Ristiäiset / nimiäiset

Meilläkin on nyt päivä päätetty 7.8. Sunnuntai. Kotona on niin kastetilaisuus, kuin kahvituskin. Jos on hyvä sää pidetään kastetilaisuus meidän takapihalla :D

Kutsut oon toimittanu/lähettäny nyt vkolopun aikana.

Meidän kahvipöydästä löytyy
-voileipäkakku, karjalanpiirakat+munavoi, makaronisalaatti, täytekakku, valkosuklaa-lime juustokakku ja jotain keksejä. Kaiki muut teen itse paitsi keksit :) piirakat onneks on jo raaka-pakasteena pakkasessa ennakoitu mummin kanssa. Tarttee vain paistaa.

Kakkujen tekoon ja koristeluun saan kummit avuksi :D

Koristeita ja tykötarpeita tilasin tänään decorahouselta. Joten hyvällä mallilla ollaan :)
 
Meillä ristiäiset on 6.8. Nimi on keksitty ja kutsut lähetettiin neidin kuvalla varustettuna pari viikkoa sitten ♡ toimitus ja kahvit on seurakuntatalolla. Kummit on myös kyselty. Tarjottavaksi tulee kinkku ja kala voileipäkakut, makea kakku, pari kanttarellipiirakkaa, karjalanpiirakoita + päällisiä, keksejä ja vaalean punaisia vaahtokarkkeja. Kanttarellit kävin jo keräämässä ja tein niistä eilen piirakat pakkaseen valmiiksi. Täytekakun pohjat ja koristeet meinaan myös tehdä hyvissä ajoin valmiiksi. Anoppi tekee keksit ja voileipäkakut tilattiin. Esikoisen kanssa tein kaikki itse ja pidettiin juhlat kotona mutta nyt kun on vauva ja 1v 8kk tyttö niin ei enää tunnu aika riittävän samalla tavalla.
 
Meillä hyvin samankaltaisia tarjottavia.. Paljolti aattelin tilata valmiina (kakku, voileipäkakku, ukki tarjoutui tekemään sämpylöitä ja mummi tuomaan karjalanpiirakoita) hyydykekakun teen itse ja salaatin. Lisäksi pikkuleipiä..

Kun perhettä on enemmän, niin tuntuu todella ettei aika tunnu riittävän samalla tavalla kuin aiemmin.
 
Sisko tekee meille kakut ja vaaleansinisiä vaahtokarkkeja :) Täytekakkuun piirretään tusseilla kylkeen viljapelto ja pojun nimi on sitten pilvessä. Tai ainakin tämä oli suunnitelma. Ite teen varmaan keksejä ja jotakin pullantynkää. Suolanen tarjottava on vielä miettimättä.

Pojulle taitaakin tulla aika suuret juhlat. Lähipiiri onkin yllättävän laaja käsite :D Oiskohan vieraita joku 50 tulossa... Mutta näkeepähän suku taas vähän toisiaan.
 
Meillä on kanssa vähän paisuneet alkuperäisestä, n. 30 henkeä tulossa. Mutta siinähän ne kai samalla menee :grin Eniten jännitän, pääseekö mun isoäiti, eli pojan isomummo paikalle. Olisi tosi hienoa, että hän näkisi tilaisuuden omin silmin ja kuulisi pojan nimen, kun kolmas nimi on hänen isänsä nimi :)

Itse tilasin Juhlahumua-verkkokaupasta sinivalkoisen sekoituksen ilmapalloja ja vähän muitakin koristeita. Ja nyt kun täällä etelässä ollaan löysin Ikeasta kaikkea kivaa pientä vaaleansinistä pikkurahalla, mitkä sopii kivasti koristukseksi. Ja sellaista tavaraa, jolle on käyttöä myös muuten :) Lisäksi tehtiin viime viikolla miehen äidin kanssa vaaleansinisiä marenkeja, ja niistä tuli tosi hienoja!
 
Meillä on ristiäiset ensi sunnuntaina. Nimi on päätetty (luulisin :) ), äitini tekee voileipäkakun ja itse teen kaksi juustokakkua. Lisäksi leivoin lusikkaleipiä eilen. Tilaisuus on meillä kotona ja pappi tulee huomenna keskustelemaan tilaisuudesta. Veljeni on sylikummina ja toinen kummisetä miehen hyvä ystävä. Lisäksi veljeni kirkkoon kuulumaton avovaimo toimii haltijakummina. Hän lupasi tehdä pojalle kasteliinanja kastemekko on miehen suvussa kulkeva mekko 1800-luvulta :)
 
Oih lusikkaleivät, niitä saa harvoin mut ne sopii kuin nakutettu juhlapöytään :) hmm täytyypäs yrittää itse tehdä näitä ensimmäistä kertaa ns.koe-erä ja jos onnistuu ni vois sit tehdä myös ristiäisiin :) kiitti vinkistä!
 
Meillä oli sunnuntaina ristiäiset. Yhteensä meitä oli 18. Tarjolla oli mansikkatäytekakku, kinkkuvoileipäkakku, karjalanpiirakoita ja pullaa ja pikkuleipiä. Pöydissä oli lisäksi vaahtokarkkeja ja ranskanpastilleja. Koska oltiin perhepiirillä koossa kaikki tulivat jo hyvissäajoin ennen pappia ja päivää vietettiin rennosti iltaan asti. Oli kiva lämmin mutta pilvinen sää niin oltiin myös ulkona! Kiva päivä mutta onneksi seuraavat juhlat on sitten ensi kesänä :D
 
Viimein ne on ohi! Vieraita oli n. 40, mutta hyvin kaikki meille mahduttiin ja oli kivat juhlat. Poju vähän hermostui toimituksen aikana kun oli niin kuuma, mutta kyllä välillä ihmisille naureskelikin :)
 
Takaisin
Top