Rintasyöpä

Sohwia

Sanavalmis juttuseppä
Marraskuunmammat 2015
Elomammat 2017
Onko teidän lähipiirissä joku tai oletko itse sairastunut rintasyöpään?

Tilanne on se, että minulle läheisellä ihmisellä todettiin rintasyöpä, joten sen takia kuulisin mielelläni kokemuksia asian tiimoilta.
 
Voi, paljon voimia Sohwia. :Heartred Mun ihan lähipiirissä ei ole ollut rintasyöpää, mutta yhdellä sukulaisella kyllä. Hän parantui siitä, mutta menehtyi myöhemmin keuhkosyöpään. Näin ei kuitenkaan käy kaikille!

Nykyisin syöpähoidot on onneksi tosi kehittyneitä. Syöpä on siis voitettavissa. Mutta rankkoja ne on, sitä ei käy kieltäminen. (Tiedän, koska mieheni, vaikka oli eri syöpä.)

Sen verran voin kertoa havaintoja että syöpäpolilla hoidoissa näin naisia, joilla oli rintasyöpää. Eivät vaikuttaneet hirveän huonovointiselta, mutta hiukset ilmeisesti lähtee herkästi.
 
Onko teidän lähipiirissä joku tai oletko itse sairastunut rintasyöpään?

Tilanne on se, että minulle läheisellä ihmisellä todettiin rintasyöpä, joten sen takia kuulisin mielelläni kokemuksia asian tiimoilta.

Lähipiirissä sairastanut kaksi henkilöä rintasyövän, toinen kaksi kertaa. Parantuivat siitä, valitettavasti toinen menehtyi haimasyöpään, josta taas toinen selvisi ja edelleen porskuttaa eteenpäin.
 
Syöpätapauksia sinänsä on ollu lähipiirissä paljon, mutta just rintasyöpää ei ole ollut että siitä ei sinänsä kokemusta ole.. Toivottavasti syöpä on todettu suht varhaisessa vaiheessa eikä se ole ehtinyt levitä eikä olisi erityisen ärhäkkää tapausta.. Voimia sinne syöpätaisteluihin:Heartred
 
Sivusta seuranneena ja jälkeenpäin henkilön kanssa keskustelleena sanon että ainakin tämä henkilö arvosti sitä että joku lähetti kortin, toinen pienen hauskan -helppolukuisen, mielellään kuvilla - kirjan, kolmas tuli valmiin ruoan kanssa ja jätti sen oven ulkopuolelle (ja soitti että valmis ruoka odottaa oven ulkopuolella), joku toi ruokaa ja teki sitä hänelle hänen maatessa sohvalla huonotuulisena. Ja hoitojen jälkeen, kun energia vielä vähissä niin otti mukaan teatteriin, konserttiin, ulos syömään - eli hän itse ei jaksanut olla aloitteellinen mutta oli todella onnellinen kun pystyi tulemaan mukaan "valmiiseen pöytään". (Henkilö on viettänyt jo 10v juhlapäivän siitä ettei syöpä ole uusiutunut). Mutta sanoi hän myös että siinä tilassa näki kuka on ystävä ja kuka ei, kuka on törmännyt oikeasti vaikeisiin henkilötilanteisiin ja empaattisuuteen ja kuka ei.
 
Sivusta seuranneena ja jälkeenpäin henkilön kanssa keskustelleena sanon että ainakin tämä henkilö arvosti sitä että joku lähetti kortin, toinen pienen hauskan -helppolukuisen, mielellään kuvilla - kirjan, kolmas tuli valmiin ruoan kanssa ja jätti sen oven ulkopuolelle (ja soitti että valmis ruoka odottaa oven ulkopuolella), joku toi ruokaa ja teki sitä hänelle hänen maatessa sohvalla huonotuulisena. Ja hoitojen jälkeen, kun energia vielä vähissä niin otti mukaan teatteriin, konserttiin, ulos syömään - eli hän itse ei jaksanut olla aloitteellinen mutta oli todella onnellinen kun pystyi tulemaan mukaan "valmiiseen pöytään". (Henkilö on viettänyt jo 10v juhlapäivän siitä ettei syöpä ole uusiutunut). Mutta sanoi hän myös että siinä tilassa näki kuka on ystävä ja kuka ei, kuka on törmännyt oikeasti vaikeisiin henkilötilanteisiin ja empaattisuuteen ja kuka ei.

Kiitos hyvistä vinkeistä. Juuri tätä mietin, että miten osaan olla tarpeeksi tukena ja mitä kaikkea voin tehdä syöpää sairastavan läheiseni vuoksi. Kyse on yhdestä tärkeimmästä ihmisestä eli ihan varmasti tuen ja autan parhaani mukaan nyt ja jatkossa.
 
Kiitos hyvistä vinkeistä. Juuri tätä mietin, että miten osaan olla tarpeeksi tukena ja mitä kaikkea voin tehdä syöpää sairastavan läheiseni vuoksi. Kyse on yhdestä tärkeimmästä ihmisestä eli ihan varmasti tuen ja autan parhaani mukaan nyt ja jatkossa.
Riippuen hoidosta henkilö voi oma välillä todella heikkona, rikki vihainen peloissaan. Välillä pitää saada olla rauhassa välillä oikesti olikin ihanaa kun joku tyrkytti läsnäoloaan. Ja välillä vain sen että joku on samassa tilassa ilman että puhuu mitään on mitä se kaipaa. Tsemppiä, ei ole helppoa seurata vierestä mutta muista, läheisellä on vielä vaikeampaa. Ja hän voikin saada todella hyvää vertaistukea sairaalasta missä on muita jotka kokevat samaa.
 
Takaisin
Top