Ruskeaa vuotoa alkuraskaudessa.. pelottaa!

nannuli

Jostain jotain jo tietävä
Mulla on nyt viikon ajan tullut aina vessassa käydessä ruskehtavaa vuotoa, siis ihan vain pyyhkiessä jää paperiin, muuten ei tihuuttele. Mitään kipuilua ei ole ja raskausoireet on hävinny, pientä pahoinvointia lukuunottamatta ja nyt pelottaa niin mielettömästi että kaikki ei ole kunnossa. Netistä olen lukenut kaiken maailman keskusteluja mikä voisi olla vialla, ja yrittänyt ihan olla vaan ajattelemattakin koko asiaa mutta ei vaan mieli anna rauhaa. Ensi viikolla pääsen onneksi yksityiselle ultraan, niin ehkä hetkeksi helpottaa... onko kenelläkään kokemuksia alkuraskauden vuotelusta? Itse rv 9.
 
Valkovuoto ainakin on ihan normaalia raskausaikana ja itsellä ainakin lisääntynyt. Ruskea vuoto, jos on verta, niin tarkoittaa, että on vanhaa verta, eikä tuoretta. Mielestäni valkovuotokin voi olla rusehtavaa. Ja ns. tuhruvuoto raskauden alussa on käsittääkseni ihan normaalia ja yleistä, erityisesti, jos on se aika kuusta, kun normaalisti olisi ollut kuukautiset. Kehon tottuminen raskauteen vie käsittääkseni useamman kuukauden. Tai kyseessä voi olla vaikka tavallinen vaaraton hiivatulehdus.

Itselläni vuosi noin rv 11 yösiteellisen verran kirkasta verta, menin ihan paniikkiin ja kävin sen seurauksena neuvolassa, kaikki oli kuitenkin kunnossa. Kun tuolloin neuvolassa valittelin, että raskausoireetkin on vähentynyt, niin neuvolantäti sanoi, että niin kuuluukin kohti keskiraskautta.

Oman mielenrauhasi kannalta kannattaa varmaan olla yhteydessä neuvolaan heti maanataina, jos siltä tuntuu. Mutta jos ei tosiaan koko ajan vuoda siteitä täyteen ja on lievää pahoinvointia, niin en stressaisi viikonloppua, vaan ottaisin ihan rauhassa. Stressistäkin, kun on haittaa. Eikä niitä netin keskusteluja kannata hirveästi lueskella, kun ne tilanteet ei ole kuitenkaan se oma ja sieltä olen itsellenikin saanut monet turhat itkut tässä raskauden alkuvaiheissa.

Onnea ultraan ensi viikolle[:)] 
 
Mulla tuli ruskeaa vuotoa muutamina viikkoina, ekan kerran viikolla 7 ja vika viikko tais olla 10.... Neuvolassa ne ei tee mitään asialle (tai täällä ei ainakaan tehneet) joten me käytiin yksityisellä ultrassa viikolla 8, kaikki oli ok. Mulla vuodot ei olleet menkkojen aikaan.
 
mulla tuli alkuraskaudessa useampaankin otteeseen ruskeaa vuotoa. olisko ollut ainakin viikoilla 7, 8 ja 9. vuoto kesti 2-5 päivää kerrallaan ja viimeisellä kerralla sitä lorisi ihan kunnolla pönttöön ja piti käyttää sidettä. kaikki oli kuitenkin hyvin, eikä mitään syytä vuodoille löytynyt.

olin kuitenkin neuvolaan/päivystykseen yhteydessä joka kerta ja kävin ylimääräisessä ultrassa.

hyvä juttu, että sullakin on ultra tulossa, niin ei sitten tartte arvailla ja huolia! ymmärtääkseni kuitenkin ruskea vuoto on melko yleistä raskaudessa, näin mulle ollaan lääkärissä ja neuvolassa sanottu.
 
Mulla oli kans joskus rv 6-7 aikoihin vuotoa. Viikon verran kesti, välillä rusehtavaa, välillä ihan veristä. Neuvolassa sanottiin sen olevan ihan normaalia (vaikka ei menkkojen aikaan ollutkaan).

Ekassa ultrassa rv 11, hoitaja huomas, että oli vuotoa ollut (jotain jälkeä siitä oli jäänyt kohdun seinään). Ja hoitaja varoitteli, että voi vielä tulla vuotoa uudestaan... No eipä ole vielä tullut, nyt rv 24 menossa.
 
Heippa,
täällä kanssa toinen panikoija :/ Nyt menossa rv 4+1 (eli tosi alkuvaiheessa ollaan) ja jo pari pvää tullut pientä ruskeaa tiputtelua. Ihan pelottaa mennä vessaan... Vuodentakainen keskenmeno kummittelee ikävästi :(
Lisäksi on ollut sellaista kuukautiskipuja muistuttavaa vatsakipua. Olen kuullut ja lukenut, että nuo ovat ihan normaaleja alkuraskaudessa, mutta silti..pelottaa niin että tuntuu ettei osaa yhtään iloita koko raskaudesta :/
Onko kellään muulla ollut vastaavaa? Erityisesti sen takia pelottaa, että keskenmenoon päättyneessä raskaudessa ei ollut mitään vuotoa edes alussa mutta toisaalta, kaipa jokainen raskaus on yksilöllinen... Voi tätä paniikin määrää!
 
minulla tuli raskauden alussa sillointällöin ruskeaa vuotoa ( siis joskus 4-7 viikoilla). sitten viikolla 9 alkoi tulla verta ihan lorona ja olin jo varma keskenmenosta. ultrassa kuitenkin pieni sydän löi. syynä kaikkiin verenvuotoihin lääkäri totesi oevan istukka, joka oli vielä alussa ihan kohdun suulla ja se "vuoti"verta. tiedän kuinka paniikissa sitä voi alkuraskaudesta olla. sanotaan että pitäisi nauttia,mutta omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa että se nauttiminen tulee paljon pitemmällä vasta. toivottavasti teillä menee kaikki hyvin [:)]
 
en haluaisi pelotella mut mulla on kaksi keskenmenoa alkaneet ruskealla tuhruvuodolla. tosin kolmas keskenmeno oli ihan vuodoton kunnes se lääkkeillä aloitettiin. tässäkin raskaudessa ollut pientä tuhruilua mut tänään oli ultra ja siellä oli kaikki hyvin. ei noista vuodoista siit oikein voi sanoa juuta eikä jaata.
 
Kiitos kaikille vastauksista! Mulla paniikki helpotti kun pääsin pitkän odotuksen jälkeen varhaisultraan yksityiselle, ja siellähän se pikkunen kelliskeli tyytyväisenä ja kaikki oli ihan kunnossa :) Ultraajasetä huomas kuvista, että vuotoa on tullut ja kuulemma saattaa tulla vielä lähiaikoina lisää, mutta se on (ainakin tässä tapauksessa) ihan normaalia. Jotain kiinnittymisvuotoa tais olla. Ihana oli nähdä se pikkuinen sykkivä sydän siellä, kaikkien kauhuskenaarioiden jälkeen! Toivottavasti Lunellakin kaikki hyvin, onnellista odotusta! 
 
Soittelin eilen yksityiselle lääkärilleni lapsettomuusklinikalle, ja hänen mukaansa alavatsakipu ja pikkuinen tiputtelu on ihan normaalia niin kauan kun vuoto ei ole runsasta tai kirkasta verta. Joten uskotaan nyt siihen ja toivotaan parasta :)
 
Mulla alkoi ruskea tuhrutteluvuoto rv 5 lopussa. Koska raskaus oli lääkkein avitettu alkuun oli ensimmäinen ultra sovittu jo rv 6+4, päivää ennen tuota vuoto yltyi ihan kirkkaan veriseksi ja itkinkin jo vauvan menetystä. No seuraavana päivänä päästiin kuitenkin alakautta tehtävään ultraan ja kaikki olikin hyvin! Sain saikkua vajaa viikon (lähinnä henkisen jaksamisen tueksi koska näillä viikoilla omat tekemiset ei ilmeisesti vielä paljoa vaikuta) ja seuraava ultra sovittiin rv 8+2. Koko ajan tuhrutteli/vuosi välillä enemmän, välillä vähemmän ja pelko persiissä olin koko ajan. Seuraava ultra koitti, kaikki hyvin, yllätyyyys: löytyi toinenkin alkio! Vuoto jatkui aina rv 12 asti jonka jälkeen loppui kuin seinään.
Mitään syytä ei ikinä löytynyt. Oli kyllä raskaita viikkoja, vaikka kaikki raskausoireet olikin vahvoja ja ultrattiin ennen tuota rv 12 yhteensä kolmesti niin ihan koko ajan jännitti/pelotti vauvojen kohtalo. Nyt on aivan terveet neidit <3
Toivottavasti sinullakin kaikki menee parhainpäin!
 
Mulla oli myös just tollasta noihin aikoihin, ja kaikki mennyt onneks ihan hyvin. Pelotti ihan törkeesti koska takana oli jo 3 keskenmenoa.. Nyt 30+0. Tsemppiä toivotan sullekin! [:)]
 
Sama vika mulla, jotain omituista vuotoa välillä, mistä aina panikoin suunnattomasti.. Ekassa lääkäritarkastuksessa lääkäri sitten sanoi, että joku "hetula" siellä limakalvoilla, mistä voi johtua tuo vuoto. 
 
Mulla vuotoa tuli myös..ensin alkoi pienellä ruskealla tuhrulla jota tuli vain pyyhittäessä ja sitten tuli muutaman päivänä ihan kirkasta verta (yhteensä kesti 7 päivää). Kävinkin varhais ultrassa viikon 6 alussa ja kaikki siellä näytti olevan kunnossa ja sydänäänetkin jo näkyivät [:)] Nyt on neljäs päivä menossa ettei ole tullut mitään vuotoja ja toivoisin ettei niitä enää näkyisikään..inhottavaa se kuitenkin on kun ei ikinä tiedä mitä se meinaa.
 
Hei,

olen 10. raskausviikolla eikä tähän saakka ole aikaisemmin tullut mitään vuotoa. Joitakin kuukautiskipumaisia särkyjä on silloin tällöin ollut, mutta ei sen kummempaa. Kävin gynekologillani tiistaina ja kaikki oli oikein hyvin. "Tyyppi" liikuskeli ja sydän sykki. Kerroin noista kivuista, joten lääkäri tsekkasi tarkasti kaikki mahdolliset eikä löytänyt syytä. Epäili lähinnä kohdun kasvukivuiksi.

Senpä vuoksi ihmettelen, kun tänään pikkuhousuihin ilmestyi hieman ruskeaa vuotoa ja sitä hailakkaa rusehtavaa vuotoa tulee paperiin, kun pyyhkii. Olen tietysti nyt vähän peloissani, mutta googletettuani asiaa näyttää siltä, että alkuraskaudessa ruskea vuoto on ihan normaalia, jollei se muutu veriseksi tms.

Täytyy toivoa, että tämä on tosiaan vain normaalia eikä tarkoita mitään sen pahempaa.

Kea
 
Mulla oli alkuraskaudesta viikon ruskeaa tiputtelua, enkä mä siitä osannu olla moksiskaan.. tosin en sillon ollu vielä tehny raskaustestiäkään [:D] Sitten ku tiputtelu loppu ja tein testin ni plussahan sieltä huus vastaan. Neuvolassa vaan totes, että oli ihan normaalia, eikä oo sen jälkeen tullutkaan. Tosin se "tiputtelu" oli kyllä sellasta että sai siteitä kyllä vaihdella päivän mittaan, että ei kyllä yhellä tai kahella ois kuitenkaan pärjänny (tai varmaan ois, mut en itte tykkää hengailla samalla siteellä kauaa) ja mullaki oli sillon, muistaakseni, nippailua alavatsassa, mutta ei koskaan menkkakivuiks yltäny. Mut hyvin tuo muksu on pärjäilly tähän asti [:)]
 
Liitän tähän nyt vielä oman tarinani jatkoksi. Mulla oli alkuraskaudessa pientä ruskeaa tuhrua, joka ilmeni veskissä pyyhittäessä.
Olin tietty paniikissa, että mistä se johtuu. Olin samaan aikaan gynekologisessa hoidossa papan (luokka 3 takia). Mulle tehtiin pitkän pohdinnan jälkeen (rv7) looppaus, eli sähköisesti otettiin solumuutosalue kohdunkaulalta pois. Ultrattiin silloin, että raskaus on jatkuva, eli elävä sikiö kohdussa. Sydän, tosin vielä silloin alkeellinen, löi pikkuisella lujaa.
Ei pitänyt olla/aiheutua toimenpiteestä vaaraa vauvan kehitykseen millään tavalla. Lääkäri sanoi, että jos raskaus menee kesken, ei se ainakaan em. toimenpiteestä johdu. Tämän jälkeen vuotoa tuli (ihan veristä) pari viikkoa, niin kuin kuuluikin tulla. Kohdunkaulalla oleva haava paranee pikkuhiljaa, kun limakalvosta on kyse. Olin ihan paniikissa silti. Sitten kahden viikon jälkeen vuoto loppui kuin seinään ja mitään ei sen jälkeen ole ollut. Rakenneultra oli viime ma (rv 18+4) ja kaikki oli edelleenkin hyvin.
Olen ollut jo pitkään levollisin mielin. Itse hain silloin netistä vertaistukea tai kertomuksia muiden kokemuksista, mutta en oikein löytänyt..
 
Ja lisäyksenä vielä, että lääkäri sanoi vuodon johtuneen nimenomaan noista solumuutoksista (jotka todettiin kuitenkin tutkimuksissa hyvänlaatuisiksi) kohdunsuulla.
 
Moi,
ilmeisesti se ruskea vuoto oli ihan normaalia, koska 12. viikon ultraäänessä kaikki oli vauvalla tosi hyvin. Nyt olen 14. viikolla eikä tuota ruskeaa tuhnuttelua ole pariin viikkoon näkynyt. Joten varmasti paras neuvo on ottaa iisisti ja yrittää olla pelästymättä liikaa. Tiedän, joskus se on helpommin sanottu kuin tehty, mutta kannattaa yrittää :)

Hyvää kesää kaikille!

t. Kea
 
Takaisin
Top