Ristiäiset/nimiäiset

Mä teetin kutsut netissä, oli niin vaivatonta ja sai upeat ja tyylikkäät kutsut niihin sopivilla kuorilla. Ja ne on paljon halvempia kun jos rupeaa askartelemaan oikein jotain superkortteja, mulla kaikki kutsut tuli postikuluineen maksamaan vaan 26 euroa :D

Siellä tapaamisessa papin kanssa saa kaiken mahdollisen infon ja saa itse valita "kaavan" ristiäisiin eli kun eka vaan soittaa seurakuntaan niin sen jälkeen kaikessa opastetaan tosi hyvin  :)
 
Hele81, teillä on kyl ainakin hulppea paikka ristiäisille :) sen kyl tietää kun miehen laittaa asialle niin todennäköisesti itse saa tehdä perässä.. ainakin meillä kovin usein niin.

Meillä vielä(kin) nimi hakusessa. Ristiäiset pidetään viikon päästä lauantaina 29.10. Miekkosen mielestä tässä on vielä hyvin aikaa miettiä sitä.. niinpä.. molemmilla on omat suosikit, jotka ei sitten miellytä toista. mitenhän tästä päästään johonkin yhteisymmärrykseen.

Ristiäispaikaksi päätettiin kirkko ja sen yhteydessä oleva tupa. Sinne saadaan hyvin mahtumaan 30 vierasta. Itse olin ajatellut pitää juhlat hieman pienemmällä porukalla, mutta nyt sitä sukua sitten ilmaantuukin enempi paikalle ja koti olis ollut liian ahdas.

Tarjoomiset jatkoille viedään itse. Kakut otetaan leipomosta ja muut leivotaan itse (pääosin anoppi). Kastemekko on meidän äiten hääpuvusta tehty aikoinaan.. siinä on kastettu minut, sisko, serkkuja ja siskon lapset :) Onkos kukaan muuten kuullut sellasestä perinteestä, että kastevesi kuuluisi ristiäisten jälkeen heittää talon kivijalkaan? Tuottaa kuulemma onnea. Minä ollut kuullutkaan moisesta mutta sisko sitä alkoi puhumaan :D

Vielä papista.. me valittiin pappi ihan summan mutikassa, kun ei tunnettu aikaisemmin ketään täältä. Ja valinta osoittautui oikein hyväksi ainakin ensimmäisen tapaamisen perusteella. Oikeen rempsee ja aikaansaava nainen oli. Onneksi. En olis jaksanut mitään harrasta hyssyttelijää. Ja ristiäiskaava se perus lyhyt kahdella virrellä ;)

Xiina, täytyy varmaan mennä kanssa henkkaan ja maukkaan kattomaan jotain hametta jatkoille.. se kastemekko taitaa olla hieman hankala ja epämukava pidempiä aikoja neidin päällä.

Annemari, missä teetit kutsut? me laitettiin vaan tekstiviestiä osalle sukulaisista tai sitten puhelimessa sovittiin ristiäisajankohtaa. Ajattelin et voisin sitten ristiäisten jälkeen väsätä jotkin "kiitoskortit" johon vois liittää neidistä kuvan.



 
Teetin kutsut semmosessa nettimestassa kun vistaprint.fi ja voin lämmöllä suositella! Niistä tuli aivan mahtavat :) Ja siellä on tosiaan paljon sellasia malleja myös mistä voi tehdä omannäkösensä kiitoskortin tms vauvan kuvan kera.
 
ite ajattelin kanssa tekstarilla kutsua..epäilin vaan että onko jotenkin epäsopivaa jos kaikki muut laittaa kutsukortteja :D
kiitoskortit ristiäisten jälkeen ajateltiin kyllä sitten teettää ja lähettää vieraille.

soitin sinne seurakuntaan jo viikko sitten ja varastin ristiäispäivän ja kirkon..mutta pappi ottaa meihin yhteyttä vasta viikko ennen ristiäisiä! eikä vielä edes selvinnyt että kuka on pappina..että näin taas täällä.
 
Zibbh, jos muistan oikein olit Vantaalta? Meille (myös siis täällä Vantaalla) sanottiin myös että pappi ottaa yhteyttä n. viikko ennen ristiäisiä, mutta pappi ottikin yhteyttä jo 2-3 viikkoa ennen ristiäisiä. Toki riippuu seurakunnasta/papista.

Me tehtiin kutsut (yht. 5 kpl) itse, hyvin yksinkertaiset. En edes ajatellu kiitoskortteja, pitäisiköhän sellasetkin väsätä? Se tarkottaa että pitäisi teettää kuvia (en oo sitä aiemmin tehnyt vaan ihan kaikki kuvat on vaan koneella).
 
Vantaalta ollaan juu. no, toivottavasti meihinkin otetaan aikasemmin yhteyttä :D
mihin seurakuntaan kuulutte?
 
vistaprint on hyvä! :) me teetettiin hääkutsut sieltä.
esikoiselle jaksoin paskarrella kutsut ite mut nyt lähetin vaan tekstarin kaikille. enkä oo silloin kiitoskortteja lähettäny niin en nytkään. en oo edes ajatellut ett ristiäisistäki semmoset pitäs? tehdä.
 
Päätimme sittenkin pitää ristiäiset ja tänään soittelin pappia, meillä on oma mielitietty ja saimmekin hänet, emme tosin sille päivälle kuin olimme juhlat ajatelleet mutta päivä olisi 27.11.

Kotikaste on kyseessä ja miehen vanhemmilla tapahtuu. Vieraita n. 33hlö, vain lähimmät perheenjäsenet ja muutama läheinen ystävä. Tarjoamme kunnon ruoan ja jälkiruoaksi vain täytekakku ja lusikkaleipiä.

Pyysin siskontyttöjäni laulamaan meille todella tärkeän laulun, tuon Johanna Kurkelan-ainutlaatuinen, tuli tärkeäksi kun saimme tietää odottavamme vauvaa. Siihen joku virsi vielä mukaan. Ei mitään pitkää kaavaa haluta, sovitaan siitä papin kanssa erikseen.

Kutsut teetämme, ideana on pojan valokuva ja siihen yksi runo ja kutsu.
Kummeiksi ovat lupautuneet hyvä ystävämme ja meidän kummipojan vanhemmat.

Miehen suvussa kiertää kastemekko jonne helmaan kirjaillaan aina nimi sen jälkeen. Äitini antoi minulle kastetyynyn, kasteliinan ja sellaiset nahkatossut-ovat olleet minulla silloin vauvana. Pitää vaan vaihtaa siniset nauhat tossuihin :)
 
Meillä on nimiäiset nyt sitten 6.11. ja ihan kotosalla pidetään, lähimmän perheen kera (joista kyllä kasaantuu jo parikymmentä henkeä :D).
Kutsut tein ite ja tänään saan pistää ne jo jakoon :)
Pitäis miettiä tarjottavia, äiti siinä suhteessa auttaa kyllä ja lupautu leipomaanki :)
 
Meillä vietettiin ristiäisiä sunnuntaina. Neiti sai nimen Iida Tuulikki. Toinen nimi on sama kun molempien isoäitien toinen nimi. Nimi on mennyt perintönä myös minun isosiskolleni ja mieheni isosiskolle. Hauskinta oli kun isoäidit eivät tienneet, että heillä molemmilla on sama toinen nimi. Meinasivat molemmat haljeta ylpeydestä kun nimi luettiin. Asia selvisi heille kun kaste oli ohi, olivat kuitenkin kovin onnellisia molemmat. Eipähän tarvinut pelätä, että toinen loukkaantuu. :)

Pidimme ristiäiset Villa Rulluddissa Espoossa. Paikka on sama, jossa meillä oli reilu vuosi sitten meidän hääillallinen. Oli ihana palata sinne ja saada lisää hyviä muistoja. Kastetta oli todistamassa 31 henkeä ja tarjottiin ruuat sekä kakkukahvit. Osa vieraista tuli parin tunnin ajomatkan takaa, joten ruokailu oli oikeastaan pakkokin järjestää.

Ristiäisten herkin hetki oli varmasti kun ystävämme soitti kitaraa ja lauloi Aki Sirkesalon kappaleen Pikkuihminen. Kappaleessa on aivan loistavat sanat, käykääpä kuuntelemassa Youtubesta. Kuulin kappaleen ekan kerran reilu 10 vuotta sitten ja jo silloin päätin, että jos omia lapsia siunaantuu niin tämä soitetaan ristiäisissä. Itkuhan siinä tuli niin miehellä kun minullakin...

Itse sankari käyttäytyi hyvin juhlien ajan. Asiaan kuuluvat itkut tuli kasteen yhteydessä, mutta onneksi sylikummi on hyvä lasten kanssa ja sai neidin rauhottumaan.

Olin ajatellut kutsua ristiäisiin ihan tekstarilla, mutta teetin lopulta kutsut vistaprintilla. Niinkun muutkin on todennut, se on todella helppoa, nopeata ja jopa edullista. Kiitos kortit ajattelin lähettää vasta joulukuun alussa ja yhdistää samaan joulutoivotukset. Saapahan kaksi kärpästä samalla iskulla!
 
onnes Iidalle nimestä :)

meilki tuli tänään jo jonkin näkönen visio lauantain tarjoomisista.
neidin ristiäiskakku tulee olemaan sitruunajuustokakku
esikoisen 3v kakku on kaakaokermakakku
sit muina tarjoomisina kinkkupiirakka,kana-fetapiirakka,ruisnappeja tuorejuustolla ja rypäleillä ja sit jotaki makeeta keksiä.+ tietty kahveet,teet ja mehut :)
 
Meilleki selkeni eilen tarjoomiset :) Mun äiti siis lupas leipoa ja sit eilen veljeni vaimo sano et hän auttaa kanssa.
Noh, äitini tekee kinkku- ja lohipiirakoita suolapalaksi ja veljeni vaimo leipoo suklaamoussetäytekakun ja sitten jonkun kuivakakun. Sit lisäksi on pullaa ja jotain keksiä.
Nii ja tietty juomisena nuo perinteiset :D
 
Meilläkin nimiäiset lähestyy. Samalla mennään itsekin naimisiin, kun ajateltiin hoitaa kaikki samaan syssyyn. Mun läheiseni tulevatkin aika kaukaa, joten minusta on kätevää, että nämä kaksi juhlaa saatiin yhdistettyä. Ja koska paikalla on vain lähipiiri, niin kaikki järjestelytkin ovat suhteellisen vähäisiä. Vihkiminen tapahtuu ulkosalla 11.11., minkä jälkeen lähdemme kotiin viettämään lapsemme nimiäisiä ja herkuttelemaan pöydän antimia. Kummeille (siskolleni ja veljelleni) ajattelin väsätä omat kummitodistukset, vaikka emme kirkkoon kuulukaan. Mietin myös, pitäisikö heille antaa jonkinlaiset vihkoset/albumit, joihin kerätä kummitytöstä muistoja. Oletteko tehneet jotain tällaista itse?

Pöydän antimista vastaan minä ja äitini, joka meinasi tuoda pohjoisesta paikallisia herkkuja, kylmäsavulohta ja muikkuja :) itse ajattelin vastata kakkupuolesta. Olemme äidin kanssa sellaisia emäntiä, että kukaan tuskin kuolee nälkään meidän juhlissa :) Hyviä herkkuja tuntuu teillä muillakin olevan :P juomisina on ainakin kuoharia, joka on meitin itäsuomalaisua perinteitä kunnioittaen ostettu itänaapurista :D

Päätettiin ostaa myös kastemekko, joka voisi sitten kiertää suvussa. Äitini meinasi senkin kustantaa.  Se tilattiin netistä, http://www.lastenshopare.com. Toivittavasti ehtii tulla postissa nimiäisiin mennessä. Juhlia varten meillä on lisäksi pari tavallista mekkoa, sitten kun nimiäisosuus on saatu hoidettua. Mitenhän neiti jaksaa tuon päivän läpi... Nyt ollaan valvottu vain tunnin pätkissä, tuosta juhlapäivästä voi tulla aikamoinen haaste.

Kiitoskortit meinattiin pistää kaikille yhtaikaa sekä häistä että nimiäisistä. Ja mikseipä samalla hoitaisi niitä joulutervehdyksiäkin :) Kutsuja ei olla lähetetty lainkaan, kun kyse on tosiaan vain lähi-lähipiiristä ja kutsut oli järkevämpi hoitaa parilla puhelulla.
 
Kokeilin tänään pojalle kastemekkoa, kyllä tuntui hassulta pukea mekko pojalle :) Samalla testasin "juhla-asun" = valkonen body, jossa musta rusetti kaulassa, muistuttaa smokkipaitaa. Ostin sen tänään Lindexiltä, vaikka mitään ei pitäny pojalle ostaa... Sen lisäksi laitan kai äippäpakkauksen valkoset housut tai vaaleansiniset potkarit. Pojille ei hirveesti "juhlavaatteita" löydy.
 
Mun pitäisi kanssa löytää pojalle joku toinen asu ristiäismekon tilalle, että kasteen jälkeen voi heittää vapaalle! Ja itselleni myös joku mekko, siinä vasta sarkaa onkin.

Meitin ristiäisten tarjottavat:
-graavilohta
-kylmäsavulohta
-vihreä salaatti
-joku toinen salaatti (hakusessa vielä)
-öljykastike (salaateille)
-kasvisgratiini
-keitetyt perunat
-lihapullat
-ruskeakastike
-rievää

-täytekakku ja lusikkaleivät. Teemme kaiken itse porukalla, kalat mies tilaa.

-Kotikalja, maito, vesi ja mehu.

Pitäisi alkaa tekemään muistokirjaa pojasta valokuvineen, runoineen ja hiuskiehkuroineen. Yritän saada sen ristiäisiin valmiiksi, ajatuksena että vieraat kirjoittaisivat nimensä siihen.


 
Onko teillä mielessä jotain hyviä virsiä tai muuta ristiäisiin sopivaa musiikkia??
pikkuihminen oli hyvä :D
 
Takaisin
Top