Rokotukset

Juurikin tämän vuoksi inhoan näitä uusia rokotteita, kun ei oikein tiedä mistä saisi luotettavaa tietoa - ja onko sitä edes olemassa. THL:ään on vähän mennyt luotto ja rokotusinfon sivuihin en todellakaan luota senkään vertaa. Nuo rokotusinfon sivuthan on saanu vuonna 2009 Skepsis ry:n Huuhaa-palkinnonkin yksipuolisen ja näennäiskriittisen tiedon levittämisestä. :P

Mitä tulee rokotteiden rinnakkaisvalmisteisiin, niin onhan niitä eri firmoilla omansa muistakin rokotteista kuin tästä pneumokokista. Ja samanlailla niiden vaikutusten tutkimus perustuu usein vastaaviin rinnakkaisvalmisteisiin.. Suomessa taitaa tällä hetkellä olla rokotusohjelmassa lähinnä GSK:n rokotteita. Ainakin vitosrokote pneumokokin lisäksi..

Huoh. Millonkahan Suomeen saadaan joku riippumaton taho valitsemaan käytettävät rokotteet.. 
 
Luin vasta nyt täältä tätä rokotekeskustelua. Joten kysäisempä että miten moni teistä jätti sen pneumokokkirokotteen ottamatta? Meiän vaaville sen ekan "erän" otin mutta nyt aloin miettimään miten jatkossa kun luin näitä keskusteluja ja käväisimpä sitten vielä thl:n sivuilla lukemassa siitä lisää (kun joku täällä mainitsi että siellä sanotaan jotakin tyyliin "saattaa auttaa..."). Nyt oon sit ihan ymmälläni et ottaako se toinen osa sit kohta vai ei.... Huoh. Meille tuli viimeks ihan kaameet oireet noin viikko rokotusten annosta (oksentelua, ripulointia yms.) meiän refluksilääkäri sanoi et on varmaan rotarokotteesta että nyt ei kande enää sitä kolmattta osaa ottaa (ekasta ei kuitenkaa tullut mitn). Aloin tässä vaan funtsimaan et mitä jos nuo oireet olikin siitä pneumosta eikä rotasta. Luin nimittäin jostain et sekin voi aiheuttaa oksentelua. Ja sit en nyt ihan varma oo siitäkään että miksi se nykyään kuuluu rokoteohjelmaan?? Korvatulehdusten takiako? Kun siellä mainittiin mm.aivokalvontulehdus mutta siltä näytti thl:n sivujen mukaan saavan suojan myös sen toisen piikin kautta mitä annetaan. Oon nyt siis ihan kahen vaiheilla mitä teen. Eihän sitä tietty kukaan muu voi mun puolesta päättää mutta kommentteja ois kiva kuulla :).
 
Edelleen me ollaan otettu ja otetaan kaikki rokotteet mitä on annettu. Jaksan luottaa siihen, että ammattilaiset tietää mitä ne tekee. Meillä ei tosin tullu suurempia ongelmia mistään rokotteista, vähän oli tavallista väsyneempi ja huonommalla tuulella kuin normaalisti päivän tai kahden ajan. Siitäkin selvittiin panadolilla.
 

 

Pontso10, me ei otettu pneumokokkirokotetta tytylle, koska me ajatellaan niin, että rokotetaan tyty  vain hengenvaarallisia tauteja vastaan. Eli tuskin korvatulehdukseen kovin moni on kuollut tai ees sen seurauksiin. Itse olen pienenä sairastanut kunnon korvatulehduskierteen tukka lähti päästä yms n. 30 korvatulehdusta ja siitä olen hyvin selvinnyt niin uskon, että tytykin selviäis ihan hyvin ilman rokotusta, josta ei kuitenkaan ole näyttöä hirveästi. Tämä on siis vain meidän mielipide :)

Rotavirusrokote ja perusrokote otettiin. Rotavirus sen takia, koska tiedän lapsia joille on tullut se ripuli ja joutuneet tehohoitoon ja olleet hengenvaarassa sen takia. Siksi siis otettiin tuo. tuo perusrokote, mitä siihen nyt sisältyykään poliot yms. niin otettiin, koska vaikka suomessa ei noita tauteja olekaan niin ulkomailla on ja kuitenkin ulkomailla käydään niin on hyvä olla rokote etttei tuu sieltä sitten mitään hinkuyskää, kurkkumätää yms..
Että näin meillä rokotukset.
Oireita ei oo pahemmintullut rokotusten jälkeen. Eilen oli vähän kiukkua ja lämpöä mutta eipä muuten. seuraava rokotus onneksi vasta 1 v :)

 
Kiitos kaikille vastauksista :). Täytyy nyt meidän vielä pähkäillä tuon pneumokokkirokotteen kanssa.. Mietin tässä vaan että kun se eka osa otettiin ja nyt jos ei muita otetakkaan niin eikai siitä mitn haittaa oo?? Järki sanoo että ei. Kun kerta ei rotarokotekaan meiän lastenlääkärin mukaan haittaa vaiks jätetään se viiminen ottamatta niiden viimekertasten oireiden takia (mikäli ne nyt siitä johtui eikä tuosta pneumosta...).
 
Me on otettu kaikki rokotusohjelman mukaiset rokotteet, myöskin tuo pneumokokki. Sitä tosin vieläkin mietin oliko virhe.. Ymmärrän kyllä miksi se on rokotusohjelmassa, kun nää pneumokokin aiheuttamat vakavammat infektiot on lisääntyneet, mutta se mua tosiaan edelleen mietityttää, että se rokote on vielä aika tutkimaton. Että miks otetaan rokotusohjelmaan rokote, joka on vielä tutkimusvaiheessa. Toisaalta, jos ei ois sitä otettu, niin miettisin nyt sitten, oliko virhe olla ottamatta. :)

Oon nyt jutellu tuosta pneumokokkirokotteesta tosi paljon tuttujen äitien kans, ja suurin osa tuntuu sen ottaneen. Ja kävipä noissa keskusteluissa ilmi, että Kasperin serkulla on ollu pienenä pneumokokin aiheuttama aivokalvontulehdus.. :/ Minä kun luulin, ettei lähipiirissä ois ketään. Mut joo, ei mekään sitä pelkän korvatulehdusten takia ois otettu, jos sillä ei ois suojaa näitä vakavampiakin tauteja vastaan. Tyhmää sitä on edes korvatulehdusrokotteena markkinoida, kun niihin sen teho on aika olematon..

Muoks. Sitähän mun vielä piti kommentoida, että vaikka tuo vitosrokote (se toinen piikki joka saatiin 3kk ikäisenä) suojaa aivokalvontulehdukselta myös, niin sehän suojaa vaan sen kyseisen viruksen aiheuttamalta aivokalvontulehdukselta, ei pneumokokin.. Aivokalvontulehduksella kun voi olla monta aiheuttajaa..
 
Kiitos Zoe vastauksesta :). Nyt sain taas uutta pohdittavaa..ja alan ehkä kuitenkin kallistua sen puoleen et otetaan se nyt kuitenkin kun kerran on jo eka osa otettu. Vielä on hetki aikaa vatkata tän asian kanssa, rokotus ois 6.6 muistaakseni... On nää hankalia asioita nää rokotejutut.
 
me ei lopulta otettu sitä pneumokokkia. varsinkin kun mulle selvisi sekin
että suomalaislapset on nyt tässä "koekaniineina" eli tutkimusvaiheessa
tosiaan ko rokote. en tosin yhtään tiedä onko muualla missä myös
kokeiltavana. näin meillä.
 
Tästä rokotusjutusta tuli meille tosi iso juttu, ja vielä ei oo yhtään rokotusta annettu... Ennen Noomin syntymää en ollut ees koko asiaa miettinyt, ajattelin, että rokotukset on automaattinen juttu. Sit ennen ekaa rokotusta rupesin vähän ottamaan asioista selvää, ja sit vähän enemmän ja enemmän... ja yhtäkkiä olin tilanteessa, että asia ei enää ollukaan niin itsestään selvää. Neuvolassa sanoin, että otan aikalisän rokotusten suhteen... että en halua rokotteita, ennen kuin olen perehtynyt niin hyvin asiaan, että tiedän mitä teen. Vanhempi kun kantaa vastuun lapsensa rokottamisesta.

Oon lukenut ihan sikana aiheesta. Suomeks ei oo paljoo julkaistu matskua, mut tutkimuksia on maailmalla hirveesti. Tuntuu, että miten enemmän lukee, sitä enemmän pitää lukea... ainakaan enää en luota varauksetta THL:n suosituksiin. Ne pelaa niin paljon lääkefirmojen piikkiin. Tällä hetkellä en vieläkään ole muodostanut lopullista kantaa. Paljon on todistusaineistoa rokotusten haitoista, hyödyistä kiistellään, ja totta kai lääkefirmat jotka on maailman isoin bisnes rummuttaa niitten totuutta että kaikille vaan rokotukset. 

No, nyt lähinnä pohdin viitosrokotetta, jos jotain otetaan, niin se. Muita ei. Sen oon tässä elämässä oppinut, että viranomaisten suositukset voi olla täysin metsässä (niin kun nyt vaikka viime vuosikymmenet suositeltu vähärasvainen ja runsashiilihydraattinen ruokavalio), joten aina haluan itse tutkia asioita, ja tehdä itse päätökset, joiden kanssa pystyn elämään.
 
Olet niin oikeassa Happy tuon suhteen, että viranomaissuositukset ovat monesti ihan täysin metsässä (kuten just tuo ruokavalio juttu). Itse pitäisi asiat penkoa, jotta saisi puolueetonta tietoa, mutta se tosiaan vaatii hirmuisesti voimavaroja, mahdollisuuksia ja aikaa. Upeaa, että olet jaksanut nähdä sen vaivan näiden rokotusten suhteen. Mä itse en pidä ollenkaan faktana, että kaikki nää rokotukset on hyvä juttu, mutta en vaan pysty (ei voimavaroja) asiaan perehtyä itse tarpeeksi. Meillä siis annetaan muut rokotukset, mutta ei mitään näitä kausi-influsenssa rokotuksia tms.
 
Mekin valitettavasti otimme sen ensimmäisen satsin sitä pneumokokki rokotetta, koska kuvittelin, että rokotusohjelmaan ei ole tullut nyt uusia rokotteita.
Kun huomasin tämän, jätimme sen ottamatta sitten 5kk rokotuksissa eikä oteta jatkossakaan.
On tosiaan kokeiluvaiheessa ja tehoa ei ole pystytty vielä osoittamaan.
Kaikki ylimääräinen on mielestäni turhaa enkä halua lastani koekaniiniksi, kuten kävi näille sikapiikin ottaneille narkolepsia lapsille.
Lisäksi kaverini taistelee vieläkin omalla kohdallaan vakavaa lihasrappeuma/hermo -sairautta, jota ei ole vielä pystytty edes kunnolla selvittämään, mikä se on, vastaan, johon hän sairastui piakkoin sikapiikin ottamisen jälkeen 2009.
 

Selvitin neuvolasta, että suurin osa rokotusohjelman rokotteista on just tuon saman firman (GKS:n) rokotteita, kun mistä tuo sikapiikki on peräisin. (Seitkyt luvulla, kun oli edellinen sikaflunssa "epidemia", niin se oli puhdas lääkefirmojen kamppanja jolla tienattiin valtavasti rahaa - jenkkilässä tuloksena se, että yksi ihminen ehkä kuoli sikainfluenssaan, mutta n. 400 kuoli rokotteeseen ja monta kymmentä tuhatta vammautui rokotteesta pysyvästi. Jos kattoo netistä rokotteen silloisen mainoksen, niin se on ihan karsee. Sitä mainostettiin kuin Coca-colaa, mutta vaan syyllistävästi ja manipuloiden.)

Se hyvä puoli nykysissä neuvolarokotteissa on, että niistä poistu n. 6-7 vuotta sitten elohopea, eli sitä ei ainakaan nyt tartte pelätä. Elohopea myrkytyksen oireet on samat kun autismin oireet ja autismin määrä lähti aikanaan hurjaan nousuun rokotteiden yleistymisen myötä. Tästähän on käyty hirveetä vääntöä, että aiheuttaako MPR rokote autismia vai ei. Alan yks johtavista tutkijoista (Wakefield) on erittäin vakuuttavasti todistanut tämän yhteyden, mut sit lääkefirmat palkkasi oman tutkijansa (Brian Deer), joka "osoitti", että Wakefield on huijari ja mustamaalasi tän totaalisesti. Tästähän oli hesarissakin. Uutisissa rummutettiin, että autismin ja rokotteiden yhteys on todistetusti kumottu ja Wakefield on huijari, mut ei viitsitty mainita et tää Deer saa rahoituksensa lääkefirmoilta. Eli kuka sit uskoo ketäkin.

Sit toinen pointti on, että monien tutkijoiden mukaan vastasyntyneen elimistö ei oo viel täydessä valmiudessa vastustamaan elimistöön tulevia myrkkyjä, jolloin rokotteita ei pitäis antaa viel ihan pienille (alle 4-6 kk), koska ne kulkeutuu verenmyötä aivoihin. Et just tän takia äidinmaito antaa suojan vauvan ensikuukausina. Juttelin Bebesin johtajan kans ja se sanoi kysyneensä THL:n johtajalta Terhi Kilveltä, et miks rokotteet annetaan just sillon ku ne annetaan, niin se myönsi, että ne annetaan silloin kun on neuvolan kannalta kätevintä. Et tarvii erikseen buukata käyntejä rokotuksia varten. Sillon päätin, että ainakaan alle puolivuotiaalle en ota rokotuksia.

Nyt vaan ärsyttää, et neuvolassa käynnistä on tullu ikävää. Aikaisemmin oli mukavaa, kun sai tietää miten Noomi on kehittynyt, mut nyt joka kerta tulee tää rokotuskysymys esille ja vaikka neuvolatätini on tosi mukava ja ystävällinen, niin aina tää kysymys "mites ne rokotukset" tuntuu ahdistavalta. Sellaista pientä painostusta koen, ja vaikka se kysyy ystävällisesti niin jotenkin aistin takaa sellasen "et kai sä oo niin tyhmä että et ota näitä rokotuksia"... :(

No, täytyy jatkaa asiaan paneutumista, ja ilmoittaa parin viikon päästä neuvolassa, että annetaako piikki vai ei...
 
Ootteko kuullu, että tuota MPR rokotetta ois aikaistettu, niin että ensimmäinen annos annettais nykysin jo vuoden ikäselle, eikä 1,5-vuotiaalle niin ku aiemmin? Kuulostaa minusta hurjalta, jos tuo pitää paikkansa. Asia ei nyt oo jouluvauvoille vielä ihan ajankohtainen, mutta mä en tosiaankaan aio antaa laittaa sitä vielä 1-vuotiaana.
 
Juu, kuullut olen. Tuntuu kyllä aivan järkyttävältä, että vuoden ikäiselle lykättäis 4 piikkiä samalla kertaa. En kyllä minäkään aio siihen suostua. :/
 
Täytyy kyllä tänne antaa mun eriävä mielipiteeni tästä asiasta. Me ollaan otettu kaikki rokotukset tähän mennessä ja otetaan todnäk tulevaisuudessakin. Esimerkiksi hinkuyskä on Suomessa jo niin harvinainen kuin on just siitä syystä, että meillä on lapset rokotettu sitä vastaan jo pitkän aikaa. Jos nyt sit yhtäkkiä osa lapsista ei saakaan rokotetta sitä vastaan, ja sattuvat esim matkustamaan alueelle, jossa kyseistä tautia esiintyy, niin voivat hyvinkin tuoda sen mukanaan Suomeen ja yllättäen meillä onkin sitten hinkuyskäepidemia kaikkien niiden kohdalla, jotka ei rokotetta ole ottaneet/saaneet. Ja hinkuyskä siis ihan vain esimerkkinä, onhan niitä muitakin tauteja, joiden kohdalla voi käydä samoin.

Mä en ole perehtynyt mihinkään tutkimuksiin mistään asioista, koska niistä ei yleensä just tiedä mihin voi ja voiko niihin luottaa. Ja tää netti on kaiken pahan alku ja juuri, kun kuka tahansa voi tänne kirjoitella mitä tahansa, eikä mitään lähteitä tms tarvitse mainita. Jos johonkin sattuisin törmäämään, niin suhtautuisin kyllä suurella varauksella tietoon... Ymmärrän kyllä huolen asiasta ja sen että lääkefirmat haluaa tehdä rahaa näillä. Siitä huolimatta haluan suojata lapseni ikäviltä taudeilta, joihin on rokotus olemassa. Rokotusaikatauluunkaan en ole sen kummemmin perehtynyt, mutta muistaakseni neuvolatäti sanoi viime rokotusten aikaan, että seuraavat tulee vasta tosiaan 1v ja sen jälkeen vasta 4 vai 5v tai jotain, joka tapauksessa vasta useamman vuoden päästä.

Itse otin silloin toissasyksynä sen sikapiikin, kun astmani takia kuulun riskiryhmään. Sairastin sen sit kuitenkin, kun olin ehtinyt saada tartunnan jo ennen rokotetta. Astmaatikkona ihan tavallinen flunssakin on tarpeeksi hirveä kokemus ja se sikainfluenssa oli kyllä sata kertaa karmeampi. En toivoisi sitä tautia kenellekään! Otan siis itse joka syksy sen A-influenssa rokotteen, kun saan sen ilmaiseksi ja jos sen taudin saisin, niin olisin työkyvyttömänä vähintään 2 vkoa + inhassa nuha-kröhässä vielä sen jälkeenkin. Ja olen aina ihmisten kanssa tekemisissä töissäni, eli erittäin "hyvässä" paikassa saada kaikki tartunnat ekana.

Mut jokainen siis tyylillään. Meillä rokotukset otetaan, jollain muulla ei. Älkää suuttuko. :)
 
Mä olen Peekayn kanssa vähän samoilla linjoilla rokotusten antavan hyödyn kanssa. Siskoni sairasti pienenä tuhkarokon ja se ei todellakaan ollut mitään herkkua ja osittain siitä syystä otettiin tuo MPR kun lähdettiin sinne Sisiliaan, kun sitä on siltä alueelta (siis välimeren suunnasta) kulkeutunut viime aikoina Suomeenkin, enkä kyllä lapselleni halua mitään tauteja, jos suinkin estoa niihin on saatavissa. Vaikkakaan sitä ei koskaan voi tietää onko apu noissa rokotuksissa vai ei, mutta näin meillä mennään, että kaikki ohjelman mukaiset otetaan.

Ei kuitenkaan kausiflunssiin rokotella (ei niin itseä, kuin lastakaan) ne kun ovat vähän sellaisia pikahommeleita joissa tautikin ehtii jo muuttua ennen kuin kaikki edes ovat saaneet rokotetta niin en käsitä miten ne ehdittäis testata tarpeeksi...

Mutta tuosta MPR:stä vielä sen verran, että meillä ei siitä(kään) tullut mitään oireita vaikka se nyt jo otettiin. Meidän neuvolassa ei ainakaan puhuttu mitään että se aikaistettaisiin 1 vuoteen. Meidän kohdalla on nyt vain vähän eri asia kuin normaalisti, mutta ihan tyytyväinen olen siihen, että se otettiin!! 
 
Oon ite sairastanut hinkuyskän joskus 6-7 vuotiaana ja se oli kyllä karseeta, ja se onkin melkein ainoo syy, joka painaa tossa viitosrokotteessa, että vois ottaa, jos sillä vois sen estää. Toki jäykkäkouristuskin on hyvä olla, mutta senhän voi tarvittaessa ottaa myös sen jälkeen kun vaikka astunut siihen ruostenaulaan. 

Ja niinhän se on, että suurin osa selviää rokotuksista vaan noilla kuumeilla ja semmosilla, mutta sit on se pieni osa, joka saa niistä vammautuu. Mun ystävän lapselle puhkesi allergia tuosta MPR-rokotteesta. Ja tuosta mitä Pikkune sanoi influenssa rokotteista, niin siitä luinkin jostain tutkimuksesta, että se voi aiheuttaa aikuisilla reumaa.

Rokotteet on vähän kun käänteistä lottoa pelais (toki tietysti isompi riski vammautua rokotteesta kun saada lottovoitto mut kuiteski).
 
Tässä artikkeli poliosta

http://www.iltalehti.fi/terveys/2011081914228908_tr.shtml

Vaikka onkin "vain" iltalehden artikkeli, niin silti pistää miettimään, että kyllä noi rokotukset on saaneet tosi paljon hyvääkin aikaan. Eurooppa julistettu poliovapaaksi 2002 ja nyt joku Tampereella kantaa sitä tietämättään. Jos nyt jätetään rokottamatta lapsia, he voivat sairastua tähän muuntuneeseen virukseen.
 
Siis oikeesti näitä rokotuksia. Meillekään ei neuvolassa yhtään kerrottu niistä, ekallakin kerralla vaan tuumas täti et sit ois näitten rokotteiden vuoro. Yhtään ei kertonu mitä sisältää, ja miks. Nyt 8kk neuvolassa vaan sano et parin kuukauden päästä on mahdollista saada influenssa-rokote joka Voi auttaa ehkäisemään korvatulehduksia. Minä kun kysyin rota-rokotteista viisastuneena et millasia jälkioireita niist on tullu ni en saanu ees minkäänlaista vastausta. Nyt sit arvon et otetaanko vai ei. Tottahan se on et jos esim hoitoon vie lapsen ni alkaa taudit tarttumaan ihan eri tavalla, mut silti. Tarviiko sitä välttämättä, kas siinäpä pulma... :/
 
Moikka,

Me päädyimme pitkän prosessin ja tutkinnan tuloksena, että ei rokotteita meidän lapselle. Syö lääkefirmojen uskottavuutta nuo korruptiotapaukset, mistä on viime päivinäkin uutisoitu. Vaikka tuo Pfiseriä koskeva, että antanut Nigeriassa lapsille tutkimattomia lääkkeitä ja useita kuollut. Joutuivat pulittamaan kovat korvaukset kun hävisivät oikeudenkäynnin. THL taas nojautuu täysin jenkkien vakuutukseen siitä et rokotteet on turvallisia, mut FDA joka tekee päätökset rokotteiden turvallisuudesta, niin siellä on käytännössä lääkefirmojen edustajat hyväksymässä rokotteet. Pässi vahtii kaalimaata vai miten se oli....

Hyödyllinen sivusto on VAERSin sivusto, virallinen rokotteiden haittavaikutusten raportointisivusto. Sieltä voi itse käydä katsomassa, mitä reaktioita on mikäkin rokote saanut aikasesk. Siitä toteutuneita tapauksia. Ihan karseeta luettavaa mun mielestä. 

http://vaers.hhs.gov/index

Ja si tässä artikkeli, josta varoitan, että voi viedä mielenrauhan:

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=5&id=858&fb_ref=5_858&fb_source=profile_multiline

 
Takaisin
Top