Ravitsemussuositukset, vitamiinit yms. terveysasiat

Kävin tänään ekassa neuvolassa ja kysyin niistä kalaöljykapseleista. Kalaöljykapseleita saa kuulemma syödä, mutta kalanmaksaöljyä ei saa. Kysyin myös sillistä, kun olen kuullut, että purkkisilliä ehkä saisi syödä (ja sitä tekee koko ajan mieli). Neuvolatäti sanoi, että sitä ei saa syödä kun se on raakaa kalaa. Onko muille sanottu mitään sillistä?

Ohho! Tämäkin kiinnostaa minua. Onko tosiaan sillikin kielletty? Nooou!

Terveisin "Sushilover'87"
 
Mä kysyin kanssa neuvolassa, että saako silliä syödä. Niin sanottiin että saa. Se on vaan niin suolapitoista, että jos paljon turvottaa niin ei kannata syödä. :)
 
Mä oon myös vaihtanut viime vuosien aikana melkein kaikki tuotteet luonnonkosmetiikkaan (: meikkaan aika harvoin kun töissä tulee ryönättyä ihan au naturel ja olen lisäksi aika laiska meikkaamaan :D mulla on osittain shokkiväriset hiukset, niitä colormaskilla värjäillyt pari kertaa plussan jälkeen mutta annan oman värin kasvaa tyvestä niin värjäilen vain latvoja.
 
Ja se hiusten värjääminen raskaanahan on senki takia riski kun hormonit vaikuttaa myös hiuksiin ja ei voi olla varma millaseks värjäystulos päättyy, ei siis välttämättä tuu sitä mitä haettiin.. Ja viimeks kun kävin ekokampaamossa ni sano et varsinkaan niitä ekovärejä ei suositella raskaanaollessa.. o.O
 
Mä kysyin kanssa neuvolassa, että saako silliä syödä. Niin sanottiin että saa. Se on vaan niin suolapitoista, että jos paljon turvottaa niin ei kannata syödä. :)

No ehkä mä uskallan sitten syödä sitä :)
 
Mullakin itsellä tulee tosi vähän meikattua nyt kun oon kotiäitinä ollut. Kotioloissa en meikkaa siis ollenkaan ja ihmisten ilmoille lähtiessä vähän meikkaan. Tuoksujakaan en oo nyt käyttänyt, joskus kun vähän enemmmän laittautunut, niin silloin vaan. Hiuksia en oo vielä värjännyt, viime raskaudessa värjäsin kaksi kertaa ekan kolmanneksen jälkeen. Luonnonkosmetiikkaan vaihtaminen kiinnostaisi, nyt oon ostanut shampoota ja suihkusaippuaa. Meikkejä ajattelin vaihtaa luonnonkosmetiikkaan sitä mukaa kun entiset on tullut käytettyä loppuun.
 
Mä siirryin 6v sitten tokan keskenmenon jälkeen (lueskeltuani mikä kaikki voi aiheuttaa lapsettomuutta) lähes kaikessa myrkyttömiin tuotteisiin ja pikkuhiljaa aloin siirtymään luonnonkosmetiikkaan (jos joku tuote loppui, niin korvasin sen luonnonkosmetiikalla). Jossain vaiheessa aloin käyytämään cosmethic appia, niin oli helppo ostaa turvallisia tuotteita.
Nyrkkisääntönä se, että kaikkea mitä mitä meillä kotona käytetään ja mitä kosmetiikkaa käytän, niin on myös turvallista "syödä". En nyt tarkoita että kukaan niitä oikeasti söisi, mutta esim kaikki kodin pinnat pestään myrkytömästi ja jos joku niitä nuolee, niin ei ainakaan oo mitään myrkkyjäämiä. Myöskin kun käytän suihkutettavia pesuaineite kylppärissä ja keittiössä niin mietitytti että mitä kaikkea niiden mukana hengittää.
Esikoisen raskauden alussa heitin sitten kaikki sellaiset tuotteet menemään joita en olisi raskaus aikana käyttänyt ja siirryin täysin luonnonkosmetiikkaan sekä lopetin kynsienlakkaamisen kokonaan. Nykyään ehkä lakkaan pari kertaa vuodessa kynsiä ja kaikki kynsilakat on vaihtunut vähemmän myrkyllisiin, mutta raskaus aikana en oo käyttänyt vielä niitäkään.
Ajattelin silloin että ihan kaikki kemikaalit voi mahdollisesti mennä lapseen ja sellainen tuote mitä en lapsen iholle laittaisi, en myöskään laita sitä itselleni. Ripsiväri, kulmakynä ja aurinkopuuteri oli poikkeuksia ja niitä käytin satunnaisesti, jos halus vähän freshimmältä näyttää kun menin jonnekkin. En ole ikinä ollut mikään kosmetiikan suurkuluttaja, mutta kuitenkin tykkään käyttää kivoja tuotteita ja nykyään panostan laadukkaaseen luonnonkosmetiikkaan ja myöskin silloin tällöin teen jotain kotikosmetiikkaa itse.
Hiusten värjäämisen olin jo lopettanut aikaa sitten, kun mun hius on jotain erikoista laatua, jossa ei pysy juuri mikään kestoväri. Ennen plussaa haaveilin että kävisin kampaajalla kasvivärjäämässä, mutta en nyt viitsi, kun hormoonit saattavat vaikuttaa ja ei ole mitään akuuttia tarvetta, kun oma väri on ihan ok.
 
Mulle sitten taas sanottiin neuvolassa että silli on vähän sellainen rajanvetotapaus kun on kuitenkin raakaa kalaa. Ymmärsin kuitenkin että ennemmin kallistuu sille puolelle että ei kannata syödä.
 
Meillä mies painosti mua lopettamaan hiuslakan käyttöä ku odotin esikoista ku oli jotenki hurjan huolissaan et hengitän sitä ja menee sit vauvaan. Alko ärsyttää se vouhotus niin paljon et en sit ainakaan vähentäny yhtään :D Nykyään kyl tosi vähän lakkaa käytän mutta jos oon ulos menossa ni suihkin kyllä huoletta. Dödöä yritin kovasti vaihtaa alumiinittomaan jo aiemmin mut ei vaan löytyny tarpeeks hyvää vaihtoehtoa. Sitäpaitsi nyt on kyllä tullu tutkimustuloksia myös sen puolesta et ehkä sillä ei ookaan syöpävaikutusta ni en nyt jaksa stressata asiasta. Jotenkin on kosmetiikanki kanssa sellanen olo et kun meikkaaminen, hiusten laittaminen, hyvältä tuoksuminen ja hikoilemattomuus nostaa mun mielialaa niin paljon, ni en suostu ottamaan stressiä asiasta. Naamarasvat ja puhdistusaineet jne koitan valita mahdollisimman puhtaita tuotteita, mut esim. ripsaria ja eyelineria en oo luonnonkosmetiikkana löytäny sellasia jotka yltäis mun kriteereille.
 
Meillä mies painosti mua lopettamaan hiuslakan käyttöä ku odotin esikoista ku oli jotenki hurjan huolissaan et hengitän sitä ja menee sit vauvaan. Alko ärsyttää se vouhotus niin paljon et en sit ainakaan vähentäny yhtään :D Nykyään kyl tosi vähän lakkaa käytän mutta jos oon ulos menossa ni suihkin kyllä huoletta. Dödöä yritin kovasti vaihtaa alumiinittomaan jo aiemmin mut ei vaan löytyny tarpeeks hyvää vaihtoehtoa. Sitäpaitsi nyt on kyllä tullu tutkimustuloksia myös sen puolesta et ehkä sillä ei ookaan syöpävaikutusta ni en nyt jaksa stressata asiasta. Jotenkin on kosmetiikanki kanssa sellanen olo et kun meikkaaminen, hiusten laittaminen, hyvältä tuoksuminen ja hikoilemattomuus nostaa mun mielialaa niin paljon, ni en suostu ottamaan stressiä asiasta. Naamarasvat ja puhdistusaineet jne koitan valita mahdollisimman puhtaita tuotteita, mut esim. ripsaria ja eyelineria en oo luonnonkosmetiikkana löytäny sellasia jotka yltäis mun kriteereille.

Oli muuten työn ja tuskan takana löytää toimiva dödö raskaus ja imetys aikana siihen hormoonihikoiluun! Aikaisemmin kävi melkein mikä vaan luonnonkosmetiikka dödö, mut sit raskaus muutti kaiken. Alkuun madaran bio active toimi, mutta sitten lakkas jossain vaiheessa lapsen syntymän jälkeen toimimasta. Sit löysin schmidt's dödöt ja hoksasin että luonnonkosmetiikka dödöissä ruokasooda on olennainen ainesosa tehokkaimmissa dödöissä.
Dödöä vaikeampi oli kyllä löytää toimiva ripsari luonnonkosmetiikasta. Nyt käytän avrilin perus ripsaria, mutta en oo siihenkään ihan täysin tyytyväinen.
 
Mä en oo oikeestaan vähentäny kosmetiikan käyttöä normaalista. Meikkivoide-/puuterikerroksen pistän nassuun melkein päivittäin. Nyt mulla vaan on kasvojen iho jotenki alkanu hylkiä niitä tai jotain vastaavaa ku alkaa erottua ihosta eikä pysy tasaisena. On aika paksuja pakkeleita et pitäis keventää tuotteita mutku mun vakio sävyttävä päivävoide uudistettiin niin se meni mun mielestä pilalle eikä sopinu enää mulle. :shifty: Uutta vastaavaa en oo löytäny tilalle. Hiuksia oon värjänny raskauksien aikana ihan normaalisti. Nyt en oo ku yritän kasvattaa omaa väriä takasi. :)
 
Mä meikkaan tosi harvoin, mutta käytän vaan BB-voidetta ja ripsaria jos arkena meikkaan. Nyt ihan kauheena kukkii naama niin toimisto päiviksi pakko laittaa. Hiusväriä aloin talvella kasvattamaan omaa takas niin ei tuu enää värjättyä :)
 
Dödö on kyllä vaikee. Mäkin yritin käyttää alumiinittomia, mutta ne petti aina.:/ nyt sit piti palata entisiin. Pitäs varmaan sit testata semmosta jossa on sitä soodaa. Käytättekö kukaan jotain luonnon hammastahnaa? Senkin vaihtaminen kiinnostaisi johonkin luonnonkosmetiikkaan. Samoin haluaisin kyllä vaihtaa kodin pesuaineet myrkyttömiin, pitäisi alkaa etsiä vaihtoehtoja.
 
Varsinkin kodinpuhdistusaineissa jo ihan muistakin syistä kuin raskaudesta olen pohtinut hieman luonnollisempiin vaihtoehtoisin siirtymistä. Viimeisimpänä tuttavuutena olleet uudet Dermosilin puhdistustuotteet (keittiöpuhdistusaine ja yleispuhdistusaine), jotka vaikuttavat oikein mainioilta.

Mitä puhdistustuotteita te kotona käytätte, vinkkejä tämän suhteen mielellään ottaisi vastaan. :)
 
Hammastahnaa ei missään nimessä kannata vaihtaa fluorittomaan (en tiiä onks luonnontahnoissa fluoria mut jos ei ni älkää käyttäkö), fluorin hyödyt on kiistattomat ja nyt on noussut ilmiöksi et jo pikkulasten hampaat on täynnä reikiä ku vanhemmat välttelee fluoria ihan turhaan.
 
toupie, onko sulla lähellä ruohonjuuri tai joku muu eko kauppa? Sieltä vois varmastikkin saada sitä schmidt's purkki dödöä testeri purkkiin.
Meillä käytetetään hammastahnoissakkn pelkkää luonnonkosmetiikkaa. Aikaisemmin käytin yleensä fluoritonta, mutta nyt ostin testiin lisäksi fluorillisen. Mulla ei oo ikinä tullut reikiä, vaikka monta vuotta käyttänyt fluoritonta putkeen ja viimeksi hammaslääkäri sanoi että hampaat on tosi hyvässä kunnossa. Hampaiden kuntoon vaikuttaa niin moni muukin asia kun hammastahna. Tilasin avrilin raikastavaa hammastahnaa missä on siis fluoria ja se on ollut hyvä. Suolahammastahnat maistuu ihan kamalalle, mutta sitten on monia mitkä toimii ihan samallain ku normaalit, ilman myrkkyjä vain. Lisäksi teen välillä illalla kookosöljy purskuttelua, jota suosittelen kokeilemaan.
 
Varsinkin kodinpuhdistusaineissa jo ihan muistakin syistä kuin raskaudesta olen pohtinut hieman luonnollisempiin vaihtoehtoisin siirtymistä. Viimeisimpänä tuttavuutena olleet uudet Dermosilin puhdistustuotteet (keittiöpuhdistusaine ja yleispuhdistusaine), jotka vaikuttavat oikein mainioilta.

Mitä puhdistustuotteita te kotona käytätte, vinkkejä tämän suhteen mielellään ottaisi vastaan. :)

Noita pesuaineita löytyy ihan perus marketeista nykyään melko hyvin, yleensä tuotteissa lukee että onko biohajoava ja myrkytön. Suosittelen vähän googlaamaan niin löytyy hyvin tietoa myrkyttömistä pesuaineista.
Meillä käytetään maison bellen tuotteita keittiössä ja yleispuhdistuksessa ja methodin ja ecoverin tuotteita wcssä ja sitten universal stonella pestään kaikki kylppärin pinnat.
 
Tuo fluorittomuus joissain hammastahnoissa mua itseäkin tässä mietityttää, mutta onhan noita varmaan fluorillisiakin vaihtoehtoja muitakin kaupan Pepsodenttien sijaan.:)

Joo, on Ruohonjuuri, pitää sieltä käydä katsomassa niitä dödöjä, kiitos vinkistä, Marisssa!:)
 
Apua:arghh: mä oon juonu nyt 3 päivää putkeen sitruuna inkivääri teetä..auttanu pahaan oloon.. ja just luin et inkivääri on kielletty:sad001 ..onks tää nyt tosi paha juttu
 
Takaisin
Top