Rokotatko lapsesi?

youngwoman

Satasella mukana keskusteluissa
Oletko rokottanut ja aiotko rokottaa lastasi/lapsiasi yleisen rokoteohjelman mukaisesti?
Itse olen alkanut epäröidä todella paljon sen asian suhteen kaiken sen jälkeen mitä olen rokotteista kuullut ja lukenut. Enkä puhu pelkästään sikainfluenssa rokotteesta vaan olen kuullut tosi paljon pahaa myös muista, ihan normaalisti kaikille lapsille annettavista rokotteista.
Toivoisin mielipiteitä ja perusteluita sekä puolesta että vastaan.
 
Meidän esikoinen on saanut kaikki rokotteet ja niin tulee saamaan myös tulevatkin lapset. Jos nyt ihan totta puhutaan, niin en edes lapseni syntymän aikoihin tiennyt, että rokotuksista voi kieltäytyä.

Olen nyt lukenut jonkin verran tutkimuksia ja artikkeleita rokotuksista, mutta silti olen sitä mieltä, että ne rokotteet kannattaa ottaa lapselle. Oman käsitykseni mukaan suurimmalla osalla rokotteesta vakavia haittavaikutuksia saaneilla lapsilla on ollut esim. jokin sairaus. Yleisesti ottaen nuo rokoteohjelman rokotteet on tutkittu hyvin ja ne ovat turvallisia.

Myös influenssarokotuksen olemme ottaneet tytölle ja todennäköisesti tulemme ottamaan jatkossakin. Itse otin tuon narkolepsiaa aiheuttaneen sikainfluenssa-rokotteen ollessani raskaana ja olen todella iloinen ettei siitä tullut mitään oireita, mutta en silti menettänyt uskoani tähän järjestelmään.

Kieltäydyimme kuitenkin osallistumasta rokotetutkimukseen vuosi sitten, sillä esikoisellamme olisi saattanut olla vakava maksavika ja hän olisi saattanut saada tutkimuksessa vertailurokotteena hepatiitti-rokotteen. Emme halunneet ottaa pienintäkään riskiä tuon maksavian suhteen, joten päätimme maksaa tuon tutkimusrokotteen itse.
 
Kyllä rokotutan!

Minäkin muuten otin raskaana sikainfluenssapiikin.. Olin pitkään sitä rokotetta vastaan, sitä suositeltiin minulle heti kun olin raskautunut, mutta sanoin neuvolantädille, että otan vasta sitten kun keskenmenoriski on mennyt, jos edes silloinkaan uskallan! Neuvolantäti pitkään sitä minulle tyrkytti ja sanoi minua ylipelokkaaksi, kun en uskaltanut sitä ottaa aiemmin.
Otin sitten kun olin jo rv 25 tjtn kun en jaksanut enää kieltäytyä ja tuntea itseäni typeräksi, ei onneksi ole ilmennyt mitään haittapuolia mutta olen onnellinen etten ottanut sitä aiemmin!

Muita rokotteita en pelkää, enkä kyllä uskalla alkaa lukemaankaan niiden pahimmista haitoista...
 
Köyhemmissä maissa ei tätäkään kysyttäisi. Kyllä, meidän muksu on rokotettu, mutta mihinkään tutkimuksiin emme osallistu, eikä mitään uusia, tarkoin testaamattomia rokotteita anneta, vain ne vanhat ja hyväksi havaitut. Tosiasiahan on, että meillä on tällä hetkellä kiitollinen tilanne monien tautien suhteen, joihin suomalaisiakin lapsia on kuollut menneinä vuosina. Näitä tauteja kuitenkin on aivan itärajan takanakin, joten en uskaltaisi ottaa riskiä, että lapseni sairastuisi johonkin sellaiseen, josta jäisi elinikäinen haitta tai vamma.
Suomessa on helppo jättää muutama lapsia rokottamatta, koska kaikki muut ympäriltä on rokotettu. Näin ei suurta sairastumisen riskiä ole.

Sikainfluenssarokotteen tuoma epäluulo kytee minunkin mielessäni ja olen vihainen siitä, että sellainen rokote on saatettu päästää seulojen läpi.
 
kyllä, vauva sai juuri viime viikolla 3kk neuvolan yhteydessä rokotuksia. kipeäksihän hän tuli ja itki, kunnes sai särkylääkettä. mietin ensin, että kaikella sitä lastaan pitää kiduttaa, mutta sit mietin, että rokotuskivut on varmasti pientä verrattuna siihen, mitä vastaan ne otetaan.

sikapiikkiä en ottanut itse (olisin saanu työpaikan kautta kahteen eri otteeseen, mutta ekalla kerralla jätin väliin koska olin menossa seuraavana päivänä vyökokeeseen enkä halunnut kipeää käsivartta :) ja tokalla kerralla olin tullut jo siihen tulokseen, että sikainfluessa on vain tavallista tiukempi influessa ja jos on perusterve, kuten itse olen, se menee ohi normaalein influessan hoitokeinoin) eikä miehenikään emmekä otattaneet sitä mieheni 8-vuotiaalle pojalle, onneksi, koska hänhän olisi ollut ikänsä puolesta riskissä sairastua narkolepsiaan. enkä ottanut raskausaikana influessarokotettakaan tai itse asiassa unohdin, milloin sen olisi saanut, joten nyt sitä ei siis ole.
 

Kyllä aion. Nämä rokotteet mitkä on rokotusohjelmassa. En niin varma ole noista influenssarokotteista, mutta muut.

Ei niitä ihan turhaan anneta. Ja ollaanhan mekin rokotteita varmasti pienenä saatu, ainakin minä. Ja hyvin porskutetaan.;D

 
Kyllä meidän poika rokotetaan rokotusohjelman mukaisesti, mutta tänään tuli Rokotekeskukselta pyyntö osallistua uuden rokotteen tutkimuksiin. Siinä menee kyllä raja, eli ei lähdetä siihen osallistumaan. Siinä olisi saanut "ilmaiseksi" b-hepatiitti rokotteen, mutta ei riitä porkkanaksi meille...
 
Ehdottomasti laitetaan kaikki rokotusohjelman piiriin kuuluvat. Influenssa rokotetta en antanut laittaa, mutta ittelle oon sen ottanu, koska kuulun riskiryhmiin sairauden vuoksi
 
Rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet ilman muuta.

Influenssaa en ole vielä päättänyt. Vesirokkorokotetta myös vielä mietin.
 
Rokotusohjelmaan kuuluvat rokotteet on esikoinen saanut ja niin saa tulokaskin. Influenssarokotteita ei anneta eikä olla ittekään otettu.
 
rokotusohjelman mukasesti rokotetaan kyllä ja täällä missä asun tulee heti synnyttyä b-hepatiitti rokotus ja anti tuberkuloosirokotus automaattisesti, muuten rokotusohjelma sama ku suomessa. ja en asu euroopassa vaan pohjois-afrikassa. :)
 
Rokotusohjelman mukaisesti on vanhemmat lapset rokotettu ja tulokaskin tullaan rokottamaan. Influenssarokotetta ei olla otettu.
 
kyllä tulen rokottamaan lapseni. kaikki normaalit rokotusohjelmaan kuuluvat aion ottaa!! Influenssarokotetta tuskin otan, en ole sitä itsellenikään ottanut.
Vesirokkorokotteen otan lapselle vasta, jos ei ole 13-vuotiaaksi mennessä vesirokkoa sairastanut.
 
Poika on saanut tähän asti kaikki rokotteet jotka rokotusohjelmaan kuuluvat ja niin tulee saamaan tämä seuraavakin. Mutta kaikki muut rokotteet taidan unohtaa ihan suosiolla..
 
Rokotusohjelmassa olevat rokotukset on annettu. Influenssasta en ole päätöstä tehnyt. Itse sen otan, kun kuulun perussairauden takia riskiryhmään. Vauvoista en ole varma, mitä tehdään.
 
Meillä myös rokotusohjelmassa olevat rokotukset annettu. Influenssaa en ajatellut ottaa lapselle, enkä itselleni mutta kuuntelen kyllä neuvolan mielipiteen ennen päätöstä.
 
Tottakai. Rokotusohjelmassa olevat ehdottomasti, mielestäni on tyhmää olla ottamatta. Influenssarokotetta taas ei oteta vauvalle enkä itselleni.
 
Takaisin
Top