Ristiäiset

Troll

Satasella mukana keskusteluissa
Jokos olette ristiäisiä alkaneet miettiä? Meillä vauva syntyi miehen syntymäpäivänä ja ristiäiset pidetään mun syntymäpäivänä 4.3. :)
Kakku tilattu, vieraat kutsuttu, pappi varattu, nimi päätetty.
Vaatteet tuottaa itselle ongelmaa, koska kiloja vielä jäljellä :sad001 11kg lähti heti mutta loput ovat roikkuneet nyt mukana jo pari viikkoa hievahtamatta minnekkään :/
 
Meillä on ristiäiset 25.2, tila on varattu, vieraat on kutsuttu, papin kanssa kastekeskustelu ens maanantaina, tarjoilut on suunniteltu.
Nimi on vielä hitusen kahden vaiheilla. Toinen nimi on varmasti päätetty, etunimessä arvotaan kahden vaiheilla. Toinen oli yks suosikki ennen lapsen syntymää ja toinen on hälle vakiintunut lempinimi nyt syntymän jälkeen.
Omat vaatteet on kanssa vähän vielä hakusessa, pitää tutkia missä kuteissa sais imetettyä mahdollisimman vaivatta.
 
Meillä ristiäiset 5.3. Pappi varattu, nimi päätettiin jo joskus rakenneultran aikaan. Samana on pysynyt ja tilattiin nimikoitu kasteliina joten peruuttaa ei voi :D vieraita ei oo kun molemman perheet joista tulee 34hlö. Ahdasta tulee meidän kotona olemaan mut eihän se tilaisuus pitkään kestä! :D niin ja oma vaatetus täysin auki!! Toivon et tuota vararengasta saisi pienemmäksi ennen sitä et tietäis mihin kokoon sitä sopii.
 
Ristiäiset on ensi lauantaina 18.2. Nimi ollut tiedossa jo 2,5vuotta eli aiemman lapsen raskauden ajalta. Hän tyttö, nyt tuli poika. Tarjotaan pitkämatkalaisille italianpataa ennen kastetta. Kasteen jälkeen on kahveet kaikille. Tarjolla pullaa, unelmatorttua, sarvia, tomaatti-pestopiirakkaa (nämä neljä mummuilta) ja kinuski-juustopiirakkaa, porkkana-juustokakkua ja nimikoituja keksejä (nämä kolme teen itse).
Kotona pidetään, vieraita reilu 30 (iso perhe). Kastekeskustelut papin kanssa on keskiviikkona. Kummeja kolme, joista pari mun ystäviä ja yksi miehen serkku.
Ollaan koko perhe (minä, mies ja neljä lasta) sävy sävyyn musta-punaisissa (toki kasteen ajan vauvalla kastemekko), mulla punainen mekko ja musta bolero, vauvalla musta body, mustat neulehousut, punaiset sukat ja henkselit.
Paljastin vahingossa etunimen jo pari viikkoa sitten isovanhemmille, kun lähetin heille viestin, jonka alunperin kirjoitin miehelleni. Siis välitin viestin isovanhemmille ja unohdin että olin kirjoittanut viestiin pojan nimen, enkä esim. vauva. Mies oli aika vihainen...
 
Meillä ristiäiset 12.3, nimi päätettiin tällä viikolla. Kotona pidetään pienellä porukalla vaan isovanhemmat, mun mummu, mun sisko ja kummit. Oma vaatetus myös vielä epäselvä, täytyy varmaa käydä ostamassa joku siisti mekko kun en juurikaan semmosia omista.. vauvalle on vaatteet, kastemekko on minun ja siskoni vanha, ollut meidän muillakin lapsilla ja juhlamekoksi saa siskonsa vanhan pitsimekon. Nimeä ei paljasteta etukäteen kuin kummeille jos haluavat.
 
Teillä on Lorii ja Anjuska isot perheet! Meille tulee 16 aikuista ja 6 lasta, siinä on mukana pappi ja valokuvaaja (mun serkku), muuten on perhettä tai toinen kummipariskunta. Siinäkin on ihan riittämiin. Meillä on seurakunnan kappeli ja kerhotila varattuna, kun ei meidän kotiin mahtuis mitenkään, eikä olis astioitakaan kuin kahdeksalle.
 
Meillä on vähän auki ketä kutsutaan. Jos kutsuttas molempien (miehen sekä mun) vanhemmat ja sisarukset perheineen niin tulis jo 54henk, siihen viel isoisovanhemmat ja kummit lapsineen. Niin täytynee jostai vähän karsia mutta mistä sitä sitten karsis.. :S

Muok. Viimeks kutsuttiin esikoisen ristiäisii noi kaikki. Mut "onneks" kaks perhettä ei päässy ni lähti heti 22 henkilöä poies vieraista.
 
Meillä oli eilen ristiäiset. Tilasin leipomosta täytekakun ja voileipäkakun, anoppi leipo pullaa ja lusikkaleipiä, sitte oli vielä karjalanpiirakoita ja munavoita. Hyvin riitti 20 hengelle :) Ku oli vaan lähin suku mukana...ne kenen kans ollaan enempi yhteyksissä.

Meillä oli rennot ristiäiset. Mulla oli mustat farkut ja vaalea pitsipaita, miehellä oli harmaat chinot ja musta kauluspaita. Pojalle laitettiin kasteen jälkeen siniruudullinen kauluspaita ja farkut. :) Vieraillaki oli vaan "vähä parempaa seppälää" ei hienoja pukuja..paitsi miehen puolen suku ei ollu ihan ymmärtäny asiaa ja he oli ns.ylipukeutunu...
Poitsu melkii vaa nukku koko juhlan ajan. Ei heränny edes siinä vaiheessa, ku hiukset kastu! :D Äiti ja isi sai olla kyllä ylpeitä pojasta. :Heartred

Oon kyllä niin helpottunu ja onnellinen, et ne on nyt vietetty. Koko viikonloppu ollu yhtä härdelliä ja stressiä. Oli kyl ihanaa palata normaaliin arkeen. :)
 
Meillä on nimiäiset 12.3. Ollaan kutsuttu ihan lähimmät sukulaiset ja neidin kummit, silti vieraita n. 50. Mulla ja miehellä tosi isot suvut ja varsinkin miehen sukulaisten kanssa ollaan todella paljon tekemisissä. Juhlat pidetään miehen työpaikalla, ei oltais millään mahduttu meille kotiin. Meidän vihkipastori siunaa neidin, ihan niinkuin isoveljen aikoinaan :Heartred
Tänään täytin maistraattiin lähtevän lapun, huomenna viedään postiin. Ollaan molemmat miehen kanssa 100% varmoja tytön nimestä, mutta sukulaisten reaktio vähän jännittää! Ei neidistä oo mitään kastehelmi-kanelia tulossa, mutta silti nimi on vähän perus Almaa erikoisempi.
 
Meillä tulee vaan sisarukset perheineen ja isovanhemmat eli 14 vierasta sekä pappi. Syödään juhlissa lämmin ruoka, kunhan pohditaan minun äidin ja anopin kanssa mitä tehdään. Minua vähän huvittaisi välimeren ruoka kuten lasagne, kreikkalainen salaatti ja focaccia. Mut toisaalta lämminsavulohta oli viimeksi ja se oli tosi hyvää. Ruokailun jälkeen on sit herkkupöytä/kakku-kahvit. Kiva kun on pienet juhlat niin helppo valmistaa melkein mitä vaan. Niin ja juhlat on mummilassa, jonne hyvin mahdutaan kaikki :)
 
Meillä ristiäiset 18.3. Meinataan pitää ne meillä kotona, vaikka tilat hiukkasen ahtaat onkin. Kutsutaan ainoastaan omat perheet perheineen sekä miehen puolelta isoisovanhemmat(mulla kun ei ketään heistä enää ole elossa). Väkeä ilman pappia ja meitä ittiämme on 23. Ahdasta tulee olemaan, mutta jospa vieraat ei sitten kovin pitkään viihtyisi:grin
Kummit kaikki kovin otettuja kunniasta, erityisesti mun toukokuussa 18 täyttävä kummipoikani:happy: kyllä tyttö saa hyvät kummit:dance008
 
Meillä on kastejuhla vasta 25.3. odotetaan, että kummitäti ehtii päästä ripille.
Vaatteet on kaikille. Omat makso jopa 40€ - hyvä löytö. Likallekin löyty edullisia ihanuuksia ja isoimmalle pojalle vaaleanpunainen kauluspaita ale-rekistä. Muut menee vanhoilla.
Tarjottavaa on luvannut tehdä tutut ja sukulaiset. Itse, jos edes täytekakun koristelen ja lohilaatikkoa pakkaseen ennakkoon.
Kotona juhlitaan ja 30hlöä pitää sisällään jo omankin porukan.
Nimikin taitaa olla päätetty... yksi nousee aina uudelleen huulille vaikka muitakin on maisteltu. Tänään isäkin osasi viimein lausua nimen oikein! Vaikka ei minusta erikoinen nimi olekaan, mutta ei millään meinannut taipua isännän kielelle.
 
Meillä vietettiin ristiäisiä viime viikonloppuna ja oli kyllä onnistuneet juhlat. ♡ oon tyytyväinen että varattiin seurakuntakeskus, ei tarvinnu itse vaivautua siivoomaan tms. Isovanhemmat auttoi tarjoiluissa ja ite sai vaan nauttia. :-)
 
Meilläkin oli lauantaina ristiäiset. Poika on Jontte Urho. Herkkuja oli PALJON kun ite leivottiin ja lisäksi neljä mummua teki jokainen jotain. Musta tuntui että juhlat meni ihan hujauksessa kun oli käytännön järjestelyjä kuitenkin paljon. Oon silti oikein tyytyväinen juhliin. Äitini luki lasten evankeliumin, isäni isovanhemman rukouksen, mieheni vanhempien rukouksen, vauvan isosisko 9v. sisarusten rukouksen ja luonnollisesti yksi kummeista vielä kummirukouksen. Pappi oli ihana! Isoveli 11v. kuivasi poitsun pään.
 
Onko noi isovanhempien, vanhempien ja kummien rukoukset pakolliset? En yhtään muista, että ristiäisissä joissa oon ollut, ois niitä luettu :confused:
 
Meillä ei oo ollu mitään noista, kun en kehtaa aikuisia ihmisiä pakottaa lukemaan, kun ei halua :)
 
Ei oo pakolliset ne vanhempien ym. rukoukset. Meille sano pappi, että voidaan miettiä, jos joku haluaa jonkin pätkän lukea, kaikkia ei oo pakko tai yhtäkään. Meillä ehkä mies lukee vanhempien osuuden, tuskin muita luetutetaan. Mustahan ei lukijaksi oo kun vetistelen vaan siellä kuitenkin.
Lasten evankeliumin pätkää pappi ehdotti jollekin kummeista luettavaksi.
 
Hyvä, ei itteäkää hirveesti innosta alkaa lukemaan mitään ja oon varma, ettei muutkaan halua lukea :D
 
Meillä on ollut oikein innokkaita lukijoita ristiäisissä ja olen niitä valmiita pohjia muokannut paremmin suuhun sopiviksi. Kaikki tommonen "ohjelma" tuo eloa ja henkilökohtaista fiilistä jäykkään tilaisuuteen mun mielestä. Lisäksi aiemmalla lapsella soitettiin Johanna Kurkelan "Ainutlaatuinen" ja nyt pojalle soitettiin Anna Puun "Mestaripiirros".
 
Meillä on ollut oikein innokkaita lukijoita ristiäisissä ja olen niitä valmiita pohjia muokannut paremmin suuhun sopiviksi. Kaikki tommonen "ohjelma" tuo eloa ja henkilökohtaista fiilistä jäykkään tilaisuuteen mun mielestä. Lisäksi aiemmalla lapsella soitettiin Johanna Kurkelan "Ainutlaatuinen" ja nyt pojalle soitettiin Anna Puun "Mestaripiirros".

Tuo Mestaripiirros on aivan ihana! Jos en olis niin mahdottoman itkuherkkä, niin olisin halunnut laulaa tuon itse meidän pojalle.
Meillä taas ei oikein tunnu nuo rukousten lukemiset luontevilta, niin mennään lyhimmällä mahdollisella kaavalla. Valitut laulutkin on lyhyitä.
 
Takaisin
Top