Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Hei onko vinkkejä, miten helpottaa kipeää kurkkua? Luottoaineeni inkivääri kun on kiellettyjen listalla samoin ku kaikki finrexinit yms... Pelkkä tee ei nyt oo tuonut toivottua helpotusta.. :sad001

Eikös inkivääri oo ihan ok mikäli siihen on tottunut? :O ainakin siis tuoreena / kuumaan veteen haudutettuna (mun täsmälääke flunssanhoitoon)
 
Hei mikä tuo B juttu on? Miten ehkäisee pahoinvointia? Jestas ois tervetullut joku turvallinen juttu mikä siihen auttaa. Oon pk-hoitaja ja parin viikon päästä alkaisi työt (ja se pahoinvointi viimeistään myös silloin!) Ja en tiedä kuinka selviän päivät ipanalauman kanssa jos koko ajan oksettaa ja kuvottaa. Jännittää kovasti.

Mä en muista enään yhtään mistä löysin tietoa tuosta että B-vitamiini lisä saattaa toimia joillekkin pahoinvointia hoitavana. Jos googlaa "B-vitamiini raskaus pahoinvointi" niin sieltä löytyy jonkin verran tietoa. Jotku käyttää pelkkää B6 lisää. Mä käytän sellasta missä on kaikkia b-vitamiinejä, ku pahoinvoinnin lisäksi se auttaa väsymykseen ja on muitakin hyötyjä.
Kannattaa ihmeessä kokeilla. Esim apteekista saa beko long valmistetta 30kpl purkeissa, niin voi kokeilla kuukauden. Mutta sitten en tiedä onko samaan aikaan hyvä syödä monivitamiinia, kun niissäkin on b vitskuja..
 
Eikös inkivääri oo ihan ok mikäli siihen on tottunut? :O ainakin siis tuoreena / kuumaan veteen haudutettuna (mun täsmälääke flunssanhoitoon)

En osaa sanoa, viime raskaudessa oli vaan täyskielto niin siitä jäi tää mielikuva.. Mut kävin apteekissa ja yllättävän hyvät lääkkeet sain kuitenkin kun kysyin farmaseutilta.
 
Ollaan tekemässä reissua hankoon vkonloppuna, himoitsen saaristolaispöydässä syömistä mutta onko multa nyt kaikki ravut yms herkut kielletty? :D

Miks ravut olis? Nehän kypsennetään aina ennen syöntiä. Eikös kaikkia meren eläviä saa syödä normaalisti, paitsi petokalojen ja tiettyjen lajien suhteen oli rajoitteita elohopean ja raskasmetallien takia.
Vakuumipakatut kalat ja raaka kala on välttämis suosituksissa listeria vaaran takia.
 
Mä yritän miettiä että onko mitään millä tavalla itsellä pitäis miettiä/huomioida näitä ruoka suosituksia.
Ekassa raskaudessa en ollut ollenkaan tarkka ja alku kuukaudet oltiin reissussa, niin siellä muutenkin söi vaan kypsennettyä ruokaa ja pääasiassa kasvis ruokaa.
Söin kotiin paluun jälkeen huoletta kaikkia juustojakin, jos tiesin että ne on tuoreita, eikä pitkään jääkaapissa seisseitä. Nyt en oo 1,5v käyttänyt maitotuotteita juuri ollenkaan, niin ei tee edes mieli brie juustoa ja muita samallain kun ennen.
Nykyään myös pastoroidut pehmeät juustot on välttämis listalla, koska paketin avaamisen jälkeen listeria voi tulla myös omasta jääkaapista, mutta omaan korvaan tää kuulostaa niin epätodennäköiseltä, että jos joskus maistan palan jonku tekemää juustokakkua vaikka, niin en kyllä ala kuvittelemaan että siinä vois olla listeria vaara.
En oo ikinä tykännyt raakaa kalaa syödä, niin pystyn huoletta käydä silloin tällöin sushilla. Mutta ehkä jos normaalisti söisin raakaa kalaa, niin se olis varmastikkin sellainen minkä jättäisin kokonaan pois, mutta en vois luopua sushin syönnistä vaan söisin niitä turvallisia vaihtoehtoja.
Inkivääriä meillä käytetään silloin tällöin kotona, mutta omasta mielestä sen käyttö ruokien maustamiseen satunnaisesti on ihan ok, enkä aio jättää sitä pois.
 
Edellisen raskauden aikana oli tosi vaikeaa olla syömättä pihviä, siis mediumina. Ja taisin kyllä syödäkin mutta heti seuraavalla neuvola kerralla tunnustin hoitajalle näin tehneeni johon hän vastasi että syöt sitten ensi kerralla kypsän pihvin. Juustokakkuakin söin ja sitten olin ihan neuroottisena guuglaamassa listerian oireita joita ei koskaan tullut. On hyvä että on erilaisia ravitsemussuosituksia mutta kyllä täällä pääsääntöisesti taitaa ravintoloissa olla ihan puhdasta ruokaa jota voi hyvillä mielin syödä.
 
Kiitos Marisssa, tuo oli mielenkiintoinen! Mulle tuli toi meetwursti vähän yllätyksenä o_O yksi kaveri parahti heti että miten "selviän" ilman sushia mutta totesin että itsetehtyä aion kyllä syödä, merilevää tietty normaalia vähemmän (:
 
Heräsinpä juuri minäkin ajatukseen, että ai niin, pitää miettiä syömisiä.. Mulla kans joku Mama-vitamiini, jota olen syönyt pari vuotta putkeen, kun puolisen vuotta sitten imetyksen loputtua alettiin heti haaveilla seuraavasta. :) Mulle viime raskaudessa neuvolasta kiellettiin, että ei saa syödä yhtään enempää d-vitamiinia. No mulla on purkki möllerin kalanmaksaöljykapseleita ja siinä on d:täkin.. Kai mä nyt voin purkin syödä tyhjäksi...? Niin ja salmiakin kanssa aion mennä niinkuin viime raskaudessakin: joskus voi vähän syödä. :)

Olin kyllä ekassa raskaudessa aika hysteerinen kaiken syömisen kanssa.. :D Jos nyt ois vähän armollisempi, mutta veikkaan, että aika tarkkaa oon kyllä edelleen.

Nyt heräs mielenkiinto, miks neuvolasta kiellettiin d-vitamiini ettei saisi enempää d-vitamiinia syödä? o_O
 
D votamiini on rasvaliukoinen vitamiini mikä kertyy elimistöön. Et kai jos sitä saa liikaa niin on ehkä haittaa sikiölle. Tää siis veikkaus.
 
Osassa suomen neuvoloista laitetaan labraan otettavaksi myös d-vitamiinitasot, ja tosiaankin suositellaan tuon vitamiinin riittävää saantia raskausaikana.
 
Voiko raejuustoa pastöroidusta maidosta syödä? Sehän on periaatteessa pehmeää juustoa, jota ei saisi syödä

Entäs sitten mitä teetä saa juoda? Eviran mukaan yrtti- ja rooboisteet kiellettyjä.
 
Jännä toi d-vitamiini suositus kyllä sit... kai nää on näitä ennen kun suomessa on tutkittu nii ei voi suositella. Aika monessa ollaan jämähdetty siihen että kun suomessa ei tutkittu niin varuis välttää/rajoittaa.
 
Voiko raejuustoa pastöroidusta maidosta syödä? Sehän on periaatteessa pehmeää juustoa, jota ei saisi syödä

Entäs sitten mitä teetä saa juoda? Eviran mukaan yrtti- ja rooboisteet kiellettyjä.

Pastöroituja juustojahan saa syödä joten raejuustokin varmasti ok. Perus vihreä ja musta tee taitaa olla meillä ok, yrttiteet kiellettyjä siksi että niiden puhtaudesta ei ole takeita, voi olla torjunta-ainejäämiä jne.. Saksassa on suositukset just päinvastoin ja normiteet kielletty ja yrttiteet sallittu. Tällä perusteella oon juonu ilosesti ainakin luomuteetä ja esim. Tuoreesta mintusta hauduttanut. Loppuraskaudessahan vadelmanlehtitee auttaa valmistautumaan synnytykseen :)
 
Saako halloumia syödä? On tehny hirveesti mieli! Entä leipäjuusto? Haluun jo neuvolaan ja sieltä kaikki maholliset esitteet :D
 
Eiks kaikki juustot oo kuumennettuna ok eli jos paistat halloumin ni ei ongelmaa? Leipäjuustosta en kyl tiiä, jos se on pastöroitu?
 
Pastöroituja juustojahan saa syödä joten raejuustokin varmasti ok. Perus vihreä ja musta tee taitaa olla meillä ok, yrttiteet kiellettyjä siksi että niiden puhtaudesta ei ole takeita, voi olla torjunta-ainejäämiä jne.. Saksassa on suositukset just päinvastoin ja normiteet kielletty ja yrttiteet sallittu. Tällä perusteella oon juonu ilosesti ainakin luomuteetä ja esim. Tuoreesta mintusta hauduttanut. Loppuraskaudessahan vadelmanlehtitee auttaa valmistautumaan synnytykseen :)

Ne eviran suositukset muuttui tässä lähi vuosina ja enään ei sais syödä pehemitä juustoja raskaana.
"Pastöroimattomasta maidosta valmistetut juustot sekä pastöroidusta maidosta valmistetut pehmeät juustot:
Ei suositella kuumentamattomina. Liste- riabakteeri tuhoutuu yli 70 asteen kuu- mennuksessa, mutta ei pakastettaessa ei- kä suolattaessa. Kaikkia juustoja voi käyt- tää kuplivan kuumiksi kuumennettuina. "
Noin lukee siellä listalla, mutta jokainen harkitsee tietty itse mitä voi syödä. Esim mä en todellakaan usko että jos just avaan raejuuston ja laitan sitä ruokaan, suljen kannen ja laitan jääkaappiin, että sitten seuraavana päivänä en vois enään syödä. Ja sama tuorejuuston ja fetan yms. kans. Kyllä ihan tuoreita ja oikein säilytettyjä vasta avattuja tuotteita aion syödä jatkossakin.
Vähä kyseenalaiset nuo suositukset teehen. Kielletään kaikki mitä ei oo suomessa tutkittu. Mä juon ihan normaalisti luomu laatuista teetä jatkossakin. Vaihtelevasti eri laatuja riippuen haluaako juoda kofeiinilla vai ilman, eli yrtti teetäkin välillä. Ei sitä kuitenkaan litra tolkulla tuu juotua, niin ei voi tulla mitään ylimääräisiä vaikutuksia. Joillakin yrteillä uskotaan olevan jotain parantavia vaikutuksia ja ne ei sovi välttämättä raskaana oleville.
Pitääpäs taas metsästää tuota vadelmanlehtiteetä, kun viimeksi se pelkkä vadelmanlehteä sisältävä oli melko kiven alla. Sitä pitää sitten juoda litra tolkulla ennen la, että saa hyviä vaikutuksia. Mulla oli aina jääteenä kannu valmiina ja join sitä päivän mittaan.
 
Joo siis mulle se th perusteli sillä, että raskausajan monivitamiinissa on tarpeeksi d-vitamiinia ja enempää ei saa syödä, koska ei tiedetä, miten se kertyy vauvan elimistöön.
 
Mä oon jo vuosia syönyt 50mikrogrammaa D3sta ympäri vuoden. Kaikki terkkarit ja lääkärit on sanonut että se on ok. Kesällä jos paistaa aurinko niin sitten en viikkoihin ota ja reissuun en ota mukaan.
Kun varasin neuvola aikaa, niin jo aikaa varatessa muistutettiin vitamiineistä ja muistutti vielä erikseen että muistathan käyttää myös D-vitamiini lisää.
Mä aloin nyt etsimään tietoa että mikä on hyvä turvallinen raja ja löysin yhen sivun missä joku on koonnut eri lähteistä faktoja. Oli myös tietoa raskauteen ja lapsiin liittyen. Muutenkin oli hyvä kertaus lukea mitä hyötyä D-vitamiinista on ja mitä haittaa sen puutoksesta.
Virallinen ylin annostus Suomessa aikuiselle on 50µg/vrk ja lapsille 25µg/vrk. Taidan nostaa lapsen annostuksen kesän jälkeen tuplaan ku nyt syö samaa mitä neuvolasta vauvana suositeltiin.
Tuolla oli linkattu myös tutkimuksesta missä odottaville suositellaan 150mikrogrammaa! Aika hurjasti yli Suomen suositusten, mutta täällä mennään niin jäljessä ja edetään varovaisesti, vaikka muualla maailmassa on jo tutkittu ja todettu hyödyt.

Laitan linkin alle, jos jotakin kiinnostaa lukaista.

http://personal.inet.fi/koti/remeli/D3.htm
 
Takaisin
Top