Reseptejä rakkaudella

tosta sintun hässäkästä saanee hyvää ja ruokasampaa myös heittämällä couscousta sekaan! Ja ite korvaisin fetan pelkällä mozzarellalla, ku oon vähän nirso ;)

Ja oh, tuorejuustoa sinne vois kans heittää! NOM!
 
Mummo-Ankan omppupiirakka

Pohja:
6 dl vehnäjauhoja
150 g margariinia
1/2 tl suolaa
n. 5 rkl kylmää vettä
1 muna voiteluun

Sekoita suola jauhoihin ja nypi rasva tasaisesti sekaan. Lisää vesi. Taikina saa olla kiinteä, tiukan oloinen. Vaivaa palloksi ja laita peitettynä jääkaappiin puoleksi tunniksi.

Täyte:
n. 1 kg hapokkaita omenoita (makeammille lisää vähemmän sokeria täytteeseen)
1 dl vehnäjauhoja
1 dl sokeria
1 dl fariinisokeria
1 1/2 tl kanelia
1/4 tl neilikkaa
1/2 tl suolaa
2 rkl sitruunamehua
(25 g margariinia, ei välttämätön, voi korvata hiukan ylimääräisellä sitruunamehulla)

Kuori ja joko viipaloi tai kuutioi omenat. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää omenoiden sekaan. Lisää vielä sitruunamehu ja sekoita hyvin.

Jaa taikina kahteen osaan, joista toinen on hiukan suurempi. Kauli ensin suurempi osa pohjaksi, vuokaa suuremmaksi lätyksi. Taikinan tulee yltää hiukan reunojen yli. Siirrä kaulimen avulla vuokaan. Laita täyte vuokaan ja kauli toinen osa piirakan päälle. Käännä pohjaosan reunat pääliosan reunojen päälle ja nipistele tai rullaa reunat nätiksi ja tiiviisti yhteen. Pistele veitsellä muutamia viiltoja piirakan päälle päästämään höyryt paistuessa ulos. Voitele munalla.
Vuoan koko 22 cm halkaisija. Itse olen tehnyt irtopohjakakkuvuokaankin ja hyvä tulee, tai isompaan suorakaiteen muotoiseen foliovuokaan.
Paista ensin 250 asteessa 10 min, käännä asteet sen jälkeen 175:een ja anna paistua vielä tunti. Lisänä vaniljajätskiä tai -kastiketta. Nam!
 
Mmmmmmm! Oon haalinu noita omppuja haaveissa tehdä Joonalle omppusosetta, mutta ehkä täytyy lainata sieltä muutama omppupiirakkaankin!
 
Kaakao-kahvikakku
[align=left] [/align] 
[align=left] [/align]200 g margariinia
[align=left] [/align]2 dl sokeria
[align=left] [/align]3 munaa
[align=left] [/align]3 dl vehnäjauhoja
[align=left] [/align]¾ dl kaakaojauhetta
[align=left] [/align]2 tl leivinjauhetta
[align=left] [/align]1 dl vahvaa, kylmää kahvia
[align=left] [/align] 
[align=left] [/align]1. Vaahdota rasva ja sokeri.
[align=left] [/align]2. Lisää munat yksitellen lisäysten välillä hyvin vatkaten.
[align=left] [/align]3. Sekoita vehnäjauhot, siivilöity kaakaojauhe ja leivinjauhe keskenään.
[align=left] [/align]4. Lisää kuivat aineet ja kahvi vuorotellen taikinaan.
[align=left] [/align]5. Kaada taikina voideltuun noin 1 ½ litran vetoiseen rengasvuokaan.
[align=left] [/align]6. Paista kakkua uunin alaosassa 175 asteessa 50-60 minuuttia.
[align=left] [/align]7. Anna kakun seistä hetki vuoassaan ennen kuin kumoat sen ritilälle.
[align=left] [/align]8. Jäähdytä kakku vuoan tai leivinliinan alla. Näin kakku säilyy mehevänä.
[align=left] [/align](Päälle mokkapalojen kuorrutus.)
 
Ailime ainaskin kyseli sitä GRATINOIDUN SIPULIKEITON ohjetta. Tässä olis yks [:D]

noin 4ann.

4 suurta sipulia
2rkl voita
2rkl vehnäjauhoja
1l vettä
1-2 kasvisliemikuutiota
timjamia, persiljaa, laakerinlehtiä
1/2 tl suolaa
valkopippuria
1,5dl valkoviiniä
4 viipaletta paahtoleipää
2dl juustoraastetta

Kuori ja leikkaa sipulit viipaleiksi. Kuullota rasvassa kunnes ovat vaaleanruskeita.
Ripottele päälle jauhot. sekoita. Lisää vesi ja kasvisliemikuutiot. Mausta.
Anna kiehua miedolla lämmöllä noin 20 min. Kaada joukkoon viini.
Lämmitä uuni/ kuiva paistinpannu. Leikkaa leipäviipaleet pieniksi kuutioiksi. Paahda kuutiot.
Kaada keitto uuninkestäviin vuokiin ja ripottele päälle juustoraaste. Kuorruta uunissa kunnes
juusto sulaa ja saa kauniin värin. Ripottele päälle leipäkrutonkeja.

Joku laittaa noi leivät jo sinne juuston alle uuniin, mut ite tykkään enempi näin [:)]
 
Oi, rakkaat täydelliset naiset! Ihania herkkuja syksy taas tuonut tänne pöytään!

Kaakao pikkuleivät

200g     VOITA
1,5 dl    SOKERIA
n.4 rkl   Vanhouten.kaakaota
1          MUNA
1 tl       VANILJA SOKERIA
1 tl       LEIVINJAUHETTA
3,5 dl    VEHNÄJAUHOA

Notkista voi ja sekoita siihen sokeri. Lisää vatkaten muna.
Sekooita kuivat aineet keskenää ja lisää taikinaan.
Leivo taikina n.3cm paksuiseksi tangoksi ja anna asettu jääkaapissa.
Leikkaa tangosta n.1cm viipaleita pikkuleiviksi ja koristele esim. mantelirouheellea. (menee ilman koristeitakin)

paista 175 asteessa, tommoset 10 min. (jätä taikinapalleroiden väliin hiukan tillaa, koska ne leviää paistaessa jonkun verran) tai testaa...

Ihania, pehmoisia herkkupaloja. Ja tosi nopeita!
Ja huom1 Jos kaapissa ei ole tuota tummaa kaakaota, niin muuta ohjetta sokerij ja kaakaon osalta näin:
1,5 dl valmiskaakao jauhetta (o'boy, esim.) ja 1 dl sokeria.
 
PUOLUKKAPIIRAKKA

3 dl sokeria
2 tl leivinjauh.
2 tl soodaa
8 dl vehnäjauh.
250 g voita

Sekoita kuivat aineet ja nypi (menee kyllä ihan lusikallakin sekoittaen) voi sekaan.
Ota puolet (tai vähän yli puolet) taikinasta, lisää 2 dl piimää tai viiliä ja 1 muna. Sekoota.
Taikinasta tulee uunipellillinen.

Täyte:
2 dl kermaa
2 prk rahkaa
2 dl sokeria
2 tl vanilijasok.
2 munaa
n. puoli litraa tai riittävästi puolukoita. Sopii varmaan muukin marja.

Levitä täyte ja murenna loppu taikina täytteen päälle.

Paisto 200 astetta, n. puolituntia.

Sokeria laitoin vähemmän ja silti tuli hyvää ja näyttää kelpaavan, jopa neidille joka ei muuten puolukkaa syö.
 
MARJAMUFFINSSIT (ei voi epäonnistua) n.20 kpl

100g margariinia tai voita
1 1/2 dl sokeria
2 munaa
1 1/2 dl grahamjauhoja
1 dl vehnäjauhoja
1 1/2 tl leivinjauhetta
2 dl marjoja (laitan usein reilummin)

1. Vaahdota rasva ja sokeri
2. Vatkaa munat sekaan yksitellen.
3. Sekoita kuivat aineet keskenään ja lisää taikinaan.
4. Lisää marjat (voivat olla jäisiäkin)
5. Jaa vuokiin ja paista 225 asteessa n. 15 min.
 
Yrttinen kaura-juustoleipä (leipäkoneeseen, 750g mötti)

2.5dl vettä
2dl juustoraastetta
1rkl öljyä
1rkl siirappia
1tl suolaa
1rkl pizzamaustetta
1dl kauraleseitä (itse tosin käytin vehnäleseitä...)
4dl leivontakarkeita erikoisvehnäjauhoja
1.5tl kuivahiivaa TAI 10g tuoretta hiivaa

Kamat koneeseen ja kone päälle. Mun kone tekee tän ohjelmalla Normal. Mä lisäsin vielä jossain vaiheessa ehkä 0.5rkl ruisjauhoja messiin, kun näytti taikina liian kosteelta - mutta se on saattanut johtua ihan omista mittavirheistä, läsnä oli myös 1klp ykswee leipoma-apuria ;)

Täältä voi ladata ton mun masiinan manuaalin, mistä löytyy paljon hyviä ohjeita myös gluteenittomien leipien tekoon; http://www.obhnordica.fi/Default.aspx?ID=502&ProductID=2466  Sieltä siis tämäkin resepti!
 
Sairaan helppo - mutta julmetun hyvä - savulohipasta

En osaa antaa tarkkoja mittoja, kun itse heittelin vähän sinnepäin aineksia vuokaan. Tästä tulee aika iso vuoka.

Ainekset:
-pastaa (laitoin täysjyvän puuttessa vaaleita makaroneja, ja luulen, että se sopii tähän ruokaan paremmin), laitoin ehkä 5 dl
-creme fraichea, n. 3,5 dl (uskon, että vähempikin riittää)
-savulohta sen verran kuin haluat
-paljon parmesan-juustoa 
-paljon cheddar-juustoa (paitsi mä käytin ihan normia vaaleeta juustoa kun cheddar oli homeessa...)
-aika paljon tilliä
-mustapippuria
-suolaa

Ohje: keitä pasta silleen melkein kypsäksi. Valuta ja kippaa uunivuokaan. Napsi kylmäsavulohi palasiksi ja sekoita pastan kanssa. Sekoita creme fraiche, tilli, mausteet ja melkein kaikki juustot. Lisää pastan joukkoon ja sekoita hyvin. Lopuksi ripottele sellainen herkullinen kerros juustoa vielä päälle ja laita uuniin. Mä laitoin 180 asteessa jonkun vajaan 1/2 h. Kannattaa laittaa aluks foliota päälle, ellei halua ihan mustunutta juustokerrosta siihen pintaan.

Niin epäterveellistä kuin vaan voi olla, mutta välillä elämä vaan on. ;)
 
Ailimen ohjeesta tuli mieleen, että tein ihan sairaan hyvää savulohipitsaa!

Pohjan ohjeita löytyy netistä, päälle heittelin: yrttistä tomaattimurskaa, lämminsavukirjolohta, punasta paprikaa, (kelta)sipulia, Violan afrikan paprika -tuorejuustoa sekä emmental-mozzarellajuustoraastetta ja pitsamaustetta toki. Ihan sairaan hyvää, pellillinen hävis nälkäisiin suihin!

Kasvispitsaan tuli samaa kuin yllä ilman kalaa, mutta lisäks snadisti tomaattimurskan päälle pellavansiemenrouhetta, tomaattiviipaleita ja "ilmasipulia" (en tiiä, onks se sen oikee nimi... niin anoppi sitä kutsuu :D Sellasta oikeestaan ruohosipulin näköistä ja makusta, mutta se on paksumpaa ja onttoa.)
 
Maarisen ohje vielä tällekin puolelle talteen, koska tämä lahopää tuskin muistaa enää kuukauden päästä, että millä sivulla se nyt taas olikaan... :)

--

Ja tässähän tuo jo onkin: (olen tehnyt näitä ihan tälleen ohjeen mukaan sekä joskus maustanyt taikinaa niinnl IHANILLA esansseilla... rommi, manteli... jne.)

ohjeita löytyy: isoaidinreseptilla.blogospot.com
*******************************************

VALKOISET PIPARKAKUT vuodelta 1909
3 munaa
2 1/2 dl. sokeria
1/2 tl. hienonn.kardemummaa
1/2 tl. hienonn. kaneelia
2 rjl. sulatettua voita
4 rkl. kermaa
1/2 tl. soodaa
400 gr. vehnäjauhoja

Sokeri ja munat vatkataan; mausteet, pesty ja sulatettu voi sekä kerma lisätään. Jauhot sekoitetaan viimeiseksi. Taikina jätetään silleen muutamaksi tunniksi, jonka jälkeen se kaulitaan ja muotilla otetaan pieniä kakkuja, jotka paistetaan tavallisessa uuninlämmössä.

*******************************************

VALKOISET PIPARKAKUT NYKYKIELELLÄ

3 kananmunaa
2 1/2 dl sokeria
1/2 tl jauhettua kardemummaa
1/2 tl kanelia
50 g huoneenlämpöistä Oivariinia
1 tl leivinjauhetta
7 1/2 dl vehnäjauhoja
varaa ylimääräistä jauhoa levinalustan jauhottamiseen

Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi, lisää mausteet ja pehmeä rasva. Sekoita leivinjauhe vehnäjauhoihin ja vatkaa jauhot taikinaseokseen. Nosta taikina jääkaappiin ainakin tunniksi.

Kauli taikina jauhotetulla leivinalustalla levyksi, painele kuviot piparimuoteilla, nosta leivinpaperilla vuoratulle pellille ja pasta 200 asteisessa uunissa 8-12 minuuttia kunnes reunat alkavat ruskistua (jos koko pipari ruskistuu ja näyttää tavalliselta piparkakulta, on se ollut uunissa liian kauan).
 
Takaisin
Top