Rhesus -

Wow

Näppärä viestien naputtelija
Onko täällä muita odottajia joilla veriryhmän rhesustekijä negatiivinen? Miten teitä on ohjeistettu asiasta? Entäs uudelleensynnyttäjät, onko vasta-aineita löytynyt, oletteko saaneet rokotteita?

Tätä mammaa v******. Sain siis viime viikolla perjantaina neuvolassa kuulla veriryhmäni vaikutuksesta raskauteen. Eli vertani tullaan seuraamaan raskauden aikana siltä varalta että lapsi periikin isältä rhesus+ -ryhmän ja kehoni alkaa tuottaa vasta-aineita. Kuulemma todella harvinaista että ongelmia tulisi VARSINKIN ensimmäisessä raskaudessa, jolloin immunisaatiota (?) ei ole vielä ehtinyt kehittyä. Minulle tehtiin aikoinaan raskauden keskeytys, joten kyseessä ei ole ensimmäinen raskaus. Nyt olen tietenkin googlaillut asiaa (mitä ei prkl ikinä minun pitäisi tehdä!) ja joka artikkelissa painotetaan anti-d -rokotteen tärkeyttä, synnytyksen, keskenmenon ja keskeytyksen yhteydessä. Mitään rokotetta en todellakaan ole saanut, eikä mistään rhesustekijästä edes tuolloin mainittu. Neuvolasta luvattiin soittaa huomenna kun paniikissa asiaa tiedustelin, sanoivat että varmaankin olen saanut anti-d:n mutta ei, en todellakaan sitä ole saanut, en unohtaisi tälllaista asiaa.

Huh, purkaus, paniikki ja kielletään google!
 
Hups, näköjään googlettamisen lisäksi minulta pitäisi kieltää koko nettailu. Tekniikan ihmelapsi onnistui sitten ärsytyksissään näppäämän saman ketjun monta kertaa, katsotaan onnistunko poistamaan ylimääräiset :wink Mutta vastauksia kaivataan kaikesta huolimatta viisaammilta! :)
 
Hmm, en tiiä saako noita poistettua. Mutta tuonnehan ne jää sitten viimeisiksi, jos ja kun niihin ei kukaan vastaa. Ei se mitään :)

Mä en osaa kyllä neuvoa :sad001 mutta toivotaan, ettei tilanne nyt olis mitenkään kovin paha kumminkaan. Saat siis huomenna lisätietoa? Voidaanko se siis selvittää jostain, ootko saanut sen anti-d:n? Oiskohan sitä voitu antaa jotenkin rutiinisti sulle kertomatta.... hyvä kuitenkin, että asia on nyt tiedossa ja sitä seurataan. Tsemppiä ja koitahan nukkuakin ensi yönä....!
 
Joo ei niitä taida saada enää pois. Vähän pitäisi rauhoittaa entterisormea... :wink

Kiitos tsemppauksesta, elenna! :)

Olen tosiaan lähes täysin varma etten ole anti-d:tä saanut, minulle tehtiin silloin lääketieteellinen keskeytys, enkä käynyt edes missään kontrollissa tämän jälkeen, ainoastaan antamassa verinäytteen jossa todettiin ettei raskaushormonia enää ole. Toivon että saisin vielä jostain tiedoista selville faktaa onko minulle tätä annettu.

Mutta, niinkuin sanoit, huomenna saan lisäinfoa, täytyy yrittää saada unen päästä kiinni. Ei tässä varmasti mitään hätää ole vaikken rokotetta ole saanutkaan, niin harvnaisia ne tapaukset kuitenkin kuulemma ovat onneksi...
 
Minullakin on rhesus negatiivinen (A-) ja mun miehellä on A+ joten ne joutuu myös tarkkailee mun verta jos kroppa alkaa tuottaa niitä antigeenejä... Mutta tämä on minun ensimmäinen raskaus joten en tiedä miten keskeytetty aikaisempi raskaus vaikuttaa siihen... Neuvolassa ne just sanoi sitä samaa minulle että mun ei tarvi olla huolissani kun tämä on mun ensimmäinen raskaus koska silloin harvoin kroppa alkaa tuottaa antigeenejä. Toivottavasti sinä saat vastauksen sielt neuvolasta!
 
Heippa, mä olen myös A- mutta mies onnekkaasti 0-. Siitä huolimatta mulla on molemmissa raskauksissa ollut jokin omituinen positiivinen vasta-aine veressä, vaikkei mulle ole koskaan tehty verensiirtoa tms. Niinpä aina kun veri on tutkittu (ja ed. raskaudessa se tutkittiin USEIN) on ne sieltä labrasta soittaneet terveydenhoitajalle ihan hädissään että tällä on negaveressä jotain vasta-ainetta. Niinpä tässäkin raskaudessa saan nyt sitten ravata niissä jatkuvissa verikokeissa. Mitään hämminkiä se vasta-ainehärdelli ja lievä anti-d mun veressä, mikä ikinä se sitten onkaan, ei aiheuttanut ekalla kerralla, joten olen siis turvallisilla mielin. Toivottavasti saat tänään selvyyden sun vasta-aine asiaan. Tsemppiä! Mun äiti on - ja isä + ja ovat saaneet neljä tervettä lasta: ei yhtään keskenmenoa. Toivottavasti se lohduttaa edes aavistuksen.
 
Huhhuh... Neuvolasta soitettiin ja sai kaivettua tiedon jostain vuosien takaa että olen tosiaankin saanut sen anti-d-piikin. Luki vielä koko selostuksen kontrollikäynnistä kun en muuten uskonut.. :) No, tapahtuma ei ollut muutenkaan mukava joten mieli varmaan yrittää unohtaa kaiken tuohon aiheeseen liittyvän.

Kaikki siis hyvin, paniikki oli turhaa onneksi (taas kerran!). Eli perusverikokeilla edetään. :) Kiitos kauheasti kaikille tsempeistä! Saitte rauhoiteltua hyvin tätä turhasta panikoivaa. :D
 
Takaisin
Top