Ruoka(ilu)kulttuuri

No nyt sitten se antihistamiini saa kulkea joka paikkaan mukana ihan varmuuden vuoksi..
 
Hurja tilanne frosty! Toivottavasti sieltä löytyy apua ja selvyyttä. Meillä pienen pientä punoitusta bataatista, mut ei muita ongelmia ole ilmennyt. Maisteltu vasta bataatti, parsakaali, luumu ja maissi. Porkkanaa ja perunaa lykkään myöhemmäksi.
 
Meillä poika syö soseita oikein hyvällä ruokahalulla :) mistään ei ole tullut allergisia reaktioita onneksi. Frostyn tilanne varmasti ollut todella pelottava :0 meillä menee kaikki maut hyvin :) peruna porkkanaa kukkakaalia maissia bataatti kesäkurpitsa ja erilaisia hedelmä soseita :) poika on ihana kun kuulee että purkki aukeaa niin heti alkaa aukomaan suutaan :D
 
Ollaan testailtu jotain soseita, mutta ajattelin voisin vasta myöhemmin aloittaa. Vauva vasta reilu 4kk ja reissu edessä ulkomaille. Imetys on niin kätevä ruokailumuoto.
 
Meillä syödään jo kovasti soseita. Kaikki maut on jätkälle kelvannut ja suu aukeaa heti kun lusikkaa näyttääkään :D

Joku oli maininnut että maha on ruvennut toimimaan paremmin kiinteiden aloituksen jälkeen. Meillä myös näin :) ennen toimi maksimissaan kerran päivässä ja usein oli useamman päivänkin taukoja. Nyt massu toimii useamman kerran päivässä.
 
Miten te ootte alottanu sen soseen tarjoilun? Teelusikallinen kerrallaan? Monta päivää samaa putkeen? Vai miten? Hedelmää ja vihannesta sekasin?
 
Ekoina kertoina annoin pari teelusikallista ja viikon ensin samaa putkeen tuolle herkkävattaselle. Sit seukki viikolla seuraavaa makua, kolmannella viikolla pari-kolme päivää samaa, neljännellä otin myös toisen aterian päivään mukaan sitä vanhaa tuttua makua. Ja siitä pikkuhiljaa uusia makuja mukaan, ehkä tosiaan aina yks uus maku kannattaa ottaa useemman pöivän niin näkee jos tulee jotain iho-tms.reagointia. Hedelmäateria eri kerralla ku vihannes. Tai näin mää oon ainaki tehny. Ei taija olla oikeeta tai väärää tapaa. Oon antanu tytölle nyt niin paljon ku haluaa mut toistaseksi annokset on ollu tosi maltilliset.
 
Me aloteltiin tänään, kun poitsu on n. 5,5 kk. Annettiin noin teelusikallinen haarukalla mössättyä avokadoa, jonka joukkoon pumppasin maitoa. Aattelin, että kolme päivää annetaan samaa ja sitten kolme päivää porkkanaa jne. Jos uuden maun ekasta päivästä ei tuu mitään oireita, aattelin antaa seuraavina päivinä vähän enemmän eli tänään sai teelusikallisen, joten huomenna vois antaa vaikka 3 lusikallista. Tuntui ainakin siltä, että söis enemmänkin.
 
Kuinka teidän lapsille on maistunut peruna, porkkana tms? Ootteko joutunu käyttään jotain vippaskonsteja?

Meidän neiti on parhaimmillaan syöny ehkä teelusikallisen porkkanaa. Perunaa meni aluks vähän ja nyt vielä vähemmän. Koitan tarjota aina teelusikallisen tai pari, mutta ei uppoa. Taidan olla aika kärsimätön tän syömisen alottamisen kanssa, mutta olis kiva tietää jos muut on kokee samaa ja onko jotain niksejä.

Meidän likka on siis 5kk.
 
Hahaa...mikä tahansa uppoaa kunhan se maistuu omenalta. Pitää pikkuhiljaa vähentää ompun määrää ettei ihan herkkuperseeks ala jo pienenä.
 
Meilläki näköjään makee maistuu,nimittäin mango se vasta herkkua on! en meinannu tosin frostyn kokemusten vuoksi uskaltaa kokeilla ees mutta ei onneksi oo mitään reagointia siihen tullu. Porkkana maistuu edelleen huonosti, ja en tiiä saako se tytön mahanki ihan jumiin ku sai muuan ilta sitte (ku muutamana päivänä oli porkkanaa vähän maistellu) j-ä-ä-t-ä-v-ä-n huutokohtauksen, kestoltaan yli puoli tuntia,hyvä että henkeä sai välillä vedettyä ja mikä laukesi vasta ku alko runsaasti röyhtäyksiä ja pieruja tulemaan. Aiemminki oksensi porkkanan pois heti syönnin aikana että taijamma nyt laittaa sen hetkeksi täysin sivuun.
 
Meillä alkaa kuuden kuukauden ikä lähestyä uhkaavasti kuun puolivälin jälkeen ja silloin viimeistään meillä aloitellaan kiinteät. Neuvolassa mainostettiin sormiruokailua ja se alkoi kiinnostaa enemmänkin. Toki esim. puuro syötäisiin lusikalla syötettynä, mutta osan ruoasta voisi hyvin ottaa lapsi omin sormin.

Esikoisten saaneiden puolella on käyty jo keskustelua sormiruokailusta ja soseista - voisikohan tännekin käydä kirjoittamassa, kuinka kelläkin sujuu ja millä lautasmallilla?

Sormiruokailusta oli mielestäni paljon hyviä hyötyjä (bebesillä oli tästä aika kattava juttu), ja mitä nyt tuossa olen tutkinut asiaa mm. sormiruokailun some-ryhmässä, ei siellä olla jännitetty sitä, että lapsi ei olisi oppinut käyttämään myöhemmin ruokailuvälineitä. Sormiruokailun ideana lienee se, että lapsi saa maistella ja makustella omaan tahtiin omin sormin ilman, että aikuinen on härkkimässä.

Saataisiinko keskustelua ja kokemuksia sormiruokailuun?
 
3440c3904cb901be4f1f2d4ce9781401
meillä tänään aloiteltiin sormiruokailua :)
 
Ihania ilmeitä :grin Mutta hienostihan tuo näyttää menevän :)
 
Meillä on menty oikeastaan kokonaan sormiruokailulla nyt kuukauden. Aloitti itse nappaamalla ruokaa niin päättelin että olisi valmis vaikka 6 kk imetystä ei tullut täyteen. Oon tykännyt ja kokenut sen helpoksi. Kiinteiden ei kuitenkaan tule korvata maitoa tässä vaiheessa, vaan syöminen on maistelua ja totuttelua ja harjoittelua joten heitin neuvolatädin kummalliset "kuinka monta desiä soseita pitää mennä päivässä" -neuvot romukoppaan. Vihanneksilla ja hedelmillä eka kk, huomenna kaurapuuro testiin. Ite oon vuosia syönyt hedelmä pilttejä välipaloiksi, niin annoin tytön maistaa niin että kastettiin lusikka soseeseen ja tyttö ite sai laittaa lusikan suuhun. Kerran mallia näytin, se riitti.
 
Meillä menee aika hintsusti vielä soseita, nyt 5 kk ja 1 vko.. Mikään ei oikeen lemppari ja välillä ei suostu ees avaamaan suutaan, plaah. Yritän kuitenki 3-4 krt päivässä tarjota. Noin 2 tl max kerralla. Tuntuu kyllä tosi hankalalta.
 
Mä olin ihan yllättyny ku tein tarjosin tytölle sunnuntaina ekaa kertaa kanaa porkkanan kanssa ja se veti sitä ns.ison annoksen (ehkä 1,5rkl) ilman omenasosetta :) ja sama toistunu nyt alkuviikon ajan. Vielä viimeviikolla kaikki meni vaan ompun kanssa.
 
Heh ja tänään viimestään todistettiin, että tyttö osaa erotella äidin ja isän toisistaan. Mun tarjoamana ei ruoka kelvannut vaan tuli melkein raivarit ja kun isä tarjosi samaa ruokaa niin johan silmät säihky tytöllä ja innolla suu auki ja lisää. Reilua.... :/
 
Heip, millä aikataululla teillä on lapsoset alkaneet oikeasti syödä? Tarkoitan siis, että oikeasti nielee mitä suuhun laitetaan /laittaa käsin?
Me on nyt vasta tässä reilu pari viikkoa yritetty alottaa tuota syömistä... paino sanalla alottaa, kun poikanen ei oikein suostu ottaa suuhun tavaraa. Toki saan sinne jotain aina ujutettua, mutta näyttäis siltä että kaikki tulee kyllä ulos rinnuksille :confused013
Olen sitten antanut käteen banaania ja omenaa. Niitä se kyllä tunkee suuhun, mutta omenasta ei tietenkään makua kummempaa saa ja banaanit leviää vaan lopulta joka paikkaan. Oma lusikkakin on huijauksena kourassa hällä, että aukasis suuta ja saan sillon sinne makusteltavaksi jotain.
En kyllä yhtään muistanu, et tää alotus olis näin hankalaa ollu esikoisen kanssa!

Tuota sormiruokailua oon miettiny sitten, että josko se tällä lapsella olisi parempi kun lusikka ei tunnu toimivan. Mutta kun neuvolassa kerroin, että oon antanu banaania kouraan niin kommentti oli et "älä anna, se voi kuule tukehtua siihen!" No tietysti oon koko ajan vieressä kattomassa sitä hommaa ja otan irtopalaset pois sotkemasta. Mutta tulipa semmonen olo, että ihan hirveetä, mitä teet. Enpä voi väittää, etteikö olis aiheuttanut ahistusta :arghh:

Miten olette löytäneet lapsoselle mieluisia makuja /koostumuksia tai kauanko tuo sylkemisvaihe on kestänyt?
Ja miten ja mitä olette antaneet sormiruokailuun?
 
Takaisin
Top