Rintojen erot

L

Leenutar

Vieras
Hei kaikki raskaussisaret ja ehkä jo aiemmin imettäneet,

Minulla askarruttaa rintojeni muutoksiin liittyvät erot näin raskausaikana. Haluanki kysyä, että oletteko huomanneet rinnoissanne tiiviyseroja raskausaikana (ja ehkä jopa normaalioloissa)?

Jos olette imettäneet niin onko toinen rinta ns. aktiivisempi kuin toinen?

Minulla toinen rinta on löysempi ja laiskempi kaikkinensa kuin toinen ja se oli huonompi ja vaikeampi imettää edelliskerralla.. myöskään pumpatessa ei anatanut niin paljon maitoa.

Löytyykö kokemuksia? Pitäisiköhän olla huolissaan..
 
Vastaan heti tuohon viimeiseen lausahdukseen: ei tarvitse olla huolissaan. :) Todella monella on rintojen maidontuotannossa, koossa tai tuntumassa eroja. Itsellänikin vasen tuotti paremmin maitoa ja oli hiukan suurempi ja tiiviimpi imetysaikana. Tosin oikeassa oli tulehduksen alku vauvan ollessa muutaman viikon ikäinen, voihan se olla että vaikutti asiaan jotenkin. Tai sitten ei. Puolieroja löytyy vaikka missä (vaikkapa silmissä, korvissa, käsissä tai jaloissa) ihmisillä, miksipä ei siis myös rinnoissa.
 
Mulla taisi oikea rinta olla "parempi" rinta imetyksen suhteen jossain vaiheessa. Mutta kun imetin siitä huolimatta vasemmalla paljon yöllä ettei vauva putoa sängystä (oli silloin keskellä sänkyä) se taisi hiljalleen vaihtua. Ihmiset ei vain ole ihan symmetrisiä ja tuo tosiaan tuntuu vaikuttavan kummalla imettää enemmän.
 
Minulla on aina ollut vasen rinta isompi kuin oikea. Nyt kokoero on vain kasvanut imetyksen myötä. Joskus on hankalaa löytää sopivia rintaliivejä, kun kokoero on näin iso: kun vasen rinta mahtuu kuppiin, oikea kuppi jää lököttämään osittain tyhjänä :facepalm: Lisäksi nännit ovat aivan eri malliset kummassakin rinnassa, vasemmassa isompi ja oikeassa pienempi. Ennen raskautta nännit eivät olleet näkösällä kuin ehkä vähän silloin, kun oli kylmä. Muutoin majailivat sisään päin kääntyneinä. Nytkään, vaikka vielä imetän, nännit eivät ole näkösällä normaalioloissa koskaan, mutta tulevat kyllä esille sitten kun kaivelen tissin esille poikaa varten.

Vasen rinta tuntuu olevan tuottavampi, vaikka alkuun pojalla olikin sen kanssa ongelmia, jotka hävisivät kun poika kasvoi ja vahvistui. Olen kuitenkin koko imetystaipaleeni yrittänyt imettää molemmista tasapuolisesti, tokikaan siinä aina onnistumatta. Pumppauksella molemmista tuntui kuitenkin tulevan suurin piirtein saman verran maitoa, joten tuotannon suhteen taitavat kuitenkin olla aika tasavertaiset, vaikka tuntuvatkin erilaisilta ja ovat eri kokoiset :)

Vasemman rinnan kudos tuntuu kiinteämmältä kuin oikean, vaikka aina nuo on semmoiset kärpäsläpät olleetkin. Oikea rinta on hieman löysempi kuin vasen. Saa nähdä, millaiseksi ne muuttuvat, vai muuttuvatko mitenkään erityisesti sitten kun imetystaival on päättynyt.
 
Mulla myös vasen on aina ollut hieman isompi, nyt tasoittuneet imetyksen myötä eli vaikuttavat aika samankokoisilta. Nänneissä myös eroa - vasemmalla isompi. Alussa näin ollen oikea sopi paremmin pienelle vauvalle. Nyt molemmat toimii hyvin :D molemmista oon kokoajan imettänyt, mutta aavistuksen enemmän oikealla (välipalatyyppiset syötöt yleensä vain sillä!) Tuotannossa ei eroja, molemmista tulee hyvin.

Aiemmin kokoero rinnoissa oli ehkä 0,5 kuppikoon luokkaa tai ei sitäkään, joten ei kovin paljon.

Vertailun vuoksi rinnat nyt about kuppikoon isommat kuin ennen raskautta. (Ennen pieni B, nyt pieni C).
 
Ei tarvitse olla huolissaan, ihan normaalia on. Jos toinen rinta antaa enemmän maitoa, se voi olla hyvä imettää ensin tyhjäksi, jos pitää molemmilta puolilta imettää, niin ei sitten pakkaannu maito.

Mulla oli toinen rinta anteliaampi maidon suhteen ja siihen maito pakkaantui helposti. Kyseinen puoli myös tulehtui helpommin, tai olisiko maito pakkaantunut möykyksi tai muuta, se helpotti aina kun asetti paakun kohdalle vauvan leuan imetyksen aikana. Oli vähän ongelmallinen tämä puoli, kun siitä lirisi ylitse maitoa helposti ja oli tuskaisen täynnä. Toinen puoli oli helppo ja huoleton koko ajan.
 
Takaisin
Top