Ruokavalio imetyksen aikana

Keväthosu

Sanaisen arkkunsa ammentaja
Elomammat 2017
Olen alkanut pohtimaan jo ruokavaliota imetyksen aikana, kun on niin monia kiellettyjä ruoka-aineita tässä raskauden aikana.

Mitä ei imetyksenkään aikana saa syödä mitä ei nytkään suositella?

Mitkä "kiellot" poistuu kun vauva on syntynyt ja vauvaa alkaa imettää?

Onko kokeneemmilla vinkkejä mitkä ovat olleet hyviä ruokia imetyksen aikana? Entä mitkä olette havainneet huonoksi joko itsenne tai vauvan vatsatoiminnan kannalta?
 
Onko joku kasvissyöjä tai vegaani?

Miten olette ottaneet tämän huomioon raskauden aikana?

Entä mahdollisen imetyksen aikana?
 
Mä en oo ihmeemmin muuttanut tavallista syömistäni imetysaikana. Jos huomaa, että vauva itkee jotain tavallista enemmän/jotain häikkää vatsan toiminnassa, voi miettiä, liittyykö se äidin syömisiin. Sitten voi vähentää sellaisia ruoka-aineita kokeeksi, jotka tyypillisesti aiheuttavat ilmavaivoja tmv. Sellaisia ovat ruuat, jotka itsellekin voivat vaivoja aiheuttaa, esim. kaali, ruisleipä, sipuli, suklaa...
 
Mä oon kasvissyöjä, mutta käytän kuitenkin muna-maitotuotteita ja kalaakin toisinaan. Proteiininsaantiin kiinnitän muutenkin erityisesti huomiota, mutta erityisesti raskauksien ja täysimetyksen aikana on tullut tehtyä niin. Muuten on syönyt normaalisti, mitä nyt nämä samat raskaussuositukset kuin kaikilla muillakin. Mikä mut yllätti esikon täysimetyksen kohdalla oli nesteen tarve, piti juoda koko ajan ja yönkin aikana saattoi mennä puolitoista litraa vettä ekoina kuukausina kun vauva tankkasi kunnolla öisinkin. Ja jos ei aamupäivänä ollut tajunnut juoda tarpeeksi, iltaa kohden maidon määrä väheni. Eli siihen kannattaa muistaa kiinnittää huomiota. Ja kyllähän se täysimetys vie ihan kiitettävästi myös kaloreita, eli kannattaa pitää huolta, että itellekin jää ravintoa ja syödä kunnon ruoka pari kertaa päivässä, ettei ala iltaa kohden heikottaa.
 
Meidän esikon vatsa ei kestänyt sitä että söin ruisleipää. En muista tuliko muusta oireita.
 
Mä oon kasvissyöjä, mutta käytän kuitenkin muna-maitotuotteita ja kalaakin toisinaan. Proteiininsaantiin kiinnitän muutenkin erityisesti huomiota, mutta erityisesti raskauksien ja täysimetyksen aikana on tullut tehtyä niin. Muuten on syönyt normaalisti, mitä nyt nämä samat raskaussuositukset kuin kaikilla muillakin. Mikä mut yllätti esikon täysimetyksen kohdalla oli nesteen tarve, piti juoda koko ajan ja yönkin aikana saattoi mennä puolitoista litraa vettä ekoina kuukausina kun vauva tankkasi kunnolla öisinkin. Ja jos ei aamupäivänä ollut tajunnut juoda tarpeeksi, iltaa kohden maidon määrä väheni. Eli siihen kannattaa muistaa kiinnittää huomiota. Ja kyllähän se täysimetys vie ihan kiitettävästi myös kaloreita, eli kannattaa pitää huolta, että itellekin jää ravintoa ja syödä kunnon ruoka pari kertaa päivässä, ettei ala iltaa kohden heikottaa.
Tuo vesi on muuten varmasti asia joka on helppo unohtaa kaiken touhun keskellä. Pitänee ottaa vesitavoite per päivä ja jaksata seurata sitä ettei tule kuivumista ja siihen liittyviä oireita.
 
Takaisin
Top