Ruokaa koko perheelle

IceQueen

Varmaotteinen viestittelijä
Marrasmammat 2016
Lokamammat 2018
Soseiden aika on kohta ohi. Mitä ruokaa teette koko perheelle? Helppoa, nopeaa ja lapsiystävällistä. Täällä ainakii reseptiarkisto kaipaa täydennystä... On olevinaan niin vaikee tehä ruokaa mikä kävis myös lapsille ni hyvät vinkit on tarpeen :)
 
Hyvä ketju! Kaipaan itsekin vinkkejä ruokiin :) Itsellehän tulis tehtyy vaik mitä mut sit ku sen pitäs olla myös vauvalle sopivaa ni onki aika vaikeeta.
 
Kasvissosekeitto, makaronilaatikko, bataattimuussi ja uunilohi (tai -sei), jauhelihakeitto, uunijuurekset ja lihapullat, italianpata, uunissa pitkään haudutettu kana riisin tai kvinoan kanssa.. Nuo tuli ensimmäisenä mieleen semmoisista mitä pystyy tekeen niin että ottaa vauvan osan erilleen ennen suolan lisäämistä, jos sellaiselle tarvetta. Meillä on yleensä muulle perheelle ruoan kanssa tuoresalaatti, mutta kun vauva ei sitä vielä syö niin otan yleensä pakastimesta valmiiksi kypsentämiäni kukkakaalia/parsakaalia/kesäkurpitsaa/porkkanaa yms ja sulatan hänelle niin saa kasviksia tarpeeksi jos itse ruoassa ei niin ole.
 
Mä tein tänään jauheliharisottoa, johon tuli (sipuli-), porkkana-, paprika- ja parskaalikuutioita, "liemenä" tomaattimurska (valkosipuli-basilika). Aikas todella hyvää tuli, itselleni lisäsin pikkuisen suolaa.
Lempiruokia on myskikurpitsaporkkanasose (keitosta osuus erikseen), tästä pitäisi tehdä vielä sitä linssillistä versiota, sais protskua mukaan, ja tietenkin kanakeitto.
Nuo kalaruoat juureksilla menee kans hyvin, meillä lohta tai nieriää ja siitä sitten pikkuiselle oma osuus (teen joko uunissa tai höyryttämällä lapselle).
 
Meillä oli tällä viikolla kasvissosekeitto, ja itselleni paistoin pekonia oikein rapsakaksi siihen päälle. Ainut vaan, et tyttö ei suostunut jostai kumman syystä syömään sitä keittoa. En ymmärrä miksi, kun kaikkia aineksia syö kyllä muuten, mut ei näköjään sosekeittona sit.. yritin kahtena päivänä useempaan kertaan, ei. Ei sit. :grin
Ens viikolla teen jotain jauhelihasta, taas. Vähän vielä mietinnässä että mitäpä sitä tekisi. Vasta oli perunalaatikko toissaviikolla ja kaalilaatikkoakin alle kuukausi sitten..
 
Mies lähtee taas ties kuinka pitkäksi aikaa reissuhommiin, ainakin viikko ja luultavasti pidempää niin saan taas tehdä kaikkea ruokaa mistä itse tykkään. Meinasin tehdä sellasii ruokia mistä otan osan neidille. Tiedossa ois ainakin kasvissosekeittoa (miun herkkua), kanakastiketta ja kalakeittoa. Jotenki tuntuu et joutuu miettii kauheen tarkkaan miten noi ruoat tekee ja missä välissä otan vauvan osan erillee ja miten voin maustaa vauvalle ja voiko vauva syödä tätä ja tota yms. Tää on varmaa ihan vaa miun päässä et teen siitä vaikeempaa kun mitä on.. :grin Nii ja mikä vauva.. alkaa olee jo iso tyttö mut silti aina tulee olemaan miun vauva :grin
 
Meillä on nyt suosittu iltapala jonkinlaisia maistelulautasia, josta tyttökin saa ottaa - tänään napsi kurkkua, selleritikkuja ja kirsikkatomaatteja, meille aikuisille jäi chorizot, pippurituorejuustot (jota tyttö kovasti koitti syödä silmän välttäessä :facepalm:), patongit, lihapullat ja nuggetit.
 
Mä oon käyttänyt mausteita täysin normaalisti (chili, yrtit, pippuri...) - lisään suolan sitten vihonviimeisenä aikuisten osuuteen. En välttele muuta kuin kananmunaa (ja "kielletyt aineet") ja ylipäätään ruoassa pitäisi olla sisällytettynä merkittävä määrä kasviksia ja joku proteiininlähde. Sama hyvää meille vanhemmille :)
Kaalipata ei mennyt sitten niin yhtään, vaikka keräsin paljon porkkanaa tytön osuuteen. Irvisti ja sylki. Okej, opetellaan sitte myöhemmin tämä.
 
Muokattu viimeksi:
Mä suosittelen Samasta padasta kirjaa. Meillä jokaista reseptiä mitä oon koittanut niin on uponnut vauvalle, nirsoille 4 ja 6-vuotialle ja miehelle. Kirjastosta löytyy myös :P
 
Kiitos Twisted :) Pikagooglauksen perusteella menee hankintaan!
 
Twisted, meillä ei oo kyllä uponnu noi ruoat oikein kellekään :wink hyvä että teillä toimii! Muutamaa olen kokeillut.
 
Ootteko antaneet raasteita miten? Ku neuvolasta mainittiin et raasteita vois antaa mut en tajunnu kysyy et pitääks sen olla sitä iha hienointa, pienimmällä terällä, raastettua :D
 
Mites teillä menee ruokailut nykyää? Syökö kukaan vielä purkkiruokaa vai pelkästään kotiruokaa? Entäs noi jugurtit ja viilit, pelkästään maustamattomia vai ootteko antaneet maustettuja? Meillä syödää vaihdellen purkki ja kotiruokaa. Yleensä myö tehää ruoka vasta päivällä et eka ruoka tytöllä on purkista ellei oo jääny edelliseltä päivältä ruokaa tai sir välillä jos ruoka on sellasta mitä ei viiti viel antaa esim tällee kesällä tulee grillattuu paljon ni valmiiks marinoidut pihvit ja grillimakkara on sellasii mitä en viiti antaa, ehkä saa maistaa vähän. Jugurtistakin ollaa syöty maustettuja esim danonino tms. Ja ruokaa kyl maustetaan, suolaa ehkä vähän vähemmän mut ei oteta juurikaan enää tytön osaa erikseen "huonot vanhemmat"
 
Olen ruoan suhteen ”huono äiti”, annan klo 17 ruoan purkista, koska meillä vanhemmilla ei ole tapana iltaisin syödä lämpimintä ruokaa (mulla menee suoli tukkoon, pääruoka on aamupala ja lounas). Päiväkodissa syö, mitä siellä annetaan.
Iltapalaksi syö esim. Kaura-Yosaa, missä on kyllä sokeria. Muuten Bulgarian jogurttia ja hedelmiä, muruja, yms välipalaksi. Pitäis varmaan saada paremmin aikaiseksi, mutta klo 17 tullaan päikystä kotiin niin se pitäis heti olla se ruoka siinä nenän edessä, eikä 30-45 min päästä :)
 
Meillä tyttö on jo pitkään syönyt samaa ruokaa kuin me vanhemmat. Joskus reissussa hätävarana purkkiruoka, mutta pääsääntöisesti ihan samaa mitä mekin! Jogurteissa saa niin maustamatonta (marjoilla höystettynä), kuin maustettuja. Noissa jogurteissa yllätyin siitä, kun vertailin ns. lasten jogurtteja ja normaaleja jogurtteja, niin monessa ns. lasten jogurtissa on paljon enemmän sokeria, kun tavan jogurteissa. Että noissa maustetuissa syödään pääsääntöisesti niitä ns. tavan jogurtteja.
Mausteita käytetään tytön ruoassa ihan samalla tavalla kuin omissakin. Ja meidän tyttö on kyllä silloin tällöin saanut maistaa grillimakkaraa ja saa myös ihan pihvejä/kanoja/tms mitä grillataan.
Valmis smoothiepusseja käytetään paljon reissussa tai esim. pyöräretkillä!
 
Juustoportilta on kuun alussa tullut aidosti sokeriton jugurtti (banaani ja mango) Hyvin on nimi. Me on alettu nyt syömään sitä, aiemmin oli maustamaton tai smoothie...
Edit. siis ilman lisättyä sokeria tai mehuja. Hedelmissä on luonnollisesti sokeria. [emoji4]

Pääsääntöisesti samaa ruokaa on kaikki syönyt jo puolisen vuotta... hätävarana reissussa on vielä purkkeja...
 
Samaa ruokaa syyään, joskus saa esim. Smoothiepusseja. Purkkiruokia ei oo ikinä suostunu syömään.. Pyrin tekemää vähäsuolaista ruokaa, käytän kuitenki mausteita. Sillon tällön on saanu maustettua rahkaa aamu/iltapalaks. On saanu myös maistaa grillimakkaraa ja eines lihapullia.
 
Meillä ei olla syöty enää pitkään aikaan purkkiruokia, ei edes reissussa. Oltiin äskettäin viikko Rodoksella, sinnekään emme ottaneet purkkiruokia, smoothiepusseja tms. mukaan. Eli pienin syö kaikkea samaa kuin muukin perhe. Kun grillataan makkaraa niin hän saattaa syödä kaksikin makkaraa. Ruuanlaitossa käytämme myös nakkeja, kalapuikkoja, purkkihernekeittoa, pinaattilättyjä ym. Siis ei pelkästään niitä, mutta siis pienin syö myös noita kaikkia "eineksiä". :D Jugurteissa suositaan maustamatonta, joskus meillä on myös maustettua. Viili ja rahka meillä ostetaan aina maustamattomina. :)

Tyttö ei vaan oikein kauaa ikinä malta syödä. Hän on niin menevä, että monesti kun laitan ensin lapsille ruuan eteen ensin ja kun itse pääsen ruuan kimppuun niin pienin on jo valmis. Ei malta istua paikoillaan ja hänellä on myös niin kiire saada xylitol-pastilli. Ei mikään ihme että hän on nyt näköjään tämän foorumin pienikokoisin, kun koko ajan liikkeessä eikä malta syödä. :D Mutta siskonsa on aikoinaan ollut samanlainen, ei ole enää. :)

Pienin saa myös viikoittain karkkia kun muilla lapsillakin on karkkipäivä. En patista isompia muuhun huoneeseen pois marraskuisen näköpiiristä, vaan herkutellaan koko perhe yhdessä. :) Syö toki muitakin herkkuja, varsinkin kaikki isovanhemmat haluavat aina tarjota pullaa, jäätelöä tms.
 
Meillä ei kukaan kotona syö maustettuja jogurtteja eikä eineksiä joten ei lapsikaan niitä saa. Eikä meille osteta koskaan karkkia, niin niitä ei ole edes nähnyt.
Meillä poika on vieläkin huono pureskelemaan, mutta harjoittelee mielellään. Siksi on vielä eri ruuat kuin muilla. Saa toki aina maistaa meidän ruokaa, jos vain on edes teoriassa mahdollisuus onnistua.
Purkkiruokaa ei ole suostunut syömään koskaan

Katjushako sanoi, että pitää olla ruoka nopeasti valmiina. Minä olen ratkaissut ongelman niin, että pakastan pojalle valmiita annoksia ja kiireessä sen saa nopeasti lautaselle lämpimäksi.
 
Takaisin
Top