Rh-negatiivinen raskaus...

Kuuku87

Vauhtiin päässyt keskustelija
Sain tänään tietää, että olen rh-negatiivinen (veriryhmä B). Onko täällä muita rh-negatiivisia ja millaisia kokemuksia teillä asiasta? Onko vaikuttanut raskauteen tai vauvaan? Itse nyt viikoilla 16+5 ja seuraavat veriryhmävasta-aine tutkimukset vasta viikoilla 26&36. Huolissani olen, kun netissä lukee mitä kaikkea se voi vauvalle aiheuttaa :(
 
Moi!
Mulla ei ainakaan 1 odottaessa ilmennyt mitään häiriöitä "negatiivisesta" verestäni huolimatta. Tosin pojun veriryhmä onkin sama kuin mulla. Mulle veriryhmäni ei tosin tullut yllärinä, oon tiennyt sen ala-asteelta asti.
Nyt on 2. kierros menossa eikä ainakaan vielä puoliväliin mitään poikkeavaa. Riski "positiiviseen" lapsukaiseen on olemassa, kun ukko on Rh+. Mutta hyvillä mielin mennään, tässä toisessa raskaudessa kait ongelmat oliskin yleisempiä. 
 
Täällä myös yksi rh-negatiivinen ilmoittautuu. Ei neuvolassa sanottu, kuin että seuraillaan tilannetta. Ja vaaraahan ei ole, jos lapsella myös rh-negatiivinen veri.
 
Juu. Ei neuvolassa otettu mitään kantaa asiaan, vaan sanottiin vaan että todella pienellä osalla on riski olemassa että vauva sairastuu.
 
Täällä myös rh-negatiivinen odottaja. Mitään ongelmia ei ole tämän raskauden kanssa ollut vaikka en aikanaan raskaudenkeskeytyksen yhteydessä saanut anti-D-piikkiä, joka synnytyksen (jos lapsi rh-positiivinen) tai raskaudenkeskeytyksen yhteydessä kuuluu antaa kaikille rh-negatiivisille. Älä turhaan huoli asiasta vaan nauti raskaudestasi (:
 
Meriy: Niin olen loppujen lopuksi nyt päättänytkin olla aivan turhaan stressaamatta :) Vaikka vähän tietoa asiasta onkin niin monessa paikassa lukee, että se ei vaikuta ensimmäisen raskauden aikaan. Ja aionkin kysyä siitä anti-D-piikistä, jos saisin sen tämän synnytyksen yhteydessä ettei sitten seuraavissa raskauksissa tulisi mitään vauvalle :) Sinulla raskaus ilmeisesti jo pitkällä :) Itsekin odotan jo kovasti vatsan kasvamista ym :)
 
huh..kiitos Meriy(meniköhän oikein) kirjoitan tässä pimeässä mustalla koneella. Miekin toivon todella että tämä raskaus menee hyvin piikin saamattomuudesta huolimatta..
 
Ite oon kans B-, eikä esikoisen odotusaikana ollut yhtään mitään puhetta siitä että tuo voisi aiheuttaa jotain riskejä johonkin suuntaan?! Ei se tosin mitään aiheuttanutkaan, mutta mulla ei tosiaan ollut mitään käryä että voisi edes aiheuttaa? Eikä nyt tämän kakkosenkaan kohdalla ollut mitään puhetta neuvolassa.
 
Hyvä kuulla näinkin monta positiivista kommenttia kyseisestä asiasta, ettei ole aiheuttanut mitään vakavaa :) Voi itsekin olla rauhallisin mielin tämän loppuajan :)
 
Onpas meitä sitten tähän kirjoitellut monta nimenomaan B- veriryhmän omistajaa. 
Mulla onkin jo loppusuora menossa, viimeisin vasta-ainetestiin menevä verikoe otettiin 2.12. 
Aikaisemmat tulokset olleet hyviä, joten uskon että loppuun asti mennään kunnialla, onhan nyt jo rv37+1. 

Tirri, onpas outoa, ettei sulle ole asiasta mitään sanottu neuvolassa. Tosin jos lapsen isäkin on rh-, niin mun perinöllisyystietojen mukaan siitä ei voi rh+ lasta tulla niin millään. 
Tuossa kuitenkin on jotain juttua, miksi rh- äidit on odotusaikanaan erityissyynissä. 
http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_1996/4_1996/raskaudenaikaiset_veriryhmavasta-aineseulonnat_tarkeita_jokaisessa_raskaudessa/
 
Täällä on nyt sitten saatu sen viimeisenkin verikokeen tulokset vasta-aineiden osalta ja negatiivinenhan se.  Nyt sitten enää odotellaan tuleeko meille tonttutyttö vaiko -poika emoticon. Äidin toiveissa tietysti siintää hartaasti aina rv41+1  pääsy...emoticon
 
Hiphei naikkoset!

Täälläkin yksi rh neg. veriruhmän omaava. Mulla O-
Mulle kerrottiin neuvolassa että sitte viikoilla 30+jotain tms. sitä aletaan seuraamaan, ettei lapsi ala hylkimään äidin verta tai jotain sinne päin. Enpä ole asiaan perehtynyt :)

Keskenmenon kun sain, sain sellaisen pistoksen, mikä esti jotain verisoluja menemästä sekasin tms. et kyllä ne ainakin tarkkana on niiden suhteen :)

Tsemppiä kaikille!
 
Täälä 0- ryhmäläinen. Ekassa raskaudessa en kyllä osannu olla yhtään huolissaan. Esikoinen onkin 0+. Ja nyt on toinen raskaus alussa. Saa nähä mitä tuo sitten vaikuttaa tämän toisen raskauden seurantaan, kun esikoinen tosiaan oli sitä plussaa, mutta senpäs näkee ja kuulee sitten. Eka neuvolakin vasta ens viikolla.
 
vähän kyllä ihmettelen nyt itsekin ettei ole ollut puhetta...täytyypä seuraavan kerran neuvolassa käydessä kysäistä!
 
Täällä yksi O-. Mies on O+. Saa nähdä mitä neuvolassa sitten neuvotaan. Esikoisesta on nyt kyse ja neuvola on vasta 3 viikon päästä, olen rv 5+5.
 
Mä olen A- ja multa otettiin kolme kertaa tuo vasta-ainekoe: ekoissa veriseuloissa ja sitten viikoilla 26 ja 36. Kaikki negatiivisia. Omalla äidilläni kuulemma sama juttu ja ihan "normaaleita" kakaroita syntyi ilman mitään erityistä. 
 
AngerMom, mukavaa että säkin sait kaikista testeistä negatiiviset tulokset.  Tuo 3 testiähän on se "vakio". Veriryhmästä riippumatta ekahan tehdään kaikille ja rh negatiiviset saa just nuo rv 26 ja 36 lisäseurannat. 
Esikkoa odottaessa tosiaan hämmästyin, kun neuvolantäti kertoi aika monen saavan vasta odotusaikanaan veriryhmänsä selville. Siskolla oli aikanaan kanssa samat kuviot, esikostaan sai sitten piikkiä persuukseen kun ihanainen kummityttöni olikin A+. 
Sullakin alkaa jo maali häämöttää,onnellista loppuodotusta. emoticon
 
Täällä odotus päättyi rv42+0 kun meille syntyi toinen poika 7.1.-12. Tällä kertaa veriryhmä O tulikin isiltä,mutta pikkumies on rh- kuten äitinsä.  :) Eli väistelin taas sen piikin persaukseeni. ;)
 

Mä olen kans tämmönen "perusnegatiivinen" tyyppi, eli veriryhmäkseni on paljastunut A-

Mä olen saanut sen anti-immunoglobiini piikin kaksi kertaa persuuksiini, ensin keskeytyksen merkeissä ja toisen kerran esikoisen synnyttyä. Hänen veriryhmänsä siis A+.

Tässä raskaudessa tullut korttiin kerran merkinnäksi ne negatiiviset ja nyt odotellaan seuraavaa neuvolaa et saadaanko myös seuraavaan negat.

Uskoisin et kaikki kyl menee ok tämänkin vekaran kanssa :)

 
Takaisin
Top