Ruoka-aika

Minä olen keittänyt kaikki lihat ja kalat, kohta varmaan alan tekeen kalan uunissa. Olen ostanut (maustamattomia) naudan paistisuikaleita, kanan rintafilettä, ja kalatiskiltä tuoretta turskaa ja kuhaa. Sitten viime syksyisestä hirvenlihasta otin osan tytölle kun mies vuoli käristystä ja kun mies sai eilen kirjolohen niin keitin siitä pyrstöpalan. Kalat olen haarukalla vain sitten soossannu ja pakastanut jääpalamuotteihin. Lihojen keitinveteen olen lisännyt kokonaisen maustepippurin ja sitten soseuttanut sauvasekoittimella.. jääpalamuotteihin olen laittanut aina kerta-annoksen verran niin ei tarvitse sulattaa liikaa kerralla.. ja kaloja laittaessa tarkkaan ruodot pois..
 
Meillä sekasyödään eli soseita ja sormiruokaa menee ihan fiiliksen mukaan. Nyt kun 6kk on täynnä annan kaikkea mahdollista, mitä itsekin syödään, maitotuotteita, suolaa, sokeria jne.lukuun ottamatta tietenkin. Simppeli sormiruoka-blogin ohjeilla oon tehny broileri- ja jauhelihapötkylöitä uunissa ja munakkaita myös. Meillä herra on hyvä syömään ja mielellään vetelee kaiken, mitä nenän eteen laitetaan. Koira hoitaa sit sen siivouspuolen triptrapin alta. (Pulskistuu hienosti sekin! :D )
 
Kyllä sitä haukea saa syödä.. Mutta muistaakseni määrä oli tyyliin kerran kuussa tai 2 viikossa.. Muistaakseni siinä oli se elohopea tai joku muu vastaava miksi ei sais useammin syödä mut kaikkea kalaa saa antaa..
 
Jep, 1-2 kertaa kuukaudessa saa syödä. Reseptin olis mun mielestä voinu hyvin tehdä jostain toisestakin kalasta, mutta eipä siinä kun tietää vaan nuo rajoitukset.

Meillä mannapuuro tehdään aina tummista ryyneistä, joten sinänsä varmaan ihan ok silloin tällöin tarjoilla. Tosin ei varmaan tuu tehtyä vielä pitkään aikaan, koska pakkasessa ei oo omaa maitoa niin paljon, että siihen keittäisin ja lehmistä ei vielä hetkeen saa tarjota.

Perunatilanne meni astetta mutkikkaammaksi, kun omasta kaupasta ei löydy enää muuta kuin varhaisperunaa ja rosamundaa vanhasta sadosta. Niitä uusia perunoita kun ei suositella enää lainkaan vauvoille. En tiä missä kohtaa muuttuvat "vanhoiksi perunoiksi".

Kalaa ja kanaa oon tehny molempia uunissa. Keittäminen kai on aika tavallista näille pamperoille, mutta en vaan oo tottunu siihen, pitäis opetella! Kananmunasta otetaan hetki taukoa, kun nousi heti syönnin jälkeen paukamat leuan alle ja poskiin.

Meidän kaveri on aikamoinen terminaattori ruuan suhteen. Hajottaa atomeiksi kaiken minkä saa ja saattaa ohimennen maistaa. Syötellen menee muutama lusikallinen kerrallaan. Mutta maitohan saa olla pääasiallinen ruoka 1v asti, niin en revi stressiä asiasta.
 
Keitin puolukkapuuron ja ennen sokerin lisäystä nappasin pojalle iltapuuron. Lusikallinen päärynäsosetta ja hieman ohensin niin uppos pikavauhtia iltapuuro. Hieman vaihtelua kaurapuurolle :grin
 
Minä luovuin iltapuurosta kun se ei vaan kertakaikkiaan uponnut. Nyt olen antanut kasvissosetta puuron sijaan ja hyvin on maistunut. Vispipuuroa voisin kokeilla!
 
Toissapäivänä maisteltiin metsämansikoita ja mustikoita. Ja meillä oli niin hauskaa. Ilmeet olivat välillä niin huvittavia :joyful:
Eilen jätin vauvan hetkeksi veljelleni niin eikös se juota sille piimää! :dead: puoli lasia meni nauravaan suuhun ja heillä oli hauskaa :joyful:
 
Minä ruukaan laittaa lapsille puuron sekaan jäisiä marjoja, niin puuro jäähtyy ja marjat sulaa samalla. Tytön ilme on välillä hyvä kun karpalo, puolukka tai mustikka napsahtaa suussa rikki :)
 
Mites, meinaatteko pakastaa marjaa ja oletteko laittanut sokeria sekaan? Pieni määrähän auttaa vitamiineja säilymään, toisaalta lisättyä sokeria ei kauheasti suositella.
 
Mä oon pakastanut vuosikaudet ilman sokeria ja samaa rataa jatkan nytkin. Mieluummin vähän vähemmän c-vitamiinia ja väriä, kun ylimäärästä sokeria 'turhaan'.
 
Minä pakastan marjat aina sellaisinaan ilman sokeria mutta toisaalta en myöskään pelkää lisätyn sokerin antamista vauvalle pienissä määrissä. Aion muutenkin mahdolisimman pian siirtyä antamaan samaa ruokaa kuin itsekin syön.
 
Oon paljon miettinyt tuota lisättyä sokeria ja lueskelin lapsiperheen ravitsemus suositustakin. Siellä muistaakseni sanotaan, että vältetään runsassokeristen ruokien antamista. Todennäköisesti meillä mennään niin, että sokeria jonkin verran saa olla, muttei liiaksi. Jos joku tietää tähän asiaan liittyviä hyviä lähteitä tai tutkimuksia, niin vinkatkaa! Mua kiinnostais mitä etuja siitä saa, jos ensimmäisinä vuosina välttää sokeria. Hampaat on ainakin paremmassa suojassa, mutta onko muuta?
 
Hampaita mäkin lähinnä pyrin lapselta suojaamaan, ja kun ei sille sokerille mitään tarvettakaan oo.
Mut tosiaan en aio kyllä myöskään mitenkään hysteerisen tarkkaan vahtia lisättyä sokeria pieninä määrinä kunhan enemmän syö. Tietty toivon että ihan puhtaista karkeista pysyis mahdollisimman pitkään erossa.. mutta kaikelle on aikansa.
 
Ja tuo on kyllä totta, että sokeria ei muuhun tarvitse kun makua parantamaan tai happamuutta vähentämään.
 
Syökö teidän vauvat oikeesti ite, siis sormiruokaa? Minä kun annan jotain sormisyötävää niin ei. Just äsken välipalaksi annoin banaania, meni muussaammiseks ja sitä banaanimuussia sai siivota jokapaikasta. Maistu sitte lusikan kautta. :D toisaalta ehkä hyvä että tykkää syödä lusikasta nii on vähempi siivottavaa :D täytyy vaa aina sillo tällö kokeilla tuota sormiruokailua kun sitä jokapaikassa niin paasataan...
 
Meillä ei syö itse, jos antaa jotain esim riisimuroja tai marjoja niin muussaa vain ja sotkee niiden kans. Syö kuitenkin hyvin kaikkea kun lusikalla antaa niin ei haittaa vaikkei itse vielä syö.. ehtii myöhemminkin varmasti.
 
Kyllä mun typy syö ihan itse. 5kk aloitti ja nyt syö sormin esim hedelmäpaloja, leipää, höyrytettyjä kasviksia, marjoja, jauhelihaa, kananfileestä suikaleita... Tippuu osa lattialle ja sitä saa siivota. Mut mielummin käytän hetken siivoamiseen ja syödään yhdessä. Esikoista syötettiin enemmän, niin koko perhe ei syönyt yhdessä. Nyt sit pyyhkäistään lattialle tippuneet pois.
Välillä syötetään muutakin, joka päivä lusikoidaan iltapuuro
 
Muokattu viimeksi:
Me annamme pääosin sosetta mutta joka päivä poika syö myös sormiruokaa. Vaatii hieman sitkeyttä, ekat 5 krtaa meilläkin muussattiin banaani ja heitettiin lattialle. Nyt sitä menee jopa suuhunkin. Sama juttu mansikoiden kanssa, ekat piti kokeilla että miltä ne tuntuu muussata (kuuluu ihan asiaan) ja nyt syö ihan hienosti jo. Mustikat on suosikki, niitä napsii jo hienosti suuhunsa.

Bataattilohkoja, kesäkurpitsaa, parsakaalia, kukkakaalia, jauhelihaa, lohta, hedelmiä ja marjoja on annettu. Ja leipää ja kaupan valmiita sormiruokakeksejä ja maissirinkuloita ja naksuja. Ensin tosiaan yleensä muussataan mutta sitten parin kerran jälkeen jo syödään. Sotku on kamala, mutta toisaalta myös palkitsevaa kun saa itsekin syödä rauhassa.
 
Voikohan 8kk syödä liikaa tomaattia? Siitä on tullut ihan tytön lemppari ja olen sitä kyllä melkein joka päivä antanut. Syö tosin hyvin sitä käsin itse, aika hyvin se tomaatti sinne suukkuun katoaa ja ei edes kako yhtään. Mutta sitten joitakin soseita kakoo. Jännä!
 
Takaisin
Top