Ruokajutut

Nuo juustot ovat kyllä niin päänvaiva näin raskaana. Itse olen päättänyt, etten syö enää irtojuustoa, jos en tiedä, onko se pästoroitua. Tämä on seisovissa aamiaispöydissä lähinnä ongelma.

Luin tänään, että Ruotsissa on kehoitettu välttämään säilykkeitä raskauden aikana. Mä vedän monta kertaa viikossa säilykeananasta aamulla rahkan kanssa :sad001 pitää varmaan lopettaa.
 
Tema pelkästään niiden siementen syöntiä ei suositella esim ummetuksen hoitoon ton kadmiumin takia, mut pienet määrät esim leivässä ei haittaa. Mut öljystä ei ole mainintaa ja tuskin siinä margariinissa suuria määriä sitä öljyä on, sillä usein niissä on jotain muuta öljyä enemmän(esim rypsiä).
 
Mä syön kyllä majoneesia ja juustojakin, jos tiedän alkuperän. Jotain valmiita tarjolla olevia juustoa sisältäviä salaatteja esim. ravintolassa en ota.
Eilen lähetin tilatun hampparin takaisin ravintolan keittiöön. Tilasin kypsän pihvin, sanoin, että mieluiten vaikka ylikypsä. Mutta se oli ihan punainen. Tarjoilija tuli katsomaan, ja totesi, ettei tämä ole niinku pitäisi.
 
Nyt en jaksa kahlata kaikkia viestejä läpi, että sori jos tää on puitu täällä jo aiemmin... Saadaanko me syödä auringonkukansiemeniä?
 
Napu niitä ei suositella syömään sellaisenaan, mutta esim leivässä pienet määrät ovat ok. Keräävät myös raskasmetalleja maaperästä.
 
Kiitos tiedosta. Oonhan mie niitä vähän syönyt jogurtin seassa toisinaan. Hitsi. No, lopetan tähän.
 
Ai, en oo tiennyt ettei auringonkukan siemeniä saisi syödä :eek: itse syön joka aamu siemensekoitusta ja pähkinöitä. Noh, ehkä niitä auringonkukan siemeniä on siinä ika vähän..
 
Joo ne kuuluu samaan kastiin pellava ym siementen(öljykasvien siemeniä) kanssa. Varsinkin öljykasvien siemeniä pitäisi välttää raskausaikana sillä ne tuppaa keräämään maaperästä raskasmetalleja mm kadmiumia.
 
Uusien perunoiden aika lähestyy... Uskallatteko syödä silliä? Nimim. ekaa kertaa tähän vuodenaikaan raskaana :D
 
Mä oon ainakin jo syönyt. Miettisin kyllä ekalla kerralla samaa, mutta annoin mennä. :bag: Musta niissä virallisissa ohjeissa on vaan, ettei imeväisikäisille niitä ihan pienimpiä, mutta raskaana olevista en löytänyt mitään.
 
PikkuPapunen, niin siis mä tarkoitin silliä. Tottakai mä perunoita uskallan syödä :) (niitä alle peukalonpään kokoisia meillä ei syö kukaan, mistä varoitellaan).
 
Mitäköhän mä luin?! :eek: :hilarious: Varmaan, että uskallatteko syödä sitä. :grin Sillistä en osaa sanoa kun en sitä muutenkaan syö. Mutta eikös se ole vain jotenkin kylmäkäsitelty? :rolleyes:
 
Minä söin viimeksi ja aion syödä nytkin. En samoja määriä kuin ilman raskautta (pohdin suolan määrää), mutta muutamia kera pottujen. Graavikalaakin toiset syö, jos ei ole tyhjiöpakattu, itselleni se ei ole niin suuri herkku, joten olen jättänyt väliin.

Ei mulla ole tarjota mitään upeaa tietopakettia asiasta :wink Mutta jos ei ole kielletty, niin silloinhan se on sallittu -eikö? :p:grin
 
Hehe, luin ensin niin kuin PikkuPapunen ja mietin jo, etten ole ikinä kuullut, etteikö uusia perunoita saisi syödä. Sitten oli pakko tarkistaa tekstiä uudestaan. Olen miettinyt samaa, että saako silliä syödä. Olisi ikävä jäädä ilman tänä kesänä.
 
Silli on periaatteessa kypsentämätöntä kalaa. Ongelma kuitenkin lienee se suolan määrä, mutta jos kerralla ei syö montaa palaa ja muistaa huolehtia nesteytyksestä.

Uusissa suosituksissa ei imeväisikäisille suositella ollenkaan uusiaperunoita, sillä niissä voi olla korkeita solaniini ja nitraattipitoisuuksia. Ja niitä pieniä ja vihertäviä ei suositella kellekään. Mutta muuten uudet perunat on ok raskaana ja muutenkin.
 
Täälläkin on sillin syöntiä mietitty... varmaan lähipäivinä laitan perunat omaan kasvimaahan itämään! :happy: Alaselkä ei vain oikein tykännyt kasvimaan siistimisestä..
 
Hah, mäkin ihmettelin että miksei muka uusia perunoita saisi syödä. :D lukihäiriöisiä on täällä siis monia.
 
Enpä tiennytkään et siemeniä ei saisi syödä, tänäänkin vedellyt kurpitsan- ja auringonkukansiemeniä... Niitä pieniä uusia pottuja ei vissiin saa syödä tai näin oli sillon pari vuotta sitte, nyt en muista niistä lukeneeni. Mites raparperi? Mun mielestä sekin oli ennen nou nou, mut ei tainnu olla mitään mainintaa? Tein piirakkaa ja kiisseliä ja niitä syöny kyllä kans ihan surutta...
 
Jamppa78 öljykasvien siemeniä ei saisi syödä, mut leivän tms joukossa pieninä määrinä ok. Eli just pellavansiemenet, auringonkukansiemenet yms kielletty raskudenaikana koska keräävät maasta raskasmetalleja. Kurpitsansiemenet on vissiin ok. Pieniä alle peukalonpään kokoisia ja vihertäviä uusia perunoita ei suositella kellekään ja imeväisikäisille(alle 1v) ei saisi ollenkaan antaa uusia perunoita sillä niissä voi olla liian suuri pitoisuus solaniinia ja nitraattia. Raparperi on ok, kunhan muistaa samalla syödä jotain kalsium pitoista sillä oksaalihappo sitoo elimistöstä kalsiumia. Alle 1v ei saisi raparperia antaa.
 
Takaisin
Top