Ruokarajoitukset+vitamiinit

Viveka, mäti on kieltolistalla listeriariskin vuoksi ja lihankin pitäisi olla läpikypsää toksoplasmoosin vuoksi, mutta ne riskit on oikeesti aika pienet. Mä en hätäilisi jälkikäteen, vaikka noudatankin noita ruokarajoituksia tiukemmin kuin toiset.
 
Syöty mikä syöty, mutta otin tosi pienet määrät, kun kokonaan en voinut kieltäytyä ilman selityksiä. Miehen sisko on vielä raskaana, niin ei olisi mitkään selitykset menneet läpi. Onneksi sain salaatilla ja perunalla lautasen täyteen, niin kukaan ei huomannut, että varsinaista ruokaa söin tosi vähän. Toisaalta, jos bakteeri on tullakseen, niin tulee se vähäisestäkin määrästä. Mutta tästä en nyt ota stressiä.
 
Minä kehitin edellisessä raskaudesta jäätävät paniikit listerioista toksoplasmoista... Tällä kertaa (jo reilun viikon testin jälkeen :angelic:) olen toisina päivinä ajatellut melkeinpä pelkästään ruokaa ja sitä miten saisin pidettyä mopon käsissä asian kanssa. En haluaisi vauvan vointia riskeerata, mutta toisaalta, en haluaisi, että syöminen menee tällä kertaa yhtä karmeaksi ja yksipuoliseksi, kuin viimeksi.
 
Onko muuten jollekin tullut multivitan vitamiineista vatsaoireita? Mietin että muuta en ole ruokavaliollisesti muuttanut, että johtuuko löysä vatsa niistä jod ei sovikaan. Vai ihan "vaan" tästä raskaudesta :D
 
Mulla oli ainakin vkoilta 4+ - 6+ kauhee ripuli kokoaika... Sit se muuttukin iha päinvastoin ja alko kauhee ummetus :D neuvolasta sanoivat, että hormonitoiminnata johtuu alkuraskaudessa :)
 
Okei :) Joo, mulla alko ku seinästä viime maanantaina (jolloin aloitin myös vitamiinit kun sain plussatestin), ja sillon oli 4+3, nyt mennään siis 5+3. Katotaan jos sit vaihtuu kohta... :D
 
Mihin tulokseen ootte tulleet inkiväärin kanssa? Ennen käytettiin Suomessakin pahoinvointiin ja nyt sanotaan ettei saa käyttää ainakaan ravintolisinä eikä teenä. Eli itse ymmärtäisin tämän niin että päivittäinen käyttö ja runsaat määrät on nou nou mutta mausteena ei mitään ongelmaa. Kuitenkin toiset ottaa tuonkin täydellisenä kieltona..
 
Jelly bean mausteena oon käyttänyt. Ja niin ohjeistettiin myös neuvolasta.
 
Jelly_Bean, mä oon tiukkis ja siirrän mahdolliset inkiväärisuikaleet annoksen päältä lautasen syrjälle, mutta en muuten pohdi, millä ruoka on maustettu.
 
Sain neuvolan ohjeistukset tänään ja yllätyksekseni myös kasvissushi on kiellettyjen listalla, byäääh. Ilmeisesti levän sisältämän suuren jodimäärän takia. Aloin jo miettimään, että jos pari kertaa raskaudenaikana syö ja ottaa paloja joissa on mahd vähän leväö, niin tuskin vaarallista. Vai onkohan vain toiveajattelua. Mulle on tosi vaikeaa noudattaa ruokarajoitteita vielä, kun en edelleenkään usko, että meille olisi vauvaa tulossa ja tuntuu vain turhalta hössötykseltä.
 
Itse en syönyt sushia (enkä mekein mitään muutakaan...) edellisessä raskaudessa, mutta muistan, että netissä ihmiset mietti, että eihän esim. yhdessä rullassa ole kovin paljon sitä merilevää. Eli, että kuinka paljon siitä sushin määrästä on lopulta sitä merilevää?
 
Mua vähän eilen huvitti kun vetelin just salmiakkipussista viimeisiä karkkeja, samalla räpläten facea ja sitten siihen lävähtää se uutinen että salmiakki ja laku raskausaikana altistaa vähä-älyisyydelle ja keskittymisongelmille.... Ei se että vähättelisin uutista, mut jotenkin se hetki oli niin koominen. Jatkoin kyllä syömistä vielä luettuani ja pussi tyhjeni.

Mä en edes ole lukenut noita suosituksia....Silloin esikoista odottaessa 2013 noita luin. Mulla on eka neuvola parin viikon päästä. Kattoo sit mitä terkka sanoo (mulla tosi fiksu neuvolatäti). Toistaiseksi nämä kaksi olemassa olevaa lasta ovat kehityksessä enemmänkin edellä kuin jäljessä eivätkä ole mitään adhd-tapauksia.... Että ehkpä uskallan samalla linjalla jatkaa :) Ja salmiakkiakin syödä :) Pari palaa kunnon salmiakkia vie makeanhimon paremmin kuin koko pussillinen jotain muuta :)
 
Sandy: Mä kans viikonloppuna vetelin lakuja ja sit avomies huomas ton artikkelin. Tuli sanomista ja kiels lakujen ja salmiakin syönnin multa kokonaan. Itse ajattelen sen enemmänkin niin, et ei se pienissä määriss välillä voi hittovie mitään haitata. :D Mun mummi tota nauroi, kun molemmissa raskauksissa ahmi kuulemma salmiakkia ja ihan terveet lapset on :)
 
Minäkin olen näiden listerioiden ja toksoplasmojen pelkojeni kanssa miettinyt, että mummo on aikanaan saanut 8 tervettä lasta ja taatusti on ollut vaikka mitä bakteeria ja virusta tarjolla, kun ei ole ollut juoksevaa vettä tai jääkaappeja ja pakastimia ja siinä on hoideltu lehmät, lampaat, kanat ja ties mitkä. Ja syöty sitä ruokaa mitä on ollut ihan vaan noin niinku, että pysyttäis hengissä.

Olisi siis kiva tietää, että kuinka suuri se listerian riski on ihan normaalissa elämässä?
 
Muokattu viimeksi:
Takaisin
Top