ristiäiset/kummit/nimiäiset

Meillä on ristiäiset 26.3 Jyväskylässä. Ei saatu sitä pappia mikä haluttiin mut kirkko saatiin sentäs emoticon

Varasin ensin sieltä ne kahvitustilatkin, mut kun ei olla tuon seurakunnan jäseniä niin siiitä tulisi laskua 120 euroo plus pöytäliinat 5euroo/kpl jos niitä tarvitsee... Juttelin asiasta anopin kanssa ja hän lupasi järkätä tilat tai pitää sit kahvituksen sen luona et ei tarttis rahoja tuollaiseen tuhlata. Pitäis vaan muistaa perua nuo seurakunnan tilat...

Vieraita tulee noin 20 ja suurin osa on miehen puolelta ( kunhan se sais niille ees kutsut laitettua, pari viikkoa asiasta jo maininnut). Äiti ja anoppi lupas tehdä kakut ym. joten siinäkin säästetään rahaa.

Ajattelin tilata nimellä painetut servetit sinne niin jää jotain muistojakin.

Kastepuku on mun serkulla tallessa, pitäis sekin keretä sieltä hakemaan...Kävin tänään ostamassa ihanan bodyn lindexiltä ristiäisen jatkopippaloihin...Se on sellainen et näyttäis et muksulla on puku päällä.

Olen muuten unohtanut kysyä et tartteeko sitä kastetilaisuutta varten hankkia mitään erikoista vai löytyykö kaikki kirkosta, esim. se liina jolla pää kuivataan ym.??????emoticon

 
konna86, eiköhän ne kaikki tarvikkeet pitäis löytyä kirkon puolesta... luulisin.

Pitää kertoa lyhyesti meijän kotoisista ja hyvin sujuneista nimiäisistä. Kunhan kaikki vieraat (isovanhemmat, sisarukset, kummit) oli saapuneet, mun mies "avasi tilaisuuden" kertomalla siitä, miten tytön nimeen päädyttiin ja mitä tuntemuksia ylipäänsä hänen syntymänsä meissä silloin herätti. Sitten isovanhempia pyydettiin kertomaan meidän omien nimien valinnan historiaa ja meidän syntymään liittyneitä tarinoita ja sattumuksia, mitä nyt mieleen tuli. Olin askarrellut kummeille nätit kummitodistukset ja niiden saamiseksi kummeilta pyydettiin vapain sanoin kummilupaukset. Minun äiti luki vielä valitsemansa kasterunon. Lopuksi kaikki läsnäolijat laittoi nimensä tytön nimenantotodistukseen, joka jää hänelle muistoksi kuva-albumiin. Sitten syötiin hyvin, valokuvailtiin ja seurusteltiin!

Minusta juhlat oli oikein kivat ja jälleen ihan meidän näköiset ilman uskonnollisia elementtejä (tuota kasterunoa lukuun ottamatta). Ei tullut yhtään tunnetta, että ne olisi jotenkin toisarvoiset juhlat kun ei ollut pappia kastamassa.

Tytön nimeä en kuitenkaan netissä taida haluta paljastaa :)

Ai niin joo ja ne voileipäkakut sekä täytekakku saatiinkin mummun kautta kotiseudun leipomosta :)
 
Takaisin
Top