Ristiäiset / nimiäiset

annnie74

Satasella mukana keskusteluissa
Kattelin kyl, että tuolla oli jo juttua nimistä, mutta ei kait se haittaa, jos perustaa uuden, johon sit kirjottelis ristiäisjuttuja ja nimiäkin, mitä on annettu/on mietinnässä.
Milloin pidätte ristiäiset/nimiäiset? Paljonka vieraita, onko joku teema, tarjoilut jne jne...

Mä varasin tänään päiväksi la 4.12. klo 15. [:D][:D] Saatiin mukava naispappi kastamaan. Juhlat pidetään miehen vanhempien luona, ja vieraita tulee vaan about 14 hlöä. Kummeja on kolme, kaikki miehen puolelta. Siskontytöt ja veljenpoika.
Kastemekkoasiaa mietittiin eilen, ja kateltiinkin jo netistä. Tänään sit kysyin kirkkoherranvirastosta, että josko ne lainais...ja kyllä, saadaan sieltä lainaan. Ei viiti ostaa monen kympin mekkoa pikku hetken takia. Ennemmin ostan sit jonkun hienon juhlapuvun, joka laitetaan sit kasteen jälkeen. [:D]

Nimeäkin on mietitty. Ykkösvaihtoehto on Miika Juho Pekka. Muita etunimiä vois olla Jiri, Niki, Miko tai Vili. Joku noista se sit on...

Teemaa en vielä tiedä, ja tarjoilutkin mietin myöhemmin. Luultavasti jotain yksinkertasta vaan.
 
Meillä ristiäiset "jo" 27.11. kun äijä on 1pv vaille 1kk. Syy on se, että sit kun lunta alkaa tulla taivaalta niin miestä ei kotona varmaankaan näy, kun täytyy olla auraamassa ja hiekottelemassa vr:n asemia välillä kirkkonummi-hanko....

Meillä pidetään meidän pikku kirkossa tässä lähellä, samassa rakennuksessa hoidetaan kahvituskin, kun porukkaa on kutsuttu about 60.... Papiksi saatiin sama pappi, joka 2001 kastoi meidän Miikan ja 2008 siunas Manun haudan lepoon...

Tarjottavat koostuu kinkku- ja kalavoileipäkakuista, täytekakusta ja pullakranssista, ehkä jotain pipareitakin kaupasta hakis[;)], kun muksuja on jonkin verran tulossa.

Nimi on ollu siitä lähtien kun isi pojan näki ekaa kertaa. Hänestä tulee Markus Juhani.
 
Meillä ristiäiset nyt lauantaina 13.11. ja pappi on täysin vieras meille. Tulee ylihuomenna käymään meillä juttelemassa järjestelyistä. Juhlat järjestämme omassa kodissa, sillä halusimme pienet juhlat: vieraita 11 (kuten oli häissämmekin).

Tarjolla on feta-pinaattipiirasta, suolaisia coctail-leipäsiä kylmäsavulohesta ja hanhesta, vadelmajuustokakkua, suklaakuivakakkua, muffineja ja ehkä jotain muuta vielä (jos ehdin ja jaksan).

Tänään sain ikkunat pestyä etelän puolelta (auringon paisteessa näyttivät aika kamalilta) ja huomenna pitäis hoitaa kunnon sisäsiivous. Leipomiset hoidan sitten to-pe. Onneksi mies on kotosalla tämän viikon, niin nämäkin hommat onnistuu :)

Nimeä en halua täällä julkistaa, mutta etunimi on vanha ruotsinkielinen nimi (miehen valinta) ja toinen nimi on isomummoni nimi (minun valintani, yllätys yllätys).
 
Meilläkin ristiäiset 13. päivä, eli jo lauantaina. Ja kotona pidän, vieraita tulee 9, eli pienet vaan... Kutsuttuina kummit, mun sisarukset perheineen ja mun äiti.

Täytekakun teen, muffinsseja ja coctailpiirakoita ja munavoita. Ja varmaan jotain keksejä ostan sit kanssa.

Meiän tytöstä tulee Miona Mathilda, nimi on ns. salaisuus, mut oon muutamille kavereille kertonu jotka ei oo tulos ristiäisiin....
 
Meillä on ristiäiset itsenäisyyspäivänä klo 13.00.
Pappina on onneksi juuri se mukavin mies jonka tämän paikan 3 papista voi saada.
Sama pappi vihki myös ukon siskon nyt syksyllä.

Vieraiksi tulee vain kummit, meidän vanhemmat ja sisarukset perheineen ja miehen isoisä. (en jaksa laskea montako tästä tulee, mutta n.20)
Myöhemmin tilaisuuden jälkeen kylässä voi käydä kakku kahveella kavereita ja naapuri.

Tarjottavaksi voileipäkakkua täytekakkua kuivakakkua jotai keksiä.
Juomaks toki kahveeta ja teetä ja lapsille kotimehua (Limsaa en ala tarjoamaan kun vieraaksi on tulossa lapsia joista tiedän että paljo sokerin määrä saa heidät juoksemaan päättömästi ympyrää. Tätä en halua kokea sinä päivänä)

Nimi paljastuu vasta sitten ristiäisten jälkeen, mutta sukunimi tulee olemaan kuitenkin miehen. [:)]
 
Mekin varasimme 4.12 kirkon, siinä asuu appivanhemmat lähellä ja heillä sitten järjestämme kahvittelut.. tässä juurikin netistä selailin ideoita kermakakkuun kun ajattelin tehdä nyt isänpäivänä harjoitusversion siitä kakusta! :) Anoppi tekee mielellään vaikka kaikki muut leipomukset muttei kermakakkua ala tekemään.. luulen että siksi kun tietää miten pikkutarkka minä voin olla tuommoisissa asioissa hän taas suurpiirteisempi niin ei tule sitten turhaa sanomista [:D] eli minä teen ite [:D]

Etunimeksi tulee vanha saamelainen nimi.. Suomessa vain muutama samanniminen, toinen ja kolmas nimi tulevat minun edesmenneltä ukilta ja miehen isältä. Poika siis saamelaiseen sukuun syntynyt :)

Virallisesti kutsuttuja on n. 50, lisäksi tulevat sitten ne jotka tuntevat olevansa kutsuttuja [:D]
 
Meillä ristiäiset tulossa 12.12. ja ne pidetään miehen kotipaikkakunnalla (heidän koko suku asuu siellä, niin on järkevää, ja saahan anoppi vähän järjesteltävää, kun häät oli mun kotipaikkakunnalla ;) ) Saamme anopin kautta varattua juhlatilan ja pitopalvelu otetaan myös, kun mun suku tulee melko pitkästä matkasta ympäri Suomen ja tarvii niitten syödäkin [:)] . Hintaa tulee, mutta minkäs teet :/ Juhlatila on ihan pakollinen, sillä pelkästään vanhemmat+sisarukset+heidän lapset- viritelmällä vieraita tulee 28+pappi... [8|]

Nimi on ollut jo pitkään tiedossa, sellainen juuri sopiva pellavapäiselle pojanveijarille.. [;)]
 
Kuulostaa varmaan aika hurjalta tuo meidän kutsutut 60henkeä[:D] Mut siitä on kavereita vain murto-osa ja siitäkin porukasta koostuu pääasiassa Markuksen kummit perheineen [;)]Lähisukua on loput, joiden kanssa ollaan tekemisissä montakin kertaa vuodessa, paria miehen enoa lukuun ottamatta, joista toinen asuu Ruotsissa[;)] ja tulee silti.
 
Meillä on ristiäiset kotona tapaninpäivänä 27.12,kutsutaan appivanhemmat ja kummit(7kpl)ja tietty heidän puolisot ja lapset tulee myös...kahvitarjoilut suolasilla ja makeilla herkuilla!
Nimi on päätetty jo ennen syntymää[:)]
 
meillä ristiäiset on 28.11..ja kyllä oli niiiin hankala saada pappi ja paikka samaan tapahtumaan...hitsi..
ei saatu kirkkoa, täyttä on eikä tälläsellä varotusajalla oikein missään ollut tilaa vapaana, ja kun kaksiossa asustellaan niin ei kotonakaan mahdollista pitää.. nyt vihdoin on paikka päivä ja pappi samassa tilassa ja ajassa..

nyt sitten ruokia ym suunnuttelemaan. kortit saatiin tänään lähes valmiiksi, torstaihin mennessä saan ne varmasti postiin..
meille oli selvää alusta asti että juhliin kutsutaan vain lahisuku. eli ei ystäviä tietysti kummin mutta ei muita.

silti porukkaa kertyi n.25+ me, tosin epäilen ettei isovanhempani ruotsista tule..

mitäköhän kaikkea sitä on hankittava..kastemalja, liinat , kukat..pitäisikö jotain musiikkia?? hmm..
 
Meillä tulee nimiäisiin vieraiksi kaksi kummia perheineen, omat vanhemmat ja sisarukset perheineen, mun isovanhemmat ja kummitäti ja -setä perheineen sekä miehen täti perheineen. Tosta tulee kai himpun alle 30 vierasta.
On jotenkin korostunut suvun merkitys tämän esikoisen myötä. Olen ollut iloinen ja kiitollinen kaikesta ruuasta ja hoitoavusta mitä on saatu nyt alkuaikoina.
Kai näistä juhlista jotenkin selvitään. Jännittää vain kun en ole ikinä yksiäkään isoja juhlia itse järjestänyt. Lakkiaiset olivat enemmänkin äidin ja isoäidin juttu ;) Tupareissa riitti sipsit, pasteijat, karkit ja booli. Mutta mitä nyt?
Kutsujakaan en ole väsännyt. Juhlat ovat yhdessä juhlatilassa täällä pääkaupunkiseudulla joulukuun 11. päivä. Mietin pitopalvelun ja itse tekemisen välillä. Osaanko, jaksanko?

Tuleeko kelleen mieleen ohjelmaa tai seremonioita jotka sopisivat nimiäisiin?

Musta ois kivaa, jos ois jotain ohjelmaa. Olisi jotenkin juhlavaa muttei toivottavasti liian jäykkää pönöttämistä :)
Ajattelin kysyä isältäni, appiukolta ja anopilta jos haluavat lausua pari sanaa. (Mutta jos eivät halua...)
Lapselle tulee miehen suvun kastemekko 40-luvulta. Se on varmasti hieno ja musta se sopii vaikka kasteesta ei olekkaan kyse.
 
Meillä ristiäiset 28.11 sunnuntaina, saatiin silloin meidän oma kirkkoherra kastamaan [:)]
Nimi on osaksi jo tiedossa, mutta toinen nimi vielä vähän vaiheessa...kuusi vaihtoehtoa vielä jäljellä.

Kutsuimme isovanhemmat ja kummankin sisarukset puolisoineen sekä mun isoisä vaimoineen sekä kummit, meitä tulee n.22 kaikkiaan.
Olen ottamassa pitopalvelun ja kotona tilaisuus pidetään.
 
Meillä nimiäiset 5.12 kotona. Vieraita tulee jotakin 25-40, riipuu kuinka mun sukuni jaksaa lähteä liikkeelle. Kutsutaan haltijakummit perheineen, sisarukset perheineen ja vanhemmat, eli vain lähimmät. Ruoka tarjotaan ainakin pitkämatkalaisille ja kahvit herkkuineen kaikille. En juuri ole miettinyt yksityiskohtia, mut eiköhän nämä rutiinilla mene (meillä on ollut jotkut juhlat joka vuosi vuodesta 2006 eteenpäin, viimeksi kesällä mun esikoisen protujuhla, jolloin väkeä paljon enemmän). Ja nimikin on ihan mietinnässä vielä. Eli varmasti ehdin vielä stressin kehittää [:(]
 
saib vihdoin kortit tehtyä, jos huomenna sais ne postiin ja eteenpäin.
tälläinen kortista nyt tuli


 
en mä nyt tiedä onko mikään taidon näyte, mut aina pakko vääntää jotain itse kun aina on niin tehnyt..tulin kyllä siihe tulokseen että joulukortit tilaan jostain valokuvafirmasta..tulee niin paljon halvemmaksi..tein noita kortteja 25 ja ne tuli maksamaan 65e..paperi on kallista, ei voi muuta sanoa.. [:-]
no mutta tulipa tehtyä..

seuraavaksi tarjottavat suunnitteille.. ajattelin ihan  voileipäkakku linjaa..

kiitoskorttejakin olen jo miettinyt, ja kuulin idean mitä oli käytetty jossain ristiäisissä. eli vieraille annettiin lähtiessä jo kiitoskortit. mielestäni hyvä idea postikulujen välttämiseksi, ja eipä veny niiden tekeminen ja lähettäminen

ulpukka77 mietin itsekin pitäisikö jotainpientä ohjelmaa keksiä.. ajattelin että jos sitä vaan hommaa taustamusiikin kahvituksen ajaksi..ens viikolla kun pääsen katsomaan millaine se paikka on niin teitää enemän..
 
Piiuska,jep itse tehty tulee kyllä aika kalliiksi tiedän kun väsäsin ite hääkutsut,just noi paperit maksaa ihan sikana,mutta kyllä sellaista arvostaakin!!
Ifolorilla saa teetettyä hienoja kortteja ja ei oo ees kalliita![:)]
 
meillä on ristiäiset 12.12., jolloin tyttö on tasan 2kk vanha. ristiäispäivä oli toinen kahdesta, jotka loppuvuonna sopii minun isälle ja hänen vaimolleen (isä on laivalla joka toisen viikon töissä, äitipuoli on kanttori). toinen vaihtoehto ois ollut tapaninpäivän ilta. valittiin, tuo, ettei nimeä tarvi pitää niin kauan salassa (ollaan aiempienkin lasten nimet paljastettu vasta ristiäisissä). ristiäiset pidetään naapurikunnan yhdessä seurakuntatalossa (äitipuoleni on siis tuossa kunnassa kanttorina, ja sitä kautta järjestyi tuo paikka), samassa paikassa on pidetty molempien aiempien lastenkin ristiäiset. papiksi pyydettiin taas tuttua pappia, joka on kastanut sekä esikoisen että toisen lapsen, sekä vihkinyt meidät. [:D]
meille tulee sinne seurakuntatalolle emäntä (palkattu), joka hoitaa ilmeisesti osan tarjottavista (tai sitten kaikki, en tiedä [;)] ) ja sitten on siellä hoitamassa tarjoiluja. minun vanhempani hoitavat maksupuolen. [:)] näin on tehty myös esikoisen ja toisen lapsen kohdalla. tarjolla on luultavasti kakkua, karjalanpiirakoita ja munavoita, pullaa, keksejä, ehkä joku suolainen piirakka. kahvia/teetä ja mehua/limppaa.

vieraita tulee varmaan n. 60, meidän sisarukset puolisoineen, meidän vanhemmat (puolisoineen), meidän isovanhemmat sekä meidän serkut puolisoineen ja lapsineen. suvun ulkopuolelta tulee yksi kaveripariskunta lapsineen, heistä tulee lapsen kummeja. sekä toinen ystäväpariskunta lapsineen (oikeastaan hekin ovat melkein sukua, eli serkun serkku miehineen, nykyisin minun hyvä ystäväni). meillä on suvussa vietetty aina ristiäisiä tällä kokoonpanolla, tai siis että serkutkin on kutsuttu. tuntuu meille luontevalta juhlia suvun kesken. [:D]

nimi on saatu tytölle päätettyä. sukulaiset ovat koittaneet sitä arvailla, kaikki arvailevat J-alkuisia... eskoinen on poika , ja hänellä on J-alkuinen nimi: J aajo (väli tuossa nyt sitä varten, ettei kaikki tutut googlatessaan löytäisi minua välttämättä täältä [:D]). harvinainen, annettu 26 kertaa tällä vuosituhannella eikä sitä ennen kertaakaan. tytöllä on myös J-alkuinen, vanha ja perinteinen nimi: J osefiina (on isoäitini toinen nimi). miehen nimi alkaa myös J-kirjaimella. Minun nimeni alkaa S-kirjaimella, ja niin tulee alkamaan myös tämän tulokkaan nimi. paljastetaan tämä sitten vasta ristiäisten jälkeen, jos joku tuttu minut täältä vahingossa bongaisi! [:D]

lapselle kummeja tulee neljä, ihan niin kuin isoille sisaruksilleen. kaikki kummit on pyydettynä, ja he ovat suostuneet lapselle kummeiksi! [:)]

kutsut meillä meni ristiäisin ihan tekstiviestein ja soitoin... [:o]

ohjelmaa meillä ei liiemmin ole, isän vaimo luultavasti laulaa (ja soittaa pienoa) kappaleen tai pari. [:)] muuten on vaan vapaata seurustelua. on kyllä mukava nähdä taas sukulaisia ja heidän lapsiaan, kun osa kumminkin tulee vähän kauempaa, eikä niitä läheltä tulevia kuitenkaan tule treffattua kovin usein. [:o]
 
Meillä ristiäiset 28.11., eli parin viikon päästä. Pidetään ne Jyväskylässä, olen itse sieltä kotoisin. Tilaisuus järjestetään kauniissa Järvilinnassa ja sieltä myös pitopalvelu. Saa sitten keskittyä kaikki itse juhlaan eikä tarvitse stressata tarjoilusta. Useampia pitkämatkalaisia tulossa, joten lämmintä ruokaa myös tarjolla. Kustannukset lupasivat molempien vanhemmat hoitaa, suurkiitos heille siitä [:)] Kastemekko on sama, jossa minut ja sisarukseni on kastettu. Meidät kastanut pappi on valitettavasti lopettanut hommat, joten "tuntematon" jouduttiin valitsemaan. Toivottavasti mukava. Kutsuja en väsännyt vaan tieto mennyt puhelimitse perille. Olisihan se hienoa ollut tehdä, mutta tuntui nyt siltä, että on muutakin tekemistä.. [:)]
 
Takaisin
Top