene glycol, water, and small traces of flavoring and nicotine additives. In order to register any degree of toxicity, the scientists had to use 99 puffs of an ecig to get even the tiniest measurement of 0.18 milligrams of HPHC’s. To put that in perspective, a single puff of a Marlboro Gold cigarette measured 30.6 milligrams. In a puff-to-puff comparison, the cigarettes had 2000 times more toxins than the e-cigs.

But researchers were shocked to see that the toxins in ecigarette vapor were quite similar to the normal toxins found in regular room air.

This study makes it clear that ecigs are a far better alternative for smokers. They are now scientifically proven to have harm reduction properties and there is no way that lawmakers can argue that public vaping is harmful after looking at these lab reports. The next time you hear someone complaining that public vaping is dangerous, point them to this study. Science is our number one weapon to stop critics and spread truth about all the incredible benefits of vaping.

Tekstissä lähde!


ULKOMAAT
Tutkimus puhdistaa sähkötupakan mainetta - jopa 95 prosenttia turvallisempaa?
PERTTU KOISTINEN
21.5.2015 klo 17:48(päivitetty 21.5.2015 klo 18:31)
Tuoreen tutkimuksen mukaan sähkötupakka on perinteistä vaarattomampaa, ääritilanteita lukuun ottamatta.
Tutkimuksessa tarkasteltiin sähkötupakan käyttöä tosielämän tilanteissa. Tulokset osoittavat, että ääritilanteita lukuun ottamatta sähkötupakasta saatavat haitallisten aineiden määrät ovat perinteisiä savukkeita vähäisempiä, kertoo teknologiasivusto Wired.

Aiemmissa tutkimuksissa on väitetty karsinogeenisesti haitallisten aldehydien määrän olevan sähkösavukkeissa korkealla tasolla. Tutkimus vahvisti tiedon, mutta ainoastaan niin sanottujen "kuivasavujen" osalta. Näitä taas käyttäjät pyrkivät havaintojen mukaan todellisuudessa välttämään niiden voimakkaan ja epämiellyttävän maun vuoksi.

Muutkin asiantuntijat ovat samoilla linjoilla. Lontoon yliopiston tupakkariippuvuusyksikön johtaja, professori Peter Hasekin mukaan tutkimustulos korostaa olosuhteiden merkitystä tutkimuksissa. Hänen mukaansa käyttäjät eivät altistu vaarallisille määrille aldehydejä.
"Itse luen todistusaineistoa niin, että sähkötupakka on vähintään 95 prosenttia turvallisempaa kuin tupakointi", hän sanoo.


Loppui tähän, mutta tuosta löytyy lehden nimi ja sieltä tarkempi jatkolinkki.
Lopussa myös virkaa tekevän lääkärin nimi, hänkin löytynee.
Tässä mainitut "kuivasavut eli dry hitit johtuvat epähuomiosta eli tankki pääsee tyhjenemään ja vastus antaa kauhean maun suuhun.
Näin käy ehkä kerran/kk(joillekkin useammin, toisille ei koskaan ), enkä tuota kyllä merkitykselliseksi koe, kun sellaista makua(kärähtänyt luomupuuvilla, joka on vastuksen orgaaninen osa ja pääosin Japanilaista luomua ) ei ehdi kuin nano sekunnin maistaa ja erikoisen vähän sattuneesta syystä keuhkoihin vetää.
Silti sähkötupakan vastustajat(tästä en pysty toimittamaan linkkiä, kun en muista mistä luin ) mittasivat tuon kärähdyksen antaman pöllähdyksen ja usean sellaisen ja esittivät normaalina ST:n tuotoksena.
Tällainen manipulointi ja vääristely on leimannut keskustelua pitkin matkaa.
Kehoitan silti etsimään lähteen puolesta tai vastaan tilanteessa, onhan jokaisen/minunkin etuni tietää kuinka minimoida haitat.

Ps.Kappaleen jako pienensi tekstin kahdesta kohtaa, syytä en tiedä?



Switching from smoking to e-cigarette use leads to improvement in blood pressure
Thursday, 14 January 2016 10:31


By Dr Farsalinos

A new study has just been published in the journal Internal and Emergency Medicine (available with free access to the full texthere). The study evaluated participants from the ECLAT study, a randomized study which assessed the efficacy of e-cigarettes as a smoking cessation product. Specifically, blood pressure was measured at baseline and during follow-up (52 weeks total follow-up period), to assess any potential changes in relation to the smoking status.

As expected, the study did not find any changes in blood pressure when assessing all participants, because the vast majority had normal blood pressure at baseline and it is not expected to observe any meaningful changes in this population. However, when we assessed those with high blood pressure at baseline (high-normal or higher, as defined by the European Society of Cardiology), we observed a statistically significant reduction in systolic blood pressure in those with continuous reduction in smoking consumption (>50% reduction) and in those who had quit smoking with the use of e-cigarettes. Of note, the reduction in blood pressure was evident even after adjusting for confounders such as age, gender and weight gain. Both smoking reduction and abstinence were associated with blood pressure reductions, with stronger association observed in those with smoking abstinence.

This is yet another clinical study showing that we expect improvements in the health status of smokers who switch to e-cigarettes. I should note that although I am the first author of this study, all credit should go to Prof Polosa and his team who did an excellent job conducting the ECLAT study and generating such important data.


Tämä on Dr. Farsalinon julkaisu/tutkimus, joka selviää alusta ja lopusta.
Farsalino on kaiken näkemykseni mukaan hyvin kriittinen kannanotoissaan, joita hän julkaisee mm. Facebook sivujensa kautta.
Profiloituminen sähkötupakan etujen puolustajaksi(haitat hän käsittelee haittoina ), on ajan saatossa rakentanut hänelle suoranaisen fanijoukon sähkötupakan käyttäjistä, mutta tämän en ole nähnyt vaikuttaneen hänen mielipiteisiin.
Itse muodostan mielipiteeni siitä, että hän on aina tuominnut haitalliset aineet ja auttanut poistamaan niitä(mm. diasetyyli ) nesteistä tutkimustensa avulla
Lobbaajat(en keksi parempaa ) ovat saaneet monet ihmiset uskomaan, että ST bisnes rehottaa villinä, toimijoina on ketä sattuu, eikä mistään välitetä.
Tuo on todellisuudesta niin kaukana, kuin nyt suunnilleen voi olla.
Ns. "Big Pharma" on jyräämässä parhaansa mukaan vastustajansa, eikä jätä kiveäkään kääntämättä, joten lepsuiluun ei ole varaa.
En enempää näitä etsiskele, mutta pääset noilla varmasti eteenpäin ja kun muistaa media lukutaidon tärkeyden tässä bittisonnan täyttämässä nykymaailmassa, tarkistaa jälkien alkuperän ja suhtautuu muutenkin kriittisesti, niin se riittänee.

Ps. En niinkään kiinnittänyt huomiota kannanottoosi raskausajan vaaroista, vaan neuvolan tädin hyvinkin haitallisesta heitosta.
Esim. tällaisella sivustolla, vanhemmat ilman oikeaa tietoa, voivat antaa tuollaiselle "ammattilaisen" kommentille hyvinkin suuren painoarvon.
Sen toistit kritiikittä, tosin kerroit myös hyvät kokemuksesi, pääasiana tässäkin pitää olla totuus ja faktat.

Pps. Kannattaa ehdottomasti tutustua A Billion Lives dokumentti projektiin ja sen sisältöön, hurjaa menoa.

Jatketaan keskustelua, mutta minä yritän hieman lyhyemmin kommunikoida.
Terveisin Perttu
 
Kiitoksia!
Juu, tosiaan toistin neuvolaterveydenhoitajan sanomiset neutraalisti, kun kysyttiin kokemuksia, miten terveydenhuollossa on suhtauduttu sähkötupakointiin raskausaikana. :)

Silloin se tyrmättiin aika totaalisesti, mutta tutkimusten lisääntyessä ehkä se terveydenhuollon kantakin muuttuu.

Henkilökohtaisesti toki olen sitä mieltä, että sähkötupakointi on tupakointiin verrattuna huomattavasti parempi vaihtoehto.
Raskausaikana kuitenkin paras vaihtoehto varmasti on täysi savuttomuus. :wink
 
Itselle ei kyllä loppujen lopuksi ollut mitään apua itse lopettamiseen sähkötupakalla. Tietysti aiemmin sain pidettyä taukoja oikeasta tupakasta sähkötupakan avulla, mutta lopetin suoraan oikeasta tupakasta. Ei tullut itseasiassa pieneen mieleenkään siinä vaiheessa vaihtaa tavallista tupakkaa sähkötupakkaan, vaan halusin päästä vaan eroon tupakasta raskauden takia, en siis kokenut tarvitsevani enkä hakenut varsinaista "helpotusta" sähkötupakasta.
Itse siis sanoisin nyt että turha kapistus jos oikeasti haluaa lopettaa. Itse nimittäin ainakin vaan siirsin lopettamista antamalla sähkötupakalle "synninpäästön" eikä siitä ikinä mitään hyvää seurannut itselleni.

Toivon että muille siitä on hyötyä enemmän jos sellaisia tulee hommattua:)
 
Itse lopetin juuri sähkösavukkeiden avulla. Se on omasta mielestäni loistava tapa kunhan muistaa vähentää nikotiinin määrää että pääsee siitäkin riippuvuudesta eroon. Kauppoja on lukuisia mutta itse valitsin http://www.e-cigge.com/fi/ koska sieltä löytyi Liqua-merkkinen nikotiineste jossa ei laboratoriotestien mukaan ole havaittu diasetyliä eikä asetyyli propionyyliä. Toisaalta jos haluaa kokeilla muita merkkejäkin niin kauppoja löytyy valtavasti
 
Itse suosittelisin kokeneena jotakin kivijalkaliikettä, helsingistä kun olen, esim. puffila, finnvape tai vape room helsinki

paulsaarilla on kova markkinointi, johon aloittelijat lankeaa, kokeneemmat käyttävät laadukkaimpia liikkeitä hyvällä valikoimalla ja asiantuntemuksella. itse käytän vape room helsinki'ä hakaniemessä. tässä nettisivu www.vaperoom.fi (sivu ehkä huono, mutta fb löytyy)
 
Olen tupakoinut 48 vuoden ajan tupakkaa. Olin toki välissä ollut polttamattakin ihan kunnioitettavan kahden vuoden ajan.
Mutta aloitettuani uudelleen tupakoinnin, en enää kyennyt sitä lopettamaan.
yritin aika monta kertaa tuloksettomasti.
Sähkötupakkaan siirryin kahdessa vaiheessa. Ensin kokeilin pari kolme vuotta aiemmin sellaista pientä sähkösavuketta (cigalikes) joka on ihan tupakan näköinen.
Se ei kuitenkaan toivonut haluamallani tavalla ja sen käyttö sitten loppui. Polttelin sitten tupakkia vielä sellaiset 20 25 ehkä jopa 30 tupakkiakin päivässä parisen vuotta kunnes.
Kokeilin säiliöllistä sähkösavuketta.
Ensi vetäsystä jo aavistin ja tiesin. SE on siinä. Nyt tulee tupakki jäämään ja niin jäi.
Kirjoitin itseäni varten bogin jossa seurasin tapahtumaketjua omalta kohdaltani.

Ja nyttemmin toimin ylläpitäjänä tupakoinnin lopetus keskusteluryhmässä FB:ssä
On hienoa olla savuton.
 
Last edited by a moderator:
Takaisin
Top