Ruokavinkit

Punis

Puuhakas puhuja
Tänne kaikki hyväksi todetut kotiruuat, lämpimät ja kylmät ja jälkiruuat!

Välillä ei tee mitään mieli ja välillä voisi nälkäänsä tyhjentää kaikki kaapit. Noutoruoka houkuttaa liian usein. Eli jaetaan lemppareita, ihan perusreseptejä ja erikoisempia jos saisi sitten vähän vinkkiä omaan keittiöönkin ja innostuttua kotonakin kokkaamaan muuta kuin 'kanaa ja riisiä' tai elämään pelkällä jugurtilla.

Vaikeat ja helpot, nopeat ja pitkään hautuvat, lihat ja kasvikset, suolaiset ja makeat - KAIKKI KÄY!
 
Me ollaan ranskalaisten tilalle ruvettu itse tekemään bataatti tikkuja ja sit joku hyvä dippikastike siihen ja vaikka possu piffit sekä salaatti kylkeen :p
 
Bataatti yms juuresranskikset/tikut on kyllä huippuja! Ärsyttää vaan ku mulla ei maha kestä jotenki bataattia, aivan kaameet ilmavaivat ja krampit tulee :banghead:
 
Nauhapasta tai gnochi ja hunajamarinoidut kanafilesuikakeet paistettuna ja kermalla höystettynä, ihan paras nopea ruoka. Kaikille kelpaa.

Possun ohuet pihvit ruskistetaan ja laitetaan uuniastiaan. Paistinpannussa keitetään kermaa ja sekoitetaan siihen muutama kasvisliemikuutio ja mustapippuria ripaus, lisätään uuniastiaan ja tunniksi uuniin. Kelpaa aikuisille, lapset vähän irvistelee :p.
 
Mulle tullut tän radin kautta nyt ruokavalioon mm. Leipäjuusto (leiväntilalla aamu- ja/tai iltapalalla, välipalana), apetit pakasteena kukka- ja parsakaaligratiini, lidlin kreikkalainen jugurtti), möttöset (ohjeen löysin googlesta, voisi kokeilla samalla reseptillä ihan piirakkana tuota seuraavan kerran)... näillä =hiilihydraattien runsaalla vähentämisellä olen nyt saanut sokeriarvot kuriin.. :)
 
Mä oon nyt kotiruoista ihastunu ihan tavalliseen pastavuokaan. Eli keitetään pastat ja tehdään tomaattinen kastike, yhdistetään + vähän juustoraastetta päälle ja uuniin hetkeksi. Samoin perunan ja valkokastikkeen kaveriksi tulee tehtyä itse esim. juureslättyjä/pinaattilättyjä jne.

Rieskaa tulee tehtyä usein, kun monasti jääkaapissa on jotain vanhaksi menevää tai ruoan jämiä. Rieskaan kun voi laittaa melkein mitä vaan :woot: Sämpylät on vähä sama juttu, mut vähä enemmän vaivaa ja aikaa. Nam! Niitä ei tuoreena voita mikään :)
 
Leipäjuusto on kyl ihanaa!
Mä teen kans usein rieskoja, kiva käyttää puuron, perunamuusin yms jämät ettei roskiin tarvii heittää. Lisä höysteenä vaikka vähän porkkana raastetta taikinan joukkoon NAM
 
Saako leipäjuustoa syödä, eikö se ole tuorejuustoa ja siksi listeriariski?

Koittakaa vaihtaa joskus kerma kaurakermaan, siitä tulee hyvää ja kevyttä. Me on vaihdettu vallan, kun oon aika herkkä laktoosille ja selvästi parempi olo ilman maitotuotteita. Tosin nyt syönyt että saisin tarpeeksi kalsiumia.

Maustamaton kana, kaurakerma ja intialainen maustesekoitus esim. pastan kanssa. Keitot on kans helppoja ja hyviä varsinkin jos ostaa laiskasti pakastealtaasta vihannekset ja lisää maailman muovinkulutusta :confused:
 
Saako leipäjuustoa syödä, eikö se ole tuorejuustoa ja siksi listeriariski?

Koittakaa vaihtaa joskus kerma kaurakermaan, siitä tulee hyvää ja kevyttä. Me on vaihdettu vallan, kun oon aika herkkä laktoosille ja selvästi parempi olo ilman maitotuotteita. Tosin nyt syönyt että saisin tarpeeksi kalsiumia.

Maustamaton kana, kaurakerma ja intialainen maustesekoitus esim. pastan kanssa. Keitot on kans helppoja ja hyviä varsinkin jos ostaa laiskasti pakastealtaasta vihannekset ja lisää maailman muovinkulutusta :confused:

Leipäjuusto on tehty pästoroidusta maidosta ja sehän tehdään vielä erikseen paistamalla/keittämällä eli oon kyllä hyvillä mielin syönyt:)
 
Mä syön mieluummin kerman kermana, mahdollisimman vähän käsiteltynä. Tulee kermakkeista yms vatsa kipeäksi. Ja toisaalta kevyempää ruokaa tulee syötyä kaksinkertainen määrä :joyful:.
 
4ABCD3C9-751C-412A-95AF-7B37427AB820.jpeg

Mun yks lemppari ”pikaruuista” on kananuudeliwokki. Siitä tykkää koko meidän perhe 2-vuotias mukaan lukien. Tämä ohje on isoon satsiin, josta meidän kolmihenkinen perhe syö pari päivää. Mulla menee tän tekemisessä noin 20min.

Aloita laittamalla isoon kattilaan vesi kiehumaan nuudeleita varten.

Pilko sipulit (2kpl) ja valkosipuli (4-6kpl tai maun mukaan) ja heitä ne wokkipannuun Pirkka Vindaloo maustetahnan (1tl on sopivan mieto meidän 2-vuotiaan makuun, me aikuiset voitais syödä tulisempaakin) ja lorauksen öljyä kera. Kuullota. Heitä joukkoon kanan filesuikaleet (700g) pannuun. Kun kanat alkavat olla valmiit heitä joukkoon pussillinen pakastewokkivihanneksia (itse tykkään erityisesti Pirkan itämaisista, mutta mikä tahansa mielen mukainen käy). Kun vihannekset alkavat olla valmiita, heitä joukkoon pari purkkia kookoskermaa. Voit vielä maustaa tätä halutessasi mustapippurilla ja soijakastikkeella.

Tässä vaiheessa onkin hyvä hetki nakata nauhanuudelit (6-7 kierrettä) kiehuvaan veteen muutamaksi minuutiksi. Kun nuudelit ovat valmiita huuhtele ne lävikössä, heitä ne wokin sekaan ja sekoita.
Ruoka on valmis syötäväksi!
 
Repo, kaurakerma on eri ku ne kauheet mukakermakasvirasvakermakkeet. Mulla sama periaate, oikee kerma kermana :) Maha vaan ei tykkää niin tujusta.
 
Takaisin
Top