Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Ei siitä foolihaposta mun mielestä haittaa oo. Raskautta tukevaa kuten muutki vitamiini-/hivenainelisät.
 
Juu, just luin että loppuraskaudessa foolihapon käyttö on ilmeisesti yhdistetty lapsen astman puhkeamiseen, mutta ei tuosta kyllä ihan kauheesti näin nopealla selauksella tietoa löydä. Muutamasta lähteestä löysin vain, että lopettaa rv12, mutta ei selitystä että minkä vuoksi.
Eipä näistä aina tiedä, pitää kysyä neuvolassa jos muistaa.:)
 
Mäki yritin hakea lisäinfoa ja saannin ylärajaksi on laitettu 1mg/vrk. Ylikäytöstä voi seurata heikotusta ja pahoinvointia.. Enempää en tähän hätään saanu selvitettyä, keskittymiskyky vähä hatara ku väsy painaa..:singing:
 
Minä syön kans tuota minisun monitivamiini mama, oon syöny edellisestä raskaudesta saakka. Voipi olla et jos kovin kovaksi pahoinvointi äityy, pitää se jättää tauvolle. Edellisissä raskauksissa selkeesti lisäsi pahoinvointia. Kalaöljyä syön kans, on hyväksi sikiön olikohan hermoston kehittymiselle?. Kovin tarkka en ole noitten ravitsemussuositusten kanssa, maalaisjärellä pääsee pitkälle. Alkuraskaudesta syön mikä pysyy sisällä. Sit ku pahoinvointi helpottaa, pitää alkaa vähähiilihydraattiselle radin takia. Mulla molemmissa raskauksissa ollu insuliinihoitonen radi.
 
Mulla viime raskaudessa kans lisäs pahoinvointii toi mamav varsinkin jos otin tyhjään mahaan. Nyt aloin syömään sitä jo ennen raskautta ja ei kyllä pysty ottaa tyhjää mahaan kun melkeen heti lentää oksu.
 
Mitenkäs meetvursti? Tai tuliset ruoat? Mä oon ihan vähän popsinut salmiakkia, esim: Kaksi vanhaa autoa meni yhtenä päivänä. Mutta eiköhän noikin voi jättää kokonaan pois. :)
 
Meetvurti on kiellettyjen listalla koska on raakaa lihaa. Pitsassa tai muussa kuumennetussa ruuassa voi syödä kun kypsyy. Tulista ruokaa saa syödä.
Muoks.
 
Mä ajattelin kans ensin et tälleen tokalla kierroksella voi ottaa rennommin (en kyl kovin tiukkis ollut viimeksikään) mutta sitten törmäsin artikkeliin että pikkusisaruksilla on enemmän terveysongelmia juuri siksi että odotusaikana ollaan usein lepsumpia suositusten kanssa. Joten taidan yrittää skarpata vielä kuitenkin.. :D maalaisjärkeä toki käytän, esim. Käyttämäni särkylääke panadol zapp on kiellettyjen listalla, mutta syynä sen sisältämän suolan aiheuttama verenpaineen kohoaminen ja oma verenpaineeni taas on niin alhainen että taitaa olla enemmän hyötyä silti... Kannattaa muuten aina apteekissa jutella farmaseutin kanssa, useita lääkkeitä kielletään varmuuden vuoksi ja syy voi tosiaan olla näin pieni :)
 
Syöttekö muuten viel erikseen D-vitamiinilisää raskausvitamiinien ohella? Tuli vaan mieleen kun mulla on sitä D-vitamiinia raskausvitamiineissa valmiiksi niin eihän sitä varmaan enää erikseen tartte ottaa? :sorry:
 
Mä ainakin syön. Siinä raskausvitamiinissa on niin pieni määtä d-vitamiinia et se ei aikusten saantisuosituksia täytä. Siinä on se 10µg ja asiantuntijat suosittelee oikeesti moninkertasta annosta. Itellä menee nyt n. 70µg päivässä.
 
Salmiakkiaddiktin tunnustuksia osa 3 (?). Kävin kaupassa ja jotain makeaa herkkua halusin. Taas kerran sama tuhina ja venkoilu mustan kullan edessä, kunnes yhtäkkiä alkoi oikeasti tehdä mieli hedelmäkarkkeja! Oikea mieliteko siis :dead: Olen plussan jälkeen luopunut salmiakista kokonaan ja tiukkaa on tehnyt. Nyt ollaan ilmeisesti oikeassa suunnassa, jos kerta oikeasti halusin sen hedelmänamipussin ottaa :playful:
 
Mitä olette mieltä raejuustosta? Jostain luin, että sekin on kielletty? Muuten olen ollut tosi tarkka ruokasuositusten kanssa, mutta tuo raejuusto on silloin tällöin kyllä aamupuuron sekaan mennyt...
 
Mitä olette mieltä raejuustosta? Jostain luin, että sekin on kielletty? Muuten olen ollut tosi tarkka ruokasuositusten kanssa, mutta tuo raejuusto on silloin tällöin kyllä aamupuuron sekaan mennyt...

Enpä ole tuota tullut edes ajatelleeksi, mutta menisikö se sitten pehmeiden juustojen joukkoon, jotka suositellaan kuumennettuna käytettäväksi!?
 
Eikös ainakin valion raejuusto oo tehty pastöroidusta maidosta niin sitä voi syödä, vai oonko väärässä? Pastöroidut maitotuotteet olis siis sallittuja(ko?) Varmuutta ei siis oo ja siks en oo uskaltanut käyttää edes valion pehmeitä juustoja vaikka melkeinpä kaikki taitaa olla valmistettuja pastöroidusta maidosta..

Vähä sekava kirjotus..:rolleyes: mut eikö sen tajuu..:grin
 
Pastöroituja saa käyttää ja mun mielestä raejuustot ja muut on pastöroituja, en aijo ite ainakaan välttää.
 
Raejuustoa syön kyllä minäkin.

Apteekissa pitäis vierailla vitamiineja hakemassa. Nyt käytössä vielä ainoastaan foolihappoa ja d-vitamiinia.
Tää on niin tätä kun asuu pienellä paikkakunnalla, ei paljon voi apteekissa tutkia valikoimaa ettei heti paljastu :D
Täytyy isompaan cityyn mennä ostoksille, kuten raskaustestikin piti hakea sieltä
:)
 
Ai että ku ois tehny mieli sushia tänään, mutta pakko malttaa sen suhteen mieleni (en syöny edellisessä raskaudessakaan) sisko tuo varmaan taas tullessaan ku tulee ekan kerran vauvaa kattomaan niin ku teki viimeksikin :D
 
Toinen mikä pitäny heittää nyt suosiolla pois niin cokis ja battery. Varsinki yövuoroissa kulu ihan sikana batterya ja cokista et jakso sitten ajella työvuoron jälkeen kotiin (menee suuntaansa vähän vajaa tunti) niin vähän nyt mietityttää et miten pysyy hereillä ku lähtee kotia päin ajelemaan. Kahviakaan kun en juo (eikä sitäkään raskaana saa hirveesti juoda) niin oisko vinkkejä muuta ku nukkuminen? :D
 
Takaisin
Top