Ruokarajoitukset+vitamiinit

Sissis, perjantaina ilmeisesti päivittävät suositukset virallisesti. Näin ymmärsin jostain uutisesta ja että tää kai vaan etukäteistiedotus. Voin olla väärässäkin.
 
Löysin saman. Karjalaisen uutisessa oli tieto, että "THL uudistaa ravitsemussuosituksensa huomenna perjantaina". Täytyy sitten katsoa, onko siellä muitakin täsmennyksiä.
 
Toisaalta lakritsilla/salmiakilla oli yhteyksiä keskittymishäiriöihin ja mä söin esikoisen odotusaikaan salmiakkia huonoon oloon ja meidän 4 vuotta täyttävällä esikoisella on päiväkodin mukaan parempi keskittymiskyky kuin suurimmalla osalla ekaluokkalaisista... :p Joten tää on taas näitä, ennen noi oli kielletty vain verenpaineen takia. Mä uskon edelleen periaatteeseen "kohtuus kaikessa" ja varmaan napsin jonkun salmiakin silloin tällöin, mutten ala pussikaupalla vetämään...
 
Saako vakuumilohta syödä raskausaikana jos on paistanut uunissa ja entä noi aurajuustot jne jos laittaa vaikka piirakkaan tai pizaan.. mä oon ainakin syöny noita kaikkia paistettuna mut en raakana
 
Kylläpä yllättäen alkoi kuulostaa salmiakki ja lakritsi mielettömän hyvältä... :D
 
Mä kyllä viittaan kintaalla tolle täyskiellolle! Eri asia, jos on verenpaineet koholla, silloin jätän väliin. Mulla auttaa pahoinvointiin se muutama pala salmiakkia, enkä kyllä aio sitä väliin jättää. Tossa uutisessahan luki, että RUNSAALLA käytöllä yhteyksiä keskittymishäiriöihin - on tyypillistä, että Suomessa tästä vedetään täyskielto. Ihmisellä kun ei ilmeisesti itsellään voi olla maalaisjärkeä. Voi vitsi mitä paapomista, sanon minä :stop:
 
Juu varmaan tulee satunnaisesti syötyä kun verenpaineet on alhaset..
 
Täällä yks hermoheikko lukee tätä samalla kun vetelee onnellisena tonnikalapastasalaattia... Ei sinänsä tullut mieleenkään että tonnikala ois kiellettyjen listalla, kun ei tullut myöskään mieleenkään katsoa muiden maiden suosituksia.... :D Mulle sano neuvolan täti puhelimessa että foolihappo ja d-vitamiini käyttöön, mutta voi myös ottaa raskausajan monivitamiinivalmisteen ja apteekissa sanottiin että se Multivitan raskausajan monivitamiinivalmiste riittää. Aloin miettimään kun jotkut täällä syö niiden lisäksi foolihappoa, vaikka niissä jo on? On kyllä ihan noviisi olo!!
 
Tiiamariia monivitamiinissa on tarpeeksi foolihappoa siinä on se suositusmäärä eikä kyllä tarvetta enään lisää ottamaan.
 
Tiiamariia, mä syön monivitskuu ja foolihappolisää. Yhteensä foolihappoa 900µg/vrk. Neuvolan täti oli sitä mieltä että näin kannattaa jatkaakin (olen siis jo yrittäessä syönyt näin). Minun käsityksen mukaan se suositus 400µg pitäisi olla riittävä, mutta ei siitä ole haittaakaan jos syö enemmän kuin 400. Monille, joilla ollut varhaisia keskenmenoja useita niin määrätään ihan lääkärin toimesta yli 1000µg foolihappoa.
 
Itse vedän purkista vaan monivitamiinit. Foolihappoa lisään ruokavaliolla, mm.parsakaali, kukkakaali.. Näitä on mielikin tehnyt, eli kyllä se kroppa osaa vaatia tarvittavansa!
 
Niin muistelinkin että neuvolan täti sanoi että 400, ja noissa monivitamiineissa on 500. Onko kukaan käyttänyt aloe veraa?
 
Tiiamariia ja muutkin, mut on varustettu vähän huonommalla maalaisjärjellä, joten mä noudatan noita viranomaisohjeita, mutta en tietenkään ajattele, että kaikkien tarvis noudattaa. Oon vähän vanha ja puolisolla on järkyttävä määrä allergoita, joten ehkä siksikin me otetaan nää jutut raskaammin kuin toiset. Sit on se yksi keskenmenokin. Mä olen myös murehtijatyyppi, ja syöminen ja liikkuminen ovat miltei ainoita tapoja yrittää hallita tätä totaalisen hallitsematonta raskautta. Luulen, että sikiölle olisi parempi ottaa vähän rennommin, mutta se ei ole helppoa. En missään nimessä halua kuitenkaan tartuttaa huoliani muihin!

Itse asun ulkomailla, joten siksi välillä hämmentää ohjeiden erilaisuus. Suomen ohjeet on kuitenkin tehty Suomen oloihin: esimerkiksi se, minkälaisessa vesistössä kala on elänyt, vaikuttaa jonkin verran. Tonnikala on kai oikeesti ok, jos ei ihan kamalan paljon syö. Se lajike, jota Suomessa on eniten kaupoissa, sisältää vähemmän elohopeaa kuin jotkut toiset. Eka lääkärikäynti selkeytti mun kieltolistaa. Vaikka en nyt pääsääntöisesti syökään esim. tuota lakritsia, on olennaista välttää raakaa lihaa, raakaa kalaa ja raakamaitojuustoja. Lääkäri sanoi myös, ettei kannata hirveesti juoda alkoholia ja käyttää huumeita, "kuten olet tähän asti tehnyt". :joyful:
 
Sissis mulla on tässä menossa projekti tipaton vuosi miehen kanssa muutenkin, äitin kommentti oli vaan et nyt sen sit ainaki pitää olla tipaton! :angelic:
 
Itse syön nyt ehoottomasti vitamiinejä purkista kun tuo ruokavalio on vähän huono tän pahoinvoinnin ajan.. Foolihappoa menee 1000 mikrogrammaa.
 
Pakko kommentoida tuohon lohiasiaan. Olitte raskaana tai ei, niin suosikaa suomalaista kirjolohta Se on eettinen ja kestävämpi valinta ja tuo Suomeen työtä :)
 
Saako mätiä syödä? Ja pitikö lihan olla kypsää? Tänään tuli syötyä mätiä vähän ja medium karitsaa, kun oltiin miehen perheen kanssa syömässä ja en halunnut paljastua.
 
Itellä oli kans tänää tiukka paikka, oltiin synttärijuhlilla ja oli vähäb erikoisen näköistä piirakkaa niin piti tiedustella mitä siinä on. Kauhee kyselytulva että no kuinka niin?? :D
 
Takaisin
Top