Rokotukset

Tuota minäkin ajattelin kun kyselin... että ei kai siinä heti kuume sentään ala nousta ym. Että mitä etukäteen annettu lääke auttaa jos kuume nousee illalla tai seuraavana päivänä. Outoa munkin mielestä.

Mä olen kanssa miettinyt tuota tättärän mainitsemaan mikstuuraversiota parasetamolista. Saakohan sitä antaa yhtä pienille kuin suppoa...? täytyypä selvittää.
 
Taas täällä kytiksellä.
Meemi: Sitä Panadolin nestemäistä saa antaa ihan pienellekin, ainakin meillä tuolla sairaalassa annettiin sitä silloin pari viikkoa sitten ja poikahan oli silloin alle 2kk. Kuulemma suppoja sen sijaan ei oikeastaan saisi alle kolmikuiselle laittaa.
 
Taidanpa hommata tuota nestemäistä lääkettä meillekin. Jotenkin minusta tuntuu hankalalta laittaa edes kuumemittaria sinne pieneen pyllyyn ja ne supot näyttää aika isoilta vaikka ihan niitä pienille tarkoitettuja onkin.

Mietin, että oisko lääkkeen antamiselle etukäteen tarkoituksena ehkäistä mahdollista piikistä tulevaa kipua.
Tämmöistä ihmettelyähän tämä ensikertalaisella on, eikä kaikkea edes osaa kyseenalaistaa. Mutta toisaalta tuskin siitä etukäteenlääkitsemisestä nyt suurta haittakaankaan on, eihän määrät suuria ja ole eikä lasta yhtenään lääkitä.

En tiedä... pitää nyt miettiä miten tuon suhteen tehdään.

Sen verran ohi näistä 3kk:n rokotteista, että onkos kuinka moni aikeissa ostaa sen vesirokkorokotteen? Vai onko täällä joukossa "rokkobongareita"? :)
Me ajateltiin ostaa vesirokkorokote. Itse muista vesirokon niin ikävänä tautina, että turha sitä on sairastaa jos ei pakko ole.
 
Hohhoijaa...

Meillä eilen neiti sai 2 kk neuvolassa tuon rotarokotteen. Yöllä jo vähän ähistiin vatsavaivoja ja tänä aamuna alkoi kunnon ripuli ja oksentelu. Välillä on menty sillain 3 ripulivaippaa tunnissa meiningillä... Mette ei saa yhtään nukuttua paitsi nyt kun älysin laittaa Manducaan. Tuolla tuhisee. Kuinkahan kauan nää oireet kestää? Joku sanoi, että viikon päästä oireet pahimmat, hui kamala jos tämä vaan pahentuu tästä. Vinkkejä kellään? Pitää varmaan kohta ottaa pois repusta ja syöttää. Sais tyttö edes vähän nesteitä...
 
Voi meemi, kyllä teidänkin pitää kaikki kokea. Mulle neukku sano, että viikossa se rokote on tullu pois elimistöstä. Mun järki ei kyllä täysin siksi ymmärrä tota, että oireet olis pahimmillaan silloin. Tosin voi ehkä liittyä siihen, että keho reagoi jälkijunassa tms. Mutta toiveikkaana veikkaisin, että viikossa olis ohi. Luulis, että aiemminkin alkais kehon vasustuskyky tehoontua, varsinkin kun oireet alkoi noin aikasin. Toivotaan ainakin!!
 
Mulle sanottiin, että oireet ois pahimmillaan pari päivää rokotuksesta, kun sitä neuvolassa kysyin.
 
Mulle sanottiin samaa kuin Zoelle. Nyt oli myös puhetta 3 kk rokotuksista ja neukkari kehotti ostamaan apteekista kuumelääkettä varmuuden vuoksi. Lääkettä ei kuitenkaan tarvitse antaa etukäteen vaan vain mikäli oireita ilmaantuu.
 
Oletteko ottaneet mukisematta sen uuden rokotteen, joka 3 kk iässä annetaan?
Jokin pneumokokki-rokote, jos en väärin muista. Tullut viime vuoden syyskuussa
rokoteohjelmaan? Me ei otettu ja vielä voisi nyt 4 kk iässä ottaa jos halutaan kuitenkin.
En oikein tiedä mitä tekisi. Kaiken maailman rokotteita kun ei viitisi otattaa, vain
sellaiset joista on todella hyötyä, vanhat hyväksi havaitut. Uusia hieman karsastan. Sikapiikki varmasti tätä varovaisuutta nosti.. Mitä mieltä te muut olette, ja mitä olette ottaneet / otatte?
 
Hyvä huomio km70! Meille annettiin se pneumokokki-rokote 3kk neuvolassa, kun en ajatellut asiaa sen kummemmin (ja olin päättänyt tyttöni rokottaa rokotusohjelman mukaisesti) ja kuvittelin, ettei uusia rokotteita ole ohjelmaan tullut. Tuo kuitenkin onkin suhteellisen uusi rokote (2000-luvulla tullut).
Mitä pikaisesti googlettamalla katsoin, niin ilmeisesti se Synflorix (jota meillekin laitettiin) on samalta valmistajalta kuin "pahamaineinen" sikapiikki.
Lisäksi tämän pneumokokki-rokotteen hyötyjä ei olla pystytty kiistatta vielä todistamaan. Joissakin tapauksissa se saattaa jopa lisätä korvatulehduksia yms.
Täällä lisätietoa ainakin: http://www.rokotusinfo.fi/rokotteet/pneumokokki_html

Saattaapi olla että tuo jää meiltä nyt ohjelmasta pois. Ensviikolla olis 5kk rokotukset, johon tuo kuuluisi.
 
Eilen käyty 4kk:n neuvolassa, ja Kasperi sai nuo rokotteet, jotka jouduttiin edellisellä kerralla siirtämään. Vähän oli normaalia itkuisempi illalla ja annoin nestemäistä Panadolia. Sillä nukku ihan hyvin yön.

Mä mietin kans pitkään, että otetaanko tuota pneumokokkirokotetta. Oon kans tullu tosi varovaiseksi kaikkien uudempien rokotusten suhteen tuon sikapiikin jälkeen. Mietin lähinnä sitä, että onko rokotteen hyödyt niin isot, että rokote kannattaa ottaa, ku esimerkiksi korvatulehduksistahan tuo pneumokokkirokote tehoaa vain noin 6-7 prosenttiin. Mutta onhan tuon rokotteen teho sitten pneumokokin aiheuttamiin vakavampiin sairauksiin kuten aivokalvontulehdukseen paljon parempi, olikohan jopa 90%. Lopulliseen ratkaisuun rokotteen puolesta mulla vaikutti se, kun luin sen kansanterveyslaitoksen (nyk. terveyden- ja hyvinvoinninlaitos) selvityksen pneumokokkirokotteesta, minkä perusteella pneumokokkirokote on päätetty ottaa rokotusohjelmaan. Tuon selvityksen mukaan pneumokokki-infektiot on Suomessa koko ajan lisääntynyt, vuosien 1995-2006 aikana 50 prosentilla. Kun taas Yhdysvalloissa nuo infektiot on pneumokokkirokotteen rokotusohjelmaan ottamisen jälkeen vähentyny. Siellähän pneumokokkirokote on ollu rokotusohjelmassa jo pitempään.. Mullahan iso pointti oli se, että nuo vakavammat pneumokokin aiheuttamat sairaudethan on kuitenkin aika harvinaisia. No tulin siihen tulokseen, että jos nuo infektiot ilman rokotetta tuota tahtia lisääntyy, niin onko ne vakavammatkaan sitte kohta enää harvinaisia.. :P

Kiinnitin muuten kans huomiota tuohon, että Synflorix on GlaxoSmithKlinen valmistama niin ku oli kohuttu sikapiikkikin. Mutta kyllähän tuota Synflorixia on tutkittu paljon enemmän kuin nopeasti kyhättyä sikapiikkiä. Ja onhan sellainenkin varmasti kaikille tuttu tuote kuin Panadol GlaxoSmithKlinen valmistama.. :)

En tosiaankaan kirjottanu tätä siksi, että yrittäsin käännyttää kaikki ottamaan tuon pneumokokkirokotteen lapsilleen. Halusin vaan kertoa, millä perusteella ite tein ratkaisun. :)
 
rota rokotteista ei tullut mitään, mutta piikeistä nousi kuume 38.5 (paitsi nyt 5kk vain 37.5, kun annoin ennalta supon, seuraavana päivänä unohin niin nous sit tuohon korkeampaan). ja ihanaa huutoa..
 
Mä en tiedä onko meillä edelleen rokotereaktiota päällä vai mikä on. Mette kuumeilee taas. Tai en tiedä onko se kuumeillut vähän tässä koko ajan sen jälkeen kun sai rokotteet. Ei onneksi kyllä korkealla ole kuume. Jotenkin kurja olo tuon suhteen ja todella alkanut miettiä, että uskaltaako rokottaa. :-/
 
Meillä oltiin myös 3kk rokotteiden jälkeen 2-3 viikkoa todella kärttyisiä ja kuumeiltiinkin. Tiedä sitten, mikä aiheutti? Nuo vanhat yhdistelmärokotteet kyllä uskalla ottaa, mutta tuo uusi mietityttää. Tottakai THL mainostaa sitä sivuillaan, kun varmasti ovat osaltaan mukana myyntirumbassa.
Ja tottakai aivokalvontulehdus ym. vakavat infektiot ovat huomattavasti pahempia, kuin pieni lämpöily. Mutta mitkä ovat sitten pitkäaikaisvaikutukset näiden kaikkien rokotusten osalta? Ovatko nämä tutkimustulokset paikkaansapitäviä?
Vaikeaa on päättää...
 
Samaa olen miettinyt. Kuumeilu on pientä esim. aivokalvontulehduksen rinnalla, mutta entäs jos kuumeilun takana onkin jotain pahempaa. Kaikenlaista kun on näistä rokotteistakin lukenut... Kuumeilua on nyt siis kolmisen viikkoa takana. 5 päivää oli alkuun korkeaa kuumetta ja ripulia. Sen jälkeen pientä kuumeilua.
 
Pneumakokkirokote, se tuli muistaakseni viimesyksynä rokoteohjelmaan. Sinänsä hassua, että otettiin jo ohjelmaan mukaan vaikka Suomessa tutkimuskin on kesken. 
Leevi sai sen rokotteen viime neuvolakäynnillä, eikä mitään seuraamuksia. Matti on tutkimuksessa mukana ja sai siihen liittyvän rokotteen samalla kertaa, en tosin tiedä saiko isompi hepatiittirokotetta vaiko sitä pneumakokkirokotetta, mutta kummallekaan ei oireita ole tullut... 
Meillä ollaan muuten vain taudissa... 
 
Minä olen pitkään miettinyt ottaako-vai eikö ottaa. Nytkin istui pari tuntia koneella ja luin materiaalia THL:n ja rokotusinfon sivuilta :( inhottaa "tuhlata" aikaa koneella.
Olin jo valmis ottamaan rokotteen, mutta lisäinfo ratkaisi.
Nyt teimme mieheni kanssa päätöksen ja emme ota rokotetta lapsellemme enää (sen kerran ehti jo saada 3kk).
Osittain aikalailla vanhentunutta oli tieto sivuilla, mutta halusin tutkia sitäkin saadakseni edes jonkinlaisen kuvan tästä rokotteen (lyhyestäkin) historiasta.
Todella monmutkaisia asioita olivat ymmärtää ja toisessa kohdassa puhuttiin toisesta pneumokokki-rokotteesta ja toisessa toisesta (näitäkin kun on monia eri rokotteita).
Itse nimenomaan halusin löytää tietoa tästä Synflorix-rokotteesta, jota nyt Suomessa käytetään. Ilmeisestikin on vielä auki jatkuuko tämän rokotteen käyttö vai vaihdetaanko johonkin toiseen. Valintaprosessiin, kun oli jälleen vaikuttanut raha. kun THL tekee yhteistyötä (rahan vaihtoa) tämän sikapiikin valmistajan GlaxoSmithKlinen kanssa.

No se siitä rahasta.

Mutta kun siis nämä Zoenkin mainitsemat tutkimustulokset USAssa ovat mielestäni merkityksettömiä, koska siellä käytössä eri valmiste???

Suomessa oli myös vaihtoehtona ex. Pfizerin (nykyinen Wyeth) valmiste, jonka teho olisi ollut mahdollisesti parempi (tai se olisi vastannut tarjouspyyntöä eli 2+1 rokotetta teholtaan paremmin kuin GlaxoSmithKlinen rokote Synflorix), mutta päädyttiin ottamaan tämä Synflorix (jonka suositus olisi 3+1 jotta saataisiin oikea teho, mutta käytetään nyt vain 2+1 ohjelmaa) koska sen kanssa tehdään rahallista yhteistyötä.

THL:n sivuilta kopioitua: http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/yleisen_rokotusohjelman_rokotteet/pneumokokkirokotteet/pneumokokkikonjugaattirokotteet/

"Synflorix, PCV10:

Synflorixin suojatehoa pneumokokkitauteja vastaan ei ole tutkittu. WHO:n suositusten mukaan potentiaalisen tehon osoittaminen pneumokokkitaudeissa perustuu immuunivasteiden vertailuun niiden seitsemän serotyypin osalta, jotka ovat yhteisiä Prevenarin kanssa."

Minulle riitti tuo ensimmäinen lause.
Tuosta linkistä löytyy kyllä Prevenar (valmistaja Wyeth eli entinen Pfizer) valmisteen suojatehot. Mutta tutkimustulosta Synflorixin osalta ei ole siis vielä saatu.

Kannattaa siis olla tarkkana kun lukee tietoa pneumokokki-rokotteista, koska näitäkin on monia eri rokotteita. Tuskin siis USAssa on käytetty tätä Synflorixia.

Lisää kopiointia THL:n sivuilta kohdasta http://www.ktl.fi/portal/suomi/terveyden_ammattilaisille/rokottaminen/pikkulasten_pneumokokkirokotukset/

Huomaa alla lihavoidulla sanamuoto: "on odotettavissa, että vähentäisi" EI siis tarkoita, että vähentää! Mitään tietoa ei vielä ole.

Pneumokokkirokotteella on useita hyötyjä

Aiempien tutkimusten perusteella on odotettavissa, että pneumokokkirokote vähentäisi rokotettujen pikkulasten

  • pneumokokin aiheuttamia aivokalvotulehduksia ja verenmyrkytyksiä noin 90 prosenttia
  • vakavaa keuhkokuumetta noin 25 prosenttia
  • kaikkia välikorvatulehduksia vähintään kuusi prosenttia.

Kun tartunnat rokotusten ansiosta vähenevät, voivat myös rokottamattomien, esimerkiksi ikääntyneiden, pneumokokkitaudit vähentyä. Yhdysvalloissa näin on tapahtunut.

Nämä ja paljon muuta huomioin, kun tekstejä luin.
En viitsi enempää vaahdota, kun tämä on vain minun näkemykseni ja jokainen muodostakoot omansa.
En ketään arvostele sen mukaan, ottavatko rokotteet vai eivät. Itsekin olen rokottamisen kannalla, mutta tässä kohdalla tuli raja vastaan.
Valinnat ovat vaikeita.



 
Takaisin
Top