Ruokajutut

Vivian_

Oman äänensä löytänyt
Mielenkiinnosta tällänenkin ryhmä :) Mitäs vitamiineja yms. syötte nyt raskausaikana? Itse hain apteekista foolihappoa, jossa lisänä rautaa ja c:tä ja raskaus kalaöljykapseleita. Onko muita joilla aina ollut alhainen hemoglobiini? Itsellä syksyllä mitattuna oli 118 ja tuolla tasolla ollut aina.
Itse kun en mikään master cheffi keittiössä ole, kaipailisin vinkkejä myös hedelmien ja kasvisten monipuoliseen käyttöön muun ruuan kanssa. Valmiit reseptit tai yhdistelmäehdotukset olis erittäin tervetulleita! :happy:
 
Ite ostin sellasen raskausvitamiini paketin, siinä on just c:tä, b:tä yms. Ja foolihappoa, jota oonki syöny jo hyvän aikaa ennenku raskaudesta oli edes varmuutta:) ruokana syön ihan perus kotiruokaa, tietysti vältän kiellettyjä ruoka-aineita ja kahvia juon vain kupillisen päivässä. Oon päiväkodissa töissä eli sielä tulee joka päivä ainaki se kunnon salaatti, muuten oon vähä laiska kotona tekee salaatteja:D niin ja oon huomannu että nyt ei tee yhtää niin paljo makeeta mieli ku ennen o:
 
Musta tuntuu et mieli haluaa makeeta mut sit ne jää kuitenkin syömättä :D Eriskummallista...
 
Mä oon syönyt foolihappoa jo viimeisistä kuukautisista saakka ja sit d-vitamiinia 25ug muutenkin.Vielä en oo mamma vitskuja ostanut mutta enköhän jossain vaiheessa.
Mulle kyl välillä maistuu makea liiankin hyvin mutta on ihan aisoissa nyt pysynyt.Jotenkin ei ruoka maistu ihan niin hyvin kuin ennen joka on kyllä erikoista vaikka ei varsinaista pahoinvointia ole.
Aamuisin on maistunut smoothie johon laitan jogurttia+banaania+mustaherukka :) Menis ilman banaania kun Laittaa steviaa saakohan sitä käyttää raskaana ollessa?On kuitenkin luonnon tuote.
Ja joku kyseli vinkkejä kasvisten käyttöön niin itse tykkään ku vaan jaksan tehdä niin kasviksia(yleisimmät porkkana,punajuuri,paprika)paloiksi ja johonkin laakeaan astiaan tai pellille ja siihen mausteita mielen mukaan ja oliiviöljyä hiukan ja sekoitetaan ja sitten heitetään uuniin nam!Ja myös bataattiranskalaiset herkkua ne tehdään samaan tyyliin :p
Mutta itsekin saisi enemmän syödä kasviksia.Nyt täytyy kyllä yrittää syödä tosi Terveellisesti ettei tulisi yhtä paljon kiloja kun edellisistä vaikka lähinnä nyt vielä vaan toivoo et tää raskaus edes menee loppuun asti.
 
Mulla on multitabsin raskaus&imetys vitskut ja multitabsin raskaus omegat käytössä, myös aiemmissa raskauksissa on ollut. Täälä syödään ihan perus kotiruokia itse tehden, myös salaattia syödään yleensä joka päivä, kasvikset menee raakana tai just uunissa tehtynä, ruokiin lisäilen myös tuoreita kasviksia. Smoothieita tykkään kans tehä, niihin kun voi laittaa mitä vain ja on hyvää :D
 
Mun tarvii kans koittaa noita smoothieita aamupalaks. Perinteinen ruisleipä aamupala ei uponnu eilen ja tänäänkin ällötti pelkkä ajatus. Noita bataattiranskiksia on pitäny kokeilla jo pitkään! Laitetaas kauppalistalle :)
 
Mulla käytössä Multitabsin raskausvitamiinit ja omega3:set.. lisäks vetelen maitohappobakteeria. :)
 
Omegat, D-vitamiini, foolihappo ja vehnänorasjauhe-juoma joka aamu. Avokadot, mustaherukat ja hapankaali on hyvää raskausajan ruokaa :-)
 
Minulla menee tällä hetkellä multivitan raskausvitamiinit, d-vitamiini ja maitohappobakteereita. Yleensä otan omega 3:sta, mutta tilapäisesti loppuneet (ja mikä ero on raskausajan ja normaalin omega 3:n välillä??)

Miten te muut suhtaudutte kofeiinin käyttöön? Jotkut vetää vissiin nollalinjaa, ja itsekin olin täysin ilman (teetä) edellisessä, kkm:ään johtaneessa raskaudessa. Mutta tällä kertaa kun olen ollut niin huolestunut raskauden alkuoireista, niin ei ole oikein tullut mieleen alkaa miettiä ja huolestua erityisemmin siitä mitä syön ja juon. Olen huoletta sitten juonut teetä kupin pari päivässä, mikä vissiin on ihan ok.
 
Multitabsin vitamiinit täälläkin!

Kahvia ei näytä tekevän mieli paria kuppia enempää päivässä..mikään ei oikeastaan maistu, mutta pakko syödä

Miten olette suhtautuneet noihin ruokarajoituksiin? Niin kovasti olisi tehnyt mieli maistella kylmäsavulohta, kun sitä töissä sattui kahvilla olemaan tarjolla
 
Mä en syö kalaa muutenkaan niin ei tarvinnut miettiä niitä rajoituksia. Ainut mitä en käyttänyt oli alkoholi ja energiajuomat, muita rajoituksia en noudattanut.
 
Ensimmäisen raskauteni jäljiltä kävin mittauttamassa vitamiiniarvojani, sillä minulla oli aivan voimaton olo ja kova väsymys eikä ajatuskaan kulkenut. Arvot olivat aika surkeat ja olen pidempään niitä korjaillut. Tällä viikolla juttelin lääkärin kanssa ja nyt käytössäni ovat Multivitan raskausmonivitamiinit, d-vitamiini, vähän sinkkiä, magnesiumia, q10, c-vitamiini ja omega3-kapselit.

Olen ollut elokuusta asti gluteenittomalla ruokavaliolla. Makeanhimoni ja myös leipähimoni loppuu kuin seinään jos en syö gluteenia eli joku ongelma minulla sen kanssa on, vaikka keliakiatestit eivät mitään ole näyttäneetkään. Vuoden vaihteessa jätin kokeilumielessä viljat pois kokonaan. Nyt kun olen raskaana juttelin tuosta terkkarin kanssa lyhyesti puhelimessa ja hän antoi luvan olla syömättä viljoja, kunhan muuten syön monipuolisesti. Kuitenkin itseäni vähän hirvittää jos vauva jääkin sitten jostain paitsi ja nyt olenkin miettinyt että ottaisin gluteenittomasta kaurasta tehdyn puuron ruokavalioon. Minulle ei ole oikein selvinnyt millä viljoja voisi korvata. Jos joku asiasta enemmän tietää niin kiitollisena otan vinkit vastaan. Muuten syön kyllä monipuolisesti ja terveellisesti.
 
Mä vedin yks päivä ihan huolella salmiakkia...auttoi ainakin päänsärkyyn. En jaksa uskoa, että pienet määrät harvoin nautittuna on haitallisia.
 
Mä otin tänään ensin lakupussin ostoskärryyn mut vein sit pois ku muistin et ei saa paljon syödä enkä mä pysty syömään sitä vaan vähä.
Mietin muuten miten Turvallista on syödä ulkomaisia kasviksia?Suurimmilta osin ostan suomalaisia mutta on jo Monesti tehnyt mieli ostaa bataattia ja se on yhdysvaltalaista niin uskaltaako syödä?
Mulle on tosi ihmeellistä et ei tee oikein hirveesti mieli syödä iltaisin mitään.Ja mulle maistuu ruoka yleensä tosi hyvin niin nyt ei ihan niin paljon maistu tokikin ruoka kun on syön ihan kunnon annoksen.Mut ei tarvii mitään ylimääräistä ja iltapala on tosi pientä jos mitään.Toki ihan kiva jos ei paino heti nouse.Mut varsinaista pahoinvointia ei silti oo.
 
Munkaa ei tee iltasin mieli kauheesti syödä, vaikka mitää oksentelua ei ookkaa. Onko muilla muuten niin että syömisen jälkeen alkaa etoa?
 
Mulla on ollut Ladyvitan mamavita käytössä plussatestistä asti, siinä tulee kaikki mitä tarvitsee :) kotiruokaa syön kuten ennenkin, rajoitukset toki huomioiden. Paljon syön muutenkin hedelmiä ja vihanneksia. Makean perään olen aina ollut, mutta nyt ei tee mieli! Ruoka maistui viime viikolla aivan erityisen hyvin, tällä viikolla ei millään!
 
Mietin muuten miten Turvallista on syödä ulkomaisia kasviksia?Suurimmilta osin ostan suomalaisia mutta on jo Monesti tehnyt mieli ostaa bataattia ja se on yhdysvaltalaista niin uskaltaako syödä?
Mun mielestä kyllä noita ulkomaisia kasviksia voi syödä siinä missä suomalaisiakin kunhan kuorii ne kunnolla ja itse olen vielä huuhdellut ennen kypsennystä. Bataattihan kuitenkin kypsennetään keittämällä/uunissa niin luulis pöpöt viimeistään siinä vaiheessa kuolevan :)
 
Mama vitamiinit hain ekan haamuplussan jälkeen. Kahvia juon vieläkin liikaa mutta colan ja energiajuomat oon jättänyt pois. Ihan vähän salmiakkia tai lakua oon syönyt. Kummaa kyllä miten makeata haluaa kaupasta ja sitten kotona ne jää kaappiin kun ei tee mieli.... Oon yleensä ihan sokerihiiri. Huonoa oloa ei edes vielä ole ollut.
 
Mymmeli joo mulla on jos syön kunnon ruoka-annoksen niin sen jälkeen on sellainen vähän etova olo.
Ja kiitos salama näin mäkin aattelin ja sit mietin et syönhäm mä ulkomaisia hedelmiäkin ilman lämmittämistä :) Et eikö kasvikset sitten mee kuumennettuna :) Kai pelkään et niistä tulee joku zika-virus.
 
Takaisin
Top