RuokaHIMOT

Meillä neuvolatäti sanoi että ihan huoletta voi juoda glögiä ja syödä pipareita ja niin oon tehnytkin. Inkivääripitoisuus niissä on varmaan aika pieni. Inkiväärin syönnistä ollaan muutenkin kahta mieltä. Eikös se ole kielletty vaan varmuuden vuoksi, kun täysin varmoja ei olla siitä voiko sitä syödä raskausaikana.
 
Inkiväärivalmisteiden, kuten inkivääriteen ja inkiväärikapselien (rasvanpolttoon tms tarkoitettujen) käyttö on kielletty. Inkiväärin käyttäminen mausteena ei ole kiellettyä. Jos mulle alkais neuvolan henkilökunta pätemään jostain glögistä niin sais kyllä semmoset saarnat takas että oksat pois. Glögissä on kohdan aromit jälkeen sana inkivääri. Inkivääri aromina on luultavasti jotain inkiväärin uutetta, joka ei enää koostumukseltaan ole lähelläkään tuoretta inkivääriä. Olen vetänyt tänä vuonna jo litroittain glögiä ja kasoittain pipareita. Meillä on huomenna myös pikkusiskon ja lasten kanssa jokavuotinen perinteinen traditio, eli pipareiden ja piparkakkutalon tekeminen. Aion vetää kaksin käsin niin raakaa taikinaa, kuin valmiitakin ja huuhtoa ne alas glögillä. Mua suoraan sanoen ketuttaa tommonen ihmisten pelottelu ruoka-aineilla täälä länsimaissa, joita muualla maailmassa käytetään jopa lääkkeinä. Japanilaiset olis kuolleet sukupuuttoon, jos ne olisi noudattaneet suomen neuvolan ravintosuosituksia, tai päinvastaisesti jättäneet noudattamatta (kuten tekevät) ja sikiöt vaurioituneet sen takia.
 
Joo toi inkivääri tosiaan jakaa mielipiteet. Taitaa aika monikin asia listalla jakaa mielipiteet.

Päätin sillon alussa seurata ton listan ohjeita tarkkaan ihan vaan varmuuden vuoksi ja niin olen sitten tehnyt. Enkä oo mikään nipottaja luonteeltani edes tää vaan tuntui itselle parhaalta päätökseltä :).
 
Inkivääri on mausteena ja pieninä määrinä ok. Eri asia käyttää runsaasti tuoretta inkivääriä tai inkivääri valmisteita kapseleita yms. Aiemmin raskaus pahoinvointiin on suositeltu inkivääriä mutta osa inkiväärin kemiallisista ainesosista saattaa olla haitallisia sikiön kehitykselle. Ravintolisien annosmuodot, pillerit, kapselit ja puristeet mahdollistavat suurenkin määrän nauttimisen. Rajoitus on annettu, koska ei ole mahdollista asettaa turvallista rajaa inkiväärin käytölle raskauden aikana.

Siemenet keräävät maaperän raskasmetalleja ja siksi ei raskaana oleville suositella. Eviran päivittämän suosituksen mukaan aikuisten tulisi käyttää öljykasvien siemeniä enintään kaksi ruokalusikallista päivässä, siemenlajeja vaihdellen. Raskaana oleville ja imettäville siementen syöntiä ei suositella lainkaan, mutta esimerkiksi sämpylän päällä olevista siemenistä ei ole haittaa. :)
 
Mäkin käsitin noi ohjeet niin, että mausteena saisi käyttää! Kysyin terkalta tästä niin hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että pitäisi välttää kokonaan :bored:. Tiedä tässä nyt sitten mikä se totuus on asiassa, kun ei ole tutkittu sen tarkemmin.

Ei toi välttely sinäänsä vaikeaa ole kun piparitaikinastakin voin ihan hyvin jättää sen inkiväärin pois. Kerkesin jo syödäkin yhdessä tilaisuudessa piparia enkä kyllä usko, että mitään vakavaa tapahtui (tai tapahtuukaan jos syö ihan perinteistä taikinaa/pipareita) :grin.

Noh, välttelylinjalla täällä nyt mennään kummiskin.
 
Mäkin käsitin noi ohjeet niin, että mausteena saisi käyttää! Kysyin terkalta tästä niin hän oli ehdottomasti sitä mieltä, että pitäisi välttää kokonaan :bored:. Tiedä tässä nyt sitten mikä se totuus on asiassa, kun ei ole tutkittu sen tarkemmin.

Ei toi välttely sinäänsä vaikeaa ole kun piparitaikinastakin voin ihan hyvin jättää sen inkiväärin pois. Kerkesin jo syödäkin yhdessä tilaisuudessa piparia enkä kyllä usko, että mitään vakavaa tapahtui (tai tapahtuukaan jos syö ihan perinteistä taikinaa/pipareita) :grin.

Noh, välttelylinjalla täällä nyt mennään kummiskin.
Eviran sivuilta voi katsoa ihan viralliset suositukset. Ei kyllä terkka taida olla ihan kartalla. :bored:
 
Juu, oon mä tosta raskasmetalli jutusta kuullut tosiaan! Kiitos kun muistutitte :angelic:
Tälleen jälkeenpäin mietittynä sitä siemennäkkärin syömistä niin ei mulla paljoo ne päivittäiset raja-arvot ylittynyt.

Ja piparia ja glögiä on tullut nautittua.. ihan kohtuudella kyllä niitäkin.

Kohta rupee olee semmonen olo et mä oon varmaan ihan hullu teidän mielestä kun se syöpi kaikenlaista mitä ei sais..:sorry:

Meillä siis syödään kotona ihan perus kotitekoista arkiruokaa ja siihen sit välipalat väliin ja jälkkäriä saa jos jaksaa ottaa. Hedelmiä ja vihanneksia kuluu mukavasti :shy: etenkin Persimon on nyt POP! :hungry:
 
Mää oon niin maalaisjärki-ihminen joka asias ja samalla linjalla menny täsäki. Oon kylläki tainnu joutua jättään pois vaan maksalaatikon, lakritsin ja salmiakin. Lakua ja salmiakkia oon saattanu syyä karkin tai pari jos on jossain ollu tarjolla. Maksalaatikkoo aion syyä jouluna, kuitenki ehkä vähän rajotan, normaalisti söisin varmaan kokonaisen 400g laatikon :D Tavallista oltermannia ja valio viola tuorejuustoja oon syöny huoletta :)

Herkkuja on tullu kyllä syötyä ihan liikaa ja siitä kyllä pieni morkkis.. Syön kyllä muuten hyvin ja monipuolisesti, mut nyt täytyy ottaa varmaan herkkulakko käyttöön, ei muuten tuu yhtään mittään. Mulla laskee myös mieliala huomattavasti herkuttelu"jaksojen" myötä, että itellekki tulis huomattavasti parempi olo, ku söis puhtaammin.
 
Makarooni, leipä, hapankorppu, riisi... ei hyvä luoja mikä himo oli nyt viikonloppuna näihin.. mikä lie hiilarivaje
 
Söin illalla himoitsemani piparin sinihomejuustolla ja olipa pettymys :eek: Toivottavasti jouluruoka on tänään yhtä hyvää kuin ennenkin, on sitä odotettukin :) Makoisaa joulua kaikille!
 
Minä myös sorruin graaviin. En tiedä oliko kuinka pahasta, kun oli ostettu torilta ja oli paperikääröön pakattu, ei vakuumipakattu. Lisäksi söin savusiikaa ja katkarapuja, oliskohan ne ollut kuitenkin "vaarattomien" listalla? Muita sortujia/jouluherkuttelijoita kaloilla? :)
 
Minä (joka olen aina ilmoittautunut täysin rebeliksi näiden suhteen) vedin glögiä, pipareita, kylmäsavulohta, sillejä, homejuustoa ja olikohan mitään enempää sieltä kiellettyjen listalta... Tai no osittain ”kiellettyjen”. Ihmisten boikotoimia nuo piparit ja glögit, vaikka ei ole kiellettyjä. Mutta oli kyllä hyvää ku mikä. :D Jouluruoka on niiiin hyvää.
 
Kyllä täälläkin suunnalla on tullut syötyä vähän sitä ja tätä.. Vaikkakin välttelen tunteja lounasbuffassa seisseitä kaloja, niin tuoreet ja hyvissä olosuhteissa valmistetut ruoka-aineet tuskin on se suurin riski kuitenkaan! Hyvin maistui herkut juustoista lähtien, mut onneks näissä asioissa jokainen aikuinen voi ite päättää, mitä syö ja mitä ei :)
 
Voi valtava! Eilen tein kaupassa täyden heräte ostoksen ja nappiin meni! Ensirakkaus roihahti välittömästi täyteen loistoonsa! :love7 Veriappelsiinit :Heartred:Heartred Nams!:hungry: iltapalaks just passelin kokoinen :cat:
Ne on kyllä tosi hyviä :) Mä kans alkuun söin niitä, mutta sitten alettiin puristaan mehua normi appelsiinien kanssa, eilen viimeksi tehtiin iso kannullinen, ja sitten se syöminen jäi. Anteeksi että olen nyt ikävä ihminen ja kerron sulle, että niiden kausi on loppumassa näinä päivinä. Harmittavan myöhään siis löysit ne :sad001
 
Meidän lähikaupassa ei ollut veriappelsiineja, mutta ostin hunajapomelon. Oli muuten tosi hyvää ja siinä on kauheasti syötävää!
 
Takaisin
Top