Ruoka-aika

Mä muuten ihan pokkana nostelen niitä maahan tippuneita ja heitettyjä ruokia takas pojalle syötäväksi, muuten menisi valtaosa ruoasta roskikseen.

Myös soseista tulee meillä jäätävä sotku. Poika venkoilee syöttötuolissa ja pelleilee, lusikka osuu milloin silmään, milloin otsaan. Ihan joka kerta syöminen on älytöntä sähläystä. Pitäis vissiin köyttää kiinni :meh:
 
Meillä menee kans soseita ja sormiruokaa molempia. Enemmänkin sormiruokailtaisi, jos lasta kiinnostaisi. Kun kiinteitä alotettiin, niin sillon oli tosi kova kiinnostus sormiruokiin ja puurokin piti syödä 'itse'.. sitten muutaman viikon jälkeen kiinnostus lopahti. Oon sinnikkäästi aina laittanut kuitenkin jotain sormiruokaa tarjolle ja nyt alkaa vihdoin mennä taas jotain ääntä kohti. Toisaalta tuo istuminen tuetta on vielä vähän kehnoa, joten mikäpä kiire tässä valmiissa maailmassa.
 
Meidän poika syö tosi siististi soseita, aina ei tartte ees ruokalappua jos muistaa ite pyyhkästä suupieliä, ennen kuin poika pyyhkäsee hihaan :D

Mua kyllä jotenkin vaan heikottaa tuo sormiruokailu :D Taas se vauva veti suun täyteen banaania ja sitten yritti saada sitä ulos ja ilme jähmettyi. Kuuluu varmaan asiaan mutta minä aina säikähdän niin paljon, että loppujen lopuksi annan itse sormin kaiken maailman suupaloja sinne suuhun.
 
Mä olen ymmärtänyt että on hyvä antaa sormiruokaa jo heti 6kk iästä lähtien juuri tuon tukehtumisvaarankin vuoksi. Vauvoilla kakomisrefleksi on herkempi ja rupeaa kakomaan jo ennen kuin ruoka on jumissa missään. Eli kuuluu ihan asiaan tuo, mutta pitää tietysti itse olla läsnä kun vauva syö itse.

Meillä etenkin vesimeloni ja sellaiset mansikkakeksit tuppaavat jäädä kurkkuun, poika jauhaa ja jauhaa vedet silmissä ja naama punaisena. Mutta kertaakaan en oikeasti ole pelännyt että tukehtuu (paitsi itseasiassa ihan ekoilla kerroilla kun annoin vesimelonia niin hädissäni kaivoin ne pois suusta).
 
Minä olen nyt antanut tytölle mustikoita, karpaloita ja riisimuroja joita on oppinut itse popsimaan. Seuraavaksi ajattelin kokeilla keitettyjä porkkanatikkuja ja parsakaalia..
Neuvolassa sanottiin että periaatteessa silloin voi aloittaa sormiruokailun kun vauva osaa istua syöttötuolissa.. mikäli vauva on kiinnostunut siis syömään itse. Mutta.. kyllä varmasti vauva oppii syömään, syö hän sitten itse tai syötetään.. minä en ainakaan ota asiasta paineita :)
Meillä on nyt imetyksen kanssa sellainen tilanne, että olen vähentänyt imetyksiä ja pari kertaa päivässä vauva saa vieroitusvalmistetta.. rinnat on arat ja rikki, vähennän pikkuhiljaa koko imetyksen pois..
 
Tuosta vierotusvalmisteesta tulikin mieleen... kun imetys on täällä vähentynyt mutta koska maitoa olisi hyvä saada niin olen tyrkyttänyt ruuan kanssa korviketta/vierotusmaitoo juotavaksi mutta ei juo... irvistää vaan. Vettä juo sitten mielellään. Piimää on annettu muutaman kerran ja sehän olis herkkua, mutta sitäkö taas ei oikeesti sais antaa-ainakaan päivittäin...
 
Muistaakseni 5-6dl maitoa/vrk (ja yli 10kk ikäisellä tuohon sisältyy muutkin maitotuotteet..) on suositus..
Olisiko teillä Mirri mahdollista sekoittaa vieroitusvalmistetta ruokaan? Menisikö siinä paremmin alas.. ja jos puuroa tykkää syödä niin siihenkin voi laittaa korviketta/vieroitusvalmistetta..
 
Muokattu viimeksi:
Töiden aloituksesta kolme viikkoa ja niin kävi ettei pumpattu maito kelpaa tuoreena eikä pakasteena. Imetän yöllä ja ennen töihin lähtöä ja heti töistä tullessa, taukoa melkein 10 h. Maito kyllä menee ruoan seassa ja juo vettä. Neuvolan mielestä ei enää kannattanut korviketta tai vieroitusvalmistetta aloittaa, enkä tiedä olisiko nekään kelvanneet. Ikää nyt 9,5 kk. Aikaistivat 10 kk neuvolaa, saas nähdä miten on kasvua tullut. 5-6 dl pitäisi tosiaan maitoa saada, hankalapa tuota on arvioida miten paljon sitten saa. Kalkki ym. saanti tietty myös tärkeää. Onneksi kohta saa aloittaa maitovalmisteet niin helpottaa hieman.
 
Puuroon ja kaikkiin mahdollisiis ruokiin pumpattua maitoa tai korviketta veden tilalle. Tosin kyllä vauva saa riittävästi jos sun kotona ollessa saa rintaa, hemppa. Näin ainakin mulle ohjeisti imetyksen tuen tukiäiti kun suunnittelin työpäiviä.
 
Neuvolasta tuli lupa että saa aloittaa jo maitotuotteet pari viikkoa ennen maagista 10 kk ikää. Poika on kyllä niin energinen että ruokaakin uppoaa jo enemmän.
 
Ei vielä juottamalla mutta ruoan seassa saa antaa lehmänmaitoa, vaikka riisipuuro tms
 
Huoh.. Mulla alkaa usko loppua meidän pikkuherran syömisiin.. yhtenä päivänä syö, sitten on viikon liki taas täysimetyksellä.. Puuro on ehkä varmin.
Omatekoset ruuat ei näytä kelpaavan ollenkaan, ei soseet eikä sormiruuat. Kurkku kelpaa, siinä onkin erinomaiset ravintoarvot... joopajoo. Hermot meinaa välistä kiristyä, vaikka koitan hokea itselle et kunhan maistelis, niin ok.
 
Musicro, meillä myös vauvalla sellaisia päiviä että vain puuro uppoaa, muuten saattaa vain maistaa ruokia ja sitten haluaa maitoa juoda.. maitovasikka :) mutta sentään jotain syö..
Esikoisella on myös kausia että mikään ei kelpaa, vaikka sama ruoka olisi aikaisemmin ollut herkkua. Ei sitä oikein voi pakottaakaan syömään..
 
Täällä on ollu vähän samoja fiiliksiä. Nyt on välillä alkanu maistua paremmin ku aiemmin ja kuin ihanaa se onkaan, kun piltti avaa suunsa ammolleen ja oikeen odottaa ruokaa välillä! Ja kaikenlaista on kokeiltu sormiruuasta kaupan soseisiin sekä kotitekoisiin. Onneksi syö hyvin maitoa ja kasvaa!
 
Pikku herra on päässyt leivän makuun eikä suostu oikee syömää muuta :shifty: äitini oli sitä mieltä että syököö leipää, pääasia että syö.
Muutenkin nyt kun on opittu sormin ruokaileen niin lusikkaruuat onki vaikeita saada suuhun. Ei siinä on niistä sormiruuistaki puolet lattialla :p
 
Meillä poika söisi pelkkää kananmunaa (keitettynä) jos vaan antaisi.. Turhauttavaa kun mikään muu ei sit oikein maistu ku niin hullaantunut tosta kananmunasta..
 
Miten on hapanmaito tuotteiden maistelu sujunut?
En tiedä onko niistä johtuvaa vai mistä mutta ilmavaivoja on runsaasti öisin, päivälläkin piereskelee, mutta eniten öisin. Nyt pari kertaa itkenyt jonkin aikaa ja kun saanut ilmat piereskeltyä pihalle niin nukkunut rauhallisesti Nyt pidetään tauko hapanmaitotuotteista, ja yritetään myöhemmin uudelleen.
 
Täälläkin kun vauva on saanut viiliä tai piimää niin piereskelee jonkun aikaa reippaastikin. Annan hapanmaitotuotteita yleensä joko lounaalla tai välipalana niin ehtii piereskellä ilmat pois niin ettei haittaa yöunia.
 
Olen puuron sekaan laittanut välillä pieniä määriä maitorahkaa, ja eilen puuron keitinveden joukkoon lirauksen kevytmaitoa.. isoja määriä ei vielä kestä vauvan vatsa, tulee muuten tosi äkäisiä kakkoja, mitkä polttaa hetkessä pyllyn jos ei sillä sekunnilla pese pois.. mutta pitää pikkuhiljaa totutella, ja välillä jättää koko maitotuotteet pois jos kovin vatsa reagoi..
Vähän kyllä jännittää miten vauvan vatsa tottuu laktoosiin, koska minun täytyy käyttää laktoosittomia tuotteita.. mutta toisaalta laktoosittomia tuotteita on nykyään niin hyvin saatavilla että ei se maata kaada..
 
Takaisin
Top